نکتههای طراحی تجربه کاربری که هر طراحی باید بدونه تا پیشرفت کنه.
تجربه کاربری رشته گستردهایه و هر کسی که UX رو انجام میده باید در زمینههای مختلفی مثل بازاریابی، روانشناسی، تولید محتوا، طراحی بصری، طراحی تعاملی و … مهارت داشته باشه. ما نمیتونیم همه نکات رو در یک مقاله خلاصه کنیم اما سعی میکنیم قوانین مهمی که هر طراح تجربه کاربری باید بدونه تا بتونه تجربههای عالی برای کاربرانش ایجاد کنه رو توضیح بدیم.
در ادامه ۱۵ نکته طراحی تجربه کاربری که هر طراح باید بدونه رو توضیح دادیم.
طراحی رابط کاربری تنها بخشی از طراحی تجربه کاربری است.
طراحی رابط کاربری تنها بخشی از طراحی تجربه کاربری است.
اشتباهی که بین بسیاری از طراحان رایجه اینه که فکر میکنند تجربه کاربری و رابط کاربری، هر دو یکسانند. درصورتی که رابط کاربری، فضائیه که تعامل بین کاربر و یک محصول ایجاد میشه، در حالی که تجربه کاربری، نتیجه احساسی است که بعد از تعامل با محصول ایجاد میشه.
تحقیقات کاربری اولین قدم در فرایند طراحی است.
جای تعجب نیست که یکی از مهمترین عواملی که باید هنگام طراحی محصول در نظر بگیریم، مخاطبه. اگه هدف این باشه که محصولی تولید کنیم که کاربران دوست داشته باشند، باید خواستهها و نیازهای واقعی مخاطبانمون رو درک کنیم. پس تحقیقات کاربری باید بخشی از فرایند طراحی UX باشه. مهمه که کاربران خودمون رو قبل از شروع طراحی، در قسمت مهمی از ذهنمون بذاریم! این بهمون اجازه میده برای کاربرانی که به جای ویژگیها، روی مزایا تمرکز میکنند، ارزشآفرین باشیم.
کاربر محصول شما رو نمی خره، حس و قابلیت انجام کارها رو میخره. محصولی تولید شده، کاربر بخاطر خود محصول نیست که اون رو میخره بلکه بخاطر قدرت گرفتن، مبارزه و حس پیروزی اون رو میخره.
همچنین این نکته رو درک کنیم که مثلا اگه ساعت لوکسی از برند معتبری میفروشیم، کاربران ما خود ساعت رو نمیخرند بلکه ارزش و اعتباری که از دست کردن ساعت براشون پیش میاد رو میخرند.
پس نکته طلایی اینه که افراد محصول شما رو نمیخرند بلکه چیزی رو میخرند که نسخه بهتری از خودشون ارائه بده. یک طراح ماهر باید بدونه چه موقع اضافه کردن ویژگیها رو متوقف کنه و به اون چیزی که کاربر نیاز داره و میخواد تجربه کنه، متمرکز بشه.
تست محصول با کاربران واقعی، بخش مهمی از فرایند طراحی است.
اغلب طراحان تصور میکنند افرادی که از محصولشون استفاده میکنند، مثل خودشون هستند، در نتیجه محصولی رو میسازند که بازتاب رفتار و واکنش خودشونه. اما فکر کردن به اینکه کاربران هم مثل شما درک و احساس کنند، کار درستی نیست. این تاثیر در روانشناسی به اثر اجماع کاذب معروفه. یعنی تمایل داریم فکر کنیم که بقیه هم مثل ما فکر میکنند و در زمینهای خاص، مثل ما رفتار میکنند.
به احتمال خیلی زیاد، افرادی که از محصولات ما استفاده میکنند، دارای زمینههای مختلف، ذهنیت مختلف، مدلهای ذهنی مختلف و اهداف مختلفی هستند. پس یادتون باشه که اونها شما نیستند!!!
یک تکنیک کاربردی که به طراحان کمک میکنه تا بر سوگیری اجماع کاذب غلبه کنند، تست قابلیت استفاده است. اگه میخواهید محصولی بسازید که کاربران عاشق اون هستند، باید تست کنید. آزمایش با کاربران واقعی….، نه اینکه هم تیمیها، نه دوستان و نه خانواده، به ما طراحان کمک میکنه که یاد بگیریم چطور محصولات مناسبی طراحی کنیم که مخصوص کسانی باشه که ازش استفاده میکنند. درسته که ممکنه وقتگیر باشه اما تنها راه اطمینان از حرکت در مسیر درست، همینه.
تست محصول با کاربران واقعی، بخش مهمی از فرایند طراحی است.
بازه توجه مدت زمانیه که کسی بدون اینکه حواسش پرت بشه روی کاری تمرکز میکنه. در سال ۲۰۱۵ تحقیقی در ماکروسافت انجام شد و محققان فهمیدند متوسط بازه توجه انسان، از ۱۲ ثانیه به ۸ ثانیه کاهش پیدا کرده. این نتیجه نشون میده دامنه توجه ما نسبت به ماهی قرمز داره کمتر و کمتر میشه! پس ما به عنوان یک طراح باید طراحی خودمون رو با این رفتار کاربران سازگار کنیم و اطلاعات رو به کاربران طوری نمایش بدیم که در اسرع وقت به مطالب مورد نیازشون برسند. در طراحی باید عناصر و محتواهای غیر ضروری رو که به کاربر کمکی نمیکنه، حذف کنیم و رابطها رو هر چه میتونیم، ساده کنیم. تکنیکی که در این زمینه خیلی به طراحان کمک میکنه، عملکرد مینیمالیستیه. این به معنای محدود کردن تجربه نیست بلکه هدف اینه که اطلاعاتی که ارائه میدهیم، ارزشمند و مرتبط باشه.
فرایند طراحی تجربهکاربری خود را برای محصولی که طراحی میکنید، مناسب کنید
فرایند طراحی تجربهکاربری، میتونه باعث ساخت یا شکست پروژههای تجربهکاربری بشه. بدون یک فرایند، طراح میتونه کاملا در تاریکی حرکت کنه. در صورتی که اگه یک فرایند درست باشه و اجرا بشه ، امکان ایجاد تجربههای شگفتانگیزی رو برای کاربران فراهم میکنه.
اگه می خواهید از فرایند طراحی تجربهکاربری بیشتر بدونید، کتاب نکتههای درگوشی برای طراحی دقیقتر فرایند تجربهکاربری که به صورت اختصاصی در یوایکسنت آماده شده رو بخونید.
خیلی از طراحان معتقدند که یک فرایند جهانی UX وجود داره که میتونن با استفاده از اون، پروژههاشون رو انجام بدهند. اما واقعیت اینه که چیزی به نام طراحی UX یکسان وجود نداره. ما باید تعریف جداگانهای برای هر پروژه انجام بدیم. پس یک فرایند دقیق UX باید همیشه بر اساس نیازهای پروژه انتخاب بشه چون هر پروژهای منحصر به فرده و نیازهای خاص خودش رو داره. پس برای ایجاد بهترین تجربهکاربری ممکن، طراح باید آماده باشه که روند طراحی خودش رو بر اساس مشخصات پروژه سازگار کنه. مثلا وقتی در حال طراحی محصول جدیدی هستید ممکنه لازم باشه وقت بیشتری رو برای تحقیقات کاربری بذارید در حالی که وقتی دارید محصولی رو طراحی می کنید که موجوده، باید وقت بیشتری روی اعتبارسنجی و تست بذارید.
مرحله طراحی محصولات دیجیتال، باید شامل یک مرحله نمونهسازی باشد.
یکی از اشتباهات رایج و البته خطرناک طراحان اینه که از نمونهسازی پرش کنند و مستقیم سراغ ساخت محصول واقعی بروند. اگه فکر کنیم چیزی درست و عالیه، تلاش زیادی میکنیم تا بسازیم و به کاربران بدهیم. در حالی که وقتی محصولمون وارد دنیای واقعی میشه، میبینیم اونجوری که انتظار داشتیم جواب نداده و دلسرد میشیم. نمونهسازی اولیه، مدلی از محصول میسازه که بتونیم قبل از ساخت واقعی، اون رو تست کنیم. درواقع نمونهسازی، ابزار ساخت فرضیه است. یکی از تکنیکهایی که خیلی مفیده نمونهسازی سریع نام داره. این روش محبوب برای ایجاد سریع یک محصول در آینده هست که میشه با گروهی از کاربران اعتبارسنجی بشه. برای وبسایت، اپلیکیشن و … استفاده میشه.
مقاله کامل در سایت یوایکس نت موجوده.