سلام به شما کاربرای عزیز و دوست داشتنی. امروز میخوام درباره Marmalade اطلاعاتی بهتون بدم . خب حالا بریم سراغ اصل مطلب، Marmalade SDK به عنوان یک کیت توسعه نرم افزار متقابل پلت فرم و موتور بازی سازی توسط Marmalade Technologies Limited (که قبلا با نام Ideaworks3D Limited شناخته میشده) معرفی شده است.
Marmalade به عنوان یک موتور بازی سازی در زبان c++ نوشته شد و در سال 2016 در بازار قرار گرفت تا برنامه نویسان بتوانند از آن استفاده کنند. مارمالاد شامل کتابخونه، نمونه اسناد و ابزار های مورد نیاز برای توسعه، تست و گسترش اپلیکیشن ها برای تلفن های همراه است و در این زمینه مورد استفاده قرار میگیره.
جالبه بهتون بگم که مارمالاد نحوه کاری مشابه Unity داره. Marmalade مثل Unity برای انواع سیستم عامل ها از جمله IOS و Android و Windows و Mac OS X و Tizen و Windows Phone 8 خروجی میده و اونا رو ساپورت میکنه.
مفهوم پایه ای Marmalade اینه که برنامه رو یک بار بنویسین و همه جا اجرا کنید به طوری که تنها یک پایگاه کد رو میشه روی تمامی سیستم عامل های پشتیبانی شده کامپایل و اجرا کرد نه اینکه در زبان های برنامه نویسی مختلف از API های متفاوت برای هر پلت فرم استفاده کرد و با استفاده از اونا برنامه نوشت.این عمل یعنی یک بار کد زدن و اجرا کردن همه جا، با استفاده از ارائه یک API مبتنی برC و ++C که به عنوان یک لایه انتزاعی برای API اصلی بر پلت فرم عمل میکند، به دست می آید.
مارمالاد SDK شامل دو لایه اصلی میشه . API سطح پایین C با نام Marmalade System شناخته میشه که یک لایه انتزاعی رو فراهم می کنه که به برنامه نویسان امکان دسترسی به قابلیت های دستگاه مانند مدیریت حافظه، دسترسی به فایل، تایمر، شبکه، روش های ورودی (مانند شتاب سنج، صفحه کلید، صفحه لمسی) و خروجی صدا و تصویر رو میده. API سطح بالا ++C با نام مارمالاد SDK شناخته میشه که قابلیت های سطوح بالاتر که معمولا در پشتیبانی از 2D (مانند تغییر فونت ها) و رندر گرافیکی 3D تمرکز داره رو فراهم میکنه.
برای آغاز یادگیری Marmalade میتونین از مرجع اصلی استفاده کنین. اگه اهل بازی سازی و کار با موتور های بازی سازی هستین در کنار موتور بازی سازی Unity میتونین از مارمالاد استفاده کنین.
برای مطالعه مقاله های بیشتر به وب سایت ویادولوپرز مراجعه فرمایید.