تایپوخط
تایپوخط
خواندن ۳ دقیقه·۶ سال پیش

معرفی خطوط اسلامی- خط ثلث

خط ثلث چه ویژگی‌هایی دارد؟ چرا به آن «ثلث» گفته می‌شود؟ مهم‌ترین استفاده‌های آن در کجاست؟ در این نوشتار به بررسی خط ثلث خواهیم پرداخت.
نویسنده: معصومه مصلح

وجه تسمیه خط ثلث این است که یک سوم حرکات آن سطح و دو سومش دور است. در برخی از منابع آمده است که خط ثلث مانند خط محقق از کوفی پدید آمده است؛ به این ترتیب که از خط کوفی، قلم جلیل و طومار استخراج گشته و سپس قلم ثلثین و ثلث از جلیل و طومار پیدا شده است. خط ثلث در زمان ابن مقله قاعده ­مند شد و ابن بواب و یاقوت مستعصمی آن را به زیبایی و کمال رساندند و در نهایت به عنوان شیوه ­ای متناسب با تزیین و کتیبه­ نگاری به کار رفت.

توقیع و رقاع از فروع ثلث ­هستند. توقیع ریزتر از ثلث است و در ترکیبات فشرده ­تر و اتصالاتش بیشتر از ثلث است و در قدیم برای نوشتن فرمان­ ها و توشیحات به کار می­رفته است. رقاع بر اثر تندنویسی و مختصر­نویسی خط توقیع به وجود آمده است و در شرح­ها و توضیحات اول و آخر قرآن ها و کتاب­ ها دیده می­ شود.

خط ثلث در ایران و به ویژه در کتیبه­ نگاری، نوشتن عنوان سوره­ ها و سر لوحه ­ها کاربرد فراوانی داشت. بایسنقرا میرزا، علیرضا عباسی و علاءالدین تبریزی از بزرگترین خوشنویسان خط ثلث در ایران بوده ­اند.


در خط ثلث مفرداتی دیده می‌شود که مختص این خط است. برخی از این مفردات در تصویر زیر آمده است:

مفردات خط ثلث
مفردات خط ثلث




ویژگی­های خط ثلث:

1- طره یا ترویس(سَرَک) در حروفی مانند «ا»، «د»، «ر»، «ه»، «لا»و «ک» به کار رفته است.
 طره یا ترویس در خط ثلث
طره یا ترویس در خط ثلث


2- دنباله­ های حروف در خط ثلث با نیش قلم و نسبت­ های کم قلم نوشته می­ شود.
نازکی دنباله های حروف در خط ثلث
نازکی دنباله های حروف در خط ثلث


3- در خط ثلث برخی از اجزای حروف متداخل اند و به یکدیگر چسبیده­ اند.
تداخل حروف در خط ثلث
تداخل حروف در خط ثلث



4- ثلث بیشتر مایل به دور است و دوایر نون و دوایر معکوس با عمق و دور زیاد نوشته می شود.
دور در خط ثلث
دور در خط ثلث



استفاده از ثلث در کتیبه نویسی

خط ثلث از گذشته تا به حال به دلیل ویژگی ­های منحصر به فردی که داشته در کتیبه­ نویسی کاربرد فراوانی یافته است. کتیبه نوشته ای است حاشیه­ مانند که دور سردر عمارت و بر بدنه­ دیوار مسجد و مقبره و بقعه و تخت و کرسی و در و نیز بر کرانه­ پارچه و سفره و بیرق و جامه (جامه­ خانه­ کعبه) و زین­پوش و جلیل اسب و پوشش تکیه­ ها و غیره نوشته می‌شود. نوشتن هر خط بصورت کتیبه امکان‌پذیر است اما خط ثلث در کتیبه‌نویسی کاربرد فراوانی یافته است. زیرا درشت اندام است و با قوس­ها و انحناها و اتصالات مختص خود از فاصله دور چشمگیر و باشکوه به نظر می­رسد. خط ثلث مانند کوفی تزیینی و بنایی سازگاری مناسبی با کاشیکاری و تزیینات و رنگ بناها دارد.

تنوع برخی از حروف ثلث مانند «ر»، «و»، «ن»، «م»، «ه» و کشیده­های عمودی در کتیبه­نویسی جالب توجه است. در کتیبه­های خط ثلث، حروف تو در تو نوشته شده و در ترکیبات آن از ترفند­های متنوع بصری استفاده شده است؛ بدینگونه که گاه با سطرهای متنوع به کار رفته و حروف بر روی هم سوار شده­ یا بخشهایی از حروف از روی هم عبور کرده است. گاه یک کشیدگی یا مد، فضای مناسبی را برای قرارگیری سایر حروف فراهم کرده یا دوایر و ارسال­ها در کنار یکدیگر ریتم موزون و هماهنگی را ایجاد نموده است. همچنین، اتصالات منحصر به فرد خط ثلث، ترکیبات بکر و متنوعی را در کتیبه­ها فراهم آورده است.

خط ثلث در کتیبه نویسی
خط ثلث در کتیبه نویسی
خط ثلث در کتیبه نویسی
خط ثلث در کتیبه نویسی


این مطلب را می توانید در وبسایت تایپوخط نیز در این لینک بخوانید
اگر به حوزه‌هایی مانند فونت فارسی، تایپوگرافی، خط و خوشنویسی، دیزاین و طراحی گرافیک علاقه‌مند هستید می‌توانید تایپوخط را در توئیتر، اینستاگرام، تلگرام و فیسبوک دنبال کنید.




منابع:

  • آرشیو موزه میرعماد
  • دهخــدا، على اکبــر(1377)، لغت نامه دهخــدا، ج 12، زیر نظر دکتر محمد معین و دکتر ســید جعفر شــهیدى، موسســه انتشــارات و چاپ دانشگاه تهران، تهران
  • زين الدين، ناجي (1968  م)، مصور الخط العربی، مکتب النهضه، بغداد
  • صحراگرد، مهدی (1391)، شاهکارهای هنری در آستان قدس رضوی کتیبه­های آستان قدس رضوی، شرک به نشر، آستان قدس رضوی، مشهد
  • فضائلي، حبيب الله (1350)، اطلس خط تحقیق در خطوط اسلامی، انجمن آثار ملي، اصفهان
  • فضائلي، حبيب الله (1387) تعلیم خط، سروش، تهران
  • مرقع رنگین(1364)، منتخبی از آثار نفیس خوشنویسان بزرگ ایران، جلد اول، انجمن خوشنویسان ایران، تهران
  • مرقع رنگین(1366)، منتخبی از آثار نفیس خوشنویسان بزرگ ایران، جلد دوم، انجمن خوشنویسان ایران، تهران
خوشنویسیتاریخخط
تایپوخط وبسایتی است برای نشر دانش و فعالیت عملی کاربردی در حوزه فونت، تایپوگرافی، خط و خوشنویسی فارسی، با نیم‌نگاهی به مسائل کلی دیزاین و طراحی گرافیک. آدرس وبسایت: typokhat.com
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید