cs code (umz mag)
cs code (umz mag)
خواندن ۲ دقیقه·۳ ماه پیش

چرا نینتندو، از استفاده از هوش مصنوعی مولد خودداری کرده است

نویسنده : کیارش شکرایی
نویسنده : کیارش شکرایی

عجیب ولی واقعی

خبری در سایت نینتندو درج شد که همه را بهت زده کرد . خبری که باعث ایجاد دو دستگی بین بازی‌سازان شد.

شنتارو فوروکاوا، رئیس نینتندو، اخیراً اعلام کرده است که این شرکت به دلیل نگرانی‌های حقوق معنوی، در حال حاضر برنامه‌ای برای استفاده از هوش مصنوعی مولد در بازی‌های خود ندارد. این اعلامیه به دو دستگی بین بازی‌سازان منجر شده است.

واکنش‌ها

· منتقدین و مقایسه با نوکیا

برخی منتقدین این تصمیم را با داستان برند نوکیا مقایسه می‌کنند. با این حال، مقایسه نینتندو با نوکیا ناعادلانه است؛ چرا که نوکیا برخلاف نینتندو حمایت دولت و جامعه را نداشت. نینتندو ریشه در فرهنگ ژاپن دارد و از حمایت دولت برخوردار است. با این وجود، این اعلامیه باعث دو دستگی در جامعه بازی‌سازان شد.

· نظر گروه‌های مختلف بازی‌سازان

گروه اول: حمایت از تصمیم شنتارو فوروکاوا

این گروه معتقد است که به دلیل نبود قوانین مناسب در حوزه هوش مصنوعی، استفاده از آن در بازی‌ها مشکلات زیادی ایجاد می‌کند. به عنوان مثال، هر کسی می‌تواند در گوگل با کارهای ساده تولید عکس کند و هیچ‌گونه کپی‌رایتی برای آثار اورجینال ایجاد نمی‌شود. این مسئله برای شرکت‌های بازی‌سازی مشکلات زیادی به وجود می‌آورد. همچنین، نینتندو به عنوان یک شرکت ژاپنی با بحث کپی‌رایت بین‌المللی روبه‌رو است که هنوز در بسیاری از حوزه‌ها کامل نیست، چه برسد به مولدهای الکترونیکی که بسیار عقب‌تر هستند.

گروه دوم: مخالفت با تصمیم شنتارو فوروکاوا

این گروه معتقد است که شرکت‌های رقیب به دنبال کاهش هزینه‌ها و افزایش سرعت بازی‌سازی به سمت مولدهای جدید روی آورده‌اند. عدم استفاده از این فناوری‌ها باعث عقب‌افتادگی نینتندو در بازار می‌شود.

· بررسی ریشه‌های فرهنگی

شاید ریشه این تصمیم مدیران ارشد نینتندو به فرهنگ ژاپن برگردد. ژاپن جامعه‌ای سنتی است که در برابر تکنولوژی‌های جدید مقاومت خاصی دارد. به عنوان مثال، تا چند سال پیش در این کشور از فکس در شرکت‌ها و ادارات استفاده می‌شد. این ممکن است یکی از دلایلی باشد که نینتندو به سمت هوش مصنوعی نرفته است. از سوی دیگر، سونی به دلیل داشتن بخش سرگرمی در آمریکا بروزتر و پیشروتر است.

· نظر کلی مدیران نینتندو

در صنعت بازی، مدت‌ها است که از فناوری هوش مصنوعی برای کنترل حرکات شخصیت دشمن استفاده می‌شود، بنابراین توسعه بازی و فناوری هوش مصنوعی همیشه ارتباط نزدیکی با یکدیگر داشته‌اند. این نشان‌دهنده تمایل نسبی نینتندو به استفاده از هوش مصنوعی است، اما به دلیل نگرانی‌های قانونی و عادت‌های فکری، از این تصمیم عقب‌نشینی کرده‌اند.

به نظر می‌رسد حضور هوش مصنوعی در دنیای بازی‌سازی نیز بحث و نظرات مختلفی را به همراه دارد. این موضوع نیازمند ورود سیاستمداران برای اعمال قوانین درست و جامع و همزمان حمایت همه‌جانبه از این نوآوری جدید است.

نویسنده : کیارش شکرایی

هوش مصنوعیumzmagnintendo
گاهنامه علوم کامپیوتر دانشگاه مازندران
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید