ویرگول
ورودثبت نام
یاسر فیضی
یاسر فیضی
خواندن ۴ دقیقه·۷ روز پیش

وقتی VPN جواب نمی‌ده: دور زدن تحریم‌ها با تغییر DNS

خطای اشنا و اعصاب خوردکن گوگل
خطای اشنا و اعصاب خوردکن گوگل


همه‌ی ما که توی ایران از اینترنت استفاده می‌کنیم، حداقل یک بار با مشکل تحریم‌های اینترنتی مواجه شدیم. از وب‌سایت‌های معروفی که باز نمی‌شن گرفته تا سرویس‌هایی که دسترسی بهشون برای ما بسته است. یکی از این مشکلات رایج همون خطای معروف 403 هست که عملاً دسترسی ما رو به یه سایت می‌بنده. اما مشکل وقتی بدتر می‌شه که وسط یه کار مهم، مثل توسعه‌ی یه پروژه یا دانلود یه فایل ضروری، این خطا رو ببینیم. 😑

برای من زمانی که داشتم روی یه پروژه اندروید کار می‌کردم، این مشکل خیلی اذیت‌کننده شد. هر بار که می‌خواستم پروژه‌ام رو سینک کنم، با خطای 403 و عدم دانلود کتابخانه های مورد نیاز پروژه مواجه می‌شدم. تو اون لحظه IP سرور VPN که استفاده می‌کردم توی لیست سیاه گوگل رفته بود و عملاً هیچ‌کاری نمی‌تونستم انجام بدم. مجبور شدم DNSهای مختلف رو یکی یکی تست کنم تا ببینم کدومش کار می‌کنه. 😤

DNS Changer
DNS Changer


💡 اینجا بود که با DNSChanger آشنا شدم!

بعد از کلی تلاش و خسته شدن از تغییر دستی DNS، دنبال راهی می‌گشتم که این پروسه رو ساده‌تر کنه. با یه نرم‌افزار به اسم DNSChanger آشنا شدم که واقعاً برام نجات‌بخش بود. کاری که قبلاً شاید نیم ساعت طول می‌کشید، الان فقط با چند کلیک ساده انجام می‌شد. دیگه لازم نبود خودم برم تو تنظیمات شبکه و DNSها رو یکی یکی تغییر بدم. این نرم‌افزار همه‌چی رو به‌صورت خودکار برای من انجام می‌داد.


🚀 مزایای استفاده از DNS به جایVPN

حالا شاید بپرسید چرا به جای استفاده از VPN از تغییر DNS استفاده کنیم؟ خب، دلایل زیادی داره:

1. سرعت بالاتر: یکی از مشکلات بزرگ VPNها اینه که سرعت اینترنت رو به شدت کاهش می‌دن. ولی تغییر DNS باعث نمی‌شه سرعت شما افت کنه.

2. عدم نیاز به نرم‌افزارهای سنگین: عموما برای استفاده از VPN باید نرم‌افزارهای مخصوص نصب کنید و گاهی اون‌ها ممکنه منابع سیستم رو مصرف کنن. در حالی که تغییر DNS خیلی سبک‌تر و بی‌دردسرتره.

3. پایداری بیشتر: VPN ها گاهی قطع و وصل می‌شن یا سرورهاشون به دلیل شلوغی یا محدودیت، دسترسی شما رو مختل می‌کنن. تغییر DNS این مشکلات رو نداره و به‌صورت پیوسته کار می‌کنه.

4. عدم نیاز به تغییر IP: اگر از VPN استفاده می‌کنید، آی‌پی شما تغییر می‌کنه که می‌تونه باعث بروز مشکلات امنیتی یا اختلال در سرویس‌هایی که به آی‌پی ثابت نیاز دارن بشه. ولی با تغییر DNS، IP شما ثابت می‌مونه و نیازی به نگرانی در این مورد نیست.


⚠️ ریسک‌های احتمالی استفاده از DNS

البته هر راه‌حلی ممکنه معایب و ریسک‌های خودش رو هم داشته باشه. تغییرDNS هم از این قاعده مستثنی نیست. در حالی کهDNSChanger کار رو برای شما ساده‌تر می‌کنه، اما چند نکته امنیتی هم وجود داره که بهتره بدونید:

1. امنیت داده‌ها: وقتی DNS رو تغییر می‌دید، در واقع دارید به یک سرویس‌دهنده‌یDNS اعتماد می‌کنید که ممکنه داده‌های شما رو مانیتور کنه یا حتی اطلاعات رو به صورت ناامن پردازش کنه. پس بهتره از سرویس‌های معتبری استفاده کنید که تضمین‌های امنیتی بهتری دارن.

2. حملاتDNS Spoofing: در این روش، مهاجم می‌تونهDNSهای جعلی رو برای شما ارسال کنه و شما رو به سایت‌های مخرب هدایت کنه. پس استفاده از DNSهای امن و مطمئن خیلی مهمه.

3. فیلتر شدنDNS: در بعضی مواقع، سرویس‌دهنده‌های اینترنتی ممکنه دسترسی شما به DNSهای خاص رو محدود کنن. این مسئله به این معنیه که حتی با تغییر DNS، باز هم ممکنه نتونید به سایت‌های خاص دسترسی پیدا کنید. البته این مشکل در مقایسه با VPN کمتر دیده می‌شه، ولی باز هم احتمال داره.

4. افشا شدن موقعیت مکانی: با توجه به اینکه DNS شناسه IP شما رو تغییر نمی ده می‌تونه باعث افشای موقعیت مکانی شما بشه، پس اگر سرویس یا وب سایتی که استفاده می کنید به موقعیت مکانی شما حساس هست و ممکنه بابت این موضوع حساب کاربری شما رو محدود یا مسدود کنه این نکته رو در نظر بگیرید.

5. عدم کارایی در برابر فیلترینگ: در صورتی که سایت مورد نظر شما از داخل ایران فیلتر و مسدود شده باشه مثل YouTube تغییر DNS مشکل شما رو حل نمی کنه

🔗 چطورDNSChanger کمک می‌کنه؟

DNSChanger با رابط کاربری ساده و عملکرد سریعش، به شما این امکان رو می‌ده که بدون دردسر و بدون نیاز به تغییرات دستی در تنظیمات سیستم، به راحتیDNSهای مختلف رو تست کنید. این کار باعث می‌شه دسترسی به سایت‌های مسدود شده یا حتی سرویس‌هایی مثل Google ، راحت‌تر و سریع‌تر بشه. من خودم از وقتی از این نرم‌افزار استفاده کردم، دیگه نیازی به تست DNSهای مختلف به صورت دستی نداشتم و کارهام سریع‌تر پیش می‌ره.

📥 دانلودDNSChanger
اگر شما هم مثل من با تحریم‌ها و محدودیت‌های اینترنتی سر و کله می‌زنید، پیشنهاد می‌کنم حتماً یه بار DNSChanger رو تست کنید. این نرم‌افزار رایگان و اوپن سورس هست و استفاده ازش خیلی آسونه. برای دانلود، می‌تونید به این لینک سر بزنید: DNSChanger

✍️ جمع‌بندی

اگر بخوام یه نتیجه‌گیری سریع بکنم: تغییر DNS یه راهکار سریع، کم‌هزینه و بدون نیاز به نرم‌افزارهای سنگین برای دسترسی به سایت‌های تحریم‌شده است. DNSChanger هم با ساده کردن این پروسه، کلی از وقت و انرژی شما رو ذخیره می‌کنه. اما همیشه حواستون به امنیت اطلاعاتتون باشه و ازDNSهای مطمئن استفاده کنید.

تغییر dnsdnsdnschangerخطای 403دور زدن تحریم ها
از سال ۹۰ برنامه نویسی رو با php شروع کردم و الان چند سالی میشه که مشغول توسعه اندروید وios هستم. عاشق بازی های کامپیوتریم و از یادگرفتن چیزهای جدید لذت می برم
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید