ویرگول
ورودثبت نام
zahra hosseini
zahra hosseini
خواندن ۳ دقیقه·۴ سال پیش

برنامه ریزی و To do list


شاید یکی از بزرگترین چالش های ما تو زندگی برنامه ریزی باشه فارغ از سن ، رشته ، جنسیت و ... . وقتی هدفی داریم باید براش برنامه بریزیم .

من از وقتی یادمه مشکله برنامه ریزی داشتم، دوران دبیرستان برای درس خوندن و کنکور ، دوران دانشگاه برای کسب مهارت و درس خوندن . همیشه هدف داشتم اما نمیتونستم درست برنامه ریزی کنم و 90 درصد اوقات از خودم راضی نبودم شاید به اون چیزی که میخواستم میرسیدم اما دیرتر .

به نظر میرسه یادداشت کردن کارهای روزمره یکی از مفیدترین روش هاییه که تو برنامه ریزی و انجام دادن کارهامون خیلی کمکمون میکنه . خب از همون دوران دبیرستان سعی میکردم هرشب کارای روز بعدمو بنویسم روی کاغذ و یه سری هدف های بلند مدت رو هم تو دفترم یادداشت می کردم . اما هیچ وقت خوب پیش نمیرفت هیچ وقت نمیشد که همه یا اکثر اون کارها رو تموم کنم .

اما الان شاید یکی دو سالی هست که بعد از کلی چالش و تمرین بالاخره میتونم برنامه درستی بریزم برای کارم و بهش عمل کنم :)

خب طبق تجربه ای که داشتم اولین چیزی که خیلی کمک کرد این بود که وقتی برنامه ای می ریختم و بعد از یک هفته متوجه میشدم عملی نمیشه روش برنامه ریزیمو حتما عوض میکردم مثلا اگه یادگیری یه مهارت جدید رو گذاشته بودم برای عصر برعکسش میکردم و صبح رو اختصاص میدیدام برای یادگیری که انرژی بیشتری دارم . تقریباً الان خیلی بهتر میدونم هر تسکی رو برای چه زمانی بزارم.

قانون 2 دقیقه ، این قانون میگه وقتی دارین برنامه میریزی کارایی که زیر دو دقیقه طول میکشه رو همون موقع انجام بدین .

بعضی وقتا محیط رو عوض میکنم اگه نمیتونم خونه کار کنم میرم شرکت ، اگه شرکت نمیتونم برای یه سری از کارا تمرکز کنم ، اون کار رو خونه انجام میدم .

برنامه ای میریزم که واقعا عملی باشه . خیلی وقتا ما یه To do list فضایی درست میکنیم که اینقد حجم این کارا زیاده که نا امید میشیم و به هیچکدومش نمیرسیم.

اگه 70 درصد از کارامون رو هم انجام دادیم عالیه پس نباید نگران این نباشیم که همه لیست رو تموم نکردیم.

میتونین یه دفترچه داشته باشین و To do list رو روی کاغذ بیارین - من خودم این کارو میکنم چون خط زدن هر تسک که تموم میشه خیلی برام لذت بخشه :) - یا هم اینکه از اپ هایی که برای این کار هست استفاده کنین.

و مهم ترین نکته اینکه اینقد این کارو تمرین کنین تا یاد بگیرین شاید طول بکشه ولی ارزششو داره .

خیلی از کارایی که همیشه دوس داشتم انجام بدم و نمیتونستم یا پشت گوش مینداختم رو الان انجام میدم و یه جورایی برام عادت شده . یکی از دلایلش برنامه ریزی درسته و یکی دیگش هدف گزاری و پیدا کردن اینکه واقعا چی میخوام :)

برنامه ریزیto do listروش برنامه ریزیهدف و داشتن برنامه
تبدیل کننده رویا به کد :)
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید