ویرگول
ورودثبت نام
yeganeh lavarian
yeganeh lavarian
خواندن ۱۱ دقیقه·۲ ماه پیش

حل مشکل دیزاین (مقاله قبل) و چند تست کاربری



در مطالعه قبل راجب مراحل ریدیزاین یک اپ مرورگری و ایجاد یک تجربه کاربری برای نویگیت کاربر نوشتم .

برای اینکه بهتر متوجه این داستان بررسی بشید نیازه حتما یک نیم نگاهی به مطالعه قبلی بندازید.
میتوانید این مقاله را در اینجا مطالعه کنید .

مشکلات در طراحی

در این مطالعه کوتاه هم قصد دارم در ابتدا یک اشاره در مورد اشتباهی که در مسیر اپ داشتم بنویسم و بگم چه جوری این مشکلو حل کردم.

بعد ار اینکه مراحل طراحی اپ تموم شد متوجه وجود چند مشکل شدم که در طراحی اولیه بهش دقت نکرده بودم
مشکل در ریدیزاین بعضی از المان های صفحه اصلی بود . چون این صفحه از اولین برخورد های کاربر (First imprison) با اپ هست باید خیلی به عالی بودنش دقت کرد به همین دلیل یکم روش دقت بیشتری کردم و موارد زیر رو متوجه شدم

مشکلاتی که این صفحه داشتند این موارد بودند:
سرچ باکس : از اون جایی که استراتژی پلن بیزینس بر پایه مرورگری و سرچ بود باید فیچری که درگاه این ماهیت هست بیشتر بولد باشه و تمرکز بیشتری رو جلب کنه به همین دلیل اندازه باکس و تکست و سایز ایکون ها رو بزرگ تر کردم و اینکه، جانمایی سرچ باکس دقیقا در وسط صفحه قرار بگیره تا وزن صفحه در پایین سنگین نشه


ویجت ها : سایز درگاه سرویس هامون که ما ویجت صداش میکنیم باید کوچک تر بشه تا در یک فریم تعداد بیشتری رو بتونه ببینه و قابلیت اسکرول خوردن افقی ان بیشتر مشخص بشه . همچنین باید همگی مورد بازطراحی قرر بگیرن چون باتوجه به داشتن بک گراند در صفحه ما باید تا جای ممکن از طراحی های ساده با رنگ های سالید و استفاده حدالامکان تصویر در ویجت ها دقت کنیم .


سایه روی صفحه :سایه زیر ویجت ها باید کمی محو تر بشه تا ماهیت گردینت خودش رو بیشتر نشون بده صفحه خلوت تر و سبک تر بشه


وجود بنر در این صفحه : در قسمت برترین ها ما یک بنر داریم که این بنر ماهیت مارکتینگی بیشتر به خودش گرفته بود. محتوا های این بنر ها تکراری بود و همون کاری رو میکرد که ویجت ها در بالا میکردن . البته یکی از این بنر ها صفحه مربوط به طلا و ارز بود که میتونیم بیایم اونو مثل ویجت های بالایی به نمایش در بیاریم و اطلاعات داینامیک توش بزاریم تا برای کاربر کاربرد بیشتری داشته باشه. برای این کار نیاز بود با تیم های مربوطه صحبت کنم و دیتاهاشو دقیق بررسی کنم ببینم میزان کیلکشون چقد بوده .

نتیجه نهایی در صفحه اصلی
نتیجه نهایی در صفحه اصلی

مشکل موجود در سرویس ها :

همینجور که در مقاله قبل داستان طراحی (لینک مقاله)را گفتم ، در ادامه مسیر متوجه نکته ای در سرویس ها شدم .

قانونی که ما در اپلیکیشن گذاشتیم این بود که یک نویگیشن در کل طول اپ هم در سرویس ها باید وجود داشته باشد .
اما این نویگیشن حامل چند چالش بود .

مشکلات

  1. کلیک پذیر بودن نام سرویس در نویگیشن بالای صفحه
  2. ابهام در جتسجوگری
  3. دکمه خانه در نویگیسن پایین صفحه

در صفحات داخلی هر سرویس برای دسترسی به صفحه اصلی آن سرویس ، کلمه نام ان سرویس ها در نویگیشن بالای صفحه کلیک پذیر کردیم تا با فشردن ان کاربر به صفحه اصلی ان سرویس برسد
اما چالشی که داشت این بود که دسترسی پذیری بالای صفحه خوب نیست

نکاتی خلاصه و کوتاه در مورد دسترس پذیری:
اندازه صفحه: صفحه نمایش های بزرگتر می توانند دسترسی به لبه های صفحه را با شست دست دشوارتر کنند.
چینش عناصر: قرارگیری عناصر کلیدی در بالای صفحه می تواند رسیدن به آنها با شست دست را دشوار کند.

دکمه های کوچک: دکمه های کوچک و نزدیک به هم می توانند برای فشار دادن با شست دست دشوار باشند.

منوها و لیست های کشویی: پیمایش در منوها و لیست های کشویی با شست دست می تواند چالش برانگیز باشد.

عدم وجود گزینه های شخصی سازی: عدم وجود گزینه هایی برای تنظیم اندازه متن، کنتراست و سایر عناصر رابط کاربری می تواند دسترسی را برای افراد با مشکلات بینایی یا حرکتی دشوارتر کند.

استفاده از فضای صفحه به طور کارآمد: عناصر کلیدی را در پایین صفحه قرار دهید و از فضای خالی در بالا و کناره های صفحه استفاده کنید.


به دنباله تست هایی که گرفته شد متوجه شدم یک کاربر وقتی بخواهد به صفحه اصلی برسد ، اولین اقدامش توجه به نویگیشن پایین صفحه هست پس برای رسیدن به صفحه اصلی سرویس روی گزینه خانه میزند
و یا برای سرچ و جستجو عبارتی روی گزینه سرچ در نویگیشن پایین میزند .
اما طبق قانونی که برای یک برنامه دارای چند سرویس چیدیم این موارد موجود در نویگیشن پایین صفحه برار خوده صفحه اصلی ذره بین است. ینی دکمه خانه کاربر رو به صفحه اصلی ذره بین میبره و دکمه سرچ در انجین ذره بین جستجو انجام میدهد.

این اتفاق باعث پرش کاربر از صفحه ای که بوده میشه و اونو از هدفش دور میکنه و عملا گم میشه .

به طور مثال کاربر وارد صفحات داخلی تر سرویس ورزش میشه و خلاصه بازی ها رو مشاهده میکنه. در این صفحه به فکرش میزنه که خلاصه بازی پرسپولیس رو مشاهده کنه در این مرحله برای سرچ کردن روی نویگیشن پایین صفحه میزنه و این عبارت رو در انجین سرچ میکنه و در صورت مسیر مناسب برای این سرچ زدن روی دکمه سرچ در نویگیشن بالایی صفحه است . در این صورت از سرویس خارج میشه و به نوعی از اپ میاد بیرون .


حالا چه جوری میتونیم این مشکلات رو حل کنیم ؟

✅ حل مشکل درکلیک پذیر بودن نام سرویس و دسترسی به صفحه اصلی هر سرویس :

باید برای نام سرویس ها یا یک طراحی در تکست ان صورت گیرد یا نام ان بولد شود که کاربر متوجه کلیک پذیر بودن ان شود


✅ حل مشکل در نویگیشن پایین صفحه (جستجو گری کاربر) :
برای اینکه بین این دو نوع سرچ (سرچ بالا جستجو در سرویس / سرچ پایین جستجو در انجین) دو راه حل داشتم:
۱ : تغییر نام جستجو به وب گردی برای فهم بیشتر این فیچر به کاربر



۲ : باز کردن سرچ مخصوص سرویس . این کار باعث میشه به طور واضح به شکل یک place holder در سرچ باکس بنویسیم( جستجو در نام سرویس ) تا کاربر بهتر متوجه شود.

✅ حل مشکل در نویگیشن پایین صفحه (گزینه خانه) :

برای حل این مشکل که کاربر برای برگشت به صفحه اصلی سرویس ها روی دکمه مناسب بزند میتونیم این راه حل رو داشته باشیم که به جای ایکون خانه از ایکون خود اپ استفاده کنیم
مزایا :
ـ بهبود شناسه برند
ـ ایجاد یک تجربه کاربری بهتر با خطای کمتر
_ جلب توجه بیشتر کاربر به صفحه اصلی ذره بین

معایب :
ـ ممکن است برای کاربران جدید گیج کننده باشد
ـ ممکن است به اندازه دکمه خانه قابل فهم نباشد

نتیجه نهایی
نتیجه نهایی


در کدام برنامه ها این رفتار رو میبینیم ؟


✅ حل مشکل در طراحی برنامه ها :

مشکل دیگه ای که در طراحی اپ متوجهش شدم در طراحی باتم شیت برنامه ها بود .

این قسمت بار سنگینی زیادی داره چون المان های زیادی در این قسمت است. البته باید به این نکته توجه داشت که ماهیت این صفحه دسترسی بهتر کاربر در سراسر اپ ب المان های مهم اپ هست .
پس نمیشه خیلی به کوچیک کردنش فک کرد. اما با صحبت با مدیر محصول مربوطه و بررسی امارهای این صفحه به این نتیجه رسیدیم که المان های کم کلیک رو از دیدش برداریم و ببریم سمت اینکه کاربر خودش انتخاب کنه چه المانی رو میخواد ببینه

۳ المان پر کلیک برای کاربر رو به صورت ثابت گذاشتیم و بقیش رو هم خود کاربر میتونه انتخاب کنه که براش نمایش داده بشه . همچین فواصل رو هم کمی بیشتر کردم تا از فضای خالی برای سبک شدن صفحه استفاده کنم.


نتیجه نهای
نتیجه نهای




گرفتن بازخورد و تست SUS و NPS

در پایان طراحی و حل مشکلات وارد مرحله تست میشویم . دو تست مورد نیاز با توجه به شرایط و موقعیت اپ تست sus‌و nps هست مه در ادامه کوتاه در مورد ان میخوانیم .

برای گرفتن بازخورد های بیشتر از کاربران این نسخه را برای ۱۰۰۰ نفر از کاربرا فعال کردیم تا ببینیم با این نوع طراحی و اصلاح مسیر ها راحت هستند یا خیر ؟
پس از بازبینی رفتار ها و فیدبک هایی که در قالب ارسال بالک صورت گرفت برای ارزیابی سهولت دسترسی کاربران از تست sus‌استفاده شد و همچنین  برای سنجش وفاداری به برند و تمایل به تبلیغ محصول هم از روش nps استفاده شد که پس از تحلیل به نتایج رضایت بخشی رسیدیم در ادامه خلاصه ای تجریبیات من پیرامون این تست ها رو بازگو کردم


خلاصه ای از تجربه من از تست SUS با کاربران:

به عنوان یک طراح محصول، همواره در تلاش هستم تا تجربه کاربری (UX) محصولات خود را بهبود بخشم. به همین دلیل، از روش‌های مختلفی مانند تست‌های کاربری استفاده می‌کنم. می‌خواهم تجربه خود از تست SUS (System Usability Scale) با کاربران را به اشتراک بگذارم.
تست SUS یک پرسشنامه 10 سوالی است که میزان سهولت استفاده از یک محصول را اندازه‌گیری می‌کند. این تست سریع و ساده است و می‌تواند برای طیف وسیعی از محصولات استفاده شود. این ۱۰ سوال سوال های ثابت و با نحوه چینش ثابتی هستند که نباید ان ها تغییر داد زیرا هر سوال امتیاز مخصوص به خود را دارد
روش انجام تست:
من تقریبا از 100 کاربر خواستم تا از محصول من استفاده کنند و سپس به سوالات تست SUS پاسخ دهند.
نتایج:
نتایج تست SUS نشان داد که کاربران به طور کلی از محصول من رضایت داشتند. میانگین نمره SUS 72 بود که نشان می‌دهد محصول من از نظر سهولت استفاده در سطح "خوب" قرار دارد.

تحلیل نمرات SUS:

  • 0 تا 25: غیرقابل قبول
  • 26 تا 50: نیاز به ‌بهبود دارد
  • 51 تا 75: قابل قبول
  • 76 تا 100: عالی
    بیشترین امتیاز در این تست، 100 هست و طبیعیه که هر چه عدد به دست اومده به 100 نزدیک‌تر باشه محصول مورد نظر (سایت یا اپلیکیشن) امتیاز بالاتری بدست آورده. اما میانگین امتیاز SUS عدد 68 است و امتیاز بالاتر یا پایین‌تر از میانگین به شما درک سریعی در مورد قابلیت استفاده از محصول رو می‌ده.

sus =(x+y)*2.5
x=مجموع سوال های فرد - ۵
y= مجموع سوال های زوج -25

SUS=((19.44-5)+(25-11.19))*2.5= 70.62

تفسیر SUS 70.62:

  • اکثریت کاربران شما (71%) از محصول یا خدمات شما راضی هستند.
    محصول یا خدمات شما تا حدودی قابل استفاده است، اما می تواند برای بهبود تجربه کاربری، ارتقا یابد.

    ✅نکات مثبت:
    کاربران به طور کلی رابط کاربری محصول را ساده و قابل فهم می‌دانستند.
    کاربران به سرعت می‌توانستند وظایف مورد نظر خود را در محصول انجام دهند.
    ✖️نکات منفی:
    برخی از کاربران از عدم وجود برخی از ویژگی‌ها در محصول ناراضی بودند.
    برخی از کاربران معتقد بودند که که در برخی از قسمت های اپ کندیدر عملکرد اپ وجود داشته است.
    نتیجه‌گیری:
    تست SUS به من کمک کرد تا نقاط قوت و ضعف محصول خود را از نظر سهولت استفاده شناسایی کنم. با استفاده از این اطلاعات، می‌توانم محصول خود را بهبود ببخشم و تجربه کاربری بهتری را برای کاربران خود فراهم کنم.

همچنین برای بهینه بودن این تست اومدم نقاط قوت و نقاط ضعف و پیشنهاد هایی که داشتم رو در جدولی جمع اوردی کردم .




خلاصه ای از تجربه من از تست NPS با کاربران:

در ادامه تجربه قبلی، در این قسمت می‌خواهم تجربه خود از تست NPS (Net Promoter Score) با کاربران را به اشتراک بگذارم.

تست NPS از کاربران می‌پرسد که چقدر احتمال دارد یک محصول را به دیگران توصیه کنند. این تست یک معیار واحد برای سنجش وفاداری به برند و تمایل به تبلیغ محصول ارائه می‌دهد.
روش انجام تست:
من از 100 کاربر خواستم تا از محصول من استفاده کنند و سپس به سوال NPS پاسخ دهند.
نتایج:
نتایج تست NPS نشان داد که ۲۴% از کاربران احتمال می‌دهند که محصول من را به دیگران توصیه کنند. این نشان می‌دهد که کاربران من از محصول رضایت نسبی دارند و تمایل به تبلیغ آن را دارند. و 76% از مشتریان شما منفعل یا منتقد هستند.
نتیجه‌گیری:
تست NPS به من کمک کرد تا وفاداری مشتریان خود را به محصولم اندازه‌گیری کنم. با استفاده از این اطلاعات، می‌توانم محصول خود را بهبود ببخشم و رضایت مشتریان خود را افزایش دهم.

نکته قابل توجه و تامل این بود که زمانی که همین تست را روی نسخه قبلی انجام دادم به نتیجه -۱ رسیدم که بعد از طراحی نسخه جدید و افزایش عدد nps از میزان موفقیت مسیری که در ان بودم مطمعن تر شدم .


به عنوان یک کارشناس طراحی محصول، از آزمون‌ها و بازخوردهایی که از محصولم دریافت کردم استفاده کردم تا بهبودهای لازم را اعمال کنم. این فرآیند ادامه خواهد داشت، و نظرات شما مهمترین راهنمایی برای من هستند تا به کیفیت و عملکرد بهتری دست یابم. با امید به همکاری بیشتر و بهتر، من در انتظار بازخوردهای مفید شما هستم


تجربه کاربریتستکیس استادی uxکیس استادیuiux
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید