ر دنیای بازی و گیمینگ، خیلی مهم است که گیمر چه دستگاهی را برای بازی انتخاب میکند. یکی از معضلاتی که گیمرها برای بازی با آن سروکار دارند جواب به این سؤال است که تلویزیون برای گیمینگ بهتر است یا مانیتور؟ ما در این مطلب سعی داریم با مقایسه منطقی و جامع مانیتور یا تلویزیون برای گیمینگ شما را راهنمایی کنیم. با ما همراه باشید تا بفهمیم برای بازی تلویزیون بخریم یا مانیتور؟
مهمترین تفاوت مانیتور و تلویزیون در اندازه صفحه نمایش است. اندازه تصویر مانیتور مناسب گیمینگ معمولاً از 21 تا 32 اینچ است. البته ممکن است در بازار مانیتورهای دیگری نیز باشند که اندازه تصویر کوچکتر یا بزرگتری دارند. اما نکته مهم این است که هراندازه تصویری مناسب بازی نیست. (بیشتر بخوانید: راهنمای انتخاب سایز تلویزیون)
اندازه تصویر تلویزیون بین 32 تا 65 اینچ است که بازهم ممکن است اندازههای بزرگتری در بازار ببینیم که اندازه نمایشگر بزرگتر حتی ممکن است برای بازیهای اسکرین مشترک بافاصله بیشتر، مناسبتر باشد.
اما فقط اندازه صفحه نمایش در کیفیت بازی مهم نیست و باید رزولوشن تصویر نیز برای انتخاب مانیتور یا تلویزیون برای گیمینگ در نظر گرفته شود تا در انتها بفهمیم برای بازی تلویزیون بخریم یا مانیتور؟
رزولوشن تصویر، یکی از جوابهای این سؤال است که برای بازی تلویزیون بخریم یا مانیتور؟ چراکه تعداد پیکسل بیشتر در صفحه نمایش مانیتور؛ باعث شفافیت و کیفیت بیشتر میشود. مثلاً کیفیت تصویرFull HD مانیتور LED مدل XK2410H ایکسویژن با 1920×1080 پیکسل تراکم تصویر، با اندازه نمایشگر 23.8 اینچی، کاملاً مناسب گیمینگ است و کیفیت بهتری از تصویر را در اندازه کوچک مانیتور به نمایش می گذارد.
کیفیت تصویر تلویزیون 4K قطعاً نسبت به Full HD تجربه بهتری از بازی را به شما خواهد داد. این میتواند یکی از دلایل انتخاب تلویزیون برای گیمینگ باشد چراکه در تلویزیونهای سایز ۴۰، ۵۰ یا ۶۰ اینچ مزایای رزولوشن بالاتر بهمراتب واضحتر است.
نکته مهم دیگر در انتخاب تلویزیون بازی، پشتیبانی از تکنولوژی MEMC است. چرا که تکنولوژی MEMC نمایش تصاویر را سریع و روانتر کرده و برای بازیهای کامپیوتری مناسب میکند.
ریفرش ریت (Refresh Rate) یا نرخ نوسازی، نشاندهنده این است که صفحه نمایش در هر ثانیه چند بار میتواند تصویر را نوسازی کند. حالا این ریفرش ریت به چه درد بازی میخورد؟
نرخ نوسازی باعث میشود که بازی روانتر، پاسخگویی بیشتر باشد تا تجربهای لذتبخش از گیم را به شما بدهد. فریم ریت بالا همچنین میتواند از تاری هنگام حرکت (Motion Blur) بهخصوص در بازیهای چندنفره کم کند.
مانیتورهایی که در بازار وجود دارند از سه ریفرش ریت 60، 144 و 240 هرتز پشتیبانی میکنند که:
60 هرتز: استاندارد و قابلقبول
144 هرتز بسیار مناسب اما گران
240 هرتز: سرعت بسیار بالا و مناسب برای بازیهای آنلاین اما هزینه بسیار بالا
تلویزیونها معمولاً از ریفرش ریت 60 هرتز پشتیبانی میکنند که برای بازی کردن استاندارد و قابلقبول است.
زمان پاسخگویی درواقع زمانی است که طول میکشد تا یک پیکسل سیاه به پیکسل سفید یا از خاکستری میانه به تن رنگی آبی، سبز یا قرمز کامل تغییر رنگ دهد. در گیمینگ هرچه زمان پاسخ دهی کمتر باشد حرکت دوربین بازی روانتر است و هرچه زمان پاسخگویی بالا برود، باعث تاری و محوشدگی تصویر میشود.
در مانیتورهای گیمینگ معمولاً زمان پاسخگویی کمتر از تلویزیون است. سرعت پاسخگویی در مانیتورهای گیمینگ بهطور میانگین حدود 4 میلیثانیه است که برای گیمرها مناسبتر است اما در نقطه مقابل، ممکن است کیفیت تصویر برای شما نسبت بهسرعت پاسخگویی ارجحیت داشته باشد که در این صورت انتخاب تلویزیون برای بازی مناسبتر است.
درنهایت با بررسی عوامل تأثیرگذار در انتخاب مانیتور یا تلویزیون برای ps4 یا بهطورکلی گیمینگ، بهتر است کلیه فاکتورها را در نظر بگیرید. یعنی به همه سؤالات خود پاسخ دهید که چه اندازه نمایشگری برای شما مناسب است؟ رزولوشن تصویر 4K میخواهید یا Full HD؟ که اگر کیفیت تصویر 4K بخواهید، حتماً تلویزیون برای گیمینگ مناسبتر از مانیتور است.
راستش را بخواهید این قضیه کاملاً سلیقهای است و ما در این مطلب میتوانیم تنها برای تصمیمگیری نهایی، راهنمای شما باشیم.
اینکه شما به دنبال سرعت در بازی هستید یا کیفیت تصویر، باعث میشود انتخاب مانیتور یا تلویزیون برای شما متفاوت شود.
شما باید کلیه فاکتورها را در ترازو بگذارید و بسنجید که کدام کفه ترازو سنگینی بیشتری دارد. مثلاً مانیتورها سریعتر هستند و سرعت پاسخگویی بالاتری دارند و نسبت به تلویزیون ارزانتر هستند. اما در نقطه مقابل تلویزیونها بزرگترند و کیفیت تصویر بالاتری دارند و بهجز استفاده برای گیم، قابلیت تماشای فیلم، موسیقی، جستجو در وب و … را به شما میدهند.
اگر دوست دارید میتوانید به صفحه تلویزیون ایکس ویژن سری بزنید و مشخصات تلویزیون 4K مناسب بازی را بخوانید.