ماهیت معماری به عنوان یک حرفه کاربردی و عملی شناخته شده است اما در واقع هر آنچه در فلسفه و رویکرد آن تفاوتی ایجاد می کند مبتنی بر کاربرد است. در عین حال عملکرد معماری از نظر ماهیت کاملاً زمینه گرا است. در هر پروژه ی طراحی ، اهداف معماران باید کاملاً مشخص باشد زیرا یک پژوهش جامع همیشه به تقویت طراحی از نظر زمینه و سازگاری با زمینههای کالبدی تاریخی و اجتماعی فرهنگی کمک می کند.
متخصصان معماری غالباً ادعا می کنند که مطالعات بر زمینه کاری آنها تأثیر چندانی نمی گذارد. این برداشت می تواند نتیجه توهماتی باشد که اصطلاح "تحقیق" در ذهن ها ایجاد کرده و نیاز به توضیح کافی دارد. تحقیقات و پژوهش ، احتمالاً به دلیل ماهیت سیستماتیک آن اغلب به عنوان یک رویکرد نظری در یافتن پاسخ در نظر گرفته می شود با این حال ، این مفهوم ساده شامل توسعه دانش یا تخصص در یک جهت خاص و معین ، با استفاده از یک روش کاملاً مشخص است بنابراین طرحی که توسط تحقیقات پشتیبانی می شود ، در مسیرهای تخصصی پیش می رود و از یک مزیت رقابتی قوی برخوردار است. همچنین به معماران کمک می کند تا توانایی های خود را به عنوان متخصصان مجهزتر تقویت کنند.
از دیدگاه تئوریک، تحقیق می تواند خالص یا کاربردی باشد. تحقیق در معماری ماهیت عملکردی دارد که به معماران کمک می کند تا نیازهای مشتری را بهتر درک کنند ، زمینه های پروژه را ارزیابی کرده و عملکرد ساختمان را بهتر ارزیابی کنند (از نظر متریال و سایر اجزا آنها)
تحقیقات کاربردی در معماری به سادگی کشف و مستند سازی متریال و فن آوری ها نیستند معماران به عنوان طراحان محیط مصنوع ، مسئولیت ایجاد شرایط زندگی راحت برای کاربران خود را دارند و برای تحقق این اهداف ، پژوهش معماری به عنوان بخشی جدایی ناپذیر از فرایند طراحی تبدیل می شود تا کاملاً کاربران خود را درک کرده و برای راحتی ، کیفیت زندگی و رضایت آنها را سبب شود.
به طور گسترده ، تحقیقات در عملکرد معماری می تواند فنی ، کاربردی یا مردم شناسی باشد. تحقیقات فنی طراحان را قادر می سازد تا خود را با مصالح ساختمانی و فن آوری هایی که متناسب با شرایط هستند به روز کنند. تحقیقات کاربردی شامل ارزیابی هایی است که به ارائه بهترین راه حل های طراحی از نظر چیدمان ، نما و انتخاب عناصر طراحی کمک می کند. تحقیقات مردم شناسی به طور عمده با نیازهای سرنشینان و ارزیابی امنیت و کنترل دسترسی در ساختمان پس از سکونت سروکار دارد ، که هر دو به احترام گذاشتن به ترجیحات فرهنگی اجتماعی کاربران و همچنین راحتی آنها کمک می کنند.
در بسیاری از کشورها و در خیلی از شرکت های معماری در ایران نیز تحقیقات معماری در عمل ذاتا بخشی از پروژه است معماران برای درک بهتر پروژه خود و نیازهای مشتری مطالعات موردی انجام می دهند و بررسی و تجزیه و تحلیل متریال ها را به عهده میگیرند تا تصمیم بگیرند چه اقداماتی برای پروژه مناسب است همچنین در هنگام طراحی هر عنصر ، ترجیحات و انتخاب های مشتری را در ذهن دارند ، زیرا آنها در تجزیه و تحلیل پس از سکونت نیز مشارکت خواهند کرد.
البته چالش های خاصی وجود دارد که باید قبل از مطالعه وپژوهش ، با آنها کنار آمد و سپس پژوهش را به عنوان طرحی فراگیر در پروسه طراحی گنجاند. برای همین ، شورای معماری بایستی رهنمودهایی را ابداع کند که باعث اطمینان بیشتر معماران در انجام تحقیقات شود و معماران بتوانند ارزیابی خود را با دیگران نیز به اشتراک بگذارند. اولین چالش پژوهش در کشور اطمینان از احراز هویت داده ها برای سهولت روند بایگانی و سخت گیری بیشتر در قوانین کپی رایت و مجوز هاست دومی ، آگاهی کارفرما از مولفه های اساسی فرآیند است به طوری که آنها مزایای تحقیق در پروژه خود را درک کرده و از آن قدردانی کنند و دیدگاه ها به پژوهش به عنوان امری زمان گیر و بدون کارایی تلقی نشود. سوم، یک چارچوب و روش کاملاً مشخص برای انجام ارزیابی ها وجود دشته باشد که هیچ گونه حقوق و احساسات سرنشینان را نقض نکند.
پژوهش به یک پروژه معماری هدف و جهت می دهد. دامنه هر تحقیق عملکرد گرا با توجه به نیازها و ترجیحات مشتری انجام می شود و تعریف این مرز از آنجایی ضروری است که بلند پروازی معمار و پروژه او را کنترل می کند. با این حال مشخص است تحقیقات شامل آزمون و خطا است. از این رو ، باید آمادگی لازم را برای بدست آوردن نتایج مختلف داشت و در عین حال بی طرفانه به مطالعه ادامه داد. هر پروژه وقتی با پشتوانه پژوهشی پشتیبانی شود ، قدرت فوق العاده ای پیدا می کند ، از این رو ، این عمل باید در هر مقیاس و در زمینه های مختلف تشویق و القا شود. به طور قاطع ، می توان گفت که تحقیقات یک مولفه ذاتی برای هر طرحی معماری است.
بهاره دری
منبع : www.abokhaksazan.com