ویرگول
ورودثبت نام
Touba Tajeri
Touba Tajeri
خواندن ۲ دقیقه·۲ سال پیش

اولین قدم در فرآیند تحلیل داده: پرسیدن سوالات درست!

تحلیل داده فرآیندی از بررسی و تفسیر سیستماتیک داده‌ها برای استخراج بینش‌های ارزشمند و تصمیم‌گیری آگاهانه است و برای بسیاری از صنایع از جمله کسب‌وکار، علوم، بهداشت و درمان ضروری است. پرسیدن سوالات مناسب اولین مرحله در فرآیند تحلیل داده است.

فرآیند تجزیه و تحلیل داده‌ها
فرآیند تجزیه و تحلیل داده‌ها

اگر صاحب کسب و کاری هستید که قصد افزایش فروش محصولاتتان را دارید، از خودتان بپرسید:

  • "پرفروش ترین محصولات چیست؟"
  • "شلوغ ترین روزهای هفته چیست؟"
  • "کدام کمپین‌های تبلیغاتی موثر هستند؟"
  • و …

پرسیدن سوالات مناسب، پایه و اساس فرآیند تجزیه و تحلیل داده‌ها است. سؤالات باید واضح، مختصر و متمرکز بر مشکل و همچنین مربوط به ذینفعان باشند و بینش‌های عملی ارائه دهد.

پس از تدوین سؤالات و اولویت‍‌بندی آن‌ها، تعیین دامنه تجزیه و تحلیل ضروری است. دامنه باید دو ویژگی داشته باشد:

  1. به اندازه کافی محدود باشد تا بینش‌های دقیقی ارائه دهد.
  2. به اندازه کافی گسترده باشد تا تمام جنبه‌های مرتبط با مساله را پوشش دهد.

این فرآیند به تمرکز روی مطالعه کمک می‌کند و اطلاعات نامربوطی را که می تواند باعث ایجاد مشکل و نتیجه‌گیری نادرست شود، از بین می برد.

برای اینکه بتوانیم سوالات درستی را بپرسیم بهتر است از این دو نمونه کمک بگیریم:

  1. من در تلاشم چه چیزی را بفهمم؟
  2. آیا مشکلی وجود دارد که من آن را حل کنم؟

پرسش‌های پژوهشی واضح و مشخص، فرآیند تحلیل داده‌ها را هدایت می‌کنند و از سردرگمی و نتیجه‌گیری نادرست جلوگیری می‌کند. اهداف و مقاصد تجزیه و تحلیل باید در راستای منافع ذینفعان باشد تا بینش‌ها، مفید و مرتبط با آن‌ها باشد.

در مقاله بعدی به این موضوع می‌پردازیم که چگونه سوالات درست بپرسیم؟

published at eniolaogunmona on Jan 17, 2023.


پیوست:

بینش یا بصیرت (انگلیسی: Insight) فهمی از خود و روابط با دیگران است که تجربه‌های پیشین را روشن یا فرد را در حل مسئله‌ای یاری می‌کند. بصیرت به فرآیندی که به‌وسیلهٔ آن مسائل حل می‌شود اطلاق می‌گردد و مشخص‌کنندهٔ سازماندهی یا نوسازی است که شخص را به فهم روابط مربوط به راه‌حل توانا می‌سازد.

فرآیند تحلیلپرسیدن سوالاتتجزیه و تحلیل دادهسوالات مناسبطراحی سوال
من طوبا هستم و به حوزه های دیتا، حل مساله و مذاکره علاقه مندم. سعی دارم مقالاتی که میخونم رو ترجمه کنم و با شما به اشتراک بذارم.
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید