ویرگول
ورودثبت نام
Yegane Abtahi
Yegane Abtahi
خواندن ۲ دقیقه·۱ سال پیش

هنر جنگ سوهانک یگانه ابطحی

تحلیل فیلم ماجرای نیم روز

در ابتدا بگویم که این تحلیل شخصی من است و آن را با سواد کم خودم مینویسم."یگانه ابطحی"

ابتدا شاید خوب باشد دید شخصی خودم درباره دفاع مقدس را بگویم. من خیلی آدم مذهبی نیستم خیلی هم با ادیان میانه خوبی ندارم بیشتر آنها را بهانه ای برای تفکر میدانم. دیدم به جنگ و یا دفاع هم آن است که به هیچ دلیلی بنظرم جنگ منطقی نمیاید! دفاع از مرز دفاع از ناموس دفاع از دین برای من معنی خاصی ندارد . مگر مغول ها و افغان ها و هزار خزار وحشی تر از آنها که آمدند ایران و ایرانی و فرهنگ و تاریخ نابود شد؟ نه نشد . به عقیده من هر کس که بیاید و برود فقط برگه های تاریخ نویسان را سیاه میکند ولاغیر...

پس به نظر من مهدویان دارد آبرو و اعتبار میخرد . نه فقط برای خودش بلکه برای جنگ برای دفاع برای قداستی که احتمالا خودش به آن باور دارد . خوش به حال آنان که به دفاع مقدس باور دارند . برای آن که فیلم بیداری به وقت خون برای این نمایش تاریخی هم فرم و زیبایی بصری میخرد و هم معنایی در ذهن مخاطب میسازد که قابل تامل است.

بیداری به وقت خون گزارشی زیبا ، متناسب و هوشمندانه است. فیلم تناسب فرمی محتوایی را برای روایت بدون سوگیری یا با حداقل سوگیری با درایت کامل رعایت کرده. جالب آن که وارد نمایش و شو آف بی معنی و لوسی که بسیاری کارگردانان برای جلب پول ( پولی برا دفاع صرف از حکومت و سپاه داده میشود.) نشده.

بالطبع زاویه دید در این نوع آثار سوم شخص است و بسیار پارامترهای دیگری که رعایت آنها، ساختار بصری را متناسب با متن فیلم می‌کند و «ماجرای نیمروز» تقریبا همه این پارامترها را رعایت کرده است؛ بنابراین متنی که قرار بود ملودرام باشد و نشد، با کارگردانی خوب و قاب‌بندی‌هایی گزارشی- که اتفاقا دارای زیبایی‌شناسی هست- همسان درآمده و فیلم را به یک اثر کم‌نقص تبدیل کرده است. "سلام سینما"

همه بزرگواران اندک عشق و عاشقی فیم که البته خوب و بجا نبود را ملامت کرده اند . اما نباید غافل از این ماند که ممکن است این روایت عجیب و نامتناسب خود نیروی جاذبه ای باشد برای تماشاگر غیر حرفه ای.

در پایان باید از بیداری به قت خون تقدیر کرد که موضوعی را برای من روایت کرد که با اخم به آن فکر میکردم اما این فیلم را با لبخند و تحسین دیدم چراکه همان طور که گفتم آبرویی خرید برای ارزش های بزرگوارانی که دفاع کردند.

یگانه ابطحی - ماهی کوچک اقیانوس بیکران-

با اردات به استاد بزرگوارم جناب آقای حسنوند عزیز

دفاع مقدستاریخ نویسانتحلیل فیلمهنر جنگ
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید