ویرگول
ورودثبت نام
ZAHRA M
ZAHRA M
خواندن ۴ دقیقه·۲ سال پیش

کتابخوان رنگی یا سیاه سفید؟ کدام برای من مناسب است؟

برای من هم مثل خیلی‌ها که اهل مطالعه‌اند، زیاد پیش می‌آید به نسخۀ فیزیکی کتابی دسترسی نداشته باشم؛ یا کتابی را نه برای مطالعه از ابتدا تا انتها، که برای مراجعه به بعضی قسمت‌هایش بخواهم. خیلی وقت‌ها هم لازم دارم یک جزوۀ چندصدصفحه‌ای را در مدت کوتاهی بخوانم و بعد کنار بگذارم؛ که نه دلم راضی می‌شود همه‌ی آن صفحات را پرینت بگیرم و نه چشم‌هایم تحمل خواندن فایل pdf آن‌ها را از روی صفحات الکترونیکی رایج مثل گوشی و لپ‌تاپ دارند. این‌جور وقت‌ها یک کتابخوان خیلی به کار می‌آید و من هم در ابتدا برای همین‌ها به فکر خرید یک کتابخوان افتادم. اما بعد کمک به حفظ محیط زیست و کاهش قطع درختان و سرعت و سهولت دسترسی به کتاب‌هایی که می‌خواهم بخوانم و البته قیمت پایین‌تر نسخه‌های الکترونیک نسبت به نسخه‌ها کاغذی هم به آن اضافه شد.

حالا چی بخرم؟

من برای خرید کتابخوان بین دو برند کیندل و اونیکس مردد بودم که به دلیل پشتیبانی اونیکس از زبان فارسی و اپلیکیشن‌های کتابخوان فارسی، تصمیم گرفتم از بین کتابخوان‌های اونیکس یکی را انتخاب کنم. خب برند کتابخوان را انتخاب کردیم اما این‌جا وارد مرحلۀ بعدی انتخاب کتابخوان می‌شویم و آن هم این است که کتابخوان رنگی بهتر است یا سیاه سفید؟ در ادامۀ پست قصد دارم کتابخوان‌های سیاه سفید و رنگی را از نظر چند ویژگی که برای خودم مهم بود، با هم مقایسه کنم.

ظاهر صفحات کتاب

یکی از مواردی که برای من خیلی اولویت داشت، این بود که دوست داشتم تجربۀ مطالعه‌ام از روی کتابخوان تا حد امکان به مطالعه از روی کتاب فیزیکی نزدیک باشد. خب کتاب‌های فیزیکی هم خیلی وقت‌ها کاملا سیاه و سفید نیستند. درواقع حسی که از تماشای صفحات کتابخوان‌های سیاه سفید می‌گرفتم، شبیه یک کاغذ واقعی نبود. بیشتر حس می‌کردم یک روزنامه جلوی رویم است. در حالی که خیلی از کتاب‌هایی که من می‌خواستم روی کتابخوانم داشته باشم، شکل‌ها و نمودارهای رنگی داشتند. یا دلم می‌خواست بتوانم جملات کتابم را به رنگ‌های مختلف هایلایت کنم و یادداشت‌هایم را به هررنگی که می‌خواهم بنویسم. همۀ این‌ها در کتابخوان‌های رنگی اونیکس محقق می‌شدند. کتابخوانی که با قبلیت نمایش 4096 رنگ مختلف، صفحات کتاب را درست مانند همان چیزی که در نسخه کاغذی می‌دیدم، به من نشان می‌داد.

همین‌طور برای آن‌ها که دستی بر طراحی و تصویرسازی دارند، رنگی بودن صفحۀ کتابخوان در کنار حساسیت فوق‌العادۀ سنسورهای صفحه‌اش به قلم الکترونیکی که همراه آن است، کتابخوان‌های رنگی اونیکس را به ابزاری معرکه برای طراحی تبدیل می‌کند.

Onyx boox, Nova air c
Onyx boox, Nova air c

راحتی چشم‌ها

راستش را بخواهید من اولش فکر می‌کردم بخشی از راحتی چشم‌ها موقع مطالعه از روی کتابخوان‌ها به خاطر رنگ صفحات آن‌هاست که سیاه سفید هستند. اما بعد فهمیدم کتابخوان‌های رنگی و غیر رنگی هیچ‌کدام در صفحات نمایشگرشان از LCD استفاده نمی‌کنند. آن چیزی که چشم‌ها را در استفاده از باقی صفحات نمایشگر الکترونیک اذیت می‌کند، ماهیت و نور آن‌هاست و نه رنگشان. در کتابخوان‌ها برای نمایش صفحات کتاب از جوهر الکترونیک استفاده می‌شود که این جوهر می‌تواند به هررنگی باشد و دقیقا مانند کتاب‌های کاغذی، رنگ آن تاثیری روی خستگی چشم‌ها ندارد. در کتابخوان‌های رنگی اونیکس جوهر E-ink Kaleido Plus به کار رفته که همان‌طور که بالاتر گفتم، قابلیت نمایش 4096 رنگ را به کتابخوان می‌دهند.

Onyx boox, Nova 3 color
Onyx boox, Nova 3 color

طول عمر شارژ باتری

این مسئله هم من را به شک می‌انداخت. نگران بودم رنگی بودن صفحۀ کتابخوان باعث شود طول مدتی که شارژش را نگه می‌دارد، کوتاه شود.اما با کمی جستجو و مطالعه متوجه شدم عملکرد این صفحات با سایر صفحات الکترونیک متفاوت است و رنگی یا سیاه سفید بودن جوهر الکترونیکی که در نمایشگر استفاده می‌شود، تاثیری بر این ماجرا ندارد. درواقع کتابخوان‌های رنگی هم درست مثل کتابخوان‌های سیاه سفید، تنها موقع ورق‌زدن صفحات کمی شارژ مصرف می‌کنند و مادامی که شما روی یک صفحه مانده باشید، کتابخوان شما برای نمایش آن صفحه شارژی مصرف نمی‌کند. همین باعث می‌شود کتابخوان‌های رنگی و سیاه سفید تفاوتی در میزان مصرف شارژ و طول عمر باتری نداشته باشند.

من که تصمیمم را گرفتم

بله، من خیلی زود تصمم را گرفتم و کار سختی هم نبود. چون می‌دانستم از کتابخوانی که می‌خرم چه انتظاراتی دارم و کتابخوان‌های رنگی اونیکس درست برای همان‌ها ساخته شده بودند. مثلا کتابخوان‌های nova color و Nova air c از آن‌هایی بودند که خیلی زود دل من را بردند. اما فروشگاه‌هایی که بتوانم از آن‌ها سراغ کتابخوان‌های مورد نظرم را بگیرم زیاد نبودند. اگر شما هم قصد تا به حال کرده باشید یک کتابخوان بخرید، حتما با این مشکل روبه‌رو شده‌اید. برای همین خرید من به تعویق افتاد تا وقتی با کمکس آشنا شدم که خودش را سرزمین گجت‌های هوشمند معرفی می‌کند. تنوع کتابخوان‌های کمکس دستم را برای انتخاب باز می‌گذاشت و اعتبار این فروشگاه، خیالم را از بابت اصالت و گارانتی کالایی که می‌خرم راحت می‌کرد. پیشنهاد می‌کنم شما هم به صفحۀ کتابخوان‌های کمکس سر بزنید. شاید کتابخوانی که قرار است همراه روزها و شب‌های شما باشد، آن‌جا منتظرتان نشسته باشد.

کتابخوان اونیکسکتابخوان رنگی اونیکسonyx booxnova 3 colornova air c
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید