به دلیل بزرگ بودن اجزاء مبلمان باید از فضاهای بزرگ در عکاسی دکوراسیون و مبلمان بهره گرفت. البته این موضوع به نوع تجهیزات عکاسی به کار گرفته شده نیز بستگی دارد اما فضاهای بزرگ تر دست عکاس را باز می گذارد.
برای عکاسی مبلمان عجول نباشید و باید انرژی زیادی صرف کنید، عکاسی مبلمان و دکوراسیون یکی از سخت ترین شاخه های عکاسی است.
برای عکاسی مبلمان داشتن یک فضای بزرگ یک امتیاز به حساب می آید و عکاس می تواند به راحتی از هر زاویه اقدام به عکسبرداری کند، تجهیزات نورپردازی خود را در محل نزدیک یا دورتر از مبلمان قرار دهد و کنترل نور و زاویه های تصویر خیلی ساده تر خواهد بود.
برای انتخاب محل عکاسی حتما از نظر خود عکاس بهره بگیرید، فاکتورهایی مثل مساحت، ارتفاع سقف، رنگ دیوارها و کف و … تاثیر زیادی در خروجی تصاویر دارند.
قطعا یک پروژه عکاسی نیاز به عکاس و دستیار عکاس دارد و این بدیهی ترین مساله است ولی من کاری به این موضوع حضور عکاس ندارم؛ مساله مهم حضور دکوراتور است.
حضور دکوراتور به همان اندازه در پروژه عکاسی اهمیت دارد که حضور عکاس لازم است.
اغلب کارمندان شرکت های مبلمان، دستی در مساله دکوراتوری دارند و بسته به توان مالی شرکت باید انتخاب کرد که از یک دکوراتور علمی استفاده کرد یا از پرسنل شرکت که بنا به تجربه کاری شان در این زمینه آگاهی دارند.
چیدمان در عکاسی مبلمان اهمیت دارد اما به همان اندازه آگاهی داشتن به علوم روانشناسی چیدمان و تاثیر روحی سبک های مختلف روی افراد است که این فقط از یک دکوراتور حرفه ای بر می آید.
اگر قرار است از یک عکاس با تجربه مبلمان استفاده کنید و به این فکر می کنید که خود او تجربه ی چیدمان به سبک های مختلف را دارد تا حدودی درست است اما تخصص یک عکاس مبلمان در چیدمان، هیچوقت به اندازه ی یک دکوراتور نیست.
اگر در عکاسی مبلمان فقط به تصویربرداری از خود مبلمان بسنده کنید، تصاویری بی روح خواهید داشت که بیننده به سختی خواهد توانست با محصول ارتباط برقرار کند.
هدف در عکاسی محصول، نمایش و فروختن آن است. به همین خاطر باید یک تصویر زنده و پرشور از محصول گرفت. مبلمان یکی از اجزای مهم دکوراسیون منزل هست و همیشه با لوازم دکوری مختلف مثل انواع گلدان، جاشمعی و آباژور، رومیزی های پارچه ای یا چرمی و همینطور انواع مجسمه های دکوری تزئین می شود.
به همین خاطر عکس نهایی مبلمان باید فضایی را تداعی کند که دربرگیرنده ی خواسته ها و امیال بیننده باشد.
یک عکس خوب نیاز به یک دکوراسیون دارای روح و زیبایی های فریبنده دارد که از هر سانتی متر این فضا استفاده بهینه شده باشد.
این مساله را هم فراموش نکنید که دکوری و انواع اکسسوری که در عکاسی استفاده می کنید متناسب با سبک مبلمان باشد. در عکاسی مبلمان مدرن از اکسسوری مدرن و در عکاسی مبلمان کلاسیک از اکسسوری کلاسیک باید استفاده کرد.
برای دیدن سایر نمونه کارهای عکاسی از صفحه عکاسی صنعتی و محصول دیدن کنید.
تصویر سمت راست متعلق به شرکت یاووزلار و تصویر سمت چپ متعلق به شرکت موبین ترکیه می باشد. هر کدام از این شرکت ها از یک نوع استاندارد نوری استفاده می کنند و این بستگی به نوع محصول یا سلایق بازار هدف این شرکت ها دارد.
تصویر سمت راست : استفاده از نور کم در زمینه و تابانیدن نور بیشتر روی محصولات برای برجسته تر کردن مبلمان در تصویر استفاده می شود. این کار برای قرار دادن نقطه تمرکز کار روی محصول هست و زیبایی های خاص خودش را دارد (تصویر سمت راست) اما در عین حال طرفداران خاص خودش را هم دارد و ممکن است مورد پسند همه افراد نباشد.
تصویر سمت چپ : اما در تصویر سمت چپ، محصول و تمام فضایی که در کادر تصویر دیده می شود به اندازه مساوی نور تابانیده شده است. این کار عمومی تر و طرفداران بیشتری هم دارد.
استفاده از فرش یا انواع قالیچه در عکاسی مبلمان از جهات زیر یک امر ضروری به حساب می آید.
وقتی صحبت از عکاسی دکوراسیون و مبلمان باشد یک مساله بسیار بزرگ مطرح است، اینکه باید یک کاناپه در عکس خود نمایی کند یا تمام محصول در تصویر نمایش داده شود. گاهی هم می خواهیم رنگ مبلمان یا جنس و طرح پارچه به نمایش گذاشته شود.
قبل از هر چیزی باید به این نکته توجه کنیم که بیننده چه چیزی را می خواهیم نشان بدهیم؟
محل قرارگیری دوربین و زاویه دید دوربین نیز اهمیت زیادی دارد. در پاراگراف اول به این نکته پرداختیم که در خصوص انتخاب محل عکاسی باید از عکاس متبحر مشورت گرفت. در صورتی که این گام به درستی برداشته شود دست عکاس را در انتخاب زاویه دوربین، انتخاب محل قرارگیری مبلمان و تجهیزات نورپردازی باز گذاشته ایم.
در تعریفی که از عکاسی صنعتی تبلیغاتی وجود دارد، وفاداری به واقعیات و بازتاب جلوه های واقعی محصولات حرف اول را می زند. عکس های انواع مبلمان که با زمینه سفید گرفته شده و عموما با نام عکس صنعتی مبل شناخته می شود بهترین تصاویر برای نمایش تمام ابعاد و رنگ و طرحِ پارچه ی محصول است.
در عکاسی صنعتی، وفاداری به واقعیات و بازتاب جلوه های واقعی محصولات حرف اول را می زند
تصاویری که به صورت صنعتی ثبت می شود، نورپردازی کاملا طبیعی دارد و هیچ افکت یا کار هنری خاصی روی تصویر محصول انجام نمی گردد به همین خاطر تمام تمرکز و دقت بیننده روی خود محصول است و می تواند با اطمینان خاطر انتخاب کند.
اما تصاویری که در یک محیط دکور شده و بعضا با نورپردازی های خاص و هنری ثبت می شوند، محصول با کمک دیگر جذابیت های بصری به نمایش گذاشته می شوند. قطعا این تصاویر طرفدار بیشتری دارد و به دلیل تنوع زیاد که می تواند بنا به توانایی های عکاس های مختلف ثبت شوند، سبک های گوناگونی داشته باشند.
این دسته از تصاویر (محصولات چیدمان شده در دکوراسیون) جذاب تر هستند و بیننده می تواند ارتباط عمیق تری با این تصاویر برقرار کند.
این مساله بستگی به این دارد که عکسبرداری را برای شبکه های اجتماعی انجام می دهیم، روی سایت می خواهیم استفاده کنیم یا اینکه یک آلبوم عکس ژورنالی می خواهیم چاپ کنیم.
اگر به فکر عکاسی مبلمان با استفاده از موبایل هستید نیازی به تجهیزات خاصی ندارید، فقط به فکر یک چیدمان عالی و یک پایه برای قرار دادن موبایل روی آن باشید تا موبایل نلرزد. لرزش دوربین موبایل تاثیر زیادی روی کیفیت عکس می گذارد. همینطور حواستان باشد که قبل از عکاسی شیشه جلوی لنز دوربین موبایل را با یک دستمال عینک تمیز کنید.
در صورتی که می خواهید عکس های حرفه ای تر داشته باشید باید با علم عکاسی به همراه تجهیزات نورپردازی و دوربین های پیشرفته تری مثل انواع DSLR ها یا دوربین های Medium format آشنایی داشته باشید. بصورت کلی تجهیزات زیر، عمومی ترین لوازمی هست که برای عکاسی مبلمان و دکوراسیون استفاده می شود.
این ها عمومی ترین تجهیزاتی هست که در یک عکاسی مبلمان استفاده می شود، برای کارهای تخصصی تر از تجهیزات بیشتری باید بهره گرفت. به عنوان مثال یک دوربین DSLR تصاویر خیلی خوبی به ما می دهد اما دوربین های مدیوم فرمت عکس های با کیفیت تری را ثبت می کنند ولی قیمت آنها اختلاف بسیار زیادی با رده دوربین های DSLR دارد.