ویرگول
ورودثبت نام
سارا جهان بخش
سارا جهان بخش
خواندن ۵ دقیقه·۱۳ روز پیش

هماهنگی بین طراح و توسعه دهنده (Design Handoff)

Design Handoff
Design Handoff

وقتی طرح‌ها رو می‌سپریم به دست برنامه نویسا🎨👨‍💻

اصطلاح Design Handoff یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین مرحله ها توی فرآیند توسعه محصوله که طی اون، طرح‌های UI/UX به تیم توسعه منتقل می‌شن. توی این مرحله، همکاری نزدیک و هماهنگ بین طراح‌ها و توسعه‌دهنده‌ها ضروریه تا طراحی‌ها به درستی و بدون هیچ کم و کاستی پیاده‌سازی بشن.

الزامات استفاده از Design Handoff

حالا چرا این مرحله اینقدر مهمه؟

  1. وضوح و شفافیت 📜: وقتی طرح‌ها به درستی مستند بشن و با همه جزئیات به توسعه‌دهنده‌ها منتقل بشن، هیچ سردرگمی‌ای باقی نمی‌مونه. این یعنی هر چی طراح دیده، توسعه‌دهنده هم همون رو می‌بینه و می‌فهمه.
  2. صرفه‌جویی در زمان ⏳: وقتی همه چیز واضح و شفاف باشه، توسعه‌دهنده‌ها خیلی سریع‌تر می‌تونن کارشون رو انجام بدن. این یعنی زمان پروژه کمتر می‌شه و همه چیز سریع‌تر پیش می‌ره.
  3. کاهش اشتباهات ❌: وقتی همه چیز دقیق مستند شده باشه، احتمال اشتباه خیلی کمتر می‌شه. این یعنی نیاز به اصلاحات و دوباره‌کاری‌ها کمتر می‌شه.
  4. هماهنگی بین تیم‌ها 🤝: Design Handoff باعث می‌شه که طراح‌ها و توسعه‌دهنده‌ها بهتر با هم هماهنگ بشن و یه همکاری موثر داشته باشن.

انتقال جزئیات طراحی به تیم فرانت‌اند 📦🚀

بعضی از جزئیاتی که باید منتقل بشن :

  • تایپوگرافی (Typography): تمام فونت‌ها، اندازه‌ها، وزن‌ها و سبک‌های مختلف تایپ باید به دقت مشخص بشن. استفاده از مقیاس‌های تایپوگرافی منظم و رعایت هرم تایپوگرافی، تاثیر خیلی زیادی توی حفظ یکپارچگی بصری داره.
  • فضاها (Spacing): تمام فاصله‌ها و حاشیه‌ها که شامل فاصله بین المان‌ها، پدینگ‌ها و مارجین‌ها می‌شه. استفاده از واحدهای اندازه‌گیری منظم و ثابت، کمک می‌کنه تا طراحی‌ها به درستی پیاده‌سازی بشن.
    برای هماهنگی بیشتر حتی میتونید توی فیگما توکن بسازید.
  • آیکون‌ها (Icons): تمام آیکون‌ها باید به صورت یکجا و مناسب آماده بشن. معمولاً این آیکون‌ها به صورت SVG ارائه می‌شن تا در همه‌ی اندازه‌ها به درستی نمایش داده بشن. همچنین، حالت‌های مختلف آیکون‌ها مثل فعال، غیرفعال و هاور باید مشخص بشه.
  • حالت‌های مختلف لوگو: لوگوها باید در انواع و اندازه‌های مختلف، بسته به نیازهای مختلف طراحی، آماده بشن. این شامل نسخه‌های رنگی، سیاه و سفید، و نسخه‌های با پس‌زمینه‌های مختلف می‌شه. همچنین، استفاده از گریدهای استاندارد برای قرار دادن لوگوها توی مکان‌های مختلف طراحی ضروریه.
  • کامپوننت‌ها (Components): تمام کامپوننت‌های طراحی باید به صورت دقیق تعریف بشن. این شامل دکمه‌ها، کارت‌ها، مودال‌ها و سایر عناصر تکراری طراحی می‌شه. هر کامپوننت باید با جزئیات کامل، شامل حالت‌های مختلف (فعال، غیرفعال، هاور و ...) مشخص بشه. استفاده از Design Systems و Component Libraries مثل Material Design یا Ant Design می‌تونه خیلی کمک کنه.
  • رنگ‌ها (Colors): پالت رنگی باید به دقت تعریف بشه. این شامل رنگ‌های اصلی، رنگ‌های ثانویه، رنگ‌های پس‌زمینه و رنگ‌های متن می‌شه. همچنین، حالت‌های مختلف رنگی مثل حالت‌های هاور و اکتیو باید مشخص بشه.
  • و تمامی چیز هایی که شما میتونید توی یه دیزاین سیستم ببینید .

زمان‌بندی و آپدیت‌ها ⏰🔄

زمانی که برای یه Design Handoff لازم هست، بستگی به پیچیدگی پروژه داره. معمولاً یه چرخه Handoff می‌تونه از چند روز تا چند هفته طول بکشه. همچنین، آپدیت‌ها باید به صورت مرتب انجام بشه. این آپدیت‌ها معمولاً هر چند هفته یک بار، بسته به نیاز پروژه، ارائه می‌شن تا مطمئن بشیم همه چیز به درستی پیش می‌ره و هرگونه تغییر و به‌روزرسانی به تیم توسعه منتقل می‌شه.

محدودیت‌ها و چالش‌ها 🚧⚠️

البته، Design Handoff بدون چالش نیست. چندتا از محدودیت‌ها و چالش‌هایی که ممکنه باهاشون مواجه بشیم اینا هستن:

  • تغییرات هم‌زمان: گاهی اوقات طراحی‌ها ممکنه هم‌زمان با کدنویسی تغییر کنه. این موضوع می‌تونه باعث سردرگمی بشه و نیاز به هماهنگی بیشتری داره. استفاده از ابزارهای مدیریت پروژه مثل Jira یا Trello می‌تونه کمک کنه تا این تغییرات به صورت منظم و هماهنگ مدیریت بشن.
  • فهم دقیق جزئیات توسط توسعه‌دهنده‌ها: بعضی وقتا توسعه‌دهنده‌ها ممکنه نتونن دقیقاً اون چیزی که توی ذهن طراح هست رو درک کنن. اینجا لازمه که ارتباطات خیلی نزدیک و مؤثری بین تیم‌ها وجود داشته باشه. برگزاری جلسات منظم دیلی و استفاده از داکیومنت های دقیق طراحی کمک می‌کنه تا این مشکل حل بشه.
  • تطابق با محدودیت‌های فنی: گاهی اوقات طراحی‌هایی که خیلی خلاقانه هستن، ممکنه با محدودیت‌های فنی مواجه بشن و توسعه‌دهنده‌ها نتونن دقیقاً همونطوری که طراح‌ها می‌خوان پیاده‌سازیشون کنن. اینجا نیاز به همکاری و پیدا کردن راه‌حل‌های خلاقانه داریم. برگزاری جلسات Design Critique و استفاده از تکنیک‌های Design Thinking می‌تونه کمک کنه تا این محدودیت‌ها به بهترین شکل ممکن مدیریت بشن.

عواقب استفاده نکردن از Design Handoff

حالا فرض کن از Design Handoff استفاده نکنیم. چه اتفاقی می‌افته؟

  1. سردرگمی و ابهام 😕: وقتی طرح‌ها به صورت ناقص یا نامشخص منتقل بشن، توسعه‌دهنده‌ها نمی‌دونن دقیقاً چی باید پیاده‌سازی کنن. این یعنی کلی سوال و ابهام توی کار به وجود میاد.
  2. طولانی شدن پروژه ⌛: وقتی همه چیز واضح نباشه، توسعه‌دهنده‌ها زمان زیادی رو صرف فهمیدن طرح‌ها می‌کنن. این یعنی پروژه‌ها طولانی‌تر می‌شن و زمان بیشتری نیاز دارن.
  3. افزایش اشتباهات و دوباره‌کاری‌ها 🔄: وقتی جزئیات به درستی منتقل نشه، احتمال اشتباه توی پیاده‌سازی زیاد می‌شه. این یعنی دوباره‌کاری‌های زیادی باید انجام بشه تا طرح‌ها درست پیاده‌سازی بشن.
  4. نارضایتی تیم‌ها 😤: وقتی ارتباطات بین تیم‌ها ضعیف باشه و هر کی یه جور طرح رو بفهمه، باعث نارضایتی و اختلاف بین تیم‌ها می‌شه. این یعنی جو کار خراب می‌شه و کارها خوب پیش نمی‌ره.

نتیجه‌گیری

در نهایت، Design Handoff یه پل مطمئن بین طراح‌ها و توسعه‌دهنده‌هاست که باعث می‌شه همه چیز روون و بدون مشکل پیش بره. اگه از این مرحله به درستی استفاده نشه، همه چیز به هم می‌ریزه و پروژه‌ها دچار مشکلات زیادی می‌شن. پس همیشه سعی کنین این مرحله رو جدی بگیرین و به بهترین شکل ممکن انجامش بدین تا همه چی خوب و روون پیش بره! 🚀

تیم توسعهdesignui uxدیزاین سیستمDesign Handoff
من همون دیزاینریم که همش به فکر بهتر شدن محصولم :)
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید