تماشای 128 پلیر در مپ های بزرگ و پهناور بتلفیلد 2042 برخلاف تصور لذت بخش نیست، همیشه بزرگ تر صرفا به معنی بهتر نیست! هرچند هرج و مرج قسمتی از فرنچایز بتلفیلد است اما میزان شلوغی در بتلفیلد 2042 آن قدر زیاد است که از فان بودن این بازی کاسته میشود.
در بررسی بازی Battlefield 2042 به صورت کامل نکات مثبت و منفی این بازی را شرح داده ایم.
بازی های شوتر اول شخص بخش عظیمی در صنعت گیمینگ را به خود اختصاص داده اند، غول های شوتر اول شخص Call of Duty و Battlefield هستند و این دو همیشه با خصوصیات منحصر به فرد خود با یکدیگر در رقابت بودند. کاربران، به خصوص کاربران نسل هفتم کنسول های گیمینگ بر سر این دو به مشاجره میپرداختند.
به سمت فاز آرکیدی حرکت میکرد. این دو فرنچایز هویت خاص خود را داشتند تا اینکه بازی Battlefield 2042 با خصوصیاتی جدید منتشر شد! در این قسمت ویژگی های جدید و غریب در این بازی را به صورت کامل شرح میدهیم.
تریلر این بازی در ابتدا بازگشت این سری را به ریشه هایش وعده داد اما تجربه 2042 به هیچ وجه با عناوین گذشته شباهت ندارد. این بازی هیچ کمپینی نداشت و همه فکر میکردند انرژی و وقت توسعه دهنده ها به جای طراحی بخش تک نفره صرف پولیش بیشتر بازی میشد اما محتوای ارائه شده پس از لانچ بتلفیلد 2042 اصلا با استاندارد های بازی های همتایش تطابق نداشت.
در بتلفیلد های گذشته هریک از کلاس ها به دسته ای از سلاح های خاص و آیتم های به خصوص دسترسی داشتند اما این محدودیت ها در بتلفیلد 2042 وجود ندارد.
این امر به کمرنگ شدن نقش کلاس ها منجر میشود، مثلا اگر Maria Falck را انتخاب کنید، این کرکتر دارای یک تفنگ به خصوص است که همتیمی های خود را Heal میکند و میتواند بقیه را Revive کند.
اما بقیه کرکتر ها میتوانند از آیتم Health Station استفاده کنند که همه را Heal میکنند و همچنین میتوانند بقیه را احیا کنند. این قاعده از بقیه کرکتر ها مستثنی نیست و نقش همه کلاس ها کمرنگ تر شده است.
در این قسمت از بررسی بازی Battlefield 2042 سه مود بزرگ را بررسی میکنیم و Level شما در همه آن ها مشترک است. مود اصلی، All out Warfare از زیرمجموعه های Conquest و Breakthrough تشکیل شده است، هرکدام از این دو مود های اصلی، 128 نفر را در مپ های خود جای میدهند.
در مود Conquest نقشه ها به چندین Sector و Sector ها به زیر مجموعه هایی به نام Objective تقسیم شده اند، در ابتدای بازی کانکوست هر دو تیم دارای تعدادی تیکت هستند، هر تیمی که مناطق بیشتری از نقشه را در دست داشته باشد تیکت های تیم دشمن را تخلیه کرده و هر تیمی که تیکت هایش به صفر برسد خواهد باخت.
مشکل اینجاست که این بخش های به خصوص بسیار از هم دور هستند و فاصله بین آن ها مشکلات زیادی برای پلیر ها ایجاد میکند.
باید بگویم مود Conquest اصلا برایم لذت بخش نبود زیرا مپ های 2042 بسیار وسیع هستند و نقطه های Objective ها نیز خیلی با هم فاصله داشتند.
برای رسیدن به نقطه های Objective حتما باید از وسایل نقلیه استفاده کنید و این امر به Spam ماشین ها و به خصوص هاورکرفت ها منجر میشد.
اسپم هاور کرفت ها به قدری زیاد میشد که بعضی اوقات هاور کرفت پشت هاور کرفت ها را منفجر میکردیم اما آر پی جی های ما جلودار آنها نبودند و دشمن ها به صورت پیاپی آن ها را اسپان میکردند.
مود بزرگ بعدی Hazard Zone نام دارد، این مود از بازی هایی مثل Escape from Tarkov و Hunt Showdown الهام گرفته است.
سبک این مود اکسترکشن بوده و شما همراه با تیم 4 نفره به دنبال آیتمی برای استخراج از مپ خواهید گشت. این مود آنقدر حوصله سر بر و بی روح بود که فقط یک بار آن را بازی کردم.
بازی های EFT یا Hunt Showdown به دلیل ماهیت ریسک پذیر بودن مرحله ها، پلیر را هیجان زده نگه میداردند، شما در همه حال چیزی برای از است دادن خواهید داشت، خواه اسلحه باشد یا آیتمی خاص و یا کرکتر خود در آن بازی. شما اگر در بازی های اکسترکشن کشته شوید تمام آیتم های خود را از دست خواهید داد اما در مود Hazard Zone چنین خطری شما را تهدید نمیکند.
اگر کشته شوید به راحتی میتوانید دوباره بازی را ریستارت کنید انگار نه انگار لوت شما و تمام آیتم هایتان از دست رفته است.
آخرین مود بزرگ بازی بتلفیلد Portal نام دارد، پورتال قوی ترین بخش بتلفیلد 2042 است زیرا تمام ویژگی های مثبت در بتلفیلد های گذشته را همراه با گرافیک به روز 2042 ادغام میکند.
بخش Portal دارای مود های بتلفیلد با تم جنگ جهانی و جنگ مدرن میباشد. شما حتی در این قسمت میتوانید مود شخصی خود را بسازید و آن را منتشر کنید.
بقیه اتچمنت ها مثل Barrel ها یا Compensator ها شاید نقطه قوتی مثل افزایش Range داشته باشند اما عموما با یک نقطه ضعف نیز همراه هستند.
آخرین سیزن بتلفیلد نقشه ای به نام Spearhead را معرفی کرد که تعداد زیادی از این مشکلات را برطرف نمود، مثلا فاصله بین Objective ها خیلی کمتر شد و Flow در این مپ نیز قابل پیشبینی میباشد.
تمام Objective های مپ Spearhead در یک خط قرار دارند و پشت سر هم طراحی شدند اگر بخواهم آن را به چیز دیگری تشبیه کنم، مپ کانال سوئز در بتلفیلد 1 به ذهنم میرسد.
اما گان پلی و پرفورمنس اسلحه ها در لانچ بازی بسیار بد بود، اگر با مفهوم Bloom آشنایی ندارید آن را مختصرا شرح میدهم.
بلوم (Bloom) یعنی پخش شدن گلوله های اسلحه بدون هیچ الگو یا ریکویل خاصی. مثلا اسلحه ها در بازی Fortnite بلوم دارند و گلوله ها از الگوی خاصی پیروی نمیکنند.
سلاح های بازی بتلیفیلد 2042 هم از این قائده مستثنی نیستند، حتی شما وقتی نشانه را دقیقا روی دشمن میگرفتید و به آن ها شلیک میکردید لزوما تیر های شما رجیستر نمیشد.
این امر باعث عصبانیت کاربران شده و حتی صدای استریمر های معروفی مثل Shroud را هم در آورده بود اما خوشبختانه Dice در نهایت آن را پچ کرد.
لازم به ذکر است Bloom، مکانیکی جدید در بازی بتلفیلد نیست و در عناوین گذشته هم در بازی ها اعمال شده بود، هرچند Bloom اسلحه ها همجنان بعد از آپدیت ها در بازی Battlefield 2042 وجود دارد اما به شدت گذشته نیست.
به بحث سرور ها در بررسی بازی Battlefield 2042 رسیدیم، متاسفانه مود های اصلی بتلفیلد 2042، Server Browser ندارند یعنی تنها راه ورود شما به مود های اصلی، اجرای Match Making میباشد.
این بازی بر اسال آدرس آی پی شما، شما را به نزدیک ترین سرور ممکن وصل میکند. شاید این ویژگی برای شما مثبت به نظر برسد اما نزدیک ترین سرور بازی Battlefield 2042 به کاربران ایرانی، سرور های خاور میانه است.
سرور های خاور میانه کاملا خالی از پلیر بوده و پر از بات هستند، هوش مصنوعی این بات ها هم اصلا تعریفی ندارد، شما به راحتی میتوانید تفاوت آن ها را از پلیر ها تشخیص دهید، TTK این بات ها به مراتب از دیگر پلیر ها بیشتر است.
تنها راه ورود به سرور هایی مثل سرور های اروپا استفاده از دی ان اس های رفع تخریم یا نرم افزار های رفع تحریم میباشد.
همانطور که در بالا تر از بررسی بازی Battlefield 2042 اشاره کردم این بازی به جای استفاده از سرباز های عادی از اسپشیالیست هایی با چهره و قابلیت های به خصوص استفاده میکند، صدا گذاری این کرکتر ها در ابتدا آن قدر افتضاح بود که اصلا با حال و هوای جنگ جهانی سازگار نبود.
این اسپشیالیست ها بعد از اتمام بازی ها کاملا خوش حال و سرحال بودند گویی اصلا در جنگ جهانی حضور نداشتند و صرفا از پینت بال آمده بودند.
(فکر کنید دو ارتش در جنگ جهانی سوم از 10 سرباز با صورت ها و صدا های یکسان تشکیل شده باشند مسخره نیست؟؟!!)
در این قسمت از بررسی بازی Battlefield 2042 لیست اسپشیالیست های بتلفیبلد همراه با قابلیت هایشان جمع آوری کرده ایم:
اسم: Santiago ‘Dozer’ Espinoza
اسم: Emma ‘Sundance’ Rosier
اسم: Ji-Soo Paik
اسم: Constantin ‘Angel’ Anghel
اسم: Kimble ‘Irish’ Graves
اسم: Webster Mackay
اسم: Maria Falck
اسم: Pyotr ‘Boris’ Guskovksy
اسم: Wikus ‘Casper’ Van Daele
اسم: EWELINA LIS
اسم: CHARLIE CRAWFORD
بازی Battlefield 2042 ایده های زیادی را اجرا کرده است اما تعداد کمی از آن ها باعث رضایت کاربران میشوند.
مچ های 128 نفره با مپ های بسیار بزرگ واقعا کسل کننده بودند اما به لطف آپدیت های جدید این مپ ها تغییر یافتند و برای قسمت های زیادی از نقشه ها، سنگر و کاور طبیعی طراحی شد.
طراحی مپ های جدید با نقشه های اصلی کاملا متفاوت هستند که نشان دهنده پیمودن راه درست از طرف استودیوی Dice است.
بخش Portal بتلفیلد 2042 یکی از قوی ترین نقاط این بازیست، شاید درست کردن مود های فان از طرف خود پلیر ها باری را از دوش Dice بکاهد اما این امر نشان دهنده پس روی خلاقیت آن هاست.