کنار بایستید که گوگل وارد صنعت گیم می‌شود

محصولِ جدید کمپانی گوگل یک سرویس استریم آنلاین بازی است که Stadia نام دارد به زبان ساده کاری که Stadia انجام می‌دهد این است که بازی روی سرورهای گوگل اجرا می‌شود و فقط صدا و تصویر از طریق اینترنت برای شما ارسال می‌گردد به علاوه دستورات شما که بخشی از بازی است بازهم از طریق اینترنت به سرورهای گوگل می‌رسد و بازی دستورات شما را اجرا می‌کند البته این فقط هسته‌ی اصلی در پروژه‌ی Stadia است و گوگل ابزارهای بسیاری در این پروژه قرار داده که از حوصله‌ی این مقاله خارج است ولی اگر موفق عمل کنند قطعا انقلابی در صنعت گیم ایجاد خواهد شد.

اما اینکار چه مزیتی دارد؟ بزرگترین مزیت دیتا سنتر قدرمتند گوگل است، برای درک بهتر این موضوع به مثال خود گوگل در کنفرانس اولیه مراجعه می‌کنیم “هر واحدِ دیتا سنتر از دو کنسول PS4 pro و Xbox One X روی هم بیش‌تر است” منظور از واحدِ دیتا سنتر بخشی از دیتا سنتر است که در اختیار یک کاربر قرار می‌گیرد به این صورت هر کاربر کنسولی قوی‌تر از مجموع هر دو کنسول روز دنیا رویِ هم دارد و علاوه بر آن گوگل می‌گوید که اگر کسی موفق شود یک بازی تولید کند که از توان پردازشی یک واحدِ دیتا سنتر فراتر برود می‌تواند از دو واحد برای یک بازیکن استفاده کند این یعنی دو برابر قدرتِ پردازشی برای هر نفر.

با توضیحات بالا تقریبا می‌توان ادعا کرد که هیچ محدودیتی برای قدرت پردازش وجود نخواهد داشت(با اغراق) و توسعه دهندگان می‌توانند با خیال راحت بلندپروازانه ترین بازی‌های خود را بسازند و نگران قدرت پردازشی نباشند به علاوه بازیکنان هم نگران خرید انواع گرافیک‌ها یا کنسول‌های جدید برای اجرای بازی نیستند و همه چیز در بالاترین حد کیفیت اجرا خواهد شد.

نکته‌ی مثبت دوم رهاییِ توسعه دهندگان از پلتفرم است از آنجا که همه چیز روی دیتا سنتر اجرا می‌شود تنها پلتفرم از نگاه توسعه دهنده دیتا سنتر گوگل خواهد بود، بر خلاف حالت کنونی که توسعه دهندگان باید وقت زیادی صرف کنند تا بازی‌های خود را برای اجرا روی پلتفرم‌های مختلف مثل: کنسول‌ها، PC، گوشی و … بهینه سازی کنند که کاری زمان بر است و مهمتر از آن باعث می‌شود که تمرکز از چیزهای مهمتر برداشته شود.

اما این همه مزیت و برتری چالش‌های بزرگی هم به همراه دارد اولین و مهمترین چالش سرعت اینترنت است آیا زیرساخت‌های اینترنتی موجود پتانسیل اجرای این پروژه را دارند؟ در اولین رونمایی از Stadia بسیاری ادعا کردند که بازی آنچنان روان اجرا شده که انگار در حالت آفلاین قرار داشته اما این را هم باید در نظر گرفت که اولین رونمایی از Stadia در ایالات متحده و در قلب سرورهای گوگل قرار داشت.

این موضوع زمانی حساس‌تر می‌شود که دقت کنیم راجع به بازی صحبت می‌کنیم نه فیلم! اگر بحث فقط دریافت تصاویر و صدا از سرورهای گوگل باشد چالش بزرگی برای این کمپانی به نظر نمی‌رسد اما درمورد بازی دستورات ارسالی از سمت بازیکن به سرور هم اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد، کوچکترین وقفه بین فشردن دکمه روی کیبورد یا دسته و اجرای دستور در بازی می‌تواند به سادگی کل تجربه‌ی کاربر از یک بازی را زیر و رو کند.

در آخر یک نکته وجود دارد آیا در نهایت همه چیز به سمت سرورهای بزرگ و قدرتمند پیش می‌رود؟ به نظر می‌آید که جواب مثبت است و در نهایت عمر کنسول‌ها و کامپیوترهای شخصی به سر می‌آید و همه چیز در سرورهای بزرگ انجام خواهد شد و با این اوصاف اگر بخواهیم فقط یک کمپانی در دنیا را نام ببریم که توانایی عبور از چالش‌های موجود را داشته باشد فکر نمی‌کنم نامی بجز Google به ذهن کسی خطور کند، پس فعلا این کار یا محال است یا گوگل باید آن را انجام دهد.

کشورهای هدف و تاریخ عرضه‌ی اولیه

زمان عرضه‌ی Stadia Pro که نسخه‌ی پولی است تا پایان سال 2019 میلادی اعلام شده ولی نسخه‌ی رایگان سالِ بعد یعنی 2020 در اختیار عموم قرار خواهد گرفت.

برای شروع کشورهای هدف عبارتند از 14 کشور به ترتیبِ زیر

  • ایالات متحده‌ی آمریکا
  • کانادا
  • بریتانیا
  • فرانسه
  • ایتالیا
  • آلمان
  • اسپانیا
  • سوئد
  • دانمارک
  • نروژ
  • فنلاند
  • بلژیک
  • ایرلند
  • هلند

و بقیه کشورها تا پایان سال 2020 و سال‌های آینده به این لیست اضافه می‌شوند، اگر بازهم تحریم‌ها اثر گذاری نکنند و زیرساخت‌ها اجازه بدهند به نظر می‌رسد با توجه به جمعیت کشورمان سال 2020 یا 2021 می‌توانیم منتظر Stadia باشیم.

قیمت و ابزار لازم

اینترنت

خب اول به سراغ اولین و احتمالا مهمترین سوال برویم با چه سرعتی می‌توان از Stadia استفاده کرد؟ خوشبختانه استفاده از Stadia سطح‌های مختلفی دارد و با اینترنت‌های کم سرعت‌تر خود به خود کیفیت با سرعتِ شما هماهنگ می‌شود پس نیازی به بهترین اینترنت دنیا ندارید! اما با این وجود حتی کمترین سرعتِ پیشنهادی از سمت گوگل هم برای زیرساخت‌های ما کمی زیاد به نظر می‌رسد هرچند قابل تهیه است.

اگر بخواهید بازی را روی بهترین حالت ممکن یعنی کیفیت 4K در حالت ویدئوی HDR با 60 فریم بر ثانیه و صدای سِراند 5.1 (Surround 5.1) بازی کنید به اینترنتی با حداقل سرعت 35 مگیابیت بر ثانیه نیاز دارید، همینجا اضافه می‌کنم که سرعت اینترنت‌های ثابتِ خانگی درکشورِ ما معمولا حداکثر 16 مگابیت است اما اگر از 4G استفاده کنید در شهرهای بزرگ تا بیش از 60 مگابیت بر ثانیه پهنای باند دارید که یعنی حتی بالاترین کیفیت ممکن در Stadia هم در ایران قابل استفاده است البته اگر توانایی پراخت هزینه‌ها را داشته باشید.

و اما بدترین حالت ممکن برای استفاده از Stadia با کیفیت 720p و 60 فریم بر ثانیه به علاوه‌ی صدای Stereo است که حداقل به اینترنتی با سرعت 10 مگابیت بر ثانیه نیاز دارد، این سرعت بازهم برای بعضی از کاربران داخلی ممکن است کمی گران قیمت باشد اما در نگاه کلی آن‌چنان هم دور از دسترس نیست.

صفحه نمایش

هر صفحه نمایشی می‌تواند برای شما نقش صفحه نمایش Stadia را بازی کند اما در مورد گوشی‌های موبایل در حال حاضر فقط برند Pixel که ساخته‌ی خودِ گوگل است از این سیستم پشتیبانی می‌کند هرچند گوگل قول داده که بقیه گوشی‌ها هم در آینده به این تکنولوژی دست پیدا کنند.

در مورد لپ تاپ و PC و تبلت هیچ محدودیتی وجود ندارد اما در مورد تلویزیون‌های خانگی هم یک محدودیت دیگر وجود دارد که یا باید تلیویزیون شما هوشمند و مجهز به Chrome Cast داخلی باشد یا باید Chrome Cast Ultra را از شرکت گوگل که وسیله‌ای برای پخش ویدئو روی تلویزیون است تهیه کنید(حدود 70$ قیمت دارد) در کنار آن از آنجا که برای بازی روی گوشی، تبلت و تلویزیون نیاز به وسیله‌ای دارید که دستورات را انتقال دهید دسته‌ی Stadia هم نیاز می‌شود جمع بندی کامل در جدول زیر

لپ تاپ و کامپیوتر شخصیهیچ پیش‌نیازی ندارد ولی می‌توانید به انتخابِ خود با دسته Stadia هم بازی کنیدتلویزیوننیاز به Chrome Cast Ultra و دسته‌ی Stadia داریدتبلتفقط به دسته‌ی Stadia نیاز داریدگوشی موبایلبه دسته‌ی Stadia نیاز دارید و فعلا حتما باید گوشیِ شما Pixel باشد

قیمت برای عضویت، خرید بازی‌ها و ابزار دیگر

در ابتدا باید اشاره کنم که عضویت در Stadia به معنای بازی کردن به صورت رایگان نیست و شما هزینه‌ی خرید بازی را باید به صورت جداگانه پرداخت کنید هرچند جزئیاتی برای قیمت بازی‌ها منتشر نشده، بعضی بازی‌ها هم ممکن است در عضویت Pro رایگان داده شوند که نمی‌توان آنچنان بر این بازی‌ها تکیه کرد و در نهایت باید بازی‌های با کیفیت را بخرید.

گوگل در حال حاضر سه حالت مختلف Basis و Pro و Founder’s را برای انتخاب روبروی شما قرار داده است حالت Founder’s که کاملا خارج از انتخاب‌های ماست چرا که این حالت پیش فروشی است برای کشور‌های اولیه(اشاره شده در بالا) که شامل 3 ماه عضویت Pro، یک دسته‌ی Stadia با رنگ خاص که تعدادش محدود است و دیگر ساخته نمی‌شود، 3 ماه عضویت Pro برای یک دوست، یک دستگاه Chrome Cast Ultra، سری کامل Destiny 2 و در نهایت شانس دسترسی سریع‌تر و انتخاب بهترین نام‌های ممکن برای اکانت Stadia خود به قیمت 129$ است.

نسخه‌ی Basis رایگان است و نسخه‌ی Pro ماهانه 9.99$ هزینه دارد تفاوت این دو نوع عضویت در این است که در حالت Basis حداکثر کیفیت Full HD و صدای Stereo است ولی در حالت Pro شما به نهایت کیفیتی که بالا اشاره شد دسترسی دارید، به علاوه در حالت Pro بعضی بازی‌ها رایگان و بعضی‌ها با تخفیف عرضه می‌شوند.

تفاوت دیگر در زمان است چرا که نسخه‌ی Basis تا اوایل سال 2020 در دسترس نخواهد بود ولی Pro قبل از پایان 2019 در دسترس قرار خواهد گرفت.


بازی های اعلام شده برای Google Stadia

اما امتیاز یک سیستم استریم جذاب بدون بازی های جذاب برای استریم در چیست؟! در ابتدای کار، Stadia یک ترکیب جذاب از بازی های قبلا منتشر شده و بازی های در انتظار انتشار و همچنین بازی های انحصاری Tequila Works را خواهد داشت.

در طول نمایش، گوگل تعدادی بازی را به رونمایی کرد و ما همه آنها را در این پست برای شما گردآوری کرده ایم.

به راحتی میتوان گفت که ساخت Baldur`s Gate 3 توسط Larian Studios، سازنده Divinity: Original Sin 2، هیجان انگیزترین رونمایی بود.

سایر بازی های معرفی شده مهم برای Stadia :

  • Ghost Recon Breakpoint
  • Borderlands 3
  • Darksiders Genesis

و در نهایت لیست کامل بازی ها :

  • Assassin’s Creed: Odyssey
  • Baldur’s Gate 3
  • Borderlands 3
  • The Crew 2
  • Darksiders Genesis
  • Destiny 2
  • The Division 2
  • DOOM Eternal
  • Dragon Ball Xenoverse 2
  • The Elder Scrolls Online
  • Farming Simulator 19
  • Final Fantasy 15
  • Football Manager 2020
  • Get Packed
  • Ghost Recon Breakpoint
  • Grid
  • Gylt (Google Stadia exclusive)
  • Just Dance 2020
  • Metro Exodus
  • Mortal Kombat 11
  • NBA 2K
  • Power Rangers: Battle for the Grid
  • Rage 2
  • Samurai Showdown
  • Thumper
  • Tomb Raider Trilogy
  • Trials Rising
  • Wolfenstein: Youngblood

در طول نمایش Stadia، فیل هریسون (Phil Harrison) سایر ناشرانی که گوگل با آنها کار می کند را معرفی کرد که هیچ کدام از آنها هیچ بازی ای برای رونمایی نداشتند. تصویر زیر این شرکت ها را نشان می دهد که مهم ترین آنها شامل راک استار (Rockstar)، کپ کام (Capcom) و سگا (Sega) می باشند البته در آخر هریسون اضافه کرد که بزودی بازی‌های بیش‌تری رونمایی خواهند شد.

بخش بازی آنلاین فقط قسمتی از Stadia است و این محصول ویژگی‌های جذاب و حیرت انگیز دیگری دارد که همگی با هم ‌می‌توانند صنعت گیم را متحول کنند!

منبع: https://timecity.ir

برای بررسی کامل ویدئویی شامل ویژگی‌های جذاب دیگر Stadia به همه چیز درباره‌ی Google Stadia مراجعه فرمایید!