ویرگول
ورودثبت نام
Sayed Zanyar Sajadi
Sayed Zanyar Sajadi
خواندن ۳ دقیقه·۱ سال پیش

رشته های دانشگاهی (باما HSE)

اخیرا یکی از دوستانم ازم سوال پرسید که برای ارشد چه رشته های را می تواند انتخاب کند ، راستش رو بخوایید من از قبل من براش جوابی نداشتیم با خودم گفتم اصلن چندتا رشته دانشگاهی داریم و کاربردشون چیه ؟؟؟ همین سوال منو مجبور کرد که در سطح اینترنت به جستجو بپردازم تا با اشراف کامل بر سوال پرسیده شده شروع به جواب دادن کنم .




خب انبوهی از سایت هایی در رابطه با رشته های دانشگاهی بالا اومد ، امااااااا به صرف اینکه من فقط بدونم که کدام رشته ها مجاز به انتخاب هستم دردی از من دوا نمیکرد، پس باید دنبال وبسایت یا محتوایی می گشتم که حداقل چند سوال اولیه ومهم من رو پاسخ می داد

مثلا:

کدام رشته ها رو میتونم شرکت کنم؟

حالا بازار کار هر کدام از این رشته ها به چه صورت می باشد؟

چه واحد های درسی را باید پاس کنم؟

وضعیت پذیرش دانشجو در کدام دانشگاه ها و با چه امکاناتی می باشد؟

آینده شغلی این رشته به چه سمتی خواهد رفت؟

و...

حالا برای سوال اولم طبعتا ناچار بودم از منبع اصلیش، سازمان سنجش دفترچه مربوطه رو دانلود کنم. که هر ساله یه تغییرات کوچک در این دفترچه داده می شود، پس بهترین منبع همین سایت سازمان سنجش بود.




اما بعدش جواب بقیه ی سوالاتم رو نگرفته بودم هنوز ، در جستجو های بعدی وبسایتی رو دیدم که واقعاااااااا پا رو چند قدم فراتر گذاشته بود،( وبسایت باماHSE )و اومده بود به تفکیک رشته های وزارت علوم و بهداشت و همچنین به تفکیک مقاطع تحصیلی ینی کاردانی ،کارشناسی و بالاتر همراه با پیوسته یا ناپیوسته بودن رشته انجام داده بود،حالا قشنگ میتونستم تشخیص بدم چه رشته های وجود داشته که هم ازشون بی اطلاع بودم چیزی نزدیک به 110 رشته دانشگاهییییی


بزارید اینجا لینک صفحه مربوطش رو بزارم

http://bamahse.com/link/9HPYTV


حالا اومده بود در ابتدا یه تعریف کلی از رشته رو به من ارایه داده .تا بدونم با این رشته چند چند هستیم.

سپس

دروس تخصصی اون رشته رو لیست کرده بود تا ماهیت رشته بیشتر بیشتر لمس کنم و مشخص شود.


بعد در ادامه اگر تمایل داشتم بیشتر در مورد اون رشته اطلاعات بدست بیارم. فایل برنامه اموزشی اون رشته که توسط شورای برنامه ریزی آموزشی و درسی تدوین گردیده بود رو پیوست کرده بودند.

که در این فایل حداقل در سه فصل برای من مشخص شده بود که

فصل اول مشخصات کلی و آموزشی رشته مربوط

فصل دوم جداول دروس از جمله تخصصی ، عمومی، مهارت های مشترک،پایه و ترم بندی

فصل سوم سرفصل دروس و ریز محتوا همراه با استاندارد های آموزشی در مرکز آموزشی(دانشگاه) و محیط کاری(محل کارآموزی) این اطلاعات رو بدست می یارم.

حالا در ادامه بازار کار و آینده شغلی اون رشته نوشته بود.ینی میگفت که فرد بعد از فارغالتحصیلی در فلان جا ها می تواند کار کند و نیز این کسب و کار ها متناسب با اون رشته وجود دارند که میتونستم وارد صفحه مربوط به اون کسب وکار ها شوم و اطلاعاتشون رو بگیرم.





بعد حالاااااااا باز یه قدم فراتر رفته بود و آموزش های کاربردی در رابطه با اون رشته که در محیط واقعی و کاری بیشتر نیاز هست رو در قالب وبینارهای رایگان ارایه داده بودند که به راحتی قابل دیدن و دانلود هستند.



بازار کاروزارت علومسایت باما hseارشدرشته دانشگاهی
کارشناس بهداشت محیط
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید