ویرگول
ورودثبت نام
علی تفنگیان
علی تفنگیان
خواندن ۴ دقیقه·۳ سال پیش

ایده خلاقانه استفاده از حصیر در ساخت مبل و صندلی مدرن


خلاقیت و نوآوری حد و مرزی ندارد و اگر در هنرهای سنتی و بومی به کارگرفته شود، نتایج فوق العاده ای حاصل خواهد شد. مخصوصاً در صنایع دستی کشورمان ایران با این همه تنوع قومی و فرهنگی، می شود هنرهای اصیل زیادی یافت که پتانسیل زیادی برای رشد و جهانی شدن دارند.

تنها کمی خلاقیت و نوآوری لازم است تا هنری سنتی و آبا و اجدادی در روستایی دورافتاده و گمنام، تبدیل به اثری شاخص و جهانی شود. (اگر در این گفته شک دارید می توانم نمونه های زیادی از هنرهای ایرانی را که جهانی شده به شما نشان بدهم.)

روایت داستان هنرمند فرانسوی، "اورلی هوگی" که در ادامه خواهید خواند، تلنگری است برای همه ی کسانی که آثار هنری اصیلشان در کنج خانه ها خاک می خورد...

هنرمند فرانسوی ” اورلی هوگی ” (aurelie hoegy) به دلیل علاقه خود به کار با انواع مواد اولیه طبیعی انعطاف پذیر؛ همچون چوب بامبو، و شاخه های حصیری؛ از آنها آثار فوق العاده زیبای و فراطبیعی خلق می کند. ساخته های دست این هنرمند و طراح فرانسوی شامل مبل، صندلی و تجهیزات روشنایی است که همگی در تعدادی محدود تولید می شوند.

ویژگی شاخص آثار خانم “هوگی” تجسم نمودن حرکت و موج است. او به گونه ای هنرمندانه الیاف حصیری را فرم می دهد که تداعی گر موج در حال حرکت اقیانوس در میان زمین و آسمان است.
تاکنون آثار خانم “اورلی هوگی” جوایز متعددی را از آن خود کرده و به دفعات مورد اقبال و توجه جامعه طراحان فرانسه قرار گرفته است.
جایزه هیئت داوران rado در هفته طراحی پاریس سال 2015 ، جایزه اول هیئت داوران در مسابقه استعداد ناب imm cologne در سال 2016 ازجمله جوایزی است که در کارنامه افتخارات این بانوی فرانسوی ثبت شده است. همچنین در سپتامبر 2021، CNAP یکی از بزرگ‌ترین مؤسسات فرهنگی فرانسه، سه قطعه از مجموعه آثار این هنرمند را خریداری نمود.

مصاحبه با هنرمند حصیربافی “اورلی هوگی”

در ادامه مصاحبه ای را با این بانوی هنرمند می خوانید که در آن از علاقه شدید خود به حصیر می گوید. همچنین به آثار مورد تحسین قرارگرفته اش در سطح بین المللی اشاره می کند. لطفا مصاحبه را بطور کامل بخوانید.

مصاحبه کننده: منبع اصلی الهام شما چه چیزهایی هستند؟

خانم هوگی: واقعیت های روزانه همیشه یکی از بهترین منابع الهامات من است!


مصاحبه کننده: شما با طیف گسترده ای از مواد اولیه، از جمله نخ، حصیر، فلز و پنبه کار کرده اید. چه ویژگی هایی در این مواد وجود داشتند که شما را ترغیب کردند تا از آنها برای ساخت یک اثر هنری استفاده نمایید؟

خانم هوگی: من همیشه به استفاده از مواد اولیه ای ترغیب می‌شوم که در عین حال که انعطاف‌پذیر هستند، می‌توانند به حالا سفت و محکمی در بیایند. طول این مواد معمولا زیاد است. مانند لوله، کابل، طناب، شاخه های بامبو،حصیر و …

کارگاه حصیربافی اورلی هوگی
کارگاه حصیربافی اورلی هوگی


در حال حاضر به الیاف حصیری علاقه زیادی دارم، که احتمالاً یکی از شگفت انگیزترین موادی است که تاکنون با آن کار کرده ام. الیاف حصیری نه تنها یکی از طولانی ترین الیاف در جهان است، بلکه دارای پتانسیلی باورنکردنی است. اگر آنها را به یکدیگر وصل کنید، در عین سختی و استحکامی که دارد، بسیار انعطاف پذیر خواهد بود. از طرفی دیگر حصیر زنده است و هنگام کار با آن حس می کنید با جزئی زنده از طبیعت در ارتباط هستید.

به دلیل همه گیری کرونا در سال گذشته، من زمان زیادی را در کارگاه خود صرف کار با حصیر کردم. که به من این فرصت را داد تا بیشتر با آن ارتباط برقرار کنم. کار با حصیر آسان نیست و من احساس می‌کنم این سفری است که تازه آن را شروع کرده‌ام هیجان‌زده هستم که ببینم این سفر مرا به کجا می‌برد.

مصاحبه کننده: چطور برای اولین بار این این فکر افتادید که از حصیر در کارهایتان استفاده کنید؟

خانم هوگی: من حصیر را در سفری به اندونزی کشف کردم. ماده ای که از زمان های بسیار دور در صنایع دستی و برای ساخت لوازم و اشیای سنتی و روزمره استفاده می‌شد.ایده ی من این است که این شاخه های خشک را که هنوز نمادی از طبیعت هستند برای جان بخشیدن به کارهایم به گونه ای استفاده کنم که تداعی گر حرکت و زنده بودن باشد.

وقتی اقامت بالی را گرفتم، خود را در مکانی عالی یافتم و تلاش کردم تمامی زیر و بم صنعت حصیربافی را یادبگیرم.

نمونه اولی صندلی حصیری که در بالی ساخته شد
نمونه اولی صندلی حصیری که در بالی ساخته شد


در آنجا، من با همکاری صنعتگران ماهر بالیایی در یک کارگاه سنتی کار کردم و یک نمونه اولیه از صندلی حصیری که در ذهنم بود را در مقیاس واقعی ساختم. این نمونه اولیه، شامل قابی چوبی، بعنوان اسکلت صندلی بود و مدل حصیری ابتکاری من آن را می پوشاند. پس از بازگشت به کارگاهم در پاریس، آن را توسعه دادم و پس از آزمایش های زیاد، مجموعه “الیاف وحشی” متولد شد.

منبع: designboom

ایده خلاقانهصنایع دستیحصیربافیمبل حصیری
کارشناسی مهندسی نرم افزار، علاقه مند به حوزه خلاقیت و نوآوری
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید