ویرگول
ورودثبت نام
زینب
زینب
خواندن ۲ دقیقه·۷ ماه پیش

لباس دست دو بخریم یا نه؟


سلام به روی ماهتون

من یه چند سالیه که پیرو "مد پایدار" هستم و برخلاف چیزی که بقیه انتظار دارند با لباس های کم،استایل‌های متفاوت می‌زنم و می‌تونم بگم همیشه به استایل‌هام ری اکشن مثبت نشون میدن آدما 👖👕👗🎒

حالا می‌خوام راجع به مد پایدار یکمی صحبت کنم که چه جوری میشه هم پیرو مد پایدار بود هم خوشتیپ بود؟!

سه سال پیش بود که متوجه شدم

برای تولید یک شلوار جین حدوداً ۸۰۰۰ لیتر آب

برای تولید تیشرت نخی حدوداً ۳۰۰۰ لیتر آب

و برای یک جفت کفش چرم حدوداً ۸۰۰۰ لیتر آب مصرف می‌شه

و خب ۸۰۰۰لیتر آب تقریباً معادل آب آشامیدنی یک فرد برای ۷ ساله 😳

چون ما روزی ۳-۴ لیتر آب مینوشیم

مصرف ۸۰۰۰لیتر آب فقط برای یک شلوار جین!
مصرف ۸۰۰۰لیتر آب فقط برای یک شلوار جین!


و خب فهمیدم که تو صنعت مد هرثانیه یک کامیون پر از لباس و مواد نساجی سوزونده یا دور ریخته میشه😳

پس اولین کاری که کردم این بود که پیرو مد پایدار شم

حالا بریم ببینیم فلسفه مد پایدار چیه ؟

مد پایدار یعنی اینکه از هرچیزی به پایدارترین حالت ممکنش استفاده کنی

مثلا از لباس هایی که داری نهایت استفاده رو بکنی و کمتر لباس بخری تا کمتر زباله تولید کنی یا مثلا بجای نایلون یکبار مصرف ، کیسه پارچه ای استفاده کنی‌ یا مدل استفاده لباس هارو عوض کنی و کلی مثالهای این چنینی 🙂

پس ساده ترین کاری که میتونیم بکنیم اینه که قبل از اینکه بریم خرید به یک سری نکات توجه کنیم :

۱_ بریم سراغ کمدمون و ببینیم چیا داریم برای اون مهمونی یا دورهمی؟

۲_ اگر توی لباس‌ها چیزی پیدا نکردیم ببینیم می‌تونیم یه لباسی رو بازطراحی (redesign) کنیم جوری که بتونیم توی اون مهمونی بپوشیمش؟

۳_ اگر اینم نشد ، ببینیم می‌تونیم از کسی لباس قرض کنیم ؟

۴_ خب اگر اونم نشد ، ببینیم میتونیم از استوک فروشی‌ها یا لباس‌های دست دوم لباسی که دوست داریم رو بخریم؟

۵_ در آخر اگر واقعا چاره ای نداشتیم، میریم سراغ خرید اونم با دید باز و دید پایدار بودن اون لباس

با ۴تا مرحله ساده میتونیم کلی جلوی تولید زباله رو بگیریم و خب شروع کنیم به زندگی بدون پسماند و اصطلاحا زندگی سبز 🌱

تو کشورهای اروپایی خرید لباس یا وسایل دست دوم خیلی روتین و نرماله چون هم هزینه کمتری پرداخت میکنن هم زباله کمتری تولید میکنن

به نظر من اینکه هربار آدم لباس جدید بخره و خوشتیپ باشه یه چیز نرماله 👀

ولی اگر کسی بالباسای تو کمدش بتونه هربار یه استایل متفاوت بزنه اونوقت هنرمنده 😎

بعدا میام از استایل های متفاوت میگم براتون که چطور میتونیم هم خوشتیپ باشیم هم کمتر بخریم هم کمتر زباله تولید کنیم 😍

دوست دارم نظرتونو بدونم

موافقین یا مخالف؟🙂

لباستولید زبالهمد پایداردست دوممحیط زیست
زینب هستم ، لیسانس بیولوژی ، از بچگی عاشق مباحث مربوط به محیط زیست و حیوانات بودم و هستم ، و در حال حاضر یک دیجیتال مارکترم🫡😍
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید