ویرگول
ورودثبت نام
علیرضا موذن
علیرضا موذن
خواندن ۵ دقیقه·۳ سال پیش

4 متود سریع و برتر نمونه سازی (Prototype)

وظیفه طراحی همواره حل مشکلات است. وقتی طراحان روی یک محصول جدید کار می کنند، بدنبال ایجاد راه حل بهینه برای یک مشکل خاص هستند. یافتن یک راه حل ایده آل برای یک مسئله، با اولین تلاش ها تقریباً غیرممکن است. به همین دلیل طراحان مجبورند برای ایجاد نمونه های اولیه و اعتبار سنجی آنها وقت بیشتری بگذارند.

به معنای واقعی کلمه، راه های بسیاری برای ساخت نمونه های اولیه وجود دارد، اما در این مقاله، من 4 روش برتر نمونه سازی سریع (Prototype) را انتخاب کرده ام.

1. نمونه اولیه کاغذی (Paper Prototype)

نمونه اولیه کاغذ یکی از نمونه های اولیه است که می توانید استفاده کنید، نمونه اولیه آن با استفاده از قلم و کاغذ ایجاد شده است. نمونه سازی با کاغذ به شما امکان می دهد چندین نسخه از طرح خود ایجاد کنید و به سرعت آنها را در اختیار کاربران قرار دهید.

نمونه اولیه کاغذی (Paper Prototype)
نمونه اولیه کاغذی (Paper Prototype)

زمان استفاده: رابط های کاغذی در مراحل اولیه فرآیند طراحی محصول مفید هستند - هنگامی که می خواهید چند جهت مختلف را کاوش کنید و یاد بگیرید کدام یک برای کاربران شما بهترین کاربرد را دارند.

مزایا:

  • ایجاد آسان نمونه سازی کاغذ به ابزار خاصی احتیاج ندارد - همه آنچه شما نیاز دارید قلم و کاغذ است. در عرض چند دقیقه امکان ایجاد نمونه اولیه وجود دارد.
  • بازخورد اولیه . در اوایل مراحل طراحی و با هزینه بسیار کم می توانید ایده های خود را با کاربران آزمایش کنید. این به شما امکان می دهد بازخورد کاربران را به صورت لحظه ای دریافت کنید.

معایب:

  • تلاش بیشتر در هنگام تست قابلیت استفاده. شبیه سازی تعاملات ممکن است سخت باشد. شما باید شخصی (مجری) داشته باشید که مجموعه ای از کاغذها را برای شبیه سازی تعامل روی میز حرکت دهد.
  • باید طراحی خود را برای کاربران توضیح دهید. از آنجا که نمونه های اولیه کاغذی نمونه های اولیه lo-fi هستند ، ممکن است در طول آزمایش قابلیت استفاده به توضیحات بیشتری نیاز داشته باشند.

نکات:

  • برای ایجاد نمونه های اولیه کاغذی خود، وقت زیادی صرف نکنید. نمونه های اولیه کاغذی اغلب یکبار مصرف بوده و نهایتا دور ریخته می شوند، بنابراین نیازی به صرف زمان اضافی برای کامل شدن آنها نیست.
  • از کاغذهای رنگی برای نشان دادن عناصر تعاملی استفاده کنید. به عنوان مثال ، می توانید از نت های چسبناک صورتی برای نشان دادن دکمه های Call to Action استفاده کنید.
  • برای تسریع روند طراحی از شابلون استفاده کنید.
استفاده از شابلون برای ایجاد پروتوتایپ کاغذی
استفاده از شابلون برای ایجاد پروتوتایپ کاغذی

2. وایرفریم هایی با قابلیت کلیک (Clickable Wireframes)

وایرفریم های قابل کلیک، ساده ترین شکل از یک نمونه اولیه تعاملی است که با اتصال چندین وایر فریم ثابت به یکدیگر ایجاد می شود. هر وایرفریم فقط شامل عناصر اصلی (بلوک های محتوا و عناصر عملکردی) است.

وایرفریم قابل کلیک (Clickable Wireframes)
وایرفریم قابل کلیک (Clickable Wireframes)

زمان استفاده: بهتر است از وایرفریم های قابل کلیک در مراحل اولیه فرآیند طراحی استفاده شود - زمانیکه می خواهید چند نسخه مختلف از طرح خود را در یک جهت خاص طراحی کنید.

مزایا:

  • به هیچ یک از مهارت های نمونه سازی پیشرفته نیاز ندارد. مهم نیست که از کدام ابزار نمونه سازی اولیه می خواهید استفاده کنید ، ایجاد یک وایرفریم قابل کلیک بدون تلاش زیاد امکان پذیر است.
  • اصلاح آسان بر خلاف نمونه اولیه کاغذی، برای معرفی تغییرات نیازی به ترسیم مجدد یک صفحه / صفحه کامل نیست.

معایب:

  • نیاز به توضیح دارد! شما باید تصور کنید تا درک کنید که محصول نهایی چگونه ظاهر می شود و چگونه کار می کند.

نکته: امکان ایجاد وایرفریم های قابل کلیک در Power Point یا Keynote وجود دارد. به سادگی صفحات مختلف را به هم پیوند دهید تا جریان قابل کلیک ایجاد شود.

3. جادوگر اوزی (Wizard of Oz)

این روش نمونه سازی از نام مشهور L.Frank Baum گرفته شده است. در داستان ، جادوگر با استفاده از مجموعه ای از کنترلر ها در حالی که پشت پرده مخفی شده بود، توهم قدرت فوق العاده ای ایجاد کرد. Wizard of Oz نمونه اولیه ای از یک سیستم دیجیتال است، جایی که کاربر معتقد است تمام پاسخ ها توسط کامپیوتر هدایت می شوند در حالی که در واقع توسط انسان کنترل می شوند.

زمان استفاده: این روش زمانی بهترین نتیجه را دارد که می خواهید نحوه تعامل کاربران با یک محصول واقعی را امتحان کنید. این متود برای سیستم های پیچیده یا در مراحل بعدی پروژه طراحی شما، مناسب است.

مزایا:

  • یک تجربه واقعی از محصول را منتقل می کند. Wizard of Oz به درک رفتار طبیعی کاربر در تعامل با یک محصول واقعی کمک می کند.

معایب:

  • زمان بربودن! این روش نمونه سازی نیازمند زمان و تلاش کافی برای ایجاد است.
  • به یک جادوگر نیاز دارد! جادوگر شخصی است که تعامل با کاربر را کنترل می کند (به درخواست های کاربر پاسخ می دهد).

4. بازی نقش (Role Play)

یک روش تجربی است که در آن شما محیط طبیعی را که در آن طراحی شما کاربران خود را درگیر می کند ، شبیه سازی می کنید. وقتی وارد یک شخصیت (کاربر خود) می شوید و سعی می کنید جای او را راه بروید، مشکلات مربوط به آنها را هنگام استفاده از محصول خود بهتر درک خواهید کرد.

زمان استفاده: این روش زمانی بهترین نتیجه را دارد که تیم طراحی شما بخواهد سناریوهای اصلی را در سیستمی که هدف قرار داده اید، کشف کنند.

مزایا:

  • صرفه جویی در وقت و منابع ایجاد یک محصول کاملاً کاربردی.
  • احساسات را برمی انگیزد! بازی با نقش به ما امکان می دهد تا زمینه راه حلی را که طراحی می کنیم در ذهن داشته باشیم. این روش به ما کمک می کند درک همدلی از کاربران داشته باشیم.

موارد منفی:

  • برای تنظیم دقیق جزئیات طراحی محصول بسیار مفید نیست. ذاتاً ، نقش آفرینی برای مرحله ایده پردازی سطح بالای فرایند طراحی مناسب تر است.

نکته: احساسات نقشی فوق العاده در تجربه کاربری دارند. احساسات مثبت به ایجاد تجربه کاربری کمک می کند تا احساس انسانیت بیشتری داشته باشد. بر تجربه احساسی کاربران در استفاده از یک محصول یا خدمات، بیش از قبل تمرکز کنید...

این مقاله توسط نیک بابیچ سردبیر مجله اینترنتی UX Planet نگاشته و توسط علیرضا موذن، طراح ارشد رابط کاربری به فارسی بازگردانی شده است.
امیدواریم از خواندن آن لذت برده باشید...
نظرات و لایک شما حامی ادامه فعالیت ما در ویرگول خواهد بود.




پروتوتایپنمونه سازیprototypeپروتوتایپینگprototyping
مدیر دیجیتال مارکتینگ، طراح ارشد گرافیک و متخصص در حوزه طراحی رابط کاربری
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید