دمنوشهای گیاهی یوسف نوش
دمنوشهای گیاهی یوسف نوش
خواندن ۹ دقیقه·۴ سال پیش

عسل



ﺑﻪ ﻓﺘﺢ ﻋﯿﻦ و ﺳﯿﻦ و ﻻم و ﻓﺘﺢ ﻧﻮن و ﺳـﮑﻮن ﺣـﺎ و ﻻم ﺑـ   ﻪ ﯾﻮﻧـﺎﻧﯽ  ﻣﺎﻟﯽ و اﻟﻘﻮﻟﯿﺲ ﻧﯿﺰ و ﺑﻪ ﺳﺮﯾﺎﻧﯽ وﯾﺴﺎ و ﺑﻪ روﻣﯽ ﻣﺎﻟﯽ و ﺑﻪ ﻓﺎرﺳﯽ اﻧﮕﺒﯿﻦ و ﺷﻬﺪ و ﺑﻪ ﻫﻨﺪي ﻣﺪه و ﺑﻪ ﻟﻐﺘﯽ ﺑﻬﺖ ﺑﺮس ﻧﺎﻣﻨﺪ و ﻣﺸﻬﻮر ﺑﻪ ﺷﻬﺪ اﺳﺖ  . ﻣﺎﻫﯿﺖ آن :ﻣﻌﺮوف اﺳﺖ و ﻣﺮاد از آن ﻋﺴﻞ ﻧﺤﻞ اﺳـﺖ ﺑﻬﺘـﺮﯾﻦ   آن ﺳــﺮخ رﻧــﮓ ﺷــﻔﺎف و ﺧﻮﺷــﺒﻮي ﻏﻠــﯿﻆ ﺧــﻮش ﻃﻌــﻢ ﺻــﺎدق اﻟﺤﻼوت آﻧﺴﺖ ﮐﻪ در آن ﻣﻄﻠﻖ ﻣﻮم ﻧﺒﺎﺷـﺪ و  ﭼـ ﻮن ﺑـ ﺎ اﻧﮕﺸـﺖ  
ﺑﺮدارﻧﺪ ﺗﺎر ﺑﻨﺪد و اﯾﻦ از ﺑﺮاي ﻣﺪاوا ﺑﻬﺘﺮ اﺳﺖ و ﺑﻌﺪ از آن ﺳـﻔﯿﺪ  ﻧﺒﺎﺗﯽ رﻧﮓ ﺑ ﻪ اوﺻﺎف ﻣـﺬﮐﻮره و اﯾـﻦ از ﺑـﺮاي ﻟـﺬت و ﺗﻐﺬﯾـﻪ و      رﺑﯿﻌﯽ اﯾﻦ ﺑﻬﺘﺮ از ﺻﯿﻔﯽ اﺳﺖ و ﺷﺘﻮي آن زﺑﻮن و ﻫﻤﭽﻨـﯿﻦ ﺳـﺒﺰ و   ﺳﯿﺎه و ﮐﻬﻨﻪ از ﯾﮑﺴﺎل ﮔﺬﺷﺘﻪ ﺣﺎداﻟﻄﻌﻢ و ﺗﯿﺰ و ﯾﺎ ﺗﺮش و ﺗﻠـﺦ و  رﻗﯿﻖ ﺷﺪه ﺑﺸﻊ ﺑﺪﺑﻮي و ﯾﺎ ﺧﺸﮏ ﺷﺪه و رﻃﻮﺑﺎت آن ﺗﺤﻠﯿﻞ ﯾﺎﻓﺘـﻪ  ﺑﺸﻊ ﺑﺪﺑﻮي ﮔﺸﺘﻪ و اﮐﺜﺎر ﺑﺴﯿﺎر ﮐﻬﻨﻪ ﻓﺎﺳﺪ آن در ﮐﻤﺎل ﻣﻀـﺮت و  ﻣﻮرث ﺟﻨﻮن و اﻣﺮاض ﻣﻬﻠﮑﻪ ﺟﻬﺖ آﻧﮑﻪ ﻣﺤﺮق اﺧﻼط اﺳﺖ   . ﻃﺒﯿﻌﺖ ﺗﺎزه آن :در دوﯾﻢ ﮔﺮم و در اول ﺧﺸﮏ و اﻧـﺪك ﻣﺎﻧـﺪه   آن در آﺧﺮ دوﯾﻢ ﮔﺮم و ﺧﺸﮏ و ﺑﻌﻀﯽ اﻧﻮاع ﺣﺎد آن و ﻫﻤﭽﻨـﯿﻦ  ﮐﻬﻨﻪ آن در اول ﺳﯿﻢ ﮔﺮم و در دوﯾﻢ ﺧﺸﮏ و ﻋﺴﻞ ﺧﺎم ﮔﺮﻣﯽ و ﺣﺪت و ﺟﻼي آن زﯾﺎده و ﺑﻪ دواﯾﯿﺖ اﻗﺮب و ﻋﺴﻞ ﻣﻄﺒـﻮخ ﮐـﻒ   ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺣﺮارت و ﺣﺪت و ﺟﻼي آن ﮐﻤﺘﺮ و ﺑﻪ ﻏـ ﺬاﯾﯿﺖ اﻗـﺮب و  در ﻗﻮام آوردن آن ﺷﺮط اﺳﺖ ﮐﻪ آب داﺧﻞ ﮐﻨﻨﺪ و ﺑﻪ آﺗﺶ ﻣﻼﯾﻢ ﺟﻮش دﻫﻨﺪ ﺗﺎ ﺑﻪ ﻗﻮام آﯾﺪ و اﺣﺘﯿﺎط ﮐﻨﻨﺪ ﮐﻪ ﻧﺴﻮزد زﯾﺮا ﮐﻪ اﮔﺮ آب داﺧﻞ ﻧﮑﻨﻨﺪ ﮐﻒ آن را ﻧﻤﯽ ﺗﻮان ﮔﺮﻓـﺖ و اﮔـﺮ   آﺗـﺶ زﯾـﺎده   ﮐﻨﻨﺪ ﻣﯽ ﺳﻮزد و ﺗﻠﺦ ﻣﯽ ﮔﺮدد   . اﻓﻌﺎل و ﺧﻮاص آن :ﺟﺎﻟﯽ و ﻣﻔﺘﺢ ﺳﺪد و اﻓﻮاه ﻋـﺮوق  و ﻣﻘﻄـﻊ و  ﻣﻨﻘﯽ ﺑﻠﻐﻢ ﻟﺰج و رﻃﻮﺑﺎت و ﺟـﺎذب  آﻧﻬـﺎ از ﻋﻤـﻖ ﺑـﺪن و ﻓﻀـﻮل     دﻣﺎﻏﯽ و زاﯾﻞ ﮐﻨﻨﺪه اﺳﺘﺮﺧﺎ و اﺳﺘﺴﻘﺎ و ﯾﺮﻗﺎن و ﺳﭙﺮز و ﻋﺴﺮاﻟﺒﻮل و اﻧﻮاع رﯾﺎح و اﯾﻼوس و ﺳﻤﻮم ﺑﺎرده و ﻣﻔﺘﺖ ﺣﺼﺎت و دﻟﯿـﻞ ﺑـﺮ   ﻣﻨﺎﻓﻊ آن ﻫﻤﯿﻦ ﺑﺲ ﮐﻪ ﺣﻖ ﺗﻌﺎﻟﯽ در ﮐﻼم ﻣﺠﯿﺪ ﺧﻮد ﻣـﯽ  ﻓﺮﻣﺎﯾـﺪ  ﮐﻪ و اوﺣﯽ رﺑﮏ اﻟﯽ اﻟﻨﺤـﻞ ان اﺗﺨـﺬي ﻣـﻦ اﻟﺠﺒـﺎل ﺑﯿﻮﺗـﺎً      و ﻣـﻦ  اﻟﺸﺠﺮ و ﻣﻤﺎ ﯾﻌﺮﺷﻮن ﺛﻢ ﮐﻠﯽ ﻣﻦ ﮐﻞ اﻟﺜﻤﺮات ﻓﺎﺳﻠﮑﯽ ﺳﺒﻞ رﺑـﮏ  ذﻟﻼ ﯾﺨﺮج ﻣﻦ ﺑﻄﻮﻧﻬﺎ ﺷﺮاب ﻣﺨﺘﻠﻒ اﻟﻮاﻧﻪ ﻓﯿﻪ ﺷﻔﺎء ﻟﻠﻨـﺎس ان ﻓـﯽ   ذﻟﮏ ﻵﯾﻪ ﻟﻘﻮم ﯾﺘﻔﮑﺮون و ﺟﻨﺎب ﻣﻘﺪس ﻧﺒـﻮي ﺻـﻠﯽ اﷲ ﻋﻠﯿـﻪ و    آﻟﻪ و ﺳﻠﻢ ﻣﯽ ﻓﺮﻣﺎﯾﻨﺪ: ﻓﻮ اﻟﺬي ﻧﻔﺴﯽ ﺑﯿﺪه ﻣﺎ ﻣﻦ ﺑﯿﺖ ﻓﯿـﻪ ﻋﺴـﻞ اﻻ   و ﯾﺴﺘﻌﻔﺮاﻟﻤﻠﮏ ﻟﺬﻟﮏ اﻟﺒﯿﺖ ﻓﺎن ﺷﺮﺑﻬﺎ رﺟﻞ دﺧﻞ ﻓﯽ ﺟﻮﻓﻪ اﻟﻒ اﻟﻒ دواء و ﺧﺮج ﻣﻨﻪ اﻟﻒ اﻟﻒ داء ﻓﺎن ﻣﺎت و ﻫﻮ ﻓـﯽ ﺟﻮﻓـﻪ   ﻟـﻢ  ﺗﻤﺴﻪ اﻟﻨﺎر و ﻗﺎل ﺻﻠﯽ اﷲ ﻋﻠﯿﻪ و آﻟﻪ و ﺳـﻠﻢ ﻗﻠـﺐ   اﻟﻤـﺆﻣﻨﯿﻦ ﺣﻠـﻮ   ﯾﺤﺐ اﻟﺤﻠﻮه و ﻗﺎل ﺻﻠﯽ اﷲ ﻋﻠﯿﻪ و آﻟﻪ و ﺳﻠﻢ ﻧﻌﻢ اﻟﺸـﺮاب اﻟﻌﺴـﻞ   ﯾﺮﻋﯽ اﻟﻘﻠﺐ و ﯾﺬﻫﺐ ﺑﺮد اﻟﺼﺪر و ﻗﺎل ﻣﻦ ﯾﺮﯾﺪ اﻟﺤﻔﻆ ﻓﻠﯿﺄﮐﻞ ﻣﻨﻪ و ﻧﯿﺰ در ﺣﺪﯾﺚ اﺳﺖ ﮐﻪ ﻫﺮ ﮐﻪ اراده ﺷﻔﺎ داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷـﺪ ﺑﺎﯾـﺪ ﮐـﻪ    ﺻﺒﺢ ﻧﺎﺷﺘﺎ ﻋﺴﻞ ﺑﺎ آب ﺑﺎران ﻣﻤـﺰوج ﮐـﺮده ﺑﯿﺎﺷـﺎﻣﺪ و ﺟـﺎﻟﯿﻨﻮس     ﮔﻔﺘﻪ ﻫﯿﭻ ﭼﯿﺰ ﺑﻬﺘﺮ از ﻋﺴﻞ ﻧﯿﺴﺖ در ﻧﻔﻊ از ﺑـﺮاي ﺑـﺪن و ﻋـﻼج    اﮐﺜﺮ اﻣﺮاض و از ﺑﺮاي ﺳﺮﺷﺘﻦ ادوﯾﻪ ﺟﻬﺖ آﻧﮑﻪ ﺑﻪ ﺳﺒﺐ ﻟﺰوﺟﺖ و ﻏﻠﻈﺖ ﻗﻮام ﺑﺎﻋﺚ ﺳﺮﻋﺖ اﻣﺘﺰاج و ﺣﻔﻆ آﻧﻬﺎ اﺳﺖ از ﺗﻼﺷـﯽ  و ﻓﺴﺎد و ﺑﻪ ﺳﺒﺐ ﺣﻼوت ﻣﺠﺮب ﻃﺒﺎﯾﻊ و ﻟﺬﯾـ ﺬ و داﻓـﻊ ﺑﺸـﺎﻋﺖ و   رﺳﺎﻧﻨﺪه ﻗﻮاي ادوﯾﻪ اﺳﺖ ﺑﻪ ﺳﺮﻋﺖ در ﺗﻤﺎم ﺑـﺪن و ﻏﯿـﺮ اﯾﻨﻬـﺎ از    ﻓﻮاﯾﺪ ﮐﺜﯿﺮه* .اﻣﺮاض اﻟﺼﺪر و اﻟﺮأس و اﻟﻤﻌﺪه و اﻟﮑﺒﺪ و ﻏﯿﺮﻫﺎ * آﺷﺎﻣﯿﺪن آن ﺑﺎ ﻣﺼﻄﮑﯽ ﺟﻬﺖ ﺟﻠﺐ رﻃﻮﺑـﺎت و ﻓﻀـﻮل دﻣـﺎﻏﯽ و    ﻓﺎﻟﺞ و ﻟﻘﻮه و اﺳﺘﺮﺧﺎ و ﺧﺪر و اﻣﺜﺎل اﯾﻨﻬﺎ و ﺗﻘﻮﯾﺖ ﻣﻌﺪه و اﺷـﺘﻬﺎ  و دﻓﻊ رﯾﺎح و ﻟﺰوﺟﺎت و ﺗﻔﺘـﯿﺢ  ﺳـﺪد و ﻗـﻮﻟﻨﺞ   و ﺗﻘﻮﯾـﺖ ﻣﻌـﺪه و   ﺷﻬﻮت ﻃﻌﺎم و ﺑﺎه و ﺑﺎ ﮐﻨﺪر ﺟﻬـﺖ ﺗﻨﻘﯿـﻪ ﺻـﺪر و ﻗﺼـﺒﻪ ر    ﯾـ ﻪ و اﺳﺘﺴﻘﺎ و ﯾﺮﻗﺎن و ﻃﺤﺎل و ﺗﻔﺘﯿﺖ ﺣﺼﺎت و ﻋﺴﺮاﻟﺒﻮل و اﻧﻮاع رﯾﺎح و اﯾﻼوس و دﻓﻊ ﺳﻤﻮم و ﺑﺎ آب ﺧﺼﻮﺻﺎً آب ﺑﺎران ﻣﺮﻃﺐ اﻋﻀـﺎ و  ﻣﻘﻮي ﺑﺎه و ﺿﻐﻄﻪ و ﻣﺪر و ﻣﻨﻘـﯽ ﻗﺮﺣـﻪ اﻣﻌـﺎ    و ﻣﺜﺎﻧـﻪ و ﻣﻔﺘـﺖ   ﺣﺼﺎت و راﻓﻊ ﻋﺴﺮاﻟﺒﻮل و ﺑﺎﻟﺨﺎﺻﯿﺖ ﻣﺴﮑﻦ ﻋﻄﺶ و ﻣﻐﺺ و ﻗـﯽ  ﻧﻤﻮدن ﺑﺪان ﺟﻬﺖ ﺗﻨﻘﯿﻪ ﻣﻌﺪه* .اﻟﻔﻢ و اﻟﺤﻠﻖ *ﻏﺮﻏـﺮه  آن ﺟﻬـﺖ  ﺗﺤﻠﯿﻞ ورم ﻋﻀﻼت ﺟﺎﻧﺐ ﺣﻠﻘﻮم و ﻟﻮزﺗﯿﻦ و ﺗﻨﻔﯿﻪ ﺟﺮاﺣﺖ ﮐـﺎم  و زﺑﺎن و ﺣﻠﻘﻮم و ﻟﻮزﺗﯿﻦ و ﺑـ ﻪ دﺳـﺘﻮر ﺗﺤﻨـﮏ ﺑـﺪان و ﻣﻀﻤﻀـﻪ     ﺑﺪان ﺑﺎ ﺳﺮﮐﻪ ﺟﻬﺖ اﺳﺘﺤﮑﺎم ﻟﺜﻪ و روﯾﺎﻧﯿﺪن ﮔﻮﺷﺖ آن و ﺗﻘﻮﯾﺖ دﻧﺪان و ﺟﻼي ﭼﺮك و ﺳﻔﯿﺪ ﮐﺮد ن آن ﺧﺼﻮص ﮐـﻪ ﺑـ  ﺎ اﻧﮕﺸـﺖ  ﺑﺮ دﻧﺪاﻧﻬﺎ ﺑﻤﺎﻟﻨﺪ و در ﻫﺮ ﻣﺎﻫﯽ ﺳﻪ ﭼﻬﺎر ﻣﺮﺗﺒﻪ ﺑﻪ ﻋﻤﻞ آورﻧـﺪ و  ﺷﺒﻪ ﻧﻤﻮده ﮐﺴﯽ ﮐﻪ آن را ﻣﺮﺧﯽ داﻧﺴﺘﻪ ﺑﻪ اﻋﺘﺒﺎر آﻧﮑﻪ ﺷﯿﺮﯾﻨﯽ ﻫـﺎ  ﻫﻤﻪ ﻣﺮﺧﯽ اﻧﺪ و وﺟﻪ ﺷﺒﻪ آﻧﺴﺖ ﮐﻪ ﺷﯿﺮﯾﻨﯽ را ﻣﻄﻠﻖ اﺧﺬ ﻧﻤـﻮده  و ﻓﯽ اﻟﺤﻘﯿﻘﺖ ﺷﯿﺮﯾﻨﯽ ﺑﺎ رﻃﻮﺑﺖ ﻣﺮﺧﯽ اﺳﺖ ﻧﻪ ﺷﯿﺮﯾﻨﯽ ﺑﺎ ﯾﺒﻮﺳﺖ و ﻋﺴ ﻞ ﺣﺎر ﯾﺎﺑﺲ اﺳﺖ ﺑﺎﻻﺗﻔﺎق* . اﻟﻌﯿﻦ *اﮐﺘﺤﺎل آن ﺑﻪ ﺗﻨﻬﺎﯾﯽ و ﯾﺎ ﺑﺎ آب ﭘﯿﺎز و ﺑﺎ ﻧﻤﮏ اﻧﺪراﻧﯽ ﺟﻬﺖ ﺟﻼي ﺑﺼﺮ و دﻓـﻊ ﺣﮑـﻪ و   ﺟﺮب و دﻣﻌﻪ و ﺑﯿﺎض و ﻧـﺰول آب در آن * .اﻻذن *ﻗﻄـﻮر  آن در ﮔﻮش ﺑﺎ اﻧﺰروت و ﻧﻤﮏ ﺳﻨﮓ ﺟﻬـﺖ رﻓـﻊ رﯾـﺎح و دوي    و ﻗﻄـﻊ  ﻣﺪه و رﻃﻮﺑـﺎت ﺳـﺎ  ﯾﻠﻪ از آن و ﺗﺴـﮑﯿﻦ اوﺟـﺎع ﺑـﺎرده    آن و ﺛﻘـﻞ  ﺳﺎﻣﻌﻪ و ﺑﻪ دﺳﺘﻮر ﻗﻄﻮر آن ﺑﺎ زﻫﺮه ﮔﺎو ﺗﺎزه و ﯾﺎ ﺑﺎ آب ﺑﺮگ ﻧﯿﻢ ﺗﺎزه و ﯾﺎ ﺑﺎ ﺷﯿﺮ ﺑﺰ و ﯾﺎ ﻟﺒﻦ ﻧﺴﺎ و ﯾﺎ ﺑﺎ ﺳﻔﯿﺪه ﺑﯿﻀﻪ ﻣﺮغ* .اﻟﺼﺪر * آﺷﺎﻣﯿﺪن و ﻟﻌﻖ ﻏﻠﯿﻆ آن ﺑﺎ روﻏﻦ ﮔﻞ ﺟﻬﺖ ﺳﺮﻓﻪ ﺑﺎرد* .اﻻﻣﻌﺎ * ﺗﺤﻘﯿﻦ ﺑﺪان ﺑﺎ آب ﺑﺎرﺗﻨﮓ ﺟﻬﺖ ﻗﺮﺣـﻪ  اﻣﻌـﺎ  و ﺗﺤﻠﯿـﻞ اورام  آن ﻧﺎﻓﻊ ﺑﺎ ﺗﮑﺮار ﻋﻤﻞ و ﺑﻪ ﺗﻨﻬﺎﯾﯽ ﺑﺎ ﺣﻘﻨ ﻪﻫﺎ ﻣﻘﻮي ﻋﻤﻞ آﻧﻬﺎ* .اﻋﻀـﺎ  اﻟﺘﻨﺎﺳﻞ و اﻟﺮﺣﻢ *ﺿﻤﺎد آن ﺑﻌـﺪ از ﺣﻤـﺎم   ﻣﮑـﺮر ﺑﺎﻋـﺚ ﺗﻘﻮﯾـﺖ    ﻗﻀﯿﺐ و ﻋﻈـﻢ  آن و ﺣﻤـﻮل  آن ﺟﻬـﺖ ﻋﻠـﻞ رﺣـﻢ زﻧـﺎن ﻧﻔﺴـﺎء      . *اﻻورام و اﻟﺒﺜﻮر و اﻟﮑﻠﻒ و ﻏﯿﺮﻫﺎ *ﺿﻤﺎد آن ﺑﺎ آرد ﮔﻨﺪم ﺟﻬﺖ ﺗﺤﻠﯿﻞ اورام و ﻧﻀﺞ دﻣﺎﻣﯿﻞ و ﺑﺎ ﺳﺮﮐﻪ و ﻧﻤﮏ ﺟﻬﺖ ﺗﺤﻠﯿﻞ اورام و رﻓﻊ ﮐﻠﻒ و ﺑﺎ ﻗﺴﻂ ﺟﻬﺖ ﮐﻠﻒ و ﺑـﺎ ﻧﻤـﮏ ﺟﻬـﺖ رﻓـﻊ آﺛـﺎر      ﺿﺮﺑﻪ و ﺻﺪﻣ ﻪاي ﮐﻪ ﺑﺎدﻧﺠﺎﻧﯽ رﻧﮓ ﺷﺪه ﺑﺎﺷﺪ و ﺑـﺎ ﻋﺬﺑـﻪ ﺟﻬـﺖ    ﺗﻨﻘﯿﻪ اوﺳﺎخ ﺟﺮوح و ﺑﺮدن ﮔﻮﺷﺖ زاﯾﺪ و اﻟﺘﯿـﺎم زﺧـﻢ آﻧﻬـﺎ و ﺑـﺎ     زراوﻧﺪ ﻃﻮﯾﻞ و آرد ﮐﺮﺳﻨﻪ ﺟﻬﺖ اﻟﺘﯿﺎم زﺧﻤﻬﺎي ﻋﻤﯿﻘﻪ ﻣﺠـﺮب و  ﺑﺎ زراوﻧﺪ ﻃﻮﯾﻞ و آرد ﮐﺮﺳﻨﻪ و ﺑﺎدام ﺗﻠﺦ و ﺣـﺐ اﻟﻤﺤﻠـﺐ   و آرد ﺟﻮ ﺟﻬﺖ ادرار ﻋﺮق و ﺑﺎ اﻧﺰروت ﺟﻬـﺖ ﺟـﻼي ﻗـﺮوح و ﺑـﺮدن     ﮔﻮﺷﺖ زاﯾﺪ و ﺑﺎ ادوﯾﻪ ﺑﻬﻖ و ﺑﺮص و ﮐﻠﻒ داﻓﻊ آﻧﻬﺎ و ﺑـﺎ ﻧﻮﺷـﺎدر   ﺟﻬﺖ ﺑﻬﻖ و ﺑﺮص و ﻣﻄﺒﻮخ آن ﺑﺎ ﺷﺒﺖ ﺟﻬﺖ رﻓﻊ آﺛـﺎر ﺿـﺮﺑﻪ و   ﻗﻮﺑﺎ و ﻃﻼي آن ﺑﺎ روﻏﻦ ﮔﻞ ﺟﻬﺖ ﻗـﺮوح ﺷـﻬﺪ  ﯾﻪ و ﺳـﺎ ﯾﺮ ﻗـﺮوح  ﺣﺎدﺛﻪ از ﺑﻠﻐﻢ ﻣﺎﻟﺢ و ﺟﻬﺖ ﺗﻘﻮﯾﺖ ﺑﺪن و ﺑﻪ ﺗﻨﻬـﺎ ﯾﯽ ﺟﻬـﺖ رﻓـﻊ   
ﻗﻤﻞ و ﺻﯿﺒﺎن ﮐﻪ ﺑﻪ ﻓﺎرﺳﯽ رﺷﮏ ﻧﺎﻣﻨﺪ و ﺑﺮ ﺟﺴﺪ اﻣﻮات ﺣـﺎﻓﻆ  آﻧﻬﺎ اﺳﺖ از ﺳﺮﻋﺖ ﻓﺴﺎد و ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﻣﺎﻟﯿﺪن آن ﺑﺮ ﻟﺤﻮم و ﺷـﺤﻮم  و ﻏﯿﺮﻫﺎ* . اﻟﺴﻤﻮم *ﻟﻌﻮق و ﯾﺎ آﺷﺎﻣﯿﺪن آن ﺑﺎ آب ﮐﻤـﻮن  ﺟﻬـﺖ  ﻓﻄﺮ ﻗﺘﺎل و ﮔﺰﯾﺪن ﺳﮓ دﯾﻮاﻧﻪ و ﻏﻠﯿﻆ آن ﺑـﺎ روﻏـﻦ ﮔـﻞ ﺟﻬـﺖ     ﻧﻬﺶ ﻫﻮام و ﻗﯽ ﻧﻤﻮدن ﺑﺪان ﺟﻬﺖ رﻓﻊ اذﯾـﺖ اﻓﯿـﻮن   ﺧـﻮرده و از  ﺧﻮاص ﻣﺠﺮﺑﻪ آﻧﺴﺖ ﮐﻪ ﭼـﻮن زن ﺑـﺎ آب ﺷـﺮﺑﺖ ﺳـﺎﺧﺘﻪ     ﻧﺎﺷـﺘﺎ  ﺑﯿﺎﺷﺎﻣﺪ اﮔﺮ ﺑﺎﻋﺚ ﻣﻐﺺ ﮔﺮدد ﺣﺎﻣﻠﻪ اﺳﺖ و اﻻ ﻓﻼ و ﺟﻬﺖ اﯾـﻦ  اﻣﻮر ﺑﻪ ﺗﻤـﺎﻣﯽ ﺧـﺎم ﺟﯿـﺪ آن و در ﺑﻌﻀـﯽ اﺿـﻤﺪه و اﻃﻠﯿـﻪ و در       ﺑﻌﻀﯽ ﻣﻮاد ﺗﺎزه ﺧﺎم اﻧﺪك ﺣﺎد آن اوﻟﯽ اﺳـﺖ و ﺑﺎﻟﺠﻤﻠـﻪ ﺟﻬـﺖ    ﻣﺒﺮودﯾﻦ و ﺑﻠﻐﻤﯽ ﻣﺰاﺟﺎن و در زﻣﺎن و ﻓﺼﻞ و ﺑﻠﺪ ﺑﺎرد ﻧﺎﻓﻊ   . ﻣﻀﺮ ﻣﺨﺎﻟﻒ اﯾﻨﻬﺎ و ﻣﺼﺪع ﻣﺤﺮورﯾﻦ و اﮐﺜﺎر آن ﺳﺮﯾﻊ اﻻﺳـﺘﺤﺎﻟﻪ  ﺑﻪ ﺻﻔﺮا و ﻣﻔﺴﺪ دﻣﺎغ ﺣﺎر و ﻣﻬﯿﺞ ﻗﯽ و اﻣﺮاض ﺻﻔﺮاوﯾﻪ و ﺣـﺎره  و ﻋﻄﺶ ﻣﻔﺮط، ﻣﺼـﻠﺢ  آن آب اﻧـﺎر  ﺗـﺮش و اﺗـﺮج   و آب ﻟﯿﻤـﻮ  و ﻓﻮاﮐﻪ ﺣﺎﻣﻀﻪ و رﺑﻮب آﻧﻬﺎ و ﺳﺮﮐﻪ و ﮔﺸﻨﯿﺰ   . ﻣﻘﺪار ﺷﺮﺑﺖ آن: ﭘﺎﻧﺰده ﻣﺜﻘﺎل   . ﺑﺪل آن :دوﺷﺎب اﻧﮕﻮري و ﺧﺮﻣﺎي ﺟﯿﺪ ﻏﯿـﺮ ﻣﻄﺒـﻮخ   .ﺑـﺪان ﮐـﻪ   ﻋﺴﻠﯽ ﮐﻪ ﻣﮕﺲ آن ﺑﺮ ﮔﯿﺎه اﻓﺴﻨﺘﯿﻦ و اﻣﺜﺎل آن ﻧﺸﺴﺘﻪ ﺑﺎﺷـﺪ ﻃﻌـﻢ   آن ﺗﻠﺦ ﺑﻮد و ﺟﻬﺖ اﻣﺮاض ﻣﻌﺪه و ﮐﺒﺪ و ﺗﻔﺘﯿﺢ ﺳـﺪد و  آﻧﭽـﻪ ﺑـﺮ   ﺻﻌﺘﺮ ﻧﺸﺴﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ ﺑﻪ دﺳﺘﻮر و ﺑﻪ ﺟﻬﺖ ﻣﺒﺮود و ﻣﺮﻃﻮب ﻣﺰاﺟﺎن و اﻣﺮاض ﺑﻠﻐﻤﯿﻪ ﺑﺎرده و آﻧﭽﻪ ﺑﺮ ﺣﺎﺷﺎ ﻧﺸﺴـﺘﻪ ﺑﺎﺷـﺪ ﻧﯿـﺰ ﺟﻬـﺖ     اﻣﺮاض ﻣﺬﮐﻮره و ﻗﺎﺑ ﺾ و ﺗﻔﺘﯿﺢ ﺳﺪد ﻧﺎﻓﻊ و ﮔﻔﺘﻪ اﻧﺪ ﻧـﻮﻋ ﯽ ﻋﺴـﻠﯽ  ﺧﺮﯾﻔﯽ ﻣﯽ ﺷﻮد ﮐﻪ از ﺑﻮﯾﯿﺪن آن ﻋﻄﺴﻪ ﻣﯽ آﯾـﺪ و ﮔﻔﺘـﻪ   اﻧـﺪ ﻏﺸـﯽ   آورد و ﻋﺮق ﺳﺮد و ﻋﻘﻞ را زاﯾـ ﻞ ﮐﻨـﺪ آن  را ﻧﺒﺎﯾـﺪ ﺧـﻮرد ﺗـﺪﺑﯿﺮ    ﮐﺴﯽ ﮐﻪ آن را ﺧﻮرده ﺑﺎﺷﺪ ﻗﯽ ﻓﺮﻣﻮدن و ﻣﺎﻫﯽ ﻧﻤﮏ ﺳـﻮد ﺷـﻮر   ﺧﻮردن و ﻣﮑﺮر ﻗﯽ ﮐﺮدن اﺳﺖ ﺗﺎ ﻣﻌﺪه ﻧﻘﺎي ﺗﺎم ﯾﺎﺑﺪ و ﺑﻌﺪ از آن ﺗﻔﺎح ﻣﺰ ﯾﻌﻨﯽ ﺗﺮش ﺷﯿﺮﯾﻦ ﮐﻪ ﺳﯿﺐ ﻣﯿﺨﻮش ﺑﺎﺷﺪ و اﻣـﺮود  ﺗﻨـﺎول  ﻧﻤﺎﯾﻨﺪ و ﻧﯿﺰ ﻧﻮﻋﯽ از ﻋﺴﻞ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ ﺧﻮاص آن ﻣﺎﻧﻨـﺪ ﺷـﻮﮐﺮان   اﺳﺖ اﺳﺘﻌﻤﺎل اﯾﻦ ﻧﯿﺰ ﺟﺎﯾﺰ ﻧﯿﺴﺖ ﺑﻪ ﻫﯿﭻ ﻗﺴﻢ و دﺳﺘﻮر ﻃﺒﺦ ﻋﺴـﻞ  و ﺷﺮاب آن و ﻣﺜﻠﺚ آن و ﻣﺎءاﻟﻌﺴﻞ در ﻗﺮاﺑﺎدﯾﻦ ﮐﺒﯿﺮ ﻣﺬﮐﻮر ﺷـﺪ  و از ﺧﻮردن ﻋﺴﻞ ردي و ﺑﺴﯿﺎر ﺗﻨﺪ و ﺗﯿﺰ ﮐﻪ از ﺑﻮﯾﯿﺪن آن ﻋﻄﺴﻪ  ، آﯾﺪ و از ﺧﻮردن آن ﺣﺎﻟﺘﯽ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺧﻮردن ﺑـﺰراﻟﺒﻨﺞ ﻋـﺎرض ﮔـﺮدد   ﻋﻼج آن ﺗﻄﻔﯿﻪ ﺑﺎ اﺷﺮﺑﻪ ﺑﺎرده و آب ﻓﻮاﮐﻪ ﺑﺎرده و اﻟﻌﺒﻪ ﻣﻐﺮﯾـﻪ و  ﻣﺎﻧﻨﺪ اﯾﻨﻬﺎ اﺳﺖ
ﺑﻪ ﻓﺘﺢ ﻋﯿﻦ و ﺳﯿﻦ و ﻻم و ﻓﺘﺢ ﻧﻮن و ﺳـﮑﻮن ﺣـﺎ و ﻻم ﺑـ ﻪ ﯾﻮﻧـﺎﻧﯽ ﻣﺎﻟﯽ و اﻟﻘﻮﻟﯿﺲ ﻧﯿﺰ و ﺑﻪ ﺳﺮﯾﺎﻧﯽ وﯾﺴﺎ و ﺑﻪ روﻣﯽ ﻣﺎﻟﯽ و ﺑﻪ ﻓﺎرﺳﯽ اﻧﮕﺒﯿﻦ و ﺷﻬﺪ و ﺑﻪ ﻫﻨﺪي ﻣﺪه و ﺑﻪ ﻟﻐﺘﯽ ﺑﻬﺖ ﺑﺮس ﻧﺎﻣﻨﺪ و ﻣﺸﻬﻮر ﺑﻪ ﺷﻬﺪ اﺳﺖ . ﻣﺎﻫﯿﺖ آن :ﻣﻌﺮوف اﺳﺖ و ﻣﺮاد از آن ﻋﺴﻞ ﻧﺤﻞ اﺳـﺖ ﺑﻬﺘـﺮﯾﻦ آن ﺳــﺮخ رﻧــﮓ ﺷــﻔﺎف و ﺧﻮﺷــﺒﻮي ﻏﻠــﯿﻆ ﺧــﻮش ﻃﻌــﻢ ﺻــﺎدق اﻟﺤﻼوت آﻧﺴﺖ ﮐﻪ در آن ﻣﻄﻠﻖ ﻣﻮم ﻧﺒﺎﺷـﺪ و ﭼـ ﻮن ﺑـ ﺎ اﻧﮕﺸـﺖ ﺑﺮدارﻧﺪ ﺗﺎر ﺑﻨﺪد و اﯾﻦ از ﺑﺮاي ﻣﺪاوا ﺑﻬﺘﺮ اﺳﺖ و ﺑﻌﺪ از آن ﺳـﻔﯿﺪ ﻧﺒﺎﺗﯽ رﻧﮓ ﺑ ﻪ اوﺻﺎف ﻣـﺬﮐﻮره و اﯾـﻦ از ﺑـﺮاي ﻟـﺬت و ﺗﻐﺬﯾـﻪ و رﺑﯿﻌﯽ اﯾﻦ ﺑﻬﺘﺮ از ﺻﯿﻔﯽ اﺳﺖ و ﺷﺘﻮي آن زﺑﻮن و ﻫﻤﭽﻨـﯿﻦ ﺳـﺒﺰ و ﺳﯿﺎه و ﮐﻬﻨﻪ از ﯾﮑﺴﺎل ﮔﺬﺷﺘﻪ ﺣﺎداﻟﻄﻌﻢ و ﺗﯿﺰ و ﯾﺎ ﺗﺮش و ﺗﻠـﺦ و رﻗﯿﻖ ﺷﺪه ﺑﺸﻊ ﺑﺪﺑﻮي و ﯾﺎ ﺧﺸﮏ ﺷﺪه و رﻃﻮﺑﺎت آن ﺗﺤﻠﯿﻞ ﯾﺎﻓﺘـﻪ ﺑﺸﻊ ﺑﺪﺑﻮي ﮔﺸﺘﻪ و اﮐﺜﺎر ﺑﺴﯿﺎر ﮐﻬﻨﻪ ﻓﺎﺳﺪ آن در ﮐﻤﺎل ﻣﻀـﺮت و ﻣﻮرث ﺟﻨﻮن و اﻣﺮاض ﻣﻬﻠﮑﻪ ﺟﻬﺖ آﻧﮑﻪ ﻣﺤﺮق اﺧﻼط اﺳﺖ . ﻃﺒﯿﻌﺖ ﺗﺎزه آن :در دوﯾﻢ ﮔﺮم و در اول ﺧﺸﮏ و اﻧـﺪك ﻣﺎﻧـﺪه آن در آﺧﺮ دوﯾﻢ ﮔﺮم و ﺧﺸﮏ و ﺑﻌﻀﯽ اﻧﻮاع ﺣﺎد آن و ﻫﻤﭽﻨـﯿﻦ ﮐﻬﻨﻪ آن در اول ﺳﯿﻢ ﮔﺮم و در دوﯾﻢ ﺧﺸﮏ و ﻋﺴﻞ ﺧﺎم ﮔﺮﻣﯽ و ﺣﺪت و ﺟﻼي آن زﯾﺎده و ﺑﻪ دواﯾﯿﺖ اﻗﺮب و ﻋﺴﻞ ﻣﻄﺒـﻮخ ﮐـﻒ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺣﺮارت و ﺣﺪت و ﺟﻼي آن ﮐﻤﺘﺮ و ﺑﻪ ﻏـ ﺬاﯾﯿﺖ اﻗـﺮب و در ﻗﻮام آوردن آن ﺷﺮط اﺳﺖ ﮐﻪ آب داﺧﻞ ﮐﻨﻨﺪ و ﺑﻪ آﺗﺶ ﻣﻼﯾﻢ ﺟﻮش دﻫﻨﺪ ﺗﺎ ﺑﻪ ﻗﻮام آﯾﺪ و اﺣﺘﯿﺎط ﮐﻨﻨﺪ ﮐﻪ ﻧﺴﻮزد زﯾﺮا ﮐﻪ اﮔﺮ آب داﺧﻞ ﻧﮑﻨﻨﺪ ﮐﻒ آن را ﻧﻤﯽ ﺗﻮان ﮔﺮﻓـﺖ و اﮔـﺮ آﺗـﺶ زﯾـﺎده ﮐﻨﻨﺪ ﻣﯽ ﺳﻮزد و ﺗﻠﺦ ﻣﯽ ﮔﺮدد . اﻓﻌﺎل و ﺧﻮاص آن :ﺟﺎﻟﯽ و ﻣﻔﺘﺢ ﺳﺪد و اﻓﻮاه ﻋـﺮوق و ﻣﻘﻄـﻊ و ﻣﻨﻘﯽ ﺑﻠﻐﻢ ﻟﺰج و رﻃﻮﺑﺎت و ﺟـﺎذب آﻧﻬـﺎ از ﻋﻤـﻖ ﺑـﺪن و ﻓﻀـﻮل دﻣﺎﻏﯽ و زاﯾﻞ ﮐﻨﻨﺪه اﺳﺘﺮﺧﺎ و اﺳﺘﺴﻘﺎ و ﯾﺮﻗﺎن و ﺳﭙﺮز و ﻋﺴﺮاﻟﺒﻮل و اﻧﻮاع رﯾﺎح و اﯾﻼوس و ﺳﻤﻮم ﺑﺎرده و ﻣﻔﺘﺖ ﺣﺼﺎت و دﻟﯿـﻞ ﺑـﺮ ﻣﻨﺎﻓﻊ آن ﻫﻤﯿﻦ ﺑﺲ ﮐﻪ ﺣﻖ ﺗﻌﺎﻟﯽ در ﮐﻼم ﻣﺠﯿﺪ ﺧﻮد ﻣـﯽ ﻓﺮﻣﺎﯾـﺪ ﮐﻪ و اوﺣﯽ رﺑﮏ اﻟﯽ اﻟﻨﺤـﻞ ان اﺗﺨـﺬي ﻣـﻦ اﻟﺠﺒـﺎل ﺑﯿﻮﺗـﺎً و ﻣـﻦ اﻟﺸﺠﺮ و ﻣﻤﺎ ﯾﻌﺮﺷﻮن ﺛﻢ ﮐﻠﯽ ﻣﻦ ﮐﻞ اﻟﺜﻤﺮات ﻓﺎﺳﻠﮑﯽ ﺳﺒﻞ رﺑـﮏ ذﻟﻼ ﯾﺨﺮج ﻣﻦ ﺑﻄﻮﻧﻬﺎ ﺷﺮاب ﻣﺨﺘﻠﻒ اﻟﻮاﻧﻪ ﻓﯿﻪ ﺷﻔﺎء ﻟﻠﻨـﺎس ان ﻓـﯽ ذﻟﮏ ﻵﯾﻪ ﻟﻘﻮم ﯾﺘﻔﮑﺮون و ﺟﻨﺎب ﻣﻘﺪس ﻧﺒـﻮي ﺻـﻠﯽ اﷲ ﻋﻠﯿـﻪ و آﻟﻪ و ﺳﻠﻢ ﻣﯽ ﻓﺮﻣﺎﯾﻨﺪ: ﻓﻮ اﻟﺬي ﻧﻔﺴﯽ ﺑﯿﺪه ﻣﺎ ﻣﻦ ﺑﯿﺖ ﻓﯿـﻪ ﻋﺴـﻞ اﻻ و ﯾﺴﺘﻌﻔﺮاﻟﻤﻠﮏ ﻟﺬﻟﮏ اﻟﺒﯿﺖ ﻓﺎن ﺷﺮﺑﻬﺎ رﺟﻞ دﺧﻞ ﻓﯽ ﺟﻮﻓﻪ اﻟﻒ اﻟﻒ دواء و ﺧﺮج ﻣﻨﻪ اﻟﻒ اﻟﻒ داء ﻓﺎن ﻣﺎت و ﻫﻮ ﻓـﯽ ﺟﻮﻓـﻪ ﻟـﻢ ﺗﻤﺴﻪ اﻟﻨﺎر و ﻗﺎل ﺻﻠﯽ اﷲ ﻋﻠﯿﻪ و آﻟﻪ و ﺳـﻠﻢ ﻗﻠـﺐ اﻟﻤـﺆﻣﻨﯿﻦ ﺣﻠـﻮ ﯾﺤﺐ اﻟﺤﻠﻮه و ﻗﺎل ﺻﻠﯽ اﷲ ﻋﻠﯿﻪ و آﻟﻪ و ﺳﻠﻢ ﻧﻌﻢ اﻟﺸـﺮاب اﻟﻌﺴـﻞ ﯾﺮﻋﯽ اﻟﻘﻠﺐ و ﯾﺬﻫﺐ ﺑﺮد اﻟﺼﺪر و ﻗﺎل ﻣﻦ ﯾﺮﯾﺪ اﻟﺤﻔﻆ ﻓﻠﯿﺄﮐﻞ ﻣﻨﻪ و ﻧﯿﺰ در ﺣﺪﯾﺚ اﺳﺖ ﮐﻪ ﻫﺮ ﮐﻪ اراده ﺷﻔﺎ داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷـﺪ ﺑﺎﯾـﺪ ﮐـﻪ ﺻﺒﺢ ﻧﺎﺷﺘﺎ ﻋﺴﻞ ﺑﺎ آب ﺑﺎران ﻣﻤـﺰوج ﮐـﺮده ﺑﯿﺎﺷـﺎﻣﺪ و ﺟـﺎﻟﯿﻨﻮس ﮔﻔﺘﻪ ﻫﯿﭻ ﭼﯿﺰ ﺑﻬﺘﺮ از ﻋﺴﻞ ﻧﯿﺴﺖ در ﻧﻔﻊ از ﺑـﺮاي ﺑـﺪن و ﻋـﻼج اﮐﺜﺮ اﻣﺮاض و از ﺑﺮاي ﺳﺮﺷﺘﻦ ادوﯾﻪ ﺟﻬﺖ آﻧﮑﻪ ﺑﻪ ﺳﺒﺐ ﻟﺰوﺟﺖ و ﻏﻠﻈﺖ ﻗﻮام ﺑﺎﻋﺚ ﺳﺮﻋﺖ اﻣﺘﺰاج و ﺣﻔﻆ آﻧﻬﺎ اﺳﺖ از ﺗﻼﺷـﯽ و ﻓﺴﺎد و ﺑﻪ ﺳﺒﺐ ﺣﻼوت ﻣﺠﺮب ﻃﺒﺎﯾﻊ و ﻟﺬﯾـ ﺬ و داﻓـﻊ ﺑﺸـﺎﻋﺖ و رﺳﺎﻧﻨﺪه ﻗﻮاي ادوﯾﻪ اﺳﺖ ﺑﻪ ﺳﺮﻋﺖ در ﺗﻤﺎم ﺑـﺪن و ﻏﯿـﺮ اﯾﻨﻬـﺎ از ﻓﻮاﯾﺪ ﮐﺜﯿﺮه* .اﻣﺮاض اﻟﺼﺪر و اﻟﺮأس و اﻟﻤﻌﺪه و اﻟﮑﺒﺪ و ﻏﯿﺮﻫﺎ * آﺷﺎﻣﯿﺪن آن ﺑﺎ ﻣﺼﻄﮑﯽ ﺟﻬﺖ ﺟﻠﺐ رﻃﻮﺑـﺎت و ﻓﻀـﻮل دﻣـﺎﻏﯽ و ﻓﺎﻟﺞ و ﻟﻘﻮه و اﺳﺘﺮﺧﺎ و ﺧﺪر و اﻣﺜﺎل اﯾﻨﻬﺎ و ﺗﻘﻮﯾﺖ ﻣﻌﺪه و اﺷـﺘﻬﺎ و دﻓﻊ رﯾﺎح و ﻟﺰوﺟﺎت و ﺗﻔﺘـﯿﺢ ﺳـﺪد و ﻗـﻮﻟﻨﺞ و ﺗﻘﻮﯾـﺖ ﻣﻌـﺪه و ﺷﻬﻮت ﻃﻌﺎم و ﺑﺎه و ﺑﺎ ﮐﻨﺪر ﺟﻬـﺖ ﺗﻨﻘﯿـﻪ ﺻـﺪر و ﻗﺼـﺒﻪ ر ﯾـ ﻪ و اﺳﺘﺴﻘﺎ و ﯾﺮﻗﺎن و ﻃﺤﺎل و ﺗﻔﺘﯿﺖ ﺣﺼﺎت و ﻋﺴﺮاﻟﺒﻮل و اﻧﻮاع رﯾﺎح و اﯾﻼوس و دﻓﻊ ﺳﻤﻮم و ﺑﺎ آب ﺧﺼﻮﺻﺎً آب ﺑﺎران ﻣﺮﻃﺐ اﻋﻀـﺎ و ﻣﻘﻮي ﺑﺎه و ﺿﻐﻄﻪ و ﻣﺪر و ﻣﻨﻘـﯽ ﻗﺮﺣـﻪ اﻣﻌـﺎ و ﻣﺜﺎﻧـﻪ و ﻣﻔﺘـﺖ ﺣﺼﺎت و راﻓﻊ ﻋﺴﺮاﻟﺒﻮل و ﺑﺎﻟﺨﺎﺻﯿﺖ ﻣﺴﮑﻦ ﻋﻄﺶ و ﻣﻐﺺ و ﻗـﯽ ﻧﻤﻮدن ﺑﺪان ﺟﻬﺖ ﺗﻨﻘﯿﻪ ﻣﻌﺪه* .اﻟﻔﻢ و اﻟﺤﻠﻖ *ﻏﺮﻏـﺮه آن ﺟﻬـﺖ ﺗﺤﻠﯿﻞ ورم ﻋﻀﻼت ﺟﺎﻧﺐ ﺣﻠﻘﻮم و ﻟﻮزﺗﯿﻦ و ﺗﻨﻔﯿﻪ ﺟﺮاﺣﺖ ﮐـﺎم و زﺑﺎن و ﺣﻠﻘﻮم و ﻟﻮزﺗﯿﻦ و ﺑـ ﻪ دﺳـﺘﻮر ﺗﺤﻨـﮏ ﺑـﺪان و ﻣﻀﻤﻀـﻪ ﺑﺪان ﺑﺎ ﺳﺮﮐﻪ ﺟﻬﺖ اﺳﺘﺤﮑﺎم ﻟﺜﻪ و روﯾﺎﻧﯿﺪن ﮔﻮﺷﺖ آن و ﺗﻘﻮﯾﺖ دﻧﺪان و ﺟﻼي ﭼﺮك و ﺳﻔﯿﺪ ﮐﺮد ن آن ﺧﺼﻮص ﮐـﻪ ﺑـ ﺎ اﻧﮕﺸـﺖ ﺑﺮ دﻧﺪاﻧﻬﺎ ﺑﻤﺎﻟﻨﺪ و در ﻫﺮ ﻣﺎﻫﯽ ﺳﻪ ﭼﻬﺎر ﻣﺮﺗﺒﻪ ﺑﻪ ﻋﻤﻞ آورﻧـﺪ و ﺷﺒﻪ ﻧﻤﻮده ﮐﺴﯽ ﮐﻪ آن را ﻣﺮﺧﯽ داﻧﺴﺘﻪ ﺑﻪ اﻋﺘﺒﺎر آﻧﮑﻪ ﺷﯿﺮﯾﻨﯽ ﻫـﺎ ﻫﻤﻪ ﻣﺮﺧﯽ اﻧﺪ و وﺟﻪ ﺷﺒﻪ آﻧﺴﺖ ﮐﻪ ﺷﯿﺮﯾﻨﯽ را ﻣﻄﻠﻖ اﺧﺬ ﻧﻤـﻮده و ﻓﯽ اﻟﺤﻘﯿﻘﺖ ﺷﯿﺮﯾﻨﯽ ﺑﺎ رﻃﻮﺑﺖ ﻣﺮﺧﯽ اﺳﺖ ﻧﻪ ﺷﯿﺮﯾﻨﯽ ﺑﺎ ﯾﺒﻮﺳﺖ و ﻋﺴ ﻞ ﺣﺎر ﯾﺎﺑﺲ اﺳﺖ ﺑﺎﻻﺗﻔﺎق* . اﻟﻌﯿﻦ *اﮐﺘﺤﺎل آن ﺑﻪ ﺗﻨﻬﺎﯾﯽ و ﯾﺎ ﺑﺎ آب ﭘﯿﺎز و ﺑﺎ ﻧﻤﮏ اﻧﺪراﻧﯽ ﺟﻬﺖ ﺟﻼي ﺑﺼﺮ و دﻓـﻊ ﺣﮑـﻪ و ﺟﺮب و دﻣﻌﻪ و ﺑﯿﺎض و ﻧـﺰول آب در آن * .اﻻذن *ﻗﻄـﻮر آن در ﮔﻮش ﺑﺎ اﻧﺰروت و ﻧﻤﮏ ﺳﻨﮓ ﺟﻬـﺖ رﻓـﻊ رﯾـﺎح و دوي و ﻗﻄـﻊ ﻣﺪه و رﻃﻮﺑـﺎت ﺳـﺎ ﯾﻠﻪ از آن و ﺗﺴـﮑﯿﻦ اوﺟـﺎع ﺑـﺎرده آن و ﺛﻘـﻞ ﺳﺎﻣﻌﻪ و ﺑﻪ دﺳﺘﻮر ﻗﻄﻮر آن ﺑﺎ زﻫﺮه ﮔﺎو ﺗﺎزه و ﯾﺎ ﺑﺎ آب ﺑﺮگ ﻧﯿﻢ ﺗﺎزه و ﯾﺎ ﺑﺎ ﺷﯿﺮ ﺑﺰ و ﯾﺎ ﻟﺒﻦ ﻧﺴﺎ و ﯾﺎ ﺑﺎ ﺳﻔﯿﺪه ﺑﯿﻀﻪ ﻣﺮغ* .اﻟﺼﺪر * آﺷﺎﻣﯿﺪن و ﻟﻌﻖ ﻏﻠﯿﻆ آن ﺑﺎ روﻏﻦ ﮔﻞ ﺟﻬﺖ ﺳﺮﻓﻪ ﺑﺎرد* .اﻻﻣﻌﺎ * ﺗﺤﻘﯿﻦ ﺑﺪان ﺑﺎ آب ﺑﺎرﺗﻨﮓ ﺟﻬﺖ ﻗﺮﺣـﻪ اﻣﻌـﺎ و ﺗﺤﻠﯿـﻞ اورام آن ﻧﺎﻓﻊ ﺑﺎ ﺗﮑﺮار ﻋﻤﻞ و ﺑﻪ ﺗﻨﻬﺎﯾﯽ ﺑﺎ ﺣﻘﻨ ﻪﻫﺎ ﻣﻘﻮي ﻋﻤﻞ آﻧﻬﺎ* .اﻋﻀـﺎ اﻟﺘﻨﺎﺳﻞ و اﻟﺮﺣﻢ *ﺿﻤﺎد آن ﺑﻌـﺪ از ﺣﻤـﺎم ﻣﮑـﺮر ﺑﺎﻋـﺚ ﺗﻘﻮﯾـﺖ ﻗﻀﯿﺐ و ﻋﻈـﻢ آن و ﺣﻤـﻮل آن ﺟﻬـﺖ ﻋﻠـﻞ رﺣـﻢ زﻧـﺎن ﻧﻔﺴـﺎء . *اﻻورام و اﻟﺒﺜﻮر و اﻟﮑﻠﻒ و ﻏﯿﺮﻫﺎ *ﺿﻤﺎد آن ﺑﺎ آرد ﮔﻨﺪم ﺟﻬﺖ ﺗﺤﻠﯿﻞ اورام و ﻧﻀﺞ دﻣﺎﻣﯿﻞ و ﺑﺎ ﺳﺮﮐﻪ و ﻧﻤﮏ ﺟﻬﺖ ﺗﺤﻠﯿﻞ اورام و رﻓﻊ ﮐﻠﻒ و ﺑﺎ ﻗﺴﻂ ﺟﻬﺖ ﮐﻠﻒ و ﺑـﺎ ﻧﻤـﮏ ﺟﻬـﺖ رﻓـﻊ آﺛـﺎر ﺿﺮﺑﻪ و ﺻﺪﻣ ﻪاي ﮐﻪ ﺑﺎدﻧﺠﺎﻧﯽ رﻧﮓ ﺷﺪه ﺑﺎﺷﺪ و ﺑـﺎ ﻋﺬﺑـﻪ ﺟﻬـﺖ ﺗﻨﻘﯿﻪ اوﺳﺎخ ﺟﺮوح و ﺑﺮدن ﮔﻮﺷﺖ زاﯾﺪ و اﻟﺘﯿـﺎم زﺧـﻢ آﻧﻬـﺎ و ﺑـﺎ زراوﻧﺪ ﻃﻮﯾﻞ و آرد ﮐﺮﺳﻨﻪ ﺟﻬﺖ اﻟﺘﯿﺎم زﺧﻤﻬﺎي ﻋﻤﯿﻘﻪ ﻣﺠـﺮب و ﺑﺎ زراوﻧﺪ ﻃﻮﯾﻞ و آرد ﮐﺮﺳﻨﻪ و ﺑﺎدام ﺗﻠﺦ و ﺣـﺐ اﻟﻤﺤﻠـﺐ و آرد ﺟﻮ ﺟﻬﺖ ادرار ﻋﺮق و ﺑﺎ اﻧﺰروت ﺟﻬـﺖ ﺟـﻼي ﻗـﺮوح و ﺑـﺮدن ﮔﻮﺷﺖ زاﯾﺪ و ﺑﺎ ادوﯾﻪ ﺑﻬﻖ و ﺑﺮص و ﮐﻠﻒ داﻓﻊ آﻧﻬﺎ و ﺑـﺎ ﻧﻮﺷـﺎدر ﺟﻬﺖ ﺑﻬﻖ و ﺑﺮص و ﻣﻄﺒﻮخ آن ﺑﺎ ﺷﺒﺖ ﺟﻬﺖ رﻓﻊ آﺛـﺎر ﺿـﺮﺑﻪ و ﻗﻮﺑﺎ و ﻃﻼي آن ﺑﺎ روﻏﻦ ﮔﻞ ﺟﻬﺖ ﻗـﺮوح ﺷـﻬﺪ ﯾﻪ و ﺳـﺎ ﯾﺮ ﻗـﺮوح ﺣﺎدﺛﻪ از ﺑﻠﻐﻢ ﻣﺎﻟﺢ و ﺟﻬﺖ ﺗﻘﻮﯾﺖ ﺑﺪن و ﺑﻪ ﺗﻨﻬـﺎ ﯾﯽ ﺟﻬـﺖ رﻓـﻊ ﻗﻤﻞ و ﺻﯿﺒﺎن ﮐﻪ ﺑﻪ ﻓﺎرﺳﯽ رﺷﮏ ﻧﺎﻣﻨﺪ و ﺑﺮ ﺟﺴﺪ اﻣﻮات ﺣـﺎﻓﻆ آﻧﻬﺎ اﺳﺖ از ﺳﺮﻋﺖ ﻓﺴﺎد و ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﻣﺎﻟﯿﺪن آن ﺑﺮ ﻟﺤﻮم و ﺷـﺤﻮم و ﻏﯿﺮﻫﺎ* . اﻟﺴﻤﻮم *ﻟﻌﻮق و ﯾﺎ آﺷﺎﻣﯿﺪن آن ﺑﺎ آب ﮐﻤـﻮن ﺟﻬـﺖ ﻓﻄﺮ ﻗﺘﺎل و ﮔﺰﯾﺪن ﺳﮓ دﯾﻮاﻧﻪ و ﻏﻠﯿﻆ آن ﺑـﺎ روﻏـﻦ ﮔـﻞ ﺟﻬـﺖ ﻧﻬﺶ ﻫﻮام و ﻗﯽ ﻧﻤﻮدن ﺑﺪان ﺟﻬﺖ رﻓﻊ اذﯾـﺖ اﻓﯿـﻮن ﺧـﻮرده و از ﺧﻮاص ﻣﺠﺮﺑﻪ آﻧﺴﺖ ﮐﻪ ﭼـﻮن زن ﺑـﺎ آب ﺷـﺮﺑﺖ ﺳـﺎﺧﺘﻪ ﻧﺎﺷـﺘﺎ ﺑﯿﺎﺷﺎﻣﺪ اﮔﺮ ﺑﺎﻋﺚ ﻣﻐﺺ ﮔﺮدد ﺣﺎﻣﻠﻪ اﺳﺖ و اﻻ ﻓﻼ و ﺟﻬﺖ اﯾـﻦ اﻣﻮر ﺑﻪ ﺗﻤـﺎﻣﯽ ﺧـﺎم ﺟﯿـﺪ آن و در ﺑﻌﻀـﯽ اﺿـﻤﺪه و اﻃﻠﯿـﻪ و در ﺑﻌﻀﯽ ﻣﻮاد ﺗﺎزه ﺧﺎم اﻧﺪك ﺣﺎد آن اوﻟﯽ اﺳـﺖ و ﺑﺎﻟﺠﻤﻠـﻪ ﺟﻬـﺖ ﻣﺒﺮودﯾﻦ و ﺑﻠﻐﻤﯽ ﻣﺰاﺟﺎن و در زﻣﺎن و ﻓﺼﻞ و ﺑﻠﺪ ﺑﺎرد ﻧﺎﻓﻊ . ﻣﻀﺮ ﻣﺨﺎﻟﻒ اﯾﻨﻬﺎ و ﻣﺼﺪع ﻣﺤﺮورﯾﻦ و اﮐﺜﺎر آن ﺳﺮﯾﻊ اﻻﺳـﺘﺤﺎﻟﻪ ﺑﻪ ﺻﻔﺮا و ﻣﻔﺴﺪ دﻣﺎغ ﺣﺎر و ﻣﻬﯿﺞ ﻗﯽ و اﻣﺮاض ﺻﻔﺮاوﯾﻪ و ﺣـﺎره و ﻋﻄﺶ ﻣﻔﺮط، ﻣﺼـﻠﺢ آن آب اﻧـﺎر ﺗـﺮش و اﺗـﺮج و آب ﻟﯿﻤـﻮ و ﻓﻮاﮐﻪ ﺣﺎﻣﻀﻪ و رﺑﻮب آﻧﻬﺎ و ﺳﺮﮐﻪ و ﮔﺸﻨﯿﺰ . ﻣﻘﺪار ﺷﺮﺑﺖ آن: ﭘﺎﻧﺰده ﻣﺜﻘﺎل . ﺑﺪل آن :دوﺷﺎب اﻧﮕﻮري و ﺧﺮﻣﺎي ﺟﯿﺪ ﻏﯿـﺮ ﻣﻄﺒـﻮخ .ﺑـﺪان ﮐـﻪ ﻋﺴﻠﯽ ﮐﻪ ﻣﮕﺲ آن ﺑﺮ ﮔﯿﺎه اﻓﺴﻨﺘﯿﻦ و اﻣﺜﺎل آن ﻧﺸﺴﺘﻪ ﺑﺎﺷـﺪ ﻃﻌـﻢ آن ﺗﻠﺦ ﺑﻮد و ﺟﻬﺖ اﻣﺮاض ﻣﻌﺪه و ﮐﺒﺪ و ﺗﻔﺘﯿﺢ ﺳـﺪد و آﻧﭽـﻪ ﺑـﺮ ﺻﻌﺘﺮ ﻧﺸﺴﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ ﺑﻪ دﺳﺘﻮر و ﺑﻪ ﺟﻬﺖ ﻣﺒﺮود و ﻣﺮﻃﻮب ﻣﺰاﺟﺎن و اﻣﺮاض ﺑﻠﻐﻤﯿﻪ ﺑﺎرده و آﻧﭽﻪ ﺑﺮ ﺣﺎﺷﺎ ﻧﺸﺴـﺘﻪ ﺑﺎﺷـﺪ ﻧﯿـﺰ ﺟﻬـﺖ اﻣﺮاض ﻣﺬﮐﻮره و ﻗﺎﺑ ﺾ و ﺗﻔﺘﯿﺢ ﺳﺪد ﻧﺎﻓﻊ و ﮔﻔﺘﻪ اﻧﺪ ﻧـﻮﻋ ﯽ ﻋﺴـﻠﯽ ﺧﺮﯾﻔﯽ ﻣﯽ ﺷﻮد ﮐﻪ از ﺑﻮﯾﯿﺪن آن ﻋﻄﺴﻪ ﻣﯽ آﯾـﺪ و ﮔﻔﺘـﻪ اﻧـﺪ ﻏﺸـﯽ آورد و ﻋﺮق ﺳﺮد و ﻋﻘﻞ را زاﯾـ ﻞ ﮐﻨـﺪ آن را ﻧﺒﺎﯾـﺪ ﺧـﻮرد ﺗـﺪﺑﯿﺮ ﮐﺴﯽ ﮐﻪ آن را ﺧﻮرده ﺑﺎﺷﺪ ﻗﯽ ﻓﺮﻣﻮدن و ﻣﺎﻫﯽ ﻧﻤﮏ ﺳـﻮد ﺷـﻮر ﺧﻮردن و ﻣﮑﺮر ﻗﯽ ﮐﺮدن اﺳﺖ ﺗﺎ ﻣﻌﺪه ﻧﻘﺎي ﺗﺎم ﯾﺎﺑﺪ و ﺑﻌﺪ از آن ﺗﻔﺎح ﻣﺰ ﯾﻌﻨﯽ ﺗﺮش ﺷﯿﺮﯾﻦ ﮐﻪ ﺳﯿﺐ ﻣﯿﺨﻮش ﺑﺎﺷﺪ و اﻣـﺮود ﺗﻨـﺎول ﻧﻤﺎﯾﻨﺪ و ﻧﯿﺰ ﻧﻮﻋﯽ از ﻋﺴﻞ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ ﺧﻮاص آن ﻣﺎﻧﻨـﺪ ﺷـﻮﮐﺮان اﺳﺖ اﺳﺘﻌﻤﺎل اﯾﻦ ﻧﯿﺰ ﺟﺎﯾﺰ ﻧﯿﺴﺖ ﺑﻪ ﻫﯿﭻ ﻗﺴﻢ و دﺳﺘﻮر ﻃﺒﺦ ﻋﺴـﻞ و ﺷﺮاب آن و ﻣﺜﻠﺚ آن و ﻣﺎءاﻟﻌﺴﻞ در ﻗﺮاﺑﺎدﯾﻦ ﮐﺒﯿﺮ ﻣﺬﮐﻮر ﺷـﺪ و از ﺧﻮردن ﻋﺴﻞ ردي و ﺑﺴﯿﺎر ﺗﻨﺪ و ﺗﯿﺰ ﮐﻪ از ﺑﻮﯾﯿﺪن آن ﻋﻄﺴﻪ ، آﯾﺪ و از ﺧﻮردن آن ﺣﺎﻟﺘﯽ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺧﻮردن ﺑـﺰراﻟﺒﻨﺞ ﻋـﺎرض ﮔـﺮدد ﻋﻼج آن ﺗﻄﻔﯿﻪ ﺑﺎ اﺷﺮﺑﻪ ﺑﺎرده و آب ﻓﻮاﮐﻪ ﺑﺎرده و اﻟﻌﺒﻪ ﻣﻐﺮﯾـﻪ و ﻣﺎﻧﻨﺪ اﯾﻨﻬﺎ اﺳﺖ


عسل وحشیعسل کوهیعسل یوسف نوشدمنوش عسل یوسف نوشدمنوش گیاهی یوسف نوش
با سلام عرضه داروهای دمنوش گیاهی تخصصی جهت پاکسازی بدن از خلطهای اضافه بخصوص بلغم با دمنوش و معجون گیاهی و غیره بصورت کاملا تخصصی و مرحله به مرحله
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید