ویرگول
ورودثبت نام
یزدان مرادی | yazdan moradi
یزدان مرادی | yazdan moradi
خواندن ۱۰ دقیقه·۳ سال پیش

۰ تا ۱۰۰ تحقیق کلمات کلیدی تجربی(?داشبورد رایگان?)

تحقیق کلمه کلیدی سایت
تحقیق کلمه کلیدی سایت


آقا اگه قراره در حوزه محتوا یا دیجیتال مارکتینگ کار کنی پس بری آسمون و بیای زمین هم بازم ناچاری که بهینه‌ سازی موتورهای جستجو (سئو) رو یاد بگیری و حالا اولین و حیاتی‌ترین قدم اون هم کیورد ریسرچ (تحقیق کلمه کلیدی در سیو) برای پیدا کردن بهترین کلمات کلیدی است که مشتریان شما در گوگل جستجو می‌کنند! امروز قراره تمام فرآیند، روش‌ها، ابزار تحقیق کلمات کلیدی و تمام نکاتی که در کیورد ریسرچ رعایت می‌کنم رو براتون بگم

مخاطبت رو بشناس!

آقا لطفا هر قدمی خواستی در حوزه دیجیتال مارکتینگ برداری حتما حتما پرسونای مخاطبین‌اتون رو مستند کنید. یعنی کامل بتونید مشتری خودتون رو به اندازه رفیق صمیمی‌اتون بشناسید.

پرسونای مشتری شامل: گروه سنی، جنسیت، گروه شغلی، تحصیلات، مدار درآمدی، جغرافیا، عادت‌ها، باورها و ... است.

موضوعات اصلی مشخص شود!

آقا اگر قراره با بکارگیری قدرت سئو آپلو هوا کنید، اولین قدمی که در کیورد ریسرچ باید بردارید، مشخص کردن موضوعات اصلی سایت است که می‌تونه همون محصولات، سرویس و خدمات شما باشه (بچه‌های MBA بهش میگن مارکت سگمنتیشن)

مثلا اگر من آرزوی فرشته‌ها رو مستجاب کنم و بلاخره سایت شخصی خودم رو در زمینه دیجیتال مارکتینگ بزنم میتونه یک همچین ساختار اولیه‌ای از موضوعات داشته باشه:

HubSpot ساختار پیلار و کلاستر
HubSpot ساختار پیلار و کلاستر

ایجاد استخر از کلمات کلیدی

متاسفانه خیلی از ابزارهای جذابی که برای ایجاد استخر کلمات کلیدی در دنیا استفاده می‌شه یا لوکیشن ایران را تحریم کردن یا زبان فارسی را پشتیبانی نمی‌کنن و به همین دلیل انتخاب‌های ما خیلی محدود می‌شه ولی آدم در محدودیت‌ها ستاره می‌شه

پس توجه‌اتون رو جلب می‌کنم به ابزارها و روش‌هایی که شخصا استفاده می‌کنم:

  • طوفان فکری: تحقیق کلمه کلیدی رو سختش نکنید و با کلیک راست روی دسکتاپ، یک اکسل باز کنید و چشاتون رو ببندید و پشت هم تمام مواردی که فکر می‌کنید مخاطب‌اتون سرچ می‌کنه رو بدون هیچگونه محدودیتی یادداشت کنید( شاید باورتون نشه ولی کلی کلمه کلیدی از همون اکسل درمیاد!)
  • کیورد پلنر گوگل ادز: رفیق بی‌کلک فقط گوگل که حداقل می‌تونید با قرار دادن کشور روی All locations و زبان روی فارسی و جستجوی کلمات کلیدی کسب‌و‌کارتون کلی Keyword ideas براتون میاره که خوباش رو بچینید و به داشبورد خودتون اضافه کنید.(اگر داشبورد کیورد ریسرچ نداری پایین برات جایزه گذاشتم)
  • گوگل ترندز: ماشالا گوگل از هر انگشتش یک هنر می‌باره و با قرار دادن کشور روی ایران و جستجوی کلمات کلیدی کسب‌و‌کارتون، کلی Related queries براتون میاره که بازم می‌تونید اون هلوهاش رو بچینید و به داشبورد کیورد ریسرچ‌اتون اضافه کنید.
  • کیورد تول: با قرار دادن زبان فارسی و جستجوی کلمات کلیدی کلی کسب‌و‌کارتون در این ابزار می‌تونید تمامی Google Autocompleteها را کنار هم داشته باشید و اونایی که به نظرتون خوب رسیدن رو به داشبورد اضافه کنید(نسخه پریمیوم این ابزار را می‌تونید با قیمت ناچیزی دریافت کنید که ایمیل‌اتون را کامنت کنید تا راهنماییتون کنم)
  • اکستنشن keywordseverywhere: این ابزار به عنوان اکستنشن به مرورگراتون اضافه می‌شه و می‌تونید با رفتن به صفحات سایت رقبا اتون با Analyze page content به تفکیک غلظت، تمام کیوردهای آن صفحه را استخراج کنید!
  • کیورد ماتریکس الکسا: در نسخه پریمیوم الکسا با استفاده از Keyword Matrix می‌تونید آدرس وبسایت 10 رقیب خود را وارد کنید و تمامی کیوردهای آن‌ها را با جزییات بالا مشاهده کنید و به داشبورد خودتون اضافه کنید.(برای دریافت نسخه پریمیوم این ابزار ایمیل‌اتون را کامنت کنید که راهنماییتون کنم)
  • سرچ کنسول گوگل: اگر در حال حاضر وبسایت دارید و مدتی هست که روی آن سرچ کنسول دارید می‌تونید با خروجی اکسل گرفتن از کوئری‌های قسمت Search results سرچ کنسول تمامی کیورد‌هایی که تا کنون ترافیک اورگانیک داشتند رو به تفکیک نمایش و کلیک ببینید و به داشبورد خودتون اضافه کنید.
  • موتور lsigraph: این ابزار رو خودم خیلی استفاده نمی‌کنم چون نسخه رایگان‌اش محدودیت داره و نسخه پریمیوم‌اش هم سخت گیر میاد ولی خب داده‌های خوبی میده و بقیه هم زیاد استفاده می‌کنن(اگر راه راحت‌تری برای استفاده ازش دارید حتما کامنت کنید)
  • توضیحات نتایج گوگل: خوبی‌های گوگل که تموم شدنی نیست، برای تحقیق کلمات کلیدی شما به سادگی با جستجوی کلمات کلیدی کلی کسب‌و‌کارتون در خود گوگل می‌تونید تعداد زیادی از LSIهای اون کیورد را پیدا و به داشبورد خودتون اضافه کنید.( دقت کنید که حتما مرورگر روی incognito/private بزارید)
پیدا کردن کلمه کلیدی در توضیحات نتایج گوگل
پیدا کردن کلمه کلیدی در توضیحات نتایج گوگل
  • کوئری‌های مرتبط گوگل: مجدد در همان صفحه نتایج جستجوی گوگل (SERP) در انتهای صفحه و قسمت Related searches کیورد‌های مرتبطی وجود داره که اونا رو هم می‌تونید به داشبورد خودتون استفاده کنید( یکی از بچه‌ها در لینکدین ابزاری برای این مورد طراحی کرده بود که کامنت بزارید براتون بفرستم)
تحقیق کلمات کلیدی مرتبط کسب و کار
تحقیق کلمات کلیدی مرتبط کسب و کار
  • دسته بندی گوگل ایمیج: در قسمت Images گوگل با جستجوی کلمات کلیدی کلی کسب‌وکارتون در بالای صفحه عکس‌ها به تفکیک تعدادی کیورد تفکیک می‌شوند که آن‌ها را نیز می‌توانید به داشبورد کیورد ریسرچ خودتون اضافه کنید.
تحقیق کلمات کلیدی
تحقیق کلمات کلیدی

کلاسترینگ کلمات کلیدی

به زبان ساده باید تمام کیوردهای مرحله قبل را کلاسترینگ یا خوشه‌بندی کنید لذا ابتدا تمام کیوردهای اصلی(Main Keyword) هر کلاستر را مشخص کنید و کیوردهای فرعی(Related Keywords) مرتبط آن را اضافه کنید. چالش اصلی در این مرحله تصمیم‌گیری روی نوع کیورد(اصلی یا فرعی) بودن آن است! که در صورت بی‌دقتی، امکان رتبه گرفتن یک کیورد روی صفحه دیگری وجود دارد که برای اصلاح آن احتمالا مجبور خواهید شد که صفحه مبدا را 301 یا 404 کنید.

در نهایت به عنوان راهنمایی اگر پاسخ شما به اکثر سوالات زیر "بله" بود، می‌توانید آن کیورد را به عنوان کیورد اصلی مشخص کنید تا کلاستر و صفحه اختصاصی خود را روی وب‌سایت شما داشته باشد: ( این موضوع احتمال از کیورد کنیبالیزیشن نیز جلوگیری می‌کند)

  • با بررسی SERPs آیا رقبا برای آن کیورد صفحه اختصاصی درست کردند؟
  • با توجه به search intent آیا آن کیورد پتانسیل داشتن یک صفحه اختصاصی در آینده را دارد؟
  • آیا ایجاد یک صفحه اختصاصی برای آن کیورد، تاثیری روی CTR کاربران در صفحه SERP خواهد داشت؟
  • آیا ایجاد یک صفحه اختصاصی برای آن کیورد، تاثیری روی CR کاربران در صفحه مرتبط با آن کیورد خواهد داشت؟

اولویت‌بندی کلمات کلیدی

با ابزارها و روش‌های مرحله قبل، شما حجم زیادی کلمه کلیدی خواهید داشت(استخر کلمات کلیدی) و در این مرحله باید به تفکیک KPIهایی همچون:

Avg Search Volume, keyword difficulty, Average Position, CTR, ROI,...

تمام آن کلمات کلیدی را اولویت بندی و در داشبورد خود، خیلی منظم و تمیز قرار بدید و ابزارهایی که من استفاده می‌کنم(متاسفانه بسیاری از ابزارهای خوب سئو، ایران یا زبان فارسی را ساپورت نمی‌کنن):

  • کیورد پلنر گوگل ادز: با این ابزار می‌تونید Monthly Search volume کیورد را با قرار دادن کشور روی All locations و زبان روی فارسی پیدا کنید، فقط نکته اینجاست که نتیجه را این ابزار بازه‌ای میده بهتون(10K-100K) و 100 درصد دقیق هم نیست و همیشه مخصوصا در کیوردهایی با ولوم پایین‌تر خطا زیاد داره!
  • ابزار kwfinder: این ابزار هم بهتون Keyword difficulty(امتیاز سختی کلمه با توجه به رقابت و...) و Monthly Search volume(به شکل اگزکت برعکس کیورد پلنر) می‌ده ولی دقت کنید که این ابزار نسخه رایگان نداره و باید حتما نسخه پریمیوم اون رو تهیه کنید(اگر بلد نیستید کامنت بزارید، راهنماییتون کنم) و می‌تونید با اکانت اشتراکی تا روزی 40 کیورد رو چک کنید.(اینم متاسفانه مثل کیورد پلنر خطا داره)
  • سرچ کنسول گوگل: اگر در حال حاضر وبسایت دارید و مدتی هست که روی آن سرچ کنسول دارید هم می‌تونید با مراجعه به بخش Search results سرچ کنسول Average Position تمام کیوردهای فعلی خود رو ببینید و از این KPI هم برای اولویت‌بندی کیوردهاتون استفاده کنید.
  • نایت واتچ: سر تا پای سازنده این ابزار رو باید طلا گرفت واقعا، در واقع برای ترک‌کردن کیوردهاتون می‌تونید ازش استفاده کنید ولی می‌تونید کل کیوردهاتون رو واردش کنید(پیشنهاد می‌کنم حتما با تگ تفکیک کنید) و Monthly Search Volume و البته Average Position رو خودش خودکار برای تمام اون کیوردها بهتون میده (حتی به گوگل آنالیتیکس هم وصل میشه و براتون یک داشبورد یکجا تمیز درست می‌کنه) ولی توجه کنید که یک trial چند روزه میده بهتون که اگر به هدف کیورد ریسرچ فقط می‌خواید استفاده کنید کافیه ولی برای مدت زمان بیشتر حتما باید اشتراک تهیه کنید.( یک اکستنش کروم هم داره که به رایگان می‌تونید برای پیدا کردن پوزیشن کیورد استفاده کنید)
  • متریک CTR: اینم یکی از KPIهای فوق‌العاده‌ای است که می‌تونید به واسطه اون کیوردهاتون رو در داشبورد اتون اولویت‌بندی کنید(اگر داشبورد کیورد ریسرچ نداری پایین برات جایزه گذاشتم) ولی دقت کنید که اگر مدتی هست که روی وبسایت خودتون Search Console دارید که به راحتی می‌تونید از اونجا خروجی بگیرید ولی اگر کلا نداشتید هم پیشنهاد می‌کنم یک عدد فرضی 1-5 در نظر بگیرید و با توجه به تجربه خودتون یک امتیازی به شانس کلیک کردن مشتری روی اون کیورد و تایتل بدید.
  • متریک ROI: یکی از انواع کیوردها که Transactional معروف‌اند جزو کیورد‌هایی هستند که مشتری آماده خرید از شما است و قطعا از اونجایی که این نوع کیورد‌ها تاثیر مستقیمی روی درآمد کسب‌و‌کار شما داره پیشنهاد می‌کنم یک عدد فرضی 1-5 در نظر بگیرید و به واسطه تجربه خودتون به این نوع کیوردها و... امتیاز بدید و بر اساس اون می‌تونید اولویت بهتری در داشبورد خودتون داشته باشید.

گزارش‌گیری و ترکینگ

مهم ترین مرحله و آخرین مرحله در فرآیند کیورد ریسرچ، در نظر گرفتن روشی برای مانیتورینگ و ترکینگ کیوردهاتون است که من از این روش و ابزارها استفاده می‌کنم:

  • سرچ کنسول گوگل: ابتدایی‌ترین روش مانیتورینگ کردن کیوردهاتون که رایگان و خیلی ساده است قطعا استفاده از ابزار فوق العاده سرچ کنسول گوگل است که کلی ابزار و گزارش در اختیارتون قرار می‌ده( حتما با DNS دامنه را وریفای کنید تا تمام انواع URLها ترک بشه)
  • گوگل دیتا استودیو: اگر می‌خواید یخورده حرفه ای‌تر عمل کنید و مثل خودم خوره Data هستید، حتما پیشنهاد می‌کنم که از گوگل دیتا استودیو برای ساختن داشبوردهای ویژوآل گزارش‌های سئوتون استفاده کنید که البته به سادگی هم به سرچ کنسول و ... وصل می‌شه و می‌تونید دیتاها رو به راحتی وارد کنید.(قند شکن یادتون نره)
  • نایت واتچ: برسیم به عشق من که قربونش برم می‌تونه کلی کمکتون کنه و اگر کیوردهای زیادی رو نیازه ترک کنید و حاضرید روی بخش سئو سرمایه‌گذاری بیشتری بکنید حتما 100 درصد پیشنهاد می‌کنم از این ابزار که به خوبی از ایران و فارسی ساپورت می‌کنه، استفاده کنید.
  • نتایج گوگل: نمیدونم چرا ولی واقعا هنوز خیلی حال میده که بری دستی داخل incognito و دونه دونه کیوردها رو وارد کنی و از اونجا هم مستقیم وضعیت کیوردهاتون رو چک کنید!

جایزه و سوپرایز?

من به واسطه اینکه باید روی سئو 8 زبان و 6 محصول متفاوت به صورت تمام وقت کار کنم باید هر روز به جز مانیتورینگ بیش از 1000 کیورد، حتما به صورت منظم، کیورد ریسرچ داشته باشم که براش یک داشبورد خیلی جذاب درست کردم که کلی کیورد ریسرچ رو لذت بخش و راحت می‌کنه

به عنوان جایزه این محتوا اگر این پایین ایمیل‌اتون رو کامنت کنید، داشبورد کیورد ریسرچ خودم رو به رایگان براتون ارسال می‌کنم

پ.ن: متاسفانه به اندازه موهای سرتون محتوای ترجمه‌ای و به درد نخور در مورد سئو و ابزارهایی که حتی ایران و فارسی رو ساپورت نمی‌کنن هست ولی در این محتوا سعی کردم قدم به قدم و کاملا تجربی تمام نکات رو منتقل کنم که کاملا به درد بخور باشه!

دوره آموزشی گوگل آنالیتیکس4

مدتیه که دارم به کلی برند کوچیک و بزرگ با یوزربیس میلیونی کمک می‌کنم که بساط ایونت و کمپین‌هاشون رو جمع‌و‌جور کنن و روی گوگل آنالیتیکسGA4 پهن کنن! توی این مسیر کلی تجربه، نکته زیرخاکی، داشبورد و ... گیرم اومد که تا جایی که می‌شد در قالب پست لینکدین و ویرگول اونا رو منتشر کردم که حدود 50 هزار نفر اونا رو دیدن و بیش از 500 نفر برای استفاده از داشبوردها در لینکدین بهم پیام دادن! همین انگیزه‌ای شد که این آموزش رو بزارم تا یک‌بار برای همیشه هر چی این مدت یاد گرفتم رو اونجا خیلی خودمونی بگم!


✅ دریافت آموزش گوگل آنالیتیس4 ? https://eseminar.tv/wb93656


?من شغل و منبع درآمدم پرفرومنس مارکتینگه و آموزش رو به عنوان یک سرگرمی دوست داشتنی می‌بینم! به همین دلیل اگر توانایی مالی پرداخت هزینه دوره آموزشی رو نداری کافیه بدون هیچ توضیحی این ایموجی(✌️?✌️) رو دایرکت لینکدین برام بفرستی تا مهمون افتخاری خودم باشی!?


پ.ن: من به صورت هفتگی محتوای جدید منتشر می‌کنم که کلی می‌تونه در فرآیندهای دیجیتال مارکتینگ کمکتون کنه، پس حتما در لینکدین کانکشن بزنید و اینجا هم فالوم کنید?

پ.ن: پیشاپیش دمتون گرم که برای حمایت از من لایک می‌کنید تا آدمای بیشتری این نکات رو یاد بگیرند. ❤️

#خلق_ارزش

تحقیق کلمه کلیدیتحقیق کلیمات کلیدیپیدا کردن کلمه کلیدیسئودیجیتال مارکتینگ
https://zil.ink/yazdanmoradi_com | Performance Marketer | Growth Advisor
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید