دمنوشهای گیاهی یوسف نوش
دمنوشهای گیاهی یوسف نوش
خواندن ۷ دقیقه·۴ سال پیش

جوز هندی یا جوز بوا

https://www.instagram.com/yousofnosh?r=nametag
ﻪ ﻓﺘﺢ ﺟﯿﻢ و ﺳﮑﻮن واو و زاي ﻣﻌﺠﻤﻪ ﺑﻪ ﻓﺎرﺳﯽ ﮔﺮدﮐﺎن و ﭼﻬﺎر 
ﻣﻐﺰ و ﺑﻪ ﻫﻨﺪي اﺧﺮوت ﻧﺎﻣﻨ ﺪ.  ﻣﺎﻫﯿﺖ آن :ﺛﻤﺮ درﺧﺘﯽ اﺳﺖ ﻋﻈﯿﻢ و ﺑﺮگ آن ﭘﻬﻦ و اﻧﺪك ﻃﻮﻻﻧﯽ و ﻓﯽ اﻟﺠﻤﻠﻪ ﺿﺨﯿﻢ و آن ﺛﻤﺮ را ﺳﻪ ﭘﻮﺳﺖ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ ﯾﮑﯽ ﺳﺒﺰ ﺿﺨﯿﻢ ﺑﺎ ﻋﻔﻮﺻﺖ ﺑﺴﯿﺎر و ﻗﺒﻮﺿﺖ و اﻧﺪك ﺗﻠﺨﯽ و در ﺧﺎﻣﯽ اﻧﺪك ﻧﺮم و ﺑﻌﺪ از ﺧﺸﮏ ﺷﺪن ﺧﺸﺒﯽ ﻣﯽ ﮔﺮدد و دوﯾﻢ ﮐﻪ در زﯾﺮ آﻧﺴﺖ ﺻﻠﺐ و دو ﭘﺎرﭼﻪ ﺑﻪ ﻫﻢ ﭘﯿﻮﺳﺘﻪ و ﺳﺮ آن اﻧﺪك ﺑﺮآﻣﺪه و در زﯾﺮ آن ﻣﻐﺰ و ﺑﺮ آن ﭘﻮﺳﺖ رﻗﯿﻘﯽ ﻣﺤﺘﻮي ﺑﺮ ﻣﻐﺰ آن و ﻣﻐﺰ آن ﺳﻔﯿﺪ ﺑﺎ دﻫﻨﯿﺖ ﺑﺴﯿﺎر ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻣﻐﺰ ﭘﺴﺘﻪ و ﭼﻠﻐﻮزه و ﭼﻬﺎر ﺣﺼﻪ اﺳﺖ دو ﺣﺼﻪ از ﻫﻢ ﺑﺴﯿﺎر ﺟﺪا و اﻧﺪك اﺗﺼﺎﻟﯽ ﺑﻪ ﻫﻢ دارﻧﺪ و دو ﺣﺼﻪ دﯾﮕﺮ ﺑﺎ ﻫﻢ ﻣﺘﺼﻞ و اﻧﺪك اﻧﻔﺼﺎﻟﯽ و ﺑﯿﻦ آﻧﻬﺎ ﭘﺮده ﻧﺎزك اﻧﺪك ﺻﻠﺐ ﺧﺸﺒﯽ اﺳﺖ   . ﻃﺒﯿﻌﺖ آن: در دوﯾﻢ ﮔﺮم و در اول ﺧﺸﮏ و ﺑﺎ رﻃﻮﺑﺖ ﻓﻀﻠﯿﻪ و ﺗﺎزه آن را ﮔﺮﻣﯽ و ﯾﺒﻮﺳﺖ ﮐﻤﺘﺮ و در رﻃﻮﺑﺖ ﻓﻀﻠﯿﻪ زﯾﺎده و ﻫﺮ ﭼﻨﺪ ﺧﺸﮏ ﮔﺮدد ﯾﺒﻮﺳﺖ و ﺣﺮارت آن ﻣﯽ اﻓﺰاﯾﺪ و رﻃﻮﺑﺖ آن ﮐﻢ ﻣﯽ ﮔﺮدد  . اﻓﻌﺎل و ﺧﻮاص آن :ﺑﺴﯿﺎر ﻟﻄﯿﻒ و ﻣﻠﯿﻦ ﻃﺒﻊ و ﻣﺤﻠﻞ و ﻣﺒﻬﯽ و ﻣﺎﻧﻊ ﺗﺨﻤﻪ و ﻣﻘﻮي اﻋﻀﺎي رﯾﯿﺴﻪ ﺧﺼﻮﺻﺎً دﻣﺎغ و ﻣﻘﻮي ﺣﻮاس ﺑﺎﻃﻨﯽ ﺧﺼﻮﺻﺎً ﺑﺎ ﻣﻮﯾﺰ ﻣﻨﻘﯽ و اﻧﺠﯿﺮ ﺳﻔﯿﺪ و ﭘﯿﺮان را ﺑﺴﯿﺎر ﻣﻮاﻓﻖ و ﺧﻮردن ده ﻣﺜﻘﺎل آن ﮐﻪ ﺑﺎ اﻧﺠﯿﺮ ﮐﻮﺑﯿﺪه ﺑﺎﺷﻨﺪ در ﺗﻠﯿﯿﻦ ﻃﺒﻊ ﻣﺠﺮب و ﺑﻪ ﺗﻨﻬﺎﯾﯽ ﻧﺎﺷﺘﺎ ﺟﻬﺖ ﺳﻬﻮﻟﺖ ﻗﯽ و ﺑﺮﯾﺎن ﮐﺮده آن ﺑﺎ ﭘﻮﺳﺖ ﺟﻬﺖ ﺳﺮﻓﻪ ﮐﻪ از ﻫﻮاي ﺳﺮد ﺑﻪ ﻫﻢ رﺳﯿﺪه ﺑﺎﺷﺪ و ﺧﻮردن آن ﺑﺎ اﻧﺰروت ﻣﺎﻧﻊ ﺿﺮر اﻧﺰروت و ﻣﺨﺮج ﮐﺮم ﻣﻌﺪه و ﺑﯿﻌﺪﯾﻞ و ﺑﻪ دﺳﺘﻮر ﺑﺎ ﺑﻼدر ﻣﺎﻧﻊ ﺿﺮر آن و ﺧﻮردن آن ﺑﺎ اﻧﺠﯿﺮ و ﺳﺪاب ﺟﻬﺖ رﻓﻊ ﻣﻀﺮت ﺳﻤﻮم ﺧﻮاه ﻗﺒﻞ از ﺣﺼﻮل ﺳﻢ ﺧﻮاه ﺑﻌﺪ از آن و آﺷﺎﻣﯿﺪن ﺳﻮﺧﺘﻪ آن ﮐﻪ ﺑﺎ ﭘﻮﺳﺖ ﺳﻮﺧﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﺑﻪ ﻣﻘﺪار ﯾﮏ ﻣﺜﻘﺎل ﺑﺎ رب ﻣﻮرد و اﻣﺜﺎل آن ﺟﻬﺖ ﻗﻄﻊ ﺧﻮن ﺑﻮاﺳﯿﺮ ﻣﺠﺮب و ﺑﺎﻟﺨﺎﺻﯿﺖ ﺧﻮردن ﻣﻐﺰ آن ﻣﺴﮑﻦ ﻣﻐﺺ و ﻣﺼﻠﺢ ﻗﺮوح و ﺑﻪ دﺳﺘﻮر ﺿﻤﺎد آن و اﮐﺘﺤﺎل آن ﺟﻬﺖ ﺟﺮب و ﺳﺒﻞ و دﻣﻌﻪ ﻣﻔﯿﺪ و ﺣﻤﻮل ﺳﻮﺧﺘ ﻪ ﻣﻐﺰ آن ﺑﺎ ﺷﺮاب ﺟﻬﺖ ﻣﻨﻊ ادرار ﺣﯿﺾ و ﺿﻤﺎد آن ﺑﺎ ﻋﺴﻞ و ﭘﯿﺎز و ﻧﻤﮏ ﺟﻬﺖ ﮔﺰﯾﺪن ﺳﮓ دﯾﻮاﻧﻪ و ﭼﻮن ﺑﺎ زﯾﺮه ﮐﺮﻣﺎﻧﯽ ﻧﺮم ﺳﻮده ﺑﺎ ﻋﺴﻞ ﺳﺮﺷﺘﻪ ﺑﺮ ﺳﺮ و ﺑﺪن ﻣﻔﻠﻮج و ﻣﻠﻘﻮ و ﯾﺎ ﺻﺎﺣﺒﺎن اوﺟﺎع ﻣﻔﺎﺻﻞ ﺑﺎرده و ﺣﻤﯿﺎت ﺑﺎرده ﺑﻠﻐﻤﯿ ﻪ ﻣﺰﻣﻨﻪ ﺑﻤﺎﻟﻨﺪ و در ﺣﻤﺎم و ﯾﺎ در آﻓﺘﺎب و ﯾﺎ ﺧﺎﻧﻪ ﮔﺮﻣﯽ و ﺑﺮ ﻓﺮش ﮔﺮﻣﯽ ﺑﺮ ﻃﺮف ﻣﺨﺎﻟﻒ ﻋﻠﺖ در آن ﻫﺮ دو ﻋﻠﺖ و ﺑﺮ ﭘﺸﺖ در ﻏﯿﺮ آن ﺑﺨﻮاﺑﻨﺪ و ﺑﺮ ﺧﻮد ﻟﺤﺎف ﭘﺮ ﭘﻨﺒﻪ ﺑﯿﻨﺪازﻧﺪ و ﺑﮕﺬارﻧﺪ ﺗﺎ ﺧﻮب ﻋﺮق ﺷﻮد ﭘﺲ ﺑﺪن را ﭘﺎك ﮐﺮده از زﯾﺮ آن ﺑﺮآﯾﻨﺪ و ﺑﺪن ﺧﻮد را از ﻫﻮاي ﺳﺮد ﻣﺤﻔﻮظ دارﻧﺪ و آب ﺳﺮد ﻧﻨﻮﺷﻨﺪ در ﯾﮏ دو دﻓﻌﻪ زاﯾﻞ ﮔﺮدد و اﮔﺮ در ﺣﻤﺎم اﺳﺖ در ﺑﯿﺖ ﺣﺎر آن روﻧﺪ و ﺑﺮﻫﻨﻪ ﺷﻮﻧﺪ و آن را ﮔﺮم ﮐﺮده ﺑﺮ ﺳﺮ و ﺗﻤﺎم ﺑﺪن ﺑﻤﺎﻟﻨﺪ و در ﻓﺎﻟ ﺞ و ﻟﻘﻮه اﮔﺮ ﺧﻮاﻫﻨﺪ ﺑﻪ ﻃﺮف ﻣﺨﺎﻟﻒ ﺑﺨﻮاﺑﻨﺪ و آن ﻣﻘﺪار ﺻﺒﺮ ﮐﻨﻨﺪ ﮐﻪ ﺧﻮب ﻋﺮق ﮐﻨﻨﺪ ﭘﺲ ﺑﺪن ﺧﻮد را ﭘﺎك ﮐﻨﻨﺪ و اﺳﺘﻌﻤﺎل آب ﻣﻄﻠﻘﺎً ﻧﻨﻤﺎﯾﻨﺪ و ﺑﺮآﯾﻨﺪ و از ﻫﻮا ﺧﻮد را ﻣﺤﻔﻮظ دارﻧﺪ و ﺿﻤﺎد ﺗﺎزه ﺗﺮ آن ﺟﻬﺖ رﻓﻊ آﺛﺎر ﺿﺮﺑﻪ و دﻟﻮك آن ﺟﻬﺖ ازاﻟ ﻪ ﮐﻠﻒ و ﺗﺸﻨﺞ وﺟﻪ و ﻃﻼي ﺧﺎﯾﯿﺪه آن ﻧﺎﺷﺘﺎ ﺟﻬﺖ ﻗﻮﺑﺎي اﻃﻔﺎل و ورم ﺳﻮداوي ﮐﻪ زﺧﻢ ﺷﺪه ﺑﺎﺷﺪ و ﺑﻪ دﺳﺘﻮر ﻃﻼي ﺧﺎﯾﯿﺪه ﻣﻐﺰ ﮐﻬﻨ ﻪ آن ﻧﺎﺷﺘﺎ ﺟﻬﺖ ﻏﺮب و ﻏﺎﻧﻐﺮاﯾﺎ و ﺟﻤﺮه و ﻗﻮﺑﺎي اﻃﻔﺎل و اﻟﺘﻮاي ﻋﺼﺐ و ﺗﻤﺪد و ﺗﺸﻨﺞ و اوﺗﺎر ﻗﺪﻣﯿﻦ ﺣﺎدث از ﺑﺮد و ﯾﺒﺲ و داء اﻟﺜﻌﻠﺐ و ورم ﭘﺴﺘﺎن و ﻃﻼي ﻣﻐﺰ ﮐﻬﻨﻪ ﺳﻮﺧﺘﻪ آن ﺑﺎ زﻓﺖ ﺟﻬﺖ ﻗﺮوح ﺳﺮ و ﻣﻐﺰ آن ﺑﻪ ﺳﺒﺐ ﻟﻄﺎﻓﺖ و دﻫﻨﯿﺖ ﺳﺮﯾﻊ اﻟﻔﺴﺎد و اﺳﺘﺤﺎﻟﻪ ﺑﻪ ﺧﻠﻂ ﻣﺮاري ﺧﺼﻮﺻﺎً ﮐﻬﻨﻪ آن و اﮐﺜﺎر ﺧﻮردن آن ﺑﺎﻋﺚ اﺧﺮاج ﺣﺐ اﻟﻘﺮع و ﻣﻮﺟﺐ ورم ﻟﻮزﺗﯿﻦ و ﺑﺜﻮر دﻫﺎن ﺧﺼﻮﺻﺎً در ﻣﺤﺮورﯾﻦ ﮐﻪ ﻣﻀﺮ اﯾﺸﺎن اﺳﺖ و ﺑﺮاي اﯾﻦ ﺑﺎﯾﺪ ﮐﻪ ﺑﻌﺪ از ﺧﻮردن آن دﻫﻦ را ﺧﻮب ﺑﺸﻮﯾﻨﺪ و اﻧﺎر ﭼﺎﺷﻨﯽ دار ﺑﻤﮑﻨﺪ و ﺳﮑﻨﺠﺒﯿﻦ ﺑﺨﻮرﻧﺪ و ﯾﺎ اﻧﺪك ﺧﺸﺨﺎش ﺧﻮردن ﻧﯿﺰ ﻣﺼﻠﺢ آﻧﺴﺖ و ﭼﻮن ﻣﺘﻐﯿﺮ و ﻣﺘﮑﺮج ﮔﺮدد ردي و زﺑﻮن و ﺑﺎ ﺳﻤﯿﺖ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ ﻧﺒﺎﯾﺪ اﺳﺘﻌﻤﺎل ﻧﻤﻮد و ﻣﺪاواي آن ﻗﯽ ﮐﺮدن و ﺗﺮﺷﯽ ﻫﺎ ﺧﻮردن اﺳﺖ و ﻣﺮﺑﺎي آن ﺑﺎ ﻋﺴﻞ ﺟﻬﺖ ﺗﺴﻤﯿﻦ ﮔﺮده و ﺗﺤﺮﯾﮏ ﺑﺎه ﺑﺴﯿﺎر ﻣﺆﺛﺮ و ﻣﻠﯿﻦ ﺑﻄﻦ و ﻣﻘﻮي ﻣﻌﺎ ي اﻋﻮر و ﺳﺮﮐﻪ ﭘﺮورده آن ﺗﺮﯾﺎق ﺻﺎﺣﺒﺎن ﺿﻌﻒ ﻣﻌﺪه و ﺻﻤﻎ آن ﺟﻬﺖ ﻗﺮوح ﺧﺒﯿﺜﻪ ذروراً و ﮔﺬاﺷﺘﻦ آن ﺑﺮ دﻧﺪان ﻣﻮﺟﻊ و در ﻣﺮاﻫﻢ ﻧﯿﺰ ﺟﻬﺖ ﻗﺮوح ﺧﺒﯿﺜﻪ ﻣﻔﯿﺪ و ﻋﺼﺎره ﭘﻮﺳﺖ آن ﺑﺎ رب اﻧﺎر ﮐﻪ ﻃﺒﺦ داده ﻣﻨﻌﻘﺪ ﻧﻤﻮده ﺑﺎﺷﻨﺪ ﺟﻬﺖ اورام و ﻧﻐﺎﻧﻎ ﯾﻌﻨﯽ ﻋﻀﻼت ﺣﻠﻖ ﻣﺠﺮب و ﻏﺮﻏﺮه ﺑﻪ آب ﻣﻄﺒﻮخ ﭘﻮﺳﺖ آن ﺟﻬﺖ ﺗﺤﻠﯿﻞ اورام ﻟﺜﻪ و اﺳﺘﺤﮑﺎم دﻧﺪان و ذرور ﭘﻮﺳﺖ ﺻﻠﺐ ﯾﻌﻨﯽ ﭘﻮﺳﺖ دوﯾﻢ آن ﺟﻬﺖ ﺗﺠﻔﯿﻒ ﺟﺮاﺣﺎت و آﺷﺎﻣﯿﺪن ﺳﺎﯾﯿﺪه آن ﺳﻪ روز ﺟﻬﺖ ﻧﺰف اﻟﺪم و زوال ﺗﻘﻄﯿﺮاﻟﺒﻮل ﺣﺎدث از اﺳﺘﺮﺧﺎ و ﺑﻪ دﺳﺘﻮر ﺣﻤﻮل آن ﺑﺎ ﺷﺮاب ﺟﻬﺖ ﻧﺰف اﻟﺪم رﺣﻢ و ﭼﻮن ﭘﻮﺳﺖ ﺑﯿﺦ آن را ﻣﻘﺪار ﻧﯿﻢ اوﻗﯿﻪ ﺗﺎ ﯾﮏ اوﻗﯿﻪ ﺑﺠﻮﺷﺎﻧﻨﺪ و آب آن را ﺑﻌﺪ از ﭘﺮي ﻣﻌﺪه از ﻃﻌﺎم ﺑﯿﺎﺷﺎﻣﻨﺪ ﻗﯽ آورد و اﺧﻼط ﻟﺰﺟﻪ ﺑﺴﯿﺎر دﻓﻊ ﻧﻤﺎﯾﺪ و اوﺟﺎع اﺳﺎﻓﻞ ﺧﺼﻮص وﺟﻊ ﺑﻄﻦ را ﻧﻔﻊ ﺑﺨﺸﺪ و ﭼﻮن ﭘﻮﺳﺖ ﺑﯿﺮون آن را در ﺣﺎﻟﺖ ﺗﺮي و ﺗﺎزﮔﯽ ﺑﮑﻮﺑﻨﺪ و ﺧﺒﺚ اﻟﺤﺪﯾﺪ ﺳﺎﯾﯿﺪه ﺑﺮ آن ﺑﭙﺎﺷﻨﺪ و ﻫﺮ روز ﺑﺮ ﻫﻢ زﻧﻨﺪ ﺧﻀﺎﺑﯽ ﻧﯿﮑﻮ و رﻧﮓ آن ﺑﺎ دوام ﻣ ﯽﺑﺎﺷﺪ و ﺑﻪ دﺳﺘﻮر ﭼﻮن ﺑﺎ ﺧﺒﺚ اﻟﺤﺪﯾﺪ و ﺳﺮﮐﻪ ﻃﺒﺦ ﻧﻤﺎﯾﻨﺪ و ﺗﺎ ﯾﮏ ﻫﻔﺘﻪ در آﻓﺘﺎب ﮔﺬارﻧﺪ و ﻫﺮ روز ﺑﺮ ﻫﻢ زﻧﻨﺪ ﭘﺲ اﺳﺘﻌﻤﺎل ﻧﻤﺎﯾﻨﺪ و اﯾﻦ اﺑﻠﻎ و اﻧﻔﻊ از اول اﺳﺖ و ﻣﺎﻟﯿﺪن ﭘﻮﺳﺖ ﺳﺒﺰ آن ﺑﺮ ﻗﻮﺑﺎ و ﺣﺰاز ﻧﺎﻓﻊ و ﻣﺴﻮاك ﮐﺮدن ﺑﻪ ﭘﻮﺳﺖ ﺗﺎزه آن ﯾﻌﻨﯽ ﻣﺎﻟﯿﺪن آن ﺑﺮ دﻧﺪان ﻣﻘﻮي ﻟﺜﻪ و ﺑﻪ دﺳﺘﻮر ﻣﺎﻟﯿﺪن ﭘﻮﺳﺖ ﺑﯿﺦ ﺗﺎزه آن ﻫﺮ ﭘﻨﺞ روز ﯾﮏ ﻣﺮﺗﺒﻪ ﺑﻪ دﻧﺪان ﻣﻨﻘﯽ دﻣﺎغ از اﺧﻼط و راﻓﻊ ﻧﺴﯿﺎن و ﭼﻮن ﭘﻮﺳﺖ ﺑﯿﺦ آن را در روﻏﻦ زﯾﺘﻮن ﺑﺠﻮﺷﺎﻧﻨﺪ ﺗﺎ ﻣﻬﺮّا ﺷﻮد ﺿﻤﺎد آن ﺟﻬﺖ ﺑﻮاﺳﯿﺮ و اﻣﺮاض ﻣﻘﻌﺪه ﺑﻐﺎﯾﺖ ﻣﺆﺛﺮ و ﻗﻄﻮر آب ﺑﺮگ آن ﮐﻪ ﮔﺮم ﻧﻤﻮده ﺑﺎﺷﻨﺪ 
ﺟﻬﺖ اﺧﺮاج ﭼﺮك ﮔﻮش و رب ﭘﻮﺳﺖ ﺳﺒﺰ آن را ﮐﻪ ﺑﺎ ﻋﺴﻞ و ﯾﺎ رب اﻧﮕﻮر ﺗﺮﺗﯿﺐ دﻫﻨﺪ ﺟﻬﺖ ﺧﻨﺎق و ﺑﺜﻮر دﻫﺎن و ﺧﻮن آﻣﺪن از ﺑﻦ دﻧﺪان و ﺳﺴﺘﯽ آن و ﺗﻘﻮﯾﺖ ﻟﺜﻪ ﺑﯽ ﻋﺪﯾﻞ و ﻃﻼي ﭘﻮﺳﺖ ﺗﺎزه آن ﺑﺎ ﻣﺜﻞ آن ﺑﺮگ ﺣﻨﺎ ﺟﻬﺖ ﻧﺰﻻت و ﺻﺪاع ﻣﺰﻣﻦ و ﺷﻘﯿﻘﻪ و ﻓﺎﻟﺞ و ﺟﻤﯿﻊ اوﺟﺎع ﺑﺎرده ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻧﻘﺮس و اﻣﺜﺎل آن ﻧﺎﻓﻊ و ﻃﻼي ﻧﺸﺎره ﭘﻮﺳﺖ آن ﺑﺎ ﺳﺮﮐﻪ ﺟﻬﺖ ﺳﺮخ ﮐﺮدن رﺧﺴﺎر ﻣﺠﺮب و ﺑﺎ زﻓﺖ ﺟﻬﺖ ﻗﻮي ﮐﺮدن ﻋﻀﻮي ﻣﺨﺼﻮص و ﺧﯿﺴﺎﻧﯿﺪن آن ﭼﻨﺪ روز در روﻏﻦ زﯾﺘﻮن و ﺑﺮ ﺑﺪن ﻣﺎﻟﯿﺪن ﺟﻬﺖ ﻣﻨﻊ ﺗﻮﻟﺪ ﺷﭙﺶ ﻣﺠﺮب داﻧﺴﺘﻪ اﻧﺪ و ﺷﺮﺑﺖ آن را ﺟﻬﺖ ﺳﭙﺮز ﻣﺠﺮب ﯾﺎﻓﺘﻪ اﻧﺪ و ﺟﻮﺷﺎﻧﯿﺪن ﺟﻮز ﺻﺤﯿﺢ در روﻏﻨﯽ ﮐﻪ ﻃﻌﻢ آن ﻣﺘﻐﯿﺮ ﺷﺪه ﺑﺎﺷﺪ و ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺳﺎﯾﺮ اﻃﻌﻤ ﻪ ﻣﺘﻐﯿﺮاﻟﻄﻌﻢ ﺑﺎﻋﺚ رﻓﻊ ﺗﻐﯿﺮ آﻧﺴﺖ و ﮔﻮﯾﻨﺪ از ﺧﻮاص ﻣﻐﺰ آﻧﺴﺖ ﮐﻪ ﭼﻮن ﺑﺎ ﻣﺲ ﺑﮑﻮﺑﻨﺪ و ﯾﺎ ﺑﺮ ﻣﺲ ﺑﻤﺎﻟﻨﺪ ﻣﺲ را رﯾﺰه ﮐﻨﺪ و ﮔﻮﯾﻨﺪ ﭼﻮن در ﻓﺼﻞ ﺧﺰان ﻣﺎزو را در روﻏﻦ زﯾﺘﻮن ﺑﺠﻮﺷﺎﻧﻨﺪ ﺑﻪ ﺣﺪي ﮐﻪ ﺳﯿﺎه ﮔﺮدد و ﺻﺎف ﻧﻤﻮده در ﺷﯿﺸﻪ ﮐﺮده ﭘﺎي درﺧﺖ آن را ﺣﻔﺮ ﻧﻤﻮده و رﯾﺸﻪ ﻗﻮي آن را ﺑﺮﯾﺪه ﻃﺮف ﻣﺘﺼﻞ ﺑﻪ درﺧﺖ را در آن ﺷﯿﺸﻪ ﮐﻨﻨﺪ ﺑﻪ ﺣﺪي  ﮐﻪ ﺑﻪ ﺗﻪ ﺷﯿﺸﻪ ﻧﺮﺳﺪ و در روﻏﻦ ﺑﺎﺷﺪ ﭘﺲ اﻃﺮاف دﻫﻦ آن را ﺧﻮب ﺑﻨﺪ ﻧﻤﺎﯾﻨﺪ و ﺑﻪ ﺧﺎك ﺑﭙﻮﺷﻨﺪ و ﻧﮕﺎﻫﺪارﻧﺪ ﺗﺎ زﻣﺎﻧﯽ ﮐﻪ آن درﺧﺖ ﺑﻪ ﺛﻤﺮ آﯾﺪ ﭘﺲ ﺷﯿﺸﻪ را ﺑﺮ آورﻧﺪ در آن ﺷﯿﺸﻪ ﭼﯿﺰي ﺳﯿﺎه ﺷﺒﯿﻪ ﺑﻪ ﻣﺮﮐﺐ ﺧﻮاﻫﺪ ﺑﻮد و آن ﺧﻀﺎﺑﯽ اﺳﺖ ﺑﺴﯿﺎر ﻧﯿﮑﻮ و ﻣﺪﺗﻬﺎ اﺛﺮ آن ﻣ ﯽﻣﺎﻧﺪ و از اﺳﺮار اﺳﺖ و اﺣﺘﯿﺎج ﺑﻪ ﻣﺎﻟﯿﺪن ﺑﺮ ﻣﻮ ﻧﯿﺴﺖ ﺑﻠﮑﻪ ﺑﻪ ﻣﺤﺾ ﺗﺮ ﮐﺮدن ﺷﺎﻧﻪ ﺑﺪان و ﺑﺮ ﻣﻮ ﮐﺸﯿﺪن ﺳﯿﺎه ﻣﯽ ﮔﺮداﻧﺪ و ﭼﻮن ﻗﺒﻞ از ﻣﻮي ﺑﺮآﻣﺪن در ﺣﻤﺎم ﺑﺮ اﻧﺜﯿﺎن ﺑﻤﺎﻟﻨﺪ ﻣﺎﻧﻊ روﯾﯿﺪن ﻣﻮي ﺳﻔﯿﺪ ﮔﺮدد و ﮐﻨﺪي ﻣﺠﺮب داﻧﺴﺘﻪ و ﺑﻌﻀﯽ ﮔﻔﺘﻪ اﻧﺪ از ﺧﻮاص آﻧﺴﺖ ﮐﻪ ﭼﻮن در زﯾﺮ ﺳﺎﯾ ﻪ آن ﺑﺨﻮاﺑﻨﺪ ﻻﻏﺮ ﻣﯽ ﮔﺮداﻧﺪ و ﺷﺨﺺ ﻧﺎﯾﻢ ﺑﯿﺪار ﻣ ﯽﺷﻮد در ﺣﺎﻟﺘﯽ ﮐﻪ ﻣﺠﻨﻮن و ﺣﻮاس ﺑﺎﺧﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ و ﭼﻮن ﺧﻮاﻫﻨﺪ ﮐﻪ ﺟﻮز را ﻣﻘﺸﺮ ﻧﻤﺎﯾﻨﺪ از ﻗﺸﺮ رﻗﯿﻖ ﻣﻼﺻﻖ ﻣﻐﺰ آن ﺑﺎﯾﺪ ﮐﻪ در آرد در ﻇﺮف اﻧﺪك ﺑﺮﯾﺎن ﻧﻤﺎﯾﻨﺪ ﭘﺲ ﺑﻪ دﺳﺖ ﺑﻤﺎﻟﻨﺪ ﺗﺎ ﭘﻮﺳﺖ آن ﺟﺪا ﮔﺮدد و روﻏﻦ آن در ﺧﻮاص ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻣﻐﺰ ﮐﻬﻨﻪ آﻧﺴﺖ و ﻣﺤﻠﻞ و ﻣﺴﺨﻦ و آﺷﺎﻣﯿﺪن آن روزي ﺳﻪ درﻫﻢ ﺗﺎ ﯾﮏ ﻫﻔﺘﻪ ﺟﻬﺖ وﺟﻊ ورك ﻣﺠﺮب و ﺟﻬﺖ اﻣﺮاض ﺑﺎرده و اﻣﺰﺟﻪ ﺑﺎرده ﻧﺎﻓﻊ و ﻃﻼي آن ﺟﻬﺖ آﮐﻠﻪ و ﻧﻮاﺻﯿﺮ ﭼﺸﻢ و ﻧﺮم ﮐﺮدن اﻋﺼﺎب و رﻓﻊ اوﺟﺎع ﺑﺎرده و زوال ﻗﻮﺑﺎ و داءاﻟﺜﻌﻠﺐ و ﻗﻤﻞ ﻣﺠﺮب و ﺳﻌﻮط آن ﺟﻬﺖ ﻟﻘﻮه و ﻓﺎﻟﺞ و ﺗﺸﻨﺞ ﻧﺎﻓﻊ   . ﺑﺪل ﻣﻐﺰ آن ﺑﻪ وزن آن ﺣﺒﮥ اﻟﺨﻀﺮاء و ﺑﺪل روﻏﻦ آن روﻏﻦ ﺳﺪاب اﺳﺖ
ﻪ ﻓﺘﺢ ﺟﯿﻢ و ﺳﮑﻮن واو و زاي ﻣﻌﺠﻤﻪ ﺑﻪ ﻓﺎرﺳﯽ ﮔﺮدﮐﺎن و ﭼﻬﺎر ﻣﻐﺰ و ﺑﻪ ﻫﻨﺪي اﺧﺮوت ﻧﺎﻣﻨ ﺪ. ﻣﺎﻫﯿﺖ آن :ﺛﻤﺮ درﺧﺘﯽ اﺳﺖ ﻋﻈﯿﻢ و ﺑﺮگ آن ﭘﻬﻦ و اﻧﺪك ﻃﻮﻻﻧﯽ و ﻓﯽ اﻟﺠﻤﻠﻪ ﺿﺨﯿﻢ و آن ﺛﻤﺮ را ﺳﻪ ﭘﻮﺳﺖ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ ﯾﮑﯽ ﺳﺒﺰ ﺿﺨﯿﻢ ﺑﺎ ﻋﻔﻮﺻﺖ ﺑﺴﯿﺎر و ﻗﺒﻮﺿﺖ و اﻧﺪك ﺗﻠﺨﯽ و در ﺧﺎﻣﯽ اﻧﺪك ﻧﺮم و ﺑﻌﺪ از ﺧﺸﮏ ﺷﺪن ﺧﺸﺒﯽ ﻣﯽ ﮔﺮدد و دوﯾﻢ ﮐﻪ در زﯾﺮ آﻧﺴﺖ ﺻﻠﺐ و دو ﭘﺎرﭼﻪ ﺑﻪ ﻫﻢ ﭘﯿﻮﺳﺘﻪ و ﺳﺮ آن اﻧﺪك ﺑﺮآﻣﺪه و در زﯾﺮ آن ﻣﻐﺰ و ﺑﺮ آن ﭘﻮﺳﺖ رﻗﯿﻘﯽ ﻣﺤﺘﻮي ﺑﺮ ﻣﻐﺰ آن و ﻣﻐﺰ آن ﺳﻔﯿﺪ ﺑﺎ دﻫﻨﯿﺖ ﺑﺴﯿﺎر ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻣﻐﺰ ﭘﺴﺘﻪ و ﭼﻠﻐﻮزه و ﭼﻬﺎر ﺣﺼﻪ اﺳﺖ دو ﺣﺼﻪ از ﻫﻢ ﺑﺴﯿﺎر ﺟﺪا و اﻧﺪك اﺗﺼﺎﻟﯽ ﺑﻪ ﻫﻢ دارﻧﺪ و دو ﺣﺼﻪ دﯾﮕﺮ ﺑﺎ ﻫﻢ ﻣﺘﺼﻞ و اﻧﺪك اﻧﻔﺼﺎﻟﯽ و ﺑﯿﻦ آﻧﻬﺎ ﭘﺮده ﻧﺎزك اﻧﺪك ﺻﻠﺐ ﺧﺸﺒﯽ اﺳﺖ . ﻃﺒﯿﻌﺖ آن: در دوﯾﻢ ﮔﺮم و در اول ﺧﺸﮏ و ﺑﺎ رﻃﻮﺑﺖ ﻓﻀﻠﯿﻪ و ﺗﺎزه آن را ﮔﺮﻣﯽ و ﯾﺒﻮﺳﺖ ﮐﻤﺘﺮ و در رﻃﻮﺑﺖ ﻓﻀﻠﯿﻪ زﯾﺎده و ﻫﺮ ﭼﻨﺪ ﺧﺸﮏ ﮔﺮدد ﯾﺒﻮﺳﺖ و ﺣﺮارت آن ﻣﯽ اﻓﺰاﯾﺪ و رﻃﻮﺑﺖ آن ﮐﻢ ﻣﯽ ﮔﺮدد . اﻓﻌﺎل و ﺧﻮاص آن :ﺑﺴﯿﺎر ﻟﻄﯿﻒ و ﻣﻠﯿﻦ ﻃﺒﻊ و ﻣﺤﻠﻞ و ﻣﺒﻬﯽ و ﻣﺎﻧﻊ ﺗﺨﻤﻪ و ﻣﻘﻮي اﻋﻀﺎي رﯾﯿﺴﻪ ﺧﺼﻮﺻﺎً دﻣﺎغ و ﻣﻘﻮي ﺣﻮاس ﺑﺎﻃﻨﯽ ﺧﺼﻮﺻﺎً ﺑﺎ ﻣﻮﯾﺰ ﻣﻨﻘﯽ و اﻧﺠﯿﺮ ﺳﻔﯿﺪ و ﭘﯿﺮان را ﺑﺴﯿﺎر ﻣﻮاﻓﻖ و ﺧﻮردن ده ﻣﺜﻘﺎل آن ﮐﻪ ﺑﺎ اﻧﺠﯿﺮ ﮐﻮﺑﯿﺪه ﺑﺎﺷﻨﺪ در ﺗﻠﯿﯿﻦ ﻃﺒﻊ ﻣﺠﺮب و ﺑﻪ ﺗﻨﻬﺎﯾﯽ ﻧﺎﺷﺘﺎ ﺟﻬﺖ ﺳﻬﻮﻟﺖ ﻗﯽ و ﺑﺮﯾﺎن ﮐﺮده آن ﺑﺎ ﭘﻮﺳﺖ ﺟﻬﺖ ﺳﺮﻓﻪ ﮐﻪ از ﻫﻮاي ﺳﺮد ﺑﻪ ﻫﻢ رﺳﯿﺪه ﺑﺎﺷﺪ و ﺧﻮردن آن ﺑﺎ اﻧﺰروت ﻣﺎﻧﻊ ﺿﺮر اﻧﺰروت و ﻣﺨﺮج ﮐﺮم ﻣﻌﺪه و ﺑﯿﻌﺪﯾﻞ و ﺑﻪ دﺳﺘﻮر ﺑﺎ ﺑﻼدر ﻣﺎﻧﻊ ﺿﺮر آن و ﺧﻮردن آن ﺑﺎ اﻧﺠﯿﺮ و ﺳﺪاب ﺟﻬﺖ رﻓﻊ ﻣﻀﺮت ﺳﻤﻮم ﺧﻮاه ﻗﺒﻞ از ﺣﺼﻮل ﺳﻢ ﺧﻮاه ﺑﻌﺪ از آن و آﺷﺎﻣﯿﺪن ﺳﻮﺧﺘﻪ آن ﮐﻪ ﺑﺎ ﭘﻮﺳﺖ ﺳﻮﺧﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﺑﻪ ﻣﻘﺪار ﯾﮏ ﻣﺜﻘﺎل ﺑﺎ رب ﻣﻮرد و اﻣﺜﺎل آن ﺟﻬﺖ ﻗﻄﻊ ﺧﻮن ﺑﻮاﺳﯿﺮ ﻣﺠﺮب و ﺑﺎﻟﺨﺎﺻﯿﺖ ﺧﻮردن ﻣﻐﺰ آن ﻣﺴﮑﻦ ﻣﻐﺺ و ﻣﺼﻠﺢ ﻗﺮوح و ﺑﻪ دﺳﺘﻮر ﺿﻤﺎد آن و اﮐﺘﺤﺎل آن ﺟﻬﺖ ﺟﺮب و ﺳﺒﻞ و دﻣﻌﻪ ﻣﻔﯿﺪ و ﺣﻤﻮل ﺳﻮﺧﺘ ﻪ ﻣﻐﺰ آن ﺑﺎ ﺷﺮاب ﺟﻬﺖ ﻣﻨﻊ ادرار ﺣﯿﺾ و ﺿﻤﺎد آن ﺑﺎ ﻋﺴﻞ و ﭘﯿﺎز و ﻧﻤﮏ ﺟﻬﺖ ﮔﺰﯾﺪن ﺳﮓ دﯾﻮاﻧﻪ و ﭼﻮن ﺑﺎ زﯾﺮه ﮐﺮﻣﺎﻧﯽ ﻧﺮم ﺳﻮده ﺑﺎ ﻋﺴﻞ ﺳﺮﺷﺘﻪ ﺑﺮ ﺳﺮ و ﺑﺪن ﻣﻔﻠﻮج و ﻣﻠﻘﻮ و ﯾﺎ ﺻﺎﺣﺒﺎن اوﺟﺎع ﻣﻔﺎﺻﻞ ﺑﺎرده و ﺣﻤﯿﺎت ﺑﺎرده ﺑﻠﻐﻤﯿ ﻪ ﻣﺰﻣﻨﻪ ﺑﻤﺎﻟﻨﺪ و در ﺣﻤﺎم و ﯾﺎ در آﻓﺘﺎب و ﯾﺎ ﺧﺎﻧﻪ ﮔﺮﻣﯽ و ﺑﺮ ﻓﺮش ﮔﺮﻣﯽ ﺑﺮ ﻃﺮف ﻣﺨﺎﻟﻒ ﻋﻠﺖ در آن ﻫﺮ دو ﻋﻠﺖ و ﺑﺮ ﭘﺸﺖ در ﻏﯿﺮ آن ﺑﺨﻮاﺑﻨﺪ و ﺑﺮ ﺧﻮد ﻟﺤﺎف ﭘﺮ ﭘﻨﺒﻪ ﺑﯿﻨﺪازﻧﺪ و ﺑﮕﺬارﻧﺪ ﺗﺎ ﺧﻮب ﻋﺮق ﺷﻮد ﭘﺲ ﺑﺪن را ﭘﺎك ﮐﺮده از زﯾﺮ آن ﺑﺮآﯾﻨﺪ و ﺑﺪن ﺧﻮد را از ﻫﻮاي ﺳﺮد ﻣﺤﻔﻮظ دارﻧﺪ و آب ﺳﺮد ﻧﻨﻮﺷﻨﺪ در ﯾﮏ دو دﻓﻌﻪ زاﯾﻞ ﮔﺮدد و اﮔﺮ در ﺣﻤﺎم اﺳﺖ در ﺑﯿﺖ ﺣﺎر آن روﻧﺪ و ﺑﺮﻫﻨﻪ ﺷﻮﻧﺪ و آن را ﮔﺮم ﮐﺮده ﺑﺮ ﺳﺮ و ﺗﻤﺎم ﺑﺪن ﺑﻤﺎﻟﻨﺪ و در ﻓﺎﻟ ﺞ و ﻟﻘﻮه اﮔﺮ ﺧﻮاﻫﻨﺪ ﺑﻪ ﻃﺮف ﻣﺨﺎﻟﻒ ﺑﺨﻮاﺑﻨﺪ و آن ﻣﻘﺪار ﺻﺒﺮ ﮐﻨﻨﺪ ﮐﻪ ﺧﻮب ﻋﺮق ﮐﻨﻨﺪ ﭘﺲ ﺑﺪن ﺧﻮد را ﭘﺎك ﮐﻨﻨﺪ و اﺳﺘﻌﻤﺎل آب ﻣﻄﻠﻘﺎً ﻧﻨﻤﺎﯾﻨﺪ و ﺑﺮآﯾﻨﺪ و از ﻫﻮا ﺧﻮد را ﻣﺤﻔﻮظ دارﻧﺪ و ﺿﻤﺎد ﺗﺎزه ﺗﺮ آن ﺟﻬﺖ رﻓﻊ آﺛﺎر ﺿﺮﺑﻪ و دﻟﻮك آن ﺟﻬﺖ ازاﻟ ﻪ ﮐﻠﻒ و ﺗﺸﻨﺞ وﺟﻪ و ﻃﻼي ﺧﺎﯾﯿﺪه آن ﻧﺎﺷﺘﺎ ﺟﻬﺖ ﻗﻮﺑﺎي اﻃﻔﺎل و ورم ﺳﻮداوي ﮐﻪ زﺧﻢ ﺷﺪه ﺑﺎﺷﺪ و ﺑﻪ دﺳﺘﻮر ﻃﻼي ﺧﺎﯾﯿﺪه ﻣﻐﺰ ﮐﻬﻨ ﻪ آن ﻧﺎﺷﺘﺎ ﺟﻬﺖ ﻏﺮب و ﻏﺎﻧﻐﺮاﯾﺎ و ﺟﻤﺮه و ﻗﻮﺑﺎي اﻃﻔﺎل و اﻟﺘﻮاي ﻋﺼﺐ و ﺗﻤﺪد و ﺗﺸﻨﺞ و اوﺗﺎر ﻗﺪﻣﯿﻦ ﺣﺎدث از ﺑﺮد و ﯾﺒﺲ و داء اﻟﺜﻌﻠﺐ و ورم ﭘﺴﺘﺎن و ﻃﻼي ﻣﻐﺰ ﮐﻬﻨﻪ ﺳﻮﺧﺘﻪ آن ﺑﺎ زﻓﺖ ﺟﻬﺖ ﻗﺮوح ﺳﺮ و ﻣﻐﺰ آن ﺑﻪ ﺳﺒﺐ ﻟﻄﺎﻓﺖ و دﻫﻨﯿﺖ ﺳﺮﯾﻊ اﻟﻔﺴﺎد و اﺳﺘﺤﺎﻟﻪ ﺑﻪ ﺧﻠﻂ ﻣﺮاري ﺧﺼﻮﺻﺎً ﮐﻬﻨﻪ آن و اﮐﺜﺎر ﺧﻮردن آن ﺑﺎﻋﺚ اﺧﺮاج ﺣﺐ اﻟﻘﺮع و ﻣﻮﺟﺐ ورم ﻟﻮزﺗﯿﻦ و ﺑﺜﻮر دﻫﺎن ﺧﺼﻮﺻﺎً در ﻣﺤﺮورﯾﻦ ﮐﻪ ﻣﻀﺮ اﯾﺸﺎن اﺳﺖ و ﺑﺮاي اﯾﻦ ﺑﺎﯾﺪ ﮐﻪ ﺑﻌﺪ از ﺧﻮردن آن دﻫﻦ را ﺧﻮب ﺑﺸﻮﯾﻨﺪ و اﻧﺎر ﭼﺎﺷﻨﯽ دار ﺑﻤﮑﻨﺪ و ﺳﮑﻨﺠﺒﯿﻦ ﺑﺨﻮرﻧﺪ و ﯾﺎ اﻧﺪك ﺧﺸﺨﺎش ﺧﻮردن ﻧﯿﺰ ﻣﺼﻠﺢ آﻧﺴﺖ و ﭼﻮن ﻣﺘﻐﯿﺮ و ﻣﺘﮑﺮج ﮔﺮدد ردي و زﺑﻮن و ﺑﺎ ﺳﻤﯿﺖ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ ﻧﺒﺎﯾﺪ اﺳﺘﻌﻤﺎل ﻧﻤﻮد و ﻣﺪاواي آن ﻗﯽ ﮐﺮدن و ﺗﺮﺷﯽ ﻫﺎ ﺧﻮردن اﺳﺖ و ﻣﺮﺑﺎي آن ﺑﺎ ﻋﺴﻞ ﺟﻬﺖ ﺗﺴﻤﯿﻦ ﮔﺮده و ﺗﺤﺮﯾﮏ ﺑﺎه ﺑﺴﯿﺎر ﻣﺆﺛﺮ و ﻣﻠﯿﻦ ﺑﻄﻦ و ﻣﻘﻮي ﻣﻌﺎ ي اﻋﻮر و ﺳﺮﮐﻪ ﭘﺮورده آن ﺗﺮﯾﺎق ﺻﺎﺣﺒﺎن ﺿﻌﻒ ﻣﻌﺪه و ﺻﻤﻎ آن ﺟﻬﺖ ﻗﺮوح ﺧﺒﯿﺜﻪ ذروراً و ﮔﺬاﺷﺘﻦ آن ﺑﺮ دﻧﺪان ﻣﻮﺟﻊ و در ﻣﺮاﻫﻢ ﻧﯿﺰ ﺟﻬﺖ ﻗﺮوح ﺧﺒﯿﺜﻪ ﻣﻔﯿﺪ و ﻋﺼﺎره ﭘﻮﺳﺖ آن ﺑﺎ رب اﻧﺎر ﮐﻪ ﻃﺒﺦ داده ﻣﻨﻌﻘﺪ ﻧﻤﻮده ﺑﺎﺷﻨﺪ ﺟﻬﺖ اورام و ﻧﻐﺎﻧﻎ ﯾﻌﻨﯽ ﻋﻀﻼت ﺣﻠﻖ ﻣﺠﺮب و ﻏﺮﻏﺮه ﺑﻪ آب ﻣﻄﺒﻮخ ﭘﻮﺳﺖ آن ﺟﻬﺖ ﺗﺤﻠﯿﻞ اورام ﻟﺜﻪ و اﺳﺘﺤﮑﺎم دﻧﺪان و ذرور ﭘﻮﺳﺖ ﺻﻠﺐ ﯾﻌﻨﯽ ﭘﻮﺳﺖ دوﯾﻢ آن ﺟﻬﺖ ﺗﺠﻔﯿﻒ ﺟﺮاﺣﺎت و آﺷﺎﻣﯿﺪن ﺳﺎﯾﯿﺪه آن ﺳﻪ روز ﺟﻬﺖ ﻧﺰف اﻟﺪم و زوال ﺗﻘﻄﯿﺮاﻟﺒﻮل ﺣﺎدث از اﺳﺘﺮﺧﺎ و ﺑﻪ دﺳﺘﻮر ﺣﻤﻮل آن ﺑﺎ ﺷﺮاب ﺟﻬﺖ ﻧﺰف اﻟﺪم رﺣﻢ و ﭼﻮن ﭘﻮﺳﺖ ﺑﯿﺦ آن را ﻣﻘﺪار ﻧﯿﻢ اوﻗﯿﻪ ﺗﺎ ﯾﮏ اوﻗﯿﻪ ﺑﺠﻮﺷﺎﻧﻨﺪ و آب آن را ﺑﻌﺪ از ﭘﺮي ﻣﻌﺪه از ﻃﻌﺎم ﺑﯿﺎﺷﺎﻣﻨﺪ ﻗﯽ آورد و اﺧﻼط ﻟﺰﺟﻪ ﺑﺴﯿﺎر دﻓﻊ ﻧﻤﺎﯾﺪ و اوﺟﺎع اﺳﺎﻓﻞ ﺧﺼﻮص وﺟﻊ ﺑﻄﻦ را ﻧﻔﻊ ﺑﺨﺸﺪ و ﭼﻮن ﭘﻮﺳﺖ ﺑﯿﺮون آن را در ﺣﺎﻟﺖ ﺗﺮي و ﺗﺎزﮔﯽ ﺑﮑﻮﺑﻨﺪ و ﺧﺒﺚ اﻟﺤﺪﯾﺪ ﺳﺎﯾﯿﺪه ﺑﺮ آن ﺑﭙﺎﺷﻨﺪ و ﻫﺮ روز ﺑﺮ ﻫﻢ زﻧﻨﺪ ﺧﻀﺎﺑﯽ ﻧﯿﮑﻮ و رﻧﮓ آن ﺑﺎ دوام ﻣ ﯽﺑﺎﺷﺪ و ﺑﻪ دﺳﺘﻮر ﭼﻮن ﺑﺎ ﺧﺒﺚ اﻟﺤﺪﯾﺪ و ﺳﺮﮐﻪ ﻃﺒﺦ ﻧﻤﺎﯾﻨﺪ و ﺗﺎ ﯾﮏ ﻫﻔﺘﻪ در آﻓﺘﺎب ﮔﺬارﻧﺪ و ﻫﺮ روز ﺑﺮ ﻫﻢ زﻧﻨﺪ ﭘﺲ اﺳﺘﻌﻤﺎل ﻧﻤﺎﯾﻨﺪ و اﯾﻦ اﺑﻠﻎ و اﻧﻔﻊ از اول اﺳﺖ و ﻣﺎﻟﯿﺪن ﭘﻮﺳﺖ ﺳﺒﺰ آن ﺑﺮ ﻗﻮﺑﺎ و ﺣﺰاز ﻧﺎﻓﻊ و ﻣﺴﻮاك ﮐﺮدن ﺑﻪ ﭘﻮﺳﺖ ﺗﺎزه آن ﯾﻌﻨﯽ ﻣﺎﻟﯿﺪن آن ﺑﺮ دﻧﺪان ﻣﻘﻮي ﻟﺜﻪ و ﺑﻪ دﺳﺘﻮر ﻣﺎﻟﯿﺪن ﭘﻮﺳﺖ ﺑﯿﺦ ﺗﺎزه آن ﻫﺮ ﭘﻨﺞ روز ﯾﮏ ﻣﺮﺗﺒﻪ ﺑﻪ دﻧﺪان ﻣﻨﻘﯽ دﻣﺎغ از اﺧﻼط و راﻓﻊ ﻧﺴﯿﺎن و ﭼﻮن ﭘﻮﺳﺖ ﺑﯿﺦ آن را در روﻏﻦ زﯾﺘﻮن ﺑﺠﻮﺷﺎﻧﻨﺪ ﺗﺎ ﻣﻬﺮّا ﺷﻮد ﺿﻤﺎد آن ﺟﻬﺖ ﺑﻮاﺳﯿﺮ و اﻣﺮاض ﻣﻘﻌﺪه ﺑﻐﺎﯾﺖ ﻣﺆﺛﺮ و ﻗﻄﻮر آب ﺑﺮگ آن ﮐﻪ ﮔﺮم ﻧﻤﻮده ﺑﺎﺷﻨﺪ ﺟﻬﺖ اﺧﺮاج ﭼﺮك ﮔﻮش و رب ﭘﻮﺳﺖ ﺳﺒﺰ آن را ﮐﻪ ﺑﺎ ﻋﺴﻞ و ﯾﺎ رب اﻧﮕﻮر ﺗﺮﺗﯿﺐ دﻫﻨﺪ ﺟﻬﺖ ﺧﻨﺎق و ﺑﺜﻮر دﻫﺎن و ﺧﻮن آﻣﺪن از ﺑﻦ دﻧﺪان و ﺳﺴﺘﯽ آن و ﺗﻘﻮﯾﺖ ﻟﺜﻪ ﺑﯽ ﻋﺪﯾﻞ و ﻃﻼي ﭘﻮﺳﺖ ﺗﺎزه آن ﺑﺎ ﻣﺜﻞ آن ﺑﺮگ ﺣﻨﺎ ﺟﻬﺖ ﻧﺰﻻت و ﺻﺪاع ﻣﺰﻣﻦ و ﺷﻘﯿﻘﻪ و ﻓﺎﻟﺞ و ﺟﻤﯿﻊ اوﺟﺎع ﺑﺎرده ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻧﻘﺮس و اﻣﺜﺎل آن ﻧﺎﻓﻊ و ﻃﻼي ﻧﺸﺎره ﭘﻮﺳﺖ آن ﺑﺎ ﺳﺮﮐﻪ ﺟﻬﺖ ﺳﺮخ ﮐﺮدن رﺧﺴﺎر ﻣﺠﺮب و ﺑﺎ زﻓﺖ ﺟﻬﺖ ﻗﻮي ﮐﺮدن ﻋﻀﻮي ﻣﺨﺼﻮص و ﺧﯿﺴﺎﻧﯿﺪن آن ﭼﻨﺪ روز در روﻏﻦ زﯾﺘﻮن و ﺑﺮ ﺑﺪن ﻣﺎﻟﯿﺪن ﺟﻬﺖ ﻣﻨﻊ ﺗﻮﻟﺪ ﺷﭙﺶ ﻣﺠﺮب داﻧﺴﺘﻪ اﻧﺪ و ﺷﺮﺑﺖ آن را ﺟﻬﺖ ﺳﭙﺮز ﻣﺠﺮب ﯾﺎﻓﺘﻪ اﻧﺪ و ﺟﻮﺷﺎﻧﯿﺪن ﺟﻮز ﺻﺤﯿﺢ در روﻏﻨﯽ ﮐﻪ ﻃﻌﻢ آن ﻣﺘﻐﯿﺮ ﺷﺪه ﺑﺎﺷﺪ و ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺳﺎﯾﺮ اﻃﻌﻤ ﻪ ﻣﺘﻐﯿﺮاﻟﻄﻌﻢ ﺑﺎﻋﺚ رﻓﻊ ﺗﻐﯿﺮ آﻧﺴﺖ و ﮔﻮﯾﻨﺪ از ﺧﻮاص ﻣﻐﺰ آﻧﺴﺖ ﮐﻪ ﭼﻮن ﺑﺎ ﻣﺲ ﺑﮑﻮﺑﻨﺪ و ﯾﺎ ﺑﺮ ﻣﺲ ﺑﻤﺎﻟﻨﺪ ﻣﺲ را رﯾﺰه ﮐﻨﺪ و ﮔﻮﯾﻨﺪ ﭼﻮن در ﻓﺼﻞ ﺧﺰان ﻣﺎزو را در روﻏﻦ زﯾﺘﻮن ﺑﺠﻮﺷﺎﻧﻨﺪ ﺑﻪ ﺣﺪي ﮐﻪ ﺳﯿﺎه ﮔﺮدد و ﺻﺎف ﻧﻤﻮده در ﺷﯿﺸﻪ ﮐﺮده ﭘﺎي درﺧﺖ آن را ﺣﻔﺮ ﻧﻤﻮده و رﯾﺸﻪ ﻗﻮي آن را ﺑﺮﯾﺪه ﻃﺮف ﻣﺘﺼﻞ ﺑﻪ درﺧﺖ را در آن ﺷﯿﺸﻪ ﮐﻨﻨﺪ ﺑﻪ ﺣﺪي ﮐﻪ ﺑﻪ ﺗﻪ ﺷﯿﺸﻪ ﻧﺮﺳﺪ و در روﻏﻦ ﺑﺎﺷﺪ ﭘﺲ اﻃﺮاف دﻫﻦ آن را ﺧﻮب ﺑﻨﺪ ﻧﻤﺎﯾﻨﺪ و ﺑﻪ ﺧﺎك ﺑﭙﻮﺷﻨﺪ و ﻧﮕﺎﻫﺪارﻧﺪ ﺗﺎ زﻣﺎﻧﯽ ﮐﻪ آن درﺧﺖ ﺑﻪ ﺛﻤﺮ آﯾﺪ ﭘﺲ ﺷﯿﺸﻪ را ﺑﺮ آورﻧﺪ در آن ﺷﯿﺸﻪ ﭼﯿﺰي ﺳﯿﺎه ﺷﺒﯿﻪ ﺑﻪ ﻣﺮﮐﺐ ﺧﻮاﻫﺪ ﺑﻮد و آن ﺧﻀﺎﺑﯽ اﺳﺖ ﺑﺴﯿﺎر ﻧﯿﮑﻮ و ﻣﺪﺗﻬﺎ اﺛﺮ آن ﻣ ﯽﻣﺎﻧﺪ و از اﺳﺮار اﺳﺖ و اﺣﺘﯿﺎج ﺑﻪ ﻣﺎﻟﯿﺪن ﺑﺮ ﻣﻮ ﻧﯿﺴﺖ ﺑﻠﮑﻪ ﺑﻪ ﻣﺤﺾ ﺗﺮ ﮐﺮدن ﺷﺎﻧﻪ ﺑﺪان و ﺑﺮ ﻣﻮ ﮐﺸﯿﺪن ﺳﯿﺎه ﻣﯽ ﮔﺮداﻧﺪ و ﭼﻮن ﻗﺒﻞ از ﻣﻮي ﺑﺮآﻣﺪن در ﺣﻤﺎم ﺑﺮ اﻧﺜﯿﺎن ﺑﻤﺎﻟﻨﺪ ﻣﺎﻧﻊ روﯾﯿﺪن ﻣﻮي ﺳﻔﯿﺪ ﮔﺮدد و ﮐﻨﺪي ﻣﺠﺮب داﻧﺴﺘﻪ و ﺑﻌﻀﯽ ﮔﻔﺘﻪ اﻧﺪ از ﺧﻮاص آﻧﺴﺖ ﮐﻪ ﭼﻮن در زﯾﺮ ﺳﺎﯾ ﻪ آن ﺑﺨﻮاﺑﻨﺪ ﻻﻏﺮ ﻣﯽ ﮔﺮداﻧﺪ و ﺷﺨﺺ ﻧﺎﯾﻢ ﺑﯿﺪار ﻣ ﯽﺷﻮد در ﺣﺎﻟﺘﯽ ﮐﻪ ﻣﺠﻨﻮن و ﺣﻮاس ﺑﺎﺧﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ و ﭼﻮن ﺧﻮاﻫﻨﺪ ﮐﻪ ﺟﻮز را ﻣﻘﺸﺮ ﻧﻤﺎﯾﻨﺪ از ﻗﺸﺮ رﻗﯿﻖ ﻣﻼﺻﻖ ﻣﻐﺰ آن ﺑﺎﯾﺪ ﮐﻪ در آرد در ﻇﺮف اﻧﺪك ﺑﺮﯾﺎن ﻧﻤﺎﯾﻨﺪ ﭘﺲ ﺑﻪ دﺳﺖ ﺑﻤﺎﻟﻨﺪ ﺗﺎ ﭘﻮﺳﺖ آن ﺟﺪا ﮔﺮدد و روﻏﻦ آن در ﺧﻮاص ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻣﻐﺰ ﮐﻬﻨﻪ آﻧﺴﺖ و ﻣﺤﻠﻞ و ﻣﺴﺨﻦ و آﺷﺎﻣﯿﺪن آن روزي ﺳﻪ درﻫﻢ ﺗﺎ ﯾﮏ ﻫﻔﺘﻪ ﺟﻬﺖ وﺟﻊ ورك ﻣﺠﺮب و ﺟﻬﺖ اﻣﺮاض ﺑﺎرده و اﻣﺰﺟﻪ ﺑﺎرده ﻧﺎﻓﻊ و ﻃﻼي آن ﺟﻬﺖ آﮐﻠﻪ و ﻧﻮاﺻﯿﺮ ﭼﺸﻢ و ﻧﺮم ﮐﺮدن اﻋﺼﺎب و رﻓﻊ اوﺟﺎع ﺑﺎرده و زوال ﻗﻮﺑﺎ و داءاﻟﺜﻌﻠﺐ و ﻗﻤﻞ ﻣﺠﺮب و ﺳﻌﻮط آن ﺟﻬﺖ ﻟﻘﻮه و ﻓﺎﻟﺞ و ﺗﺸﻨﺞ ﻧﺎﻓﻊ . ﺑﺪل ﻣﻐﺰ آن ﺑﻪ وزن آن ﺣﺒﮥ اﻟﺨﻀﺮاء و ﺑﺪل روﻏﻦ آن روﻏﻦ ﺳﺪاب اﺳﺖ





جوز هندیجوز بواخواص جوز بواجوز بوا در مخزن الادویهدمنوش جوز بوا یوسف نوش
با سلام عرضه داروهای دمنوش گیاهی تخصصی جهت پاکسازی بدن از خلطهای اضافه بخصوص بلغم با دمنوش و معجون گیاهی و غیره بصورت کاملا تخصصی و مرحله به مرحله
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید