ویرگول
ورودثبت نام
دمنوشهای گیاهی یوسف نوش
دمنوشهای گیاهی یوسف نوش
خواندن ۶ دقیقه·۴ سال پیش

سیر یا ثوم

https://www.instagram.com/yousofnosh?r=nametag
ﺑﻪ ﺿﻢ ﺛﺎ و ﺳﮑﻮن واو و ﻣﯿﻢ ﺑﻪ ﻓﺎرﺳﯽ ﺳـ ﯿﺮ و ﺑـ ﻪ ﻫﻨـﺪي ﻟﻬﺴـﻦ   ﮔﻮﯾﻨﺪ .  ﻣﺎﻫﯿﺖ آن :ﺑﺮّي و ﺑﺴﺘﺎﻧﯽ و ﺟﺒﻠﯽ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ .ﺑﺮّي آن را ﺑـ ﻪ ﯾﻮﻧـﺎﻧﯽ  اﺳﻘﻮردﯾﻮن و ﺑﻪ ﻋﺮﺑﯽ ﺛﻮم اﻟﺤﯿﻪ ﻧﺎﻣﻨﺪ و در ﺣﺮف اﻻﻟـﻒ ﻣـﺬﮐﻮر   ﺷﺪ و ﺑﺴﺘﺎﻧﯽ آن دو ﻗﺴﻢ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ :ﯾﮑﯽ ﺑﺴﯿﺎر داﻧﻪ ﯾﻌﻨﯽ ﭼﻨـﺪ داﻧـﻪ   ﺑﻪ ﻫﻢ ﻣﺘﺼﻞ و ﯾﮑﯽ ﻣﻨﺤﺼﺮ ﺑﺮ ﯾﮏ داﻧﻪ و ﺑﻪ ﻗﺪر ﭘﯿﺎز ﮐﻮﭼﮑﯽ و اﯾﻦ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ آن ﮐﻤﺘﺮ اﺳﺖ و ﺟﺒﻠﯽ آن را ﺑﻪ ﻓﺎرﺳﯽ ﻣﻮﺳﯿﺮ ﻧﺎﻣﻨـﺪ  و ﺑﺮگ آن ﻋﺮﯾﺾ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻧﺮﮔ ﺲ و ﮔﻞ آن ﺑﻨﻔﺶ و ﺑﯿﺦ آن ﯾﮏ داﻧﻪ ﺑﻪ ﻗﺪر ﭘﯿﺎز ﮐﻮﭼﮑﯽ و ﺑﺴﯿﺎر ﺑﺰرﮔﺘﺮ از ﺑﻮﺳﺘﺎﻧﯽ و در ﺑﻮ ﻓ ﯽاﻟﺠﻤﻠﻪ ﺷﺒﯿﻪ ﺑﺪان و ﺑﻬﺘﺮ از ﻫﻤﻪ ﺑﺴـﺘﺎﻧﯽ ﻣﺸـ  ﻬﻮر ﺑـﺰرگ داﻧـﻪ آﻧﺴـﺖ و    ﺟﺒﻠﯽ آن از ﺟﻬﺖ ﻣﺨﻠﻞ ﻧﻤﻮدن ﺑﻬﺘﺮ و ﺑﺪون ﻣﺨﻠﻞ اﯾـﻦ ﻗﺴـﻢ ﮐـﻢ    ﻣﺴﺘﻌﻤﻞ و ﺗﺎزه ﻫﻤﻪ اﻗﺴﺎم ﺑﻬﺘﺮ از ﮐﻬﻨﻪ و ﻧﻮﻋﯽ دﯾﮕﺮ ﻣﺮﮐﺐ ﻣﯿﺎن ﺛﻮم و ﮐﺮاث اﺳﺖ ﮐﻪ آن را ﮐﺮاﺛﯽ ﻧﺎﻣﻨﺪ .  ﻃﺒﯿﻌﺖ آن :در ﺳﯿﻢ ﮔﺮم و ﺧﺸﮏ و ﺑﺎ رﻃﻮﺑﺖ ﻓﻀﻠﯿﻪ و ﺣﺮارت او ﺷﺒﯿﻪ ﺑﻪ ﺣـﺮارت ﻏﺮﯾـﺰي   اﺳـﺖ و ﺑـﺮّي آن در ﭼﻬـﺎرم ﮔـﺮم و     ﺧﺸﮏ   . اﻓﻌﺎل و ﺧﻮاص آن :ﻣﺤﻠﻞ و ﺟـﺎﻟﯽ  و ﻣﻔـﺘﺢ و ﻣﺠﻔـﻒ   رﻃﻮﺑـﺎت  ﻣﻌﺪه و ﻣﻔﺎﺻﻞ و رﻗﯿﻖ ﮐﻨﻨﺪه ﺧﻮن و ﻣﺪر ﺑﻮل و ﺣـﯿﺾ  و ﻋـﺮق  و ﺑﺎ ﻗﻮت ﺗﺮﯾﺎﻗﯿﺖ و ﻣﻘﺮح ﺟﻠﺪ و ﺧـﻮردن آن ﺑـ  ﺎ ﻣﺮاﻋـﺎت زﻣـﺎن و   ﻣﺰاج و ﺣﺪ اﻋﺘﺪال ﺣـﺎﻓﻆ ﺻـﺤﺖ ﻣـﺰاج و داﻓـﻊ ﻣﻀـﺮت آﺑﻬـﺎي       ﻣﺨﺘﻠﻒ و ﻫﻮاي وﺑـﺎﯾﯽ و ﺗﻌﻔـﻦ ﺧﺼﻮﺻـﺎً ﺑـﺎ     ﺳـﺮﮐﻪ  آن و ﺟﻬـﺖ  ﺗﺼﻔﯿﻪ ﺣﻠﻖ و ﺻﻮت و رﺑﻮ و ﺿﯿﻖ اﻟﻨﻔﺲ و ﻧﺴﯿﺎن و ﻓﺎﻟﺞ و ﻟﻘـﻮه  و رﻋﺸﻪ و اﮐﺜﺮ اﻣﺮاض ﻋﺼـﺒﺎﻧﯽ و اوﺟـﺎع ﻣﻔﺎﺻـﻞ و ﻋـﺮق     اﻟﻨﺴـﺎ ء و ﻧﻘﺮ س و وﺟﻊ ورك و اﻣﺜﺎل اﯾﻨﻬﺎ و ﻗﻄﻊ اﺧﻼط ﻏﻠﯿﻈﻪ و ﺳـﭙﺮز  و دﻓﻊ رﯾﺎح ﺗﻬﯿﮕﺎه و ﻗﻮﻟﻨﺞ رﯾﺤﯽ و زﻟﻮي در ﺣﻠﻖ ﻣﺎﻧﺪه و اﻗﺴﺎم ﮐﺮم ﻣﻌﺪه و ﺣﺐ اﻟﻘﺮع و در ﻣﺮﻃﻮﺑﯿﻦ ﻣﺤﺮك ﺑـﺎه  و ﻣﻮﻟـﺪ ﻣﻨـﯽ و در   ﻣﺤﺮورﯾﻦ ﻣﺠﻔﻒ آن و ﻣﻌﻄﺶ و ﺟﻬﺖ ﺗﺒﻬﺎي ﮐﻬﻨﻪ و ﻗﺮوح ﺷـﺶ  و درد ﻣﻌﺪه و رﻓﻊ ﺗﺸﻨﮕﯽ ﮐـﻪ از ﺑﻠﻐـ  ﻢ و ﺳـﺪه ﻣﺎﺳـﺎرﯾﻘﺎ ﺑﺎﺷـﺪ و    ﺗﻘﻄﯿﺮاﻟﺒﻮل و ﻧﯿﮑﻮﯾﯽ رﻧﮓ رﺧﺴـﺎر و ﺗﻠﻄﯿـﻒ   ﻏـﺬاﻫﺎي ﻏﻠـﯿﻆ و   
ﺗﺤﻠﯿﻞ اورام و ﺣﺼﺎت ﮔﺮده و ﮔﺰﯾﺪن ﻣﺎر و ﺳـﺎ ﯾﺮ ﻫـﻮام و ﺳـﮓ   دﯾﻮاﻧﻪ ﮔﺰﯾﺪه و رﺗﯿﻼ و ﺑﺎ ﺷﺮاب ﺟﻬﺖ ﺳﻢ اﻓﻌﯽ و ﻣـﺪاوﻣﺖ اﮐـﻞ   آن ﺑﺎﻋﺚ ﺳﻘﻮط ﻣﻮي ﺳـﻔﯿﺪ و رو ﯾﯿـﺪن ﻣـﻮي ﺳـﯿﺎه و ﺑـﺎ اﻧﺠﯿـﺮ      و ﺳﺪاب و ﺑﺎ ﻣﻐﺰ ﮔﺮدﮐﺎن ﻗﻮي ﺗﺮ از ﻓﺎدزﻫ ﺮ و ﻣﻄﺒﻮخ آن ﺑﺎ زﯾـﺮه  و ﺑﺮگ ﺻﻨﻮﺑﺮ ﺟﻬﺖ ﺗﻘﻮﯾﺖ دﻧﺪان و ﺑـﺎ ﺷـﯿﺮ ﮔﻮﺳـﻔﻨﺪ    ﭘﺨﺘـﻪ و ﺑـﺎ   روﻏﻦ ﮔﺎو ﺗﺎزه ﺑﺮﯾﺎن ﮐﺮده و ﺑﺎ ﻋﺴﻞ ﺷﯿﺮﯾﻦ ﻧﻤﻮده ﺣﻠﻮا ﺳﺎﺧﺘﻪ در ﺗﺤﺮﯾﮏ ﺑﺎه و اﻧﻌﺎظ ﺑﯿﻌﺪﯾﻞ و ﺑﺎ ﻃﺒـﯿﺦ  ﻓـﻮد ﻧﺞ ﺟﺒﻠـﯽ ﺟﻬـﺖ ﻗﺘـﻞ    ﺷﭙﺶ و ﺻﯿﺒﺎن ﮐﻪ ﺑﻪ ﻓﺎرﺳﯽ رﺷﮏ ﻧﺎﻣﻨﺪ ﻣﻔﯿﺪ   . اﻟﻤﻀﺎر :اﮐﺜﺎر آن و ﻋﺪم ﻣﺮاﻋﺎت ﻣـﺰاج و ﺳـﻦ و ﻓﺼـﻞ ﻣﺼـﺪع     و ﻣﺤﺮق ﺧـﻮن  و ﻣﻀـﺮ ﭼﺸـﻢ و ﺷـﺶ    و ﺑﻮاﺳـﯿﺮ  و زﻧـﺎن ﺣﺎﻣﻠـﻪ   و ﺻﺎﺣﺒﺎن زﺣﯿﺮ و ﺧﻨﺎزﯾ ﺮ و ﻣﻮﻟﺪ ﺻﻔﺮاي ﺑﺴﯿﺎر ﺗﻨﺪ و ﻣﻀﻌﻒ ﺑﺎه و ﻣﻬﯿﺞ اﻣﺮاض ﻧﺎﯾﺒﻪ، ﻣﺼﻠﺢ آن ﭘﺨﺘﻦ آن اﺳﺖ در آب ﺑﺎ ﻗﻠﯿﻠﯽ ﻧﻤـﮏ  و اﺿﺎﻓﻪ ﻧﻤﻮدن روﻏﻦ ﺑﺎدام و ﯾﺎ روﻏﻦ ﮐﺮه و اﺳﺘﻌﻤﺎل آن ﺑﺎ ﮔﺸﻨﯿﺰ و ﺳﮑﻨﺠﺒﯿﻦ و آب اﻧﺎر ﺗﺮش ﺷﯿﺮﯾﻦ و اﻣﺜﺎل اﯾﻨﻬﺎ و اﮐﺘﺤـﺎل  ﺑـﺎ آب  آن ﺟﻬﺖ ﮐﻤﻨﮥ اﻟﺪم و ﻏﺮﻏﺮه ﺑﺎ ﺳﺮﮐﻪ ﻣﺨﻠﻞ آن ﯾﻌﻨـﯽ ﭘـﺮورده در   آن ﺟﻬﺖ اﺧﺮاج زﻟﻮي در ﺣﻠﻖ ﻣﺎﻧﺪه و ذﺑﺤﻪ و ﻣﻀﻤﻀﻪ ﺑـ ﻪ ﻃﺒـﯿﺦ  آن ﺑﺎ ﮐﻨﺪر ﺟﻬﺖ درد دﻧﺪان ﺑﺎرد و ﺗﺄﮐﻞ آن و ﺗﻘﻮﯾـﺖ ﻟﺜـﻪ   و ﺑـ ﻪ دﺳﺘﻮر ﻧﮕﺎﻫﺪاﺷﺘﻦ آب ﻣﻄﺒـﻮخ آن ﺑـﺎ ﭼـﻮب ﺻـﻨﻮﺑﺮ     و ﮐﻨـﺪر در  دﻫﺎن ﺟﻬﺖ وﺟﻊ اﺳﻨﺎن ﺣﺎدث از ﺑﺮودت و اﺣﺘﻘـﺎن ﺑـﺪان ﺟﻬـﺖ    ﻋﺮق اﻟﻨﺴﺎء و ﻣﺎﻟﯿﺪن ﻣﺸﻮي آن ﺑﺮ دﻧﺪان ﺟﻬﺖ ﺗﺴﮑﯿﻦ وﺟﻊ رﯾﺤﯽ و رﻃﻮﺑﯽ آن ﻣﻔﯿﺪ و ﻃﻼي آن ﺑﺎ ﻋﺴﻞ ﺟﻬﺖ ﺑﺜﻮر و ﻗﻮﺑـﺎ  و ﻗـﺮوح  رﻃﺒﻪ ﺳﺮ و ﺳﺒﻮﺳﻪ آن و ﺑﻬﻖ و ﺟﺮب وﻟـﯿﮑﻦ ﻣ ﻘـ ﺮح ﮐﻨﻨـﺪه ﺟﻠـﺪ    ﺟﻬﺖ ﮔﺰﯾﺪن اﺑﻦ ﻋﺮس و ﺑﺎ ١( اﺳﺖ و ﺑﺎ ﺑﺮگ )اﻧﺠﯿﺮ و ﺳﯿﺎه زﯾﺮه ﺟﻨﺪ و روﻏﻦ زﯾﺘﻮن ﺟﻬﺖ ﺟﺬب ﺳﻢ ﻋﻘﺮب و ﻣﺎر و ﺳﮓ دﯾﻮاﻧـﻪ  و ﮐﻞ ﺳﻤﻮم و رﻓﻊ اذﯾﺖ آﻧﻬﺎ و ﺑﻪ دﺳﺘﻮر ﺑﺎ ﻋﺴﻞ و ﺑﺎ ﺳﺮﮐﻪ ﺟﻬﺖ ﺗﺤﻠﯿﻞ رﻃﻮﺑﺎت ﻏﻠﯿﻈﻪ و ورم اﻋﻀﺎ و ﺿﻤﺎد ﭘﺨﺘﻪ آن ﺑﺎ ﺷﯿﺮ ﺟﻬـﺖ  ﮔﺸﻮدن دﺑﯿﻠﻪ و دﻣﻞ و ﺗﻀﻤﯿﺪ ﻣﺤﺮق آن ﺑﺎ ﻋﺴﻞ ﺟﻬﺖ ازاﻟﻪ ﺧـﻮن  ﻣﻨﺠﻤﺪ در ﺗﺤﺖ ﭘﻠﮏ ﭼﺸﻢ و ﺑﺎ روﻏﻦ ﺑﺎن ﺟﻬﺖ داءاﻟﺜﻌﻠﺐ و ﺑـﺎ  روﻏﻦ ﮔﺎو ﺟﻬﺖ ﺳﺤﺞ اﻧﻔﻊ و ﺧﻮردن آن در روﻏﻦ ﺑﺮﯾﺎن ﮐـﺮده و  ﻃﻼ ﮐﺮدن ﺟﺮم آن و ﯾﺎ روﻏﻦ آن و ﯾﺎ آن ﻫـﺮ دو ﺟﻬـﺖ ﺗﺠﻔﯿـﻒ    ﻗــﺮوح رﻃﺒــﻪ ﺳــﺮ و ﺗــﺪﻫﯿﻦ ﺑــﻪ روﻏﻨــﯽ ﮐــﻪ ﻣﮑــﺮر ﺳــﯿﺮ در آن ﺟﻮﺷﺎﻧﯿﺪه ﺑﺎﺷﻨﺪ ﺟﻬﺖ ﺟﻤﻮد ﺧﻮن در اﻃﺮاف ﺑﺪن و ﺷﻘﺎﻗﯽ ﮐﻪ از ﺑﺮودت ﺑﻪ ﻫﻢ رﺳﯿﺪه ﺑﺎﺷﺪ و ﺟﻬﺖ وﺟﻊ ﻣﻔﺎﺻﻞ و ﻗﻮﻟﻨﺞ ﺑﻠﻐﻤـﯽ و  ﺳﺤﺞ ﺣﺎدث از ﺧﻠﻂ ﻟﺰج ﺷﺮﺑﺎً و ﻃﻼ ء از ﺧﺎرج و ﻃﻼي رﻣـﺎد  آن ﺑﺎ ﻋﺴﻞ ﺟﻬﺖ ﺑﻬﻖ و ﺑﺮص و داء اﻟﺜﻌﻠﺐ و ﮐﻤﻨـﮥ  اﻟـﺪم و ﺟـﺮب و   ﺟﻠﻮس در ﻃﺒﯿﺦ ﺑﺮگ و ﺳﺎق آن ﺟﻬﺖ ادرار ﺑﻮل و رﻓـﻊ اﺣﺘﺒـﺎس   ﺣﯿﺾ و اﺧﺮاج ﻣﺸﯿﻤﻪ و ﺑﻪ دﺳﺘﻮر ﺗﺪﻫﯿﻦ ﺑﺪان وﻟﯿﮑﻦ اﯾﻦ ﺿـﻌﯿﻒ  اﺳﺖ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ آن و ﻃﻼي آن ﺑﺎ ﻧﻮﺷﺎدر ﺟﻬﺖ ﺑـﺮص و ﺑﻬـﻖ و ﺑـﺎ زﻓﺖ ﺟﻬﺖ داﺧﺲ و ﺧﺸﻮﻧﺖ ﻧﺎﺧﻦ و ﮐﺠﯽ آن و ﻃﺒﯿﺦ آن ﮐﺸﻨﺪه ﺷﭙﺶ و ﺧﺎﯾﯿﺪن ﺑﺮگ آن و ﺑﻌﺪ از آن ﻣﻀﻤﻀـﻪ ﺑـ  ﻪ ﻧﺒﯿـﺬ  رﯾﺤـﺎﻧﯽ  زاﯾﻞ ﮐﻨﻨﺪه راﯾﺤﻪ آن اﺳﺖ و ﮔﻔﺘﻪ اﻧﺪ اﮔﺮ ﺟﻬﺖ ﻓﺎﻟﺞ ﺗﺎ ﭼﻬﻞ روز ﻫﺮ روز درﺳﺖ ﺧﺎم آن را ﺑﻠﻊ ﻧﻤﺎﯾﻨﺪ ﺑﺪﯾﻦ ﻃﺮﯾﻖ ﮐﻪ روز اول ﯾﮏ داﻧﻪ و روز دوﯾﻢ دو داﻧﻪ و روز ﺳﯿﻢ ﺳﻪ داﻧﻪ ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺗﺎ ﭼﻬﻞ روز ﮐﻪ روز ﭼﻠﻬﻢ ﭼﻬﻞ داﻧﻪ ﺷﻮد و ﺑﺎز ﺑﻪ دﺳﺘﻮر روزي ﯾﮏ داﻧﻪ ﮐـﻢ  ﻧﻤﺎﯾﻨﺪ ﺗﺎ ﺑﻪ روز ﻫﺸﺘﺎدم ﺑﺎز ﺑﻪ ﯾﮏ داﻧـﻪ رﺳـﺪ در ﺑـﯿﻦ اﻧﺸـﺎءاﷲ     ﺗﻌﺎﻟﯽ زاﯾﻞ ﮔﺮدد و ﻣﺤﺘﺎج ﺑﻪ دوا ي دﯾﮕﺮ ﻧﮕﺮدد و ﭼـﻮن ﺑـﻼد  ر را در زﻣﯿﻦ دﻓﻦ ﻧﻤﺎﯾﻨﺪ ﺗـﺎ ﭘﻮﺳـﯿﺪه ﮔـﺮدد و در آﻧﺠـﺎ ﺳـﯿﺮ      را ﻏـﺮس  ﻧﻤﺎﯾﻨﺪ ﺗﺎ ﻗﻮت ﮔﯿﺮد ﭘـﺲ ﺑـﺮآورده آن   را ﻣﻌﺠـﻮن ﺳـﺎزﻧﺪ ﺗﻘﻮﯾـﺖ    ﻋﻈﯿﻢ ﺑﺨﺸﺪ و ﻣﻮي رﯾﺶ ﺳﻔﯿﺪ ﺷﺪه ﺳـﯿﺎه روﯾـﺪ و ﺗﺮﯾـﺎق    اﻟﺜـﻮم و  ﻣﻨﺎﻓﻊ آن و دﻫﻦ و ﻣﺨﻠﻞ و ﻣﻌﺠﻮن آن در ﻗﺮاﺑﺎدﯾﻦ ذﮐﺮ ﯾﺎﻓﺖ
ﺑﻪ ﺿﻢ ﺛﺎ و ﺳﮑﻮن واو و ﻣﯿﻢ ﺑﻪ ﻓﺎرﺳﯽ ﺳـ ﯿﺮ و ﺑـ ﻪ ﻫﻨـﺪي ﻟﻬﺴـﻦ ﮔﻮﯾﻨﺪ . ﻣﺎﻫﯿﺖ آن :ﺑﺮّي و ﺑﺴﺘﺎﻧﯽ و ﺟﺒﻠﯽ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ .ﺑﺮّي آن را ﺑـ ﻪ ﯾﻮﻧـﺎﻧﯽ اﺳﻘﻮردﯾﻮن و ﺑﻪ ﻋﺮﺑﯽ ﺛﻮم اﻟﺤﯿﻪ ﻧﺎﻣﻨﺪ و در ﺣﺮف اﻻﻟـﻒ ﻣـﺬﮐﻮر ﺷﺪ و ﺑﺴﺘﺎﻧﯽ آن دو ﻗﺴﻢ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ :ﯾﮑﯽ ﺑﺴﯿﺎر داﻧﻪ ﯾﻌﻨﯽ ﭼﻨـﺪ داﻧـﻪ ﺑﻪ ﻫﻢ ﻣﺘﺼﻞ و ﯾﮑﯽ ﻣﻨﺤﺼﺮ ﺑﺮ ﯾﮏ داﻧﻪ و ﺑﻪ ﻗﺪر ﭘﯿﺎز ﮐﻮﭼﮑﯽ و اﯾﻦ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ آن ﮐﻤﺘﺮ اﺳﺖ و ﺟﺒﻠﯽ آن را ﺑﻪ ﻓﺎرﺳﯽ ﻣﻮﺳﯿﺮ ﻧﺎﻣﻨـﺪ و ﺑﺮگ آن ﻋﺮﯾﺾ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻧﺮﮔ ﺲ و ﮔﻞ آن ﺑﻨﻔﺶ و ﺑﯿﺦ آن ﯾﮏ داﻧﻪ ﺑﻪ ﻗﺪر ﭘﯿﺎز ﮐﻮﭼﮑﯽ و ﺑﺴﯿﺎر ﺑﺰرﮔﺘﺮ از ﺑﻮﺳﺘﺎﻧﯽ و در ﺑﻮ ﻓ ﯽاﻟﺠﻤﻠﻪ ﺷﺒﯿﻪ ﺑﺪان و ﺑﻬﺘﺮ از ﻫﻤﻪ ﺑﺴـﺘﺎﻧﯽ ﻣﺸـ ﻬﻮر ﺑـﺰرگ داﻧـﻪ آﻧﺴـﺖ و ﺟﺒﻠﯽ آن از ﺟﻬﺖ ﻣﺨﻠﻞ ﻧﻤﻮدن ﺑﻬﺘﺮ و ﺑﺪون ﻣﺨﻠﻞ اﯾـﻦ ﻗﺴـﻢ ﮐـﻢ ﻣﺴﺘﻌﻤﻞ و ﺗﺎزه ﻫﻤﻪ اﻗﺴﺎم ﺑﻬﺘﺮ از ﮐﻬﻨﻪ و ﻧﻮﻋﯽ دﯾﮕﺮ ﻣﺮﮐﺐ ﻣﯿﺎن ﺛﻮم و ﮐﺮاث اﺳﺖ ﮐﻪ آن را ﮐﺮاﺛﯽ ﻧﺎﻣﻨﺪ . ﻃﺒﯿﻌﺖ آن :در ﺳﯿﻢ ﮔﺮم و ﺧﺸﮏ و ﺑﺎ رﻃﻮﺑﺖ ﻓﻀﻠﯿﻪ و ﺣﺮارت او ﺷﺒﯿﻪ ﺑﻪ ﺣـﺮارت ﻏﺮﯾـﺰي اﺳـﺖ و ﺑـﺮّي آن در ﭼﻬـﺎرم ﮔـﺮم و ﺧﺸﮏ . اﻓﻌﺎل و ﺧﻮاص آن :ﻣﺤﻠﻞ و ﺟـﺎﻟﯽ و ﻣﻔـﺘﺢ و ﻣﺠﻔـﻒ رﻃﻮﺑـﺎت ﻣﻌﺪه و ﻣﻔﺎﺻﻞ و رﻗﯿﻖ ﮐﻨﻨﺪه ﺧﻮن و ﻣﺪر ﺑﻮل و ﺣـﯿﺾ و ﻋـﺮق و ﺑﺎ ﻗﻮت ﺗﺮﯾﺎﻗﯿﺖ و ﻣﻘﺮح ﺟﻠﺪ و ﺧـﻮردن آن ﺑـ ﺎ ﻣﺮاﻋـﺎت زﻣـﺎن و ﻣﺰاج و ﺣﺪ اﻋﺘﺪال ﺣـﺎﻓﻆ ﺻـﺤﺖ ﻣـﺰاج و داﻓـﻊ ﻣﻀـﺮت آﺑﻬـﺎي ﻣﺨﺘﻠﻒ و ﻫﻮاي وﺑـﺎﯾﯽ و ﺗﻌﻔـﻦ ﺧﺼﻮﺻـﺎً ﺑـﺎ ﺳـﺮﮐﻪ آن و ﺟﻬـﺖ ﺗﺼﻔﯿﻪ ﺣﻠﻖ و ﺻﻮت و رﺑﻮ و ﺿﯿﻖ اﻟﻨﻔﺲ و ﻧﺴﯿﺎن و ﻓﺎﻟﺞ و ﻟﻘـﻮه و رﻋﺸﻪ و اﮐﺜﺮ اﻣﺮاض ﻋﺼـﺒﺎﻧﯽ و اوﺟـﺎع ﻣﻔﺎﺻـﻞ و ﻋـﺮق اﻟﻨﺴـﺎ ء و ﻧﻘﺮ س و وﺟﻊ ورك و اﻣﺜﺎل اﯾﻨﻬﺎ و ﻗﻄﻊ اﺧﻼط ﻏﻠﯿﻈﻪ و ﺳـﭙﺮز و دﻓﻊ رﯾﺎح ﺗﻬﯿﮕﺎه و ﻗﻮﻟﻨﺞ رﯾﺤﯽ و زﻟﻮي در ﺣﻠﻖ ﻣﺎﻧﺪه و اﻗﺴﺎم ﮐﺮم ﻣﻌﺪه و ﺣﺐ اﻟﻘﺮع و در ﻣﺮﻃﻮﺑﯿﻦ ﻣﺤﺮك ﺑـﺎه و ﻣﻮﻟـﺪ ﻣﻨـﯽ و در ﻣﺤﺮورﯾﻦ ﻣﺠﻔﻒ آن و ﻣﻌﻄﺶ و ﺟﻬﺖ ﺗﺒﻬﺎي ﮐﻬﻨﻪ و ﻗﺮوح ﺷـﺶ و درد ﻣﻌﺪه و رﻓﻊ ﺗﺸﻨﮕﯽ ﮐـﻪ از ﺑﻠﻐـ ﻢ و ﺳـﺪه ﻣﺎﺳـﺎرﯾﻘﺎ ﺑﺎﺷـﺪ و ﺗﻘﻄﯿﺮاﻟﺒﻮل و ﻧﯿﮑﻮﯾﯽ رﻧﮓ رﺧﺴـﺎر و ﺗﻠﻄﯿـﻒ ﻏـﺬاﻫﺎي ﻏﻠـﯿﻆ و ﺗﺤﻠﯿﻞ اورام و ﺣﺼﺎت ﮔﺮده و ﮔﺰﯾﺪن ﻣﺎر و ﺳـﺎ ﯾﺮ ﻫـﻮام و ﺳـﮓ دﯾﻮاﻧﻪ ﮔﺰﯾﺪه و رﺗﯿﻼ و ﺑﺎ ﺷﺮاب ﺟﻬﺖ ﺳﻢ اﻓﻌﯽ و ﻣـﺪاوﻣﺖ اﮐـﻞ آن ﺑﺎﻋﺚ ﺳﻘﻮط ﻣﻮي ﺳـﻔﯿﺪ و رو ﯾﯿـﺪن ﻣـﻮي ﺳـﯿﺎه و ﺑـﺎ اﻧﺠﯿـﺮ و ﺳﺪاب و ﺑﺎ ﻣﻐﺰ ﮔﺮدﮐﺎن ﻗﻮي ﺗﺮ از ﻓﺎدزﻫ ﺮ و ﻣﻄﺒﻮخ آن ﺑﺎ زﯾـﺮه و ﺑﺮگ ﺻﻨﻮﺑﺮ ﺟﻬﺖ ﺗﻘﻮﯾﺖ دﻧﺪان و ﺑـﺎ ﺷـﯿﺮ ﮔﻮﺳـﻔﻨﺪ ﭘﺨﺘـﻪ و ﺑـﺎ روﻏﻦ ﮔﺎو ﺗﺎزه ﺑﺮﯾﺎن ﮐﺮده و ﺑﺎ ﻋﺴﻞ ﺷﯿﺮﯾﻦ ﻧﻤﻮده ﺣﻠﻮا ﺳﺎﺧﺘﻪ در ﺗﺤﺮﯾﮏ ﺑﺎه و اﻧﻌﺎظ ﺑﯿﻌﺪﯾﻞ و ﺑﺎ ﻃﺒـﯿﺦ ﻓـﻮد ﻧﺞ ﺟﺒﻠـﯽ ﺟﻬـﺖ ﻗﺘـﻞ ﺷﭙﺶ و ﺻﯿﺒﺎن ﮐﻪ ﺑﻪ ﻓﺎرﺳﯽ رﺷﮏ ﻧﺎﻣﻨﺪ ﻣﻔﯿﺪ . اﻟﻤﻀﺎر :اﮐﺜﺎر آن و ﻋﺪم ﻣﺮاﻋﺎت ﻣـﺰاج و ﺳـﻦ و ﻓﺼـﻞ ﻣﺼـﺪع و ﻣﺤﺮق ﺧـﻮن و ﻣﻀـﺮ ﭼﺸـﻢ و ﺷـﺶ و ﺑﻮاﺳـﯿﺮ و زﻧـﺎن ﺣﺎﻣﻠـﻪ و ﺻﺎﺣﺒﺎن زﺣﯿﺮ و ﺧﻨﺎزﯾ ﺮ و ﻣﻮﻟﺪ ﺻﻔﺮاي ﺑﺴﯿﺎر ﺗﻨﺪ و ﻣﻀﻌﻒ ﺑﺎه و ﻣﻬﯿﺞ اﻣﺮاض ﻧﺎﯾﺒﻪ، ﻣﺼﻠﺢ آن ﭘﺨﺘﻦ آن اﺳﺖ در آب ﺑﺎ ﻗﻠﯿﻠﯽ ﻧﻤـﮏ و اﺿﺎﻓﻪ ﻧﻤﻮدن روﻏﻦ ﺑﺎدام و ﯾﺎ روﻏﻦ ﮐﺮه و اﺳﺘﻌﻤﺎل آن ﺑﺎ ﮔﺸﻨﯿﺰ و ﺳﮑﻨﺠﺒﯿﻦ و آب اﻧﺎر ﺗﺮش ﺷﯿﺮﯾﻦ و اﻣﺜﺎل اﯾﻨﻬﺎ و اﮐﺘﺤـﺎل ﺑـﺎ آب آن ﺟﻬﺖ ﮐﻤﻨﮥ اﻟﺪم و ﻏﺮﻏﺮه ﺑﺎ ﺳﺮﮐﻪ ﻣﺨﻠﻞ آن ﯾﻌﻨـﯽ ﭘـﺮورده در آن ﺟﻬﺖ اﺧﺮاج زﻟﻮي در ﺣﻠﻖ ﻣﺎﻧﺪه و ذﺑﺤﻪ و ﻣﻀﻤﻀﻪ ﺑـ ﻪ ﻃﺒـﯿﺦ آن ﺑﺎ ﮐﻨﺪر ﺟﻬﺖ درد دﻧﺪان ﺑﺎرد و ﺗﺄﮐﻞ آن و ﺗﻘﻮﯾـﺖ ﻟﺜـﻪ و ﺑـ ﻪ دﺳﺘﻮر ﻧﮕﺎﻫﺪاﺷﺘﻦ آب ﻣﻄﺒـﻮخ آن ﺑـﺎ ﭼـﻮب ﺻـﻨﻮﺑﺮ و ﮐﻨـﺪر در دﻫﺎن ﺟﻬﺖ وﺟﻊ اﺳﻨﺎن ﺣﺎدث از ﺑﺮودت و اﺣﺘﻘـﺎن ﺑـﺪان ﺟﻬـﺖ ﻋﺮق اﻟﻨﺴﺎء و ﻣﺎﻟﯿﺪن ﻣﺸﻮي آن ﺑﺮ دﻧﺪان ﺟﻬﺖ ﺗﺴﮑﯿﻦ وﺟﻊ رﯾﺤﯽ و رﻃﻮﺑﯽ آن ﻣﻔﯿﺪ و ﻃﻼي آن ﺑﺎ ﻋﺴﻞ ﺟﻬﺖ ﺑﺜﻮر و ﻗﻮﺑـﺎ و ﻗـﺮوح رﻃﺒﻪ ﺳﺮ و ﺳﺒﻮﺳﻪ آن و ﺑﻬﻖ و ﺟﺮب وﻟـﯿﮑﻦ ﻣ ﻘـ ﺮح ﮐﻨﻨـﺪه ﺟﻠـﺪ ﺟﻬﺖ ﮔﺰﯾﺪن اﺑﻦ ﻋﺮس و ﺑﺎ ١( اﺳﺖ و ﺑﺎ ﺑﺮگ )اﻧﺠﯿﺮ و ﺳﯿﺎه زﯾﺮه ﺟﻨﺪ و روﻏﻦ زﯾﺘﻮن ﺟﻬﺖ ﺟﺬب ﺳﻢ ﻋﻘﺮب و ﻣﺎر و ﺳﮓ دﯾﻮاﻧـﻪ و ﮐﻞ ﺳﻤﻮم و رﻓﻊ اذﯾﺖ آﻧﻬﺎ و ﺑﻪ دﺳﺘﻮر ﺑﺎ ﻋﺴﻞ و ﺑﺎ ﺳﺮﮐﻪ ﺟﻬﺖ ﺗﺤﻠﯿﻞ رﻃﻮﺑﺎت ﻏﻠﯿﻈﻪ و ورم اﻋﻀﺎ و ﺿﻤﺎد ﭘﺨﺘﻪ آن ﺑﺎ ﺷﯿﺮ ﺟﻬـﺖ ﮔﺸﻮدن دﺑﯿﻠﻪ و دﻣﻞ و ﺗﻀﻤﯿﺪ ﻣﺤﺮق آن ﺑﺎ ﻋﺴﻞ ﺟﻬﺖ ازاﻟﻪ ﺧـﻮن ﻣﻨﺠﻤﺪ در ﺗﺤﺖ ﭘﻠﮏ ﭼﺸﻢ و ﺑﺎ روﻏﻦ ﺑﺎن ﺟﻬﺖ داءاﻟﺜﻌﻠﺐ و ﺑـﺎ روﻏﻦ ﮔﺎو ﺟﻬﺖ ﺳﺤﺞ اﻧﻔﻊ و ﺧﻮردن آن در روﻏﻦ ﺑﺮﯾﺎن ﮐـﺮده و ﻃﻼ ﮐﺮدن ﺟﺮم آن و ﯾﺎ روﻏﻦ آن و ﯾﺎ آن ﻫـﺮ دو ﺟﻬـﺖ ﺗﺠﻔﯿـﻒ ﻗــﺮوح رﻃﺒــﻪ ﺳــﺮ و ﺗــﺪﻫﯿﻦ ﺑــﻪ روﻏﻨــﯽ ﮐــﻪ ﻣﮑــﺮر ﺳــﯿﺮ در آن ﺟﻮﺷﺎﻧﯿﺪه ﺑﺎﺷﻨﺪ ﺟﻬﺖ ﺟﻤﻮد ﺧﻮن در اﻃﺮاف ﺑﺪن و ﺷﻘﺎﻗﯽ ﮐﻪ از ﺑﺮودت ﺑﻪ ﻫﻢ رﺳﯿﺪه ﺑﺎﺷﺪ و ﺟﻬﺖ وﺟﻊ ﻣﻔﺎﺻﻞ و ﻗﻮﻟﻨﺞ ﺑﻠﻐﻤـﯽ و ﺳﺤﺞ ﺣﺎدث از ﺧﻠﻂ ﻟﺰج ﺷﺮﺑﺎً و ﻃﻼ ء از ﺧﺎرج و ﻃﻼي رﻣـﺎد آن ﺑﺎ ﻋﺴﻞ ﺟﻬﺖ ﺑﻬﻖ و ﺑﺮص و داء اﻟﺜﻌﻠﺐ و ﮐﻤﻨـﮥ اﻟـﺪم و ﺟـﺮب و ﺟﻠﻮس در ﻃﺒﯿﺦ ﺑﺮگ و ﺳﺎق آن ﺟﻬﺖ ادرار ﺑﻮل و رﻓـﻊ اﺣﺘﺒـﺎس ﺣﯿﺾ و اﺧﺮاج ﻣﺸﯿﻤﻪ و ﺑﻪ دﺳﺘﻮر ﺗﺪﻫﯿﻦ ﺑﺪان وﻟﯿﮑﻦ اﯾﻦ ﺿـﻌﯿﻒ اﺳﺖ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ آن و ﻃﻼي آن ﺑﺎ ﻧﻮﺷﺎدر ﺟﻬﺖ ﺑـﺮص و ﺑﻬـﻖ و ﺑـﺎ زﻓﺖ ﺟﻬﺖ داﺧﺲ و ﺧﺸﻮﻧﺖ ﻧﺎﺧﻦ و ﮐﺠﯽ آن و ﻃﺒﯿﺦ آن ﮐﺸﻨﺪه ﺷﭙﺶ و ﺧﺎﯾﯿﺪن ﺑﺮگ آن و ﺑﻌﺪ از آن ﻣﻀﻤﻀـﻪ ﺑـ ﻪ ﻧﺒﯿـﺬ رﯾﺤـﺎﻧﯽ زاﯾﻞ ﮐﻨﻨﺪه راﯾﺤﻪ آن اﺳﺖ و ﮔﻔﺘﻪ اﻧﺪ اﮔﺮ ﺟﻬﺖ ﻓﺎﻟﺞ ﺗﺎ ﭼﻬﻞ روز ﻫﺮ روز درﺳﺖ ﺧﺎم آن را ﺑﻠﻊ ﻧﻤﺎﯾﻨﺪ ﺑﺪﯾﻦ ﻃﺮﯾﻖ ﮐﻪ روز اول ﯾﮏ داﻧﻪ و روز دوﯾﻢ دو داﻧﻪ و روز ﺳﯿﻢ ﺳﻪ داﻧﻪ ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺗﺎ ﭼﻬﻞ روز ﮐﻪ روز ﭼﻠﻬﻢ ﭼﻬﻞ داﻧﻪ ﺷﻮد و ﺑﺎز ﺑﻪ دﺳﺘﻮر روزي ﯾﮏ داﻧﻪ ﮐـﻢ ﻧﻤﺎﯾﻨﺪ ﺗﺎ ﺑﻪ روز ﻫﺸﺘﺎدم ﺑﺎز ﺑﻪ ﯾﮏ داﻧـﻪ رﺳـﺪ در ﺑـﯿﻦ اﻧﺸـﺎءاﷲ ﺗﻌﺎﻟﯽ زاﯾﻞ ﮔﺮدد و ﻣﺤﺘﺎج ﺑﻪ دوا ي دﯾﮕﺮ ﻧﮕﺮدد و ﭼـﻮن ﺑـﻼد ر را در زﻣﯿﻦ دﻓﻦ ﻧﻤﺎﯾﻨﺪ ﺗـﺎ ﭘﻮﺳـﯿﺪه ﮔـﺮدد و در آﻧﺠـﺎ ﺳـﯿﺮ را ﻏـﺮس ﻧﻤﺎﯾﻨﺪ ﺗﺎ ﻗﻮت ﮔﯿﺮد ﭘـﺲ ﺑـﺮآورده آن را ﻣﻌﺠـﻮن ﺳـﺎزﻧﺪ ﺗﻘﻮﯾـﺖ ﻋﻈﯿﻢ ﺑﺨﺸﺪ و ﻣﻮي رﯾﺶ ﺳﻔﯿﺪ ﺷﺪه ﺳـﯿﺎه روﯾـﺪ و ﺗﺮﯾـﺎق اﻟﺜـﻮم و ﻣﻨﺎﻓﻊ آن و دﻫﻦ و ﻣﺨﻠﻞ و ﻣﻌﺠﻮن آن در ﻗﺮاﺑﺎدﯾﻦ ذﮐﺮ ﯾﺎﻓﺖ


خواص سیر برای سرطانمعجون سیر یوسف نوشدمنوش گیاهی یوسف نوشدمنوش بلغم زدای یوسف نوش
با سلام عرضه داروهای دمنوش گیاهی تخصصی جهت پاکسازی بدن از خلطهای اضافه بخصوص بلغم با دمنوش و معجون گیاهی و غیره بصورت کاملا تخصصی و مرحله به مرحله
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید