بگذارید خلاصه کنم من با انجمن سینما جوان ایران آشنا شدم ، این انجمن در سال ۱۹۷۶ میلادی در ایران رسمیت یافت و هدف از تشکیل آن ارتقا سینما بومی کشور بود تا بتواند فضای مناسبی جهت استعداد یابی و آموزش های تخصصی در همه ابعاد سینما چون کارگردانی ، تصویر برداری ، عکاسی ، صدابرداری ، فیلمنامه نویسی ، تدوین و کلی تخصص دیگر که در این عرصه به کار می آید ایجاد کند .
اگر با سینما ایران آشنا نیستید بزارید برای شروع به شما ۳ فیلم خوب معرفی کنم که در ایران ساخته شده است
۱. بچه های آسمان اثر مجید مجیدی
۲. فیلم جدایی نادر از سیمین از اصغر فرهادی
۳. جنگ جهانی سوم از هومن سیدی
این سه فیلم برترین های ایران نیستند و بهتر هم وجود دارد اما برای آشنایی با سینما ایران در ابتدا راه کافیست . افراد قوی و با استعدادی در سینما ایران بودند و هستند اما شاید سینما ایران را بشود به دو قسمت تقسیم کرد سینما قبل انقلاب و بعد انقلاب !
سینمای بعد انقلاب ۱۹۷۹ مذهبیون در ایران وارد فیلم های مذهبی و جنگی به دلیل جنگ ۸ ساله ایران و عراق شد و فیلم های جنگی خوب و ماندگاری ساخته شد و کم کم سینما بعد انقلاب فضا رو از قبل بسته تر کرد و نتیجه آن کلی فیلم توقیف شده و کارگردان و بازیگران سیاسی و یا فراری از ایران شده است .
چرا من سینما ایران رو به دو بخش در این مطلب تقسیم کردم ؟!
نتیجه این تفکرات اشتباه لطمه ای بزرگ به سینما ایران زده و مهمترین آن اقتصاد امروز سینما ماست . در برهه قبل انقلاب سینما به مقامی از موفقیت رسیده بود که فیلم های ایرانی بیشتر از خارجی طرفدار داشت و از فروش و سود حاصل از آن سینما و شرکت های سینمایی به یک استقلال رسیده بودند . اما با زیر سلطه بودن سینما و عدم تضمین برای اکران فیلم ها اگر هم سرمایه گذاری انجام شود شما هیچ تضمینی برای اکران شدن فیلم و برگشت سرمایه در داخل کشور ندارید و این مساله بزرگ موجب شده سرمایه گذاران شخصی به این سادگی وارد سرمایه گذاری نشوند و اقتصاد سینما ایران و استقلالش دچار تزلزل شود.
امروز که دارم این مطلب را مینویسم باید بگویم در این چند ماه حضور من در انجمن سینما جوان استعداد های بزرگی در تخصص های مختلف مشاهده میشود و من خوش حال هستم که در میان آنها هستم .
طبق معمول انجمن در صورتی که فیلمنامه ای را بپذیرد تحت شرایطی مبلغ ۵۰۰ تا ۴۰۰۰ دلار جهت ساخت یک فیلم کوتاه در نظر میگیرد تا دانشجویان آن به تولید کارهای کوتاه خود مشغول شوند اما کم میشود که همین سرمایه تعیین شده را پرداخت کنند و در صورت نهایی شدن هم تاخیرهای زیادی برای دریافت این مبالغ وجود دارد .
این در حالی است که با تورم و اقتصاد بیمار امروز کشور من ساخت یک فیلم کوتاه حرفه ای ۲۰ دقیقه ای داستانی به راحتی تا ۱۰۰۰۰ دلار هزینه دارد و عملا بچه های با استعداد و فیلمنامه های قوی در مرحله پیش تولید متوقف میشوند .
همانطور که گفتم عدم تضمین برگشت سرمایه در سیکل معیوب امروز سینما ایران و محدود کردن بچه ها از ارسال آثار خود به جشنواره های خارج ایران باعث شده افراد شخصی هم حاضر به سرمایه گذاری در این فضا به شکل حرفه ای نباشند و این زنگ خطر بزرگیست برای سینما کوتاه ایران .
ایران اقتصادی آشفته دارد و یکی از آسیب های آن به بدنه سینما وارد شده است و من سعی میکنم هر آنچه در سینما ایران تجربه میکنم و میبینم برای شما بنویسم و به اشتراک بگذارم .
امیدوارم با ایجاد پل ارتباطی میان فیلم سازان جوان فارغ از مرزهای کشورها بتوانیم به رشد هم کمک کنیم .