ویرگول
ورودثبت نام
Zahra Karimi
Zahra Karimi
خواندن ۴ دقیقه·۴ سال پیش

چه شد که جهان سومی شدیم..؟!



اینکه بشنویم کشور ما جزو کشور های جهان سومی هست اولش برایمان تعجب برانگیز و بعد دردآوره. علت تعجب برانگیز بودنش میتونه این باشه که ما خودمون میدونیم که چقدر نخبه و نابغه داریم تو کشورمون. چقدر آدم های باهوشی داریم که الان تو مرزهای خارج از ایران به دنبال پیشرفت های خودشون هستند. و دردآورش هم اینجاست که میتوانیم بهترین باشیم ولی نیستیم. اینکه چرا جزو جهان سومی هستیم دلایل بسیاری داره. من فقط یه نمونه ی جزئیش رو میگم که فکر من یکی رو خیلی مشغول کرده..

اینکه از نظر نرم افزار های کامپیوتری خیلی ضعیفیم رو همه میدونن نیازی به گفتنش نیست. ولی من این سوال تو ذهنمه چرا باید تو زمینه ی نرم افزار های کامپیوتری یا حتی اندرویدی و آی او اس ضعیف باشیم. خیلی مهندس کامپیوتر داریم که هم باهوش و هم نخبه هستند. پس دلیل این ضعیف بودن چیست؟

من رشتم کامپیوتر نیست من معماری میخونم ولی از بچگی درمورد خیلی از شغل ها فکر میکنم و واقعا خیلی شغل ها هستند که برام جذابن. اسم هر رشته ای رو که میشنوم به این فکر میکنم که این رشته چه شغل هایی میتونه داشته. این اواخر به رشته ی کامپیوتری خیلی فکر کردم. و واقعا جای خالی یه سری از پیشرفت ها یا حتی کارآفرینی رو احساس کردم. نمونه ی سادش برنامه های اندرویدی و آی او اس مخصوصا تو زمینه های عکاسی و ادیت عکاسی هست که هممون استفاده میکنیم و مشکلات رو به چشم میبینیم. برنامه های عکاسی و ادیت عکاسی خارجی خیلییی هست و بیشترشون هم معروف شدن فقط به خاطر خدماتی هست که ارائه میدن. بیشترشون هم زبان فارسی رو پشتیبانی نمیکنند فونت مخصوصش رو ندارند یا حتی ایران رو جزو کشور ها نمینویسند. و ما مجبوریم از همچین برنامه هایی استفاده کنیم. اگر تو همچین زمینه هایی برنامه های ایرانی بود که در حد استاندارد جهانی باشه میتونه یه قدم کوچیک تو پیشرفت کشورمون باشه. من خیلی از برنامه های ایرانی که به اسم عکاسی و ادیت عکاسی هست رو دانلود کردم ولی متاسفانه فقط اینترنت به هدر رفت. اصلا در حد یه برنامه نبود چه برسد به برنامه عکاسی در حد استاندار های جهانی. این بهتر نیست که دست از کلاهبرداری برداریم و واقعا به دنبال پیشرفت باشیم؟

یا حتی پیامرسان های داخلی که ما ایرانیا خیلی هامون در مقابلش گارد گرفتیم. و مطمئنا برای این گارد گرفتنمون دلایل قانع کننده ای داریم. یکیش اینه که امنیت نداره، دیزاین و طراحیش زیاد چنگی به دل نمیزنه، از نظر امکانات ضعیف عمل میکنه. همچین برنامه ای حتی با تبلیغات دولت هم پیشرفت نمیکند. من میدونم که ساخت برنامه هایی درحد تلگرام و اینستاگرام سخته و مشکلات خیلی زیادی دارد. ولی این برنامه ها هم از یه جایی شروع کردند و بعد شروع کردنشون رفته رفته پیشرفت کردند. الان با دیدن ساخت برنامه های اجتماعی ضعیف واقعا نا امید میشیم. چون این برنامه های ضعیف حتی در حد نسخه های اولیه ی برنامه هایی مثل فیس بوک و توییتر و تلگرام و ... نیستند.

ولی در زمینه ی بازی خیلی خوب عمل میکنند و بازی های ایرانی در حد استاندار جهانی داریم و واقعا با بازی کردنشون لذت میبریم.

این نمونه هایی که من گفتم به نظر من جزو دلایلی هستند که چرا جهان سومی هستیم. با پیشرفت های کوچک میتونیم یه قدم به پیشرفت کشورمون نزدیک بشیم.

نظر شما چیه؟ کسایی که رشتشون کامپیوتر هستند به نظرتون چرا در زمینه ی ساخت برنامه های گوشی و کامپیوتری ضعیفیم؟

دانشجوی معماری ام و عاشق یادگیری.. از اینکه مطالبتون رو میخونم لذت میبرم.
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید