ویرگول
ورودثبت نام
متیو تروث
متیو تروث
خواندن ۹ دقیقه·۵ سال پیش

چرا رفتار خوبی داشته باشیم؟

بخش چهارم از سلسله مقالاتم در خصوص مبارزه با بی‌نقص‌گرایی، بهبود مهارت‌های ارتباطی و عزت‌نفس

رفتار خوب ما اصلا از کجا شروع میشه؟ از برخورد خوب با خودمان از لحظه‌ای که از خواب بیدار می‌شویم، حتی قبل‌تر از آن لحظه‌ای که ساعت ما زنگ می‌خورد و ما باید بیدار شویم. نحوه بیدار شدن ما و برخورد با آن لحظه اثر مستقیمی بر تمام طول روز ما خواهد داشت. اول باید یاد بگیریم با خودمان خوش رفتار باشیم، با لحظات زندگیمان خوب باشیم و از آن لذت ببریم.

بجای اینکه وقتی ساعتمان زنگ می‌خورد بگویم اَه لعنتی باید پاشم یا هی بیداریمان را عقب بیاندازیم. خوشحال باشیم که پس از خوابیدن و استراحت کردن توانسته‌ایم بیدار شویم. قدر زنده بودنمان را بدانیم و برای یک روز بهتر بیدار شویم. به مادرمان، به پدرمان، به همسر و فرزندمان لبخند بزنیم و یک صبح‌بخیر گرم و پر از عشق تقدیمشان کنیم. شما اول مسئول حال خوب خودتان و سپس مسئول حال خوب اطرافینتان هستید. اگر یک لبخند خوب تقدیم همسر یا مادرتان کنید همسرتان نیز پس از بازگشت از محل کار بازهم حالش خوب خواهد بود. حال خوب داشتن و ایجاد حال خوب برای دیگران مانند یک عطر خوش به سایرین نیز منتقل می‌شود.

توجه کنید که برای قلب و روح خودتان خوش رفتار باشید نه برای یک انسان بهتر دیده شدن و درخواست کاری از دیگران، در خصوص لبخند زدن می‌توانید این پست اینستاگرام مرا بخوانید: لینک به پست اینستاگرام

خوش‌رفتاری مانند یک مزرعه گندم است. شما بذرهای محبت را در قلب دیگران پخش می‌کنید و هرگز نخواهید فهمید که نتیجه کدام کار و رفتار خوب شما تبدیل به یک زمین حاصلخیز شده است. شاید بتوانیم بگوییم که خوش‌رفتاری بنیان بسیاری از موقعیت‌های مناسب و بهتر در مسیر زندگی شما را شکل می‌دهد.

مثال واقعی از زندگی خودم، در شعبه بانکی که در آن حساب دارم، یک متسدی بسیار خشک و جدی کار می‌کند انقدر جدی که هربار نوبت من در بانک به او می‌رسید احساس می‌کردم مانند یک ربات برنامه ریزی شده و باید تمام قوانین را یک به یک انجام دهد و هیچ تعاملی با مراجع نداشته باشد چرا که احتمالا از دید او این یک گناه بزرگ محسوب می‌شود. کافی است کارت ملی یا هر چیزی که او از شما درخواست می‌کند همراهتان نباشد. آن‌وقت صدای آژیر خطر ذهنش بلند می‌شود و کار شما را انجام نمی‌دهد.

اما من هربار او را می‌دیدم و نوبتم به او می‌رسید بالعکس اغلب افرادی که به او مراجعه می‌کردند، با تمام وجود از حس وظیفه شناسیش تشکر می‌کردم و می‌گفتم ممنونم که انقدر سخت‌گیرانه عمل می‌کنید. برای همین من در ذهنش ثبت شده بودم. یکبار کار بسیار واجبی داشتم، کیف پولم را دزدیده بودند و هیچ چیزی برای احراز هویت خودم همراهم نبود. رفتم و گفتم که یک کارت عابر جدید می‌خوام و مثل همیشه پاسخ رباتیک خود را به من داد، کارت ملی و... قبل اینکه به بگویم هیچ‌کارت شناسایی ندارم، دوباره از وظیفه‌شناسیش تشکر کردم و سپس به او گفتم که کارت ملی ندارم. کمی فکر کرد، بعد با مدیر شعبه صحبت کرد و اجازه گرفت و کلی سوال و جواب از من کرد و در نهایت کارم انجام شد. او می‌توانست بگوید خیر نمی‌شود. اما رفتار خوبی که با او داشتم را پاسخ داد.

نگذارید رفتار تلخ و بد دیگران و یا حتی قدرنشناسی آن‌ها باعث شود بگویید "این‌ها لیاقت محبت و توجه را ندارند" شما برای قلب خودتان خوب باشید، منش و رفتار خوب باید جزو خصوصیات اخلاقی شما باشد. با غریبه‌ها نیز محترمانه، با ادب و خوش بر خورد باشید. بارها شده که در سایر ادارات و یا حتی موقع گذر از خیابان با یک فرد برخورد خوبی کردم و بعدها در جاهایی که حتی فکرش را نمی‌کردم آن‌ها مرا به یادآورده‌اند. شاید کسی برای شما آشنا نباشد ولی قطعا برای برخی دیگر نه تنها آشنا است بلکه فرد بسیار مهمی است. با تعامل سازنده و خوش برخوردی با تمام کسانی که ملاقات می‌کنید علاوه بر ایجاد حس خوب برای خودتان، شاید در جای دیگری در مسیر زندگی آن فرد یا افراد هم مسیرتان باشند و بی‌شک شما را به خاطر خواهند آورد

در هر سازمانی که کار می‌کردم یا برای انجام کاری مراجعه می‌کنم. با تمام افراد در هر سطحی که باشند از آبدارچی تا نگهبان و مدیران میانی و... محترمانه برخورد می‌کنم. قطعا اگر رفتار اشتباهی نیز از آن‌ها ببینم رفتار قاطعی از خودم نشان خواهد داد ولی حال خوب من حال آن‌ها را نیز خوب می‌کند.

شاید این مثال جالب باشه، در هر سازمانی که کار می‌کردم چون به مسئولین و نیروهای خدماتی همیشه احترام میذاشتم، موقع صبحانه و ناهار همیشه بیشتر از دیگران به من توجه می‌کردند. اگر برایم مهمان میامد نه تنها به او احترامی بیشتری میگذاشتند بلکه پذیرایی بهتری نیز میکردند. بارها دیدم که همکارانم وقتی مهمان مهمی دارند نیروهای خدمات تلخ میشدند. چرا؟ چون همکارانم با محبت و احترام با آن‌ها برخورد نکرده بودند.

مهم نیست چه کسی در چه جایگاه اجتماعی قرار دارد و دارای چه مقام و قدرتی است. شما با احترام و خوش‌رفتاری با سایرین، با خودتان محترمانه و خوش‌رفتار هستید.

به این فکر کنید که یک فرد مهم به شرکت شما دعوت می‌شود. اگر نیروهای خدماتی با آن مهمان برخورد مناسبی نکنند در ذهن آن فرد چه چیزی ثبت خواهد شد؟ اگر من خودم به یک شرکت مراجعه کنم و برخورد نامناسبی از نیروهای خدماتی و حراست آن‌ها نگیرم برای چند معنی بیشتر نخواهد داشت:

  • یا مدیر مجموعه آدم محترمی نیست
  • یا مدیر مجموعه به آموزش نیروهای خود اهمیت نداده
  • یا مدیر مجموعه برخورد خوبی با افراد آنجا نداشته
  • یا همه موارد بالا

اینکه شاید آن نیرو در آن روز خاص حالش خوب نباشد یا... را فاکتور می‌گیریم. چون در سایر مقالات در خصوص همدلی صحبت کرده‌ام. در هر صورت اگر قرار به همکاری باشد، قطعا با آن مجموعه همکاری نخواهم کرد چون در آینده با من محترمانه برخورد نخواهند کرد یا فقط بخاطر حفظ ظاهر و کسب منافع برخوردی مثبت از خودشان نشان می‌دهند.

مطمئن باشید سایرین و اطرافینتان به رفتار شما اهمیت می‌دهند. حتی اگر با آن‌ها خوب رفتار کنید ولی در ارتباط با سایرین تلخ و سرد باشید روی آن‌ها نیز اثر میگذارد. رفتار بد مانند سرما خوردگی است و دیگران سعی می‌کنند با شما در ارتباط باشند اما با فاصله و حد مشخص، در هر فضایی که هستید با سایرین خوش رفتاری کنید چون سایرین احساسات منفی را به راحتی و بیشتر از احساسات مثبت دریافت و از آن اثر میپذیرند.

چرا می‌گویم در همه جا خوش برخورد باشید؟ نگویید فلانجا که کار دارم هرگز او را ملاقات نخواهم کرد و کسی اهمیتی نمی‌دهد که چگونه با او رفتار کردم. اگر شما در رفتار خوب صداقت نداشته باشید این رفتار در شما نهادینه نمی‌شود و قطعا سایرین نیز به رفتار خوب شما اعتماد نمی‌کنند. رفتار خوب و تعامل سازنده باید جزو ارزش‌های درونی شما باشد و قطعا وقتی بدون چشم داشت و بدون توقع رفتار خوبی می‌کنید، پاداش آن را نیز خواهید دید. اولین پاداش داشتن یک حال خوب برای خودتان است.

? برای دانلود رایگان دوره | رشد فردی با ۲۱ روش عمیق | کلیک کنید.

بیایید کمی عملی‌تر و کاربردی‌تر صحبت کنیم، اصلا چطور خوش‌رفتارتر و تعامل سازنده‌تری داشته باشید؟ چطور توقع خود را نسبت به کاری که برای دیگران انجام می‌دهید کاهش دهید؟

  • یک مدت زمان مشخص را برای خودتان معین کنید، مثلا ده روز، بعد در این ده روزی، روزی ده کار بدون چشم داشت و توقع برای هر کسی که می‌توانید انجام دهید. این باعث می‌شود که یاد بگیرید چطور فقط حال خوب را به دیگران بدهید بدون اینکه در انتظار دریافت هر چیزی باشید.
  • به دیگران توجه کنید، آن‌ها را به دایره توجه خودتان بیاورید ولی خط قرمز مشخصی داشته باشید. از دیگران ستایش و قدردانی کنید. بدون هیچ دلیلی به یکی از دوستانتان تماس بگیرید و از او تشکر کنید که دوست شما است. مطمئن باشید حالتان خوب خواهد شد. شاید در ذهنتان این فکر خطور کند که ممکن است خجالت بکشید یا در ذهن او کوچک شمرده شوید و...
  • رفتار خوب متداوم داشتن باید مثل یک ورزش برای ذهن شما باشد، همانطور که به باشگاه میرید و پس از تمرینات مداوم تغییر ملموسی در عضلاتتان ظاهر می‌شود. تعامل سازنده نیز نیاز به تمرین و مداومت دارد.
  • شاید گاهی لازم باشد حتی اگر در محل کارتان چیزی وظیفه شما نیست، آن را بپذیرید و انجام دهید، از همکارتان بپرسید که آیا در انجام کارهایش کمک می‌خواهد؟ (حتما از او سوال کنید، شاید یکی خوشش نیاد که بهش کمک کنید)
  • یک لیست از رفتارهایی که از نظر خودتان خوب و سازنده است تهیه کنید. به آن‌ها فکر کنید، ببینید چطور می‌توانید آن‌ها را در خودتان تقویت کنید.
  • آیا فردی هست که به او عنوان استاد و فردی تاثیرگذار علاقه داشته باشید؟ آیا فیلم خاصی هست که در آن بازیگر مورد علاقه شما رفتار و منش خوبی دارد؟ آن رفتارهایی که برای شما جذاب است را یادداشت کنید و به آن‌ها فکر کنید.

? برای دانلود رایگان دوره "رشد فردی با ۲۱ روش عمیق" کلیک کنید.




مهارت ارتباطیروانشناسیکسب و کارموفقیتعزت نفس
کارآفرین | متخصص هوش مصنوعی
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید