ویرگول
ورودثبت نام
Zeinab
Zeinab
خواندن ۳ دقیقه·۴ سال پیش

بگو نه!


چند وقت پیش دنبال کار بودم و داشتم تو آگهی‌های استخدام جابینجا می‌چرخیدم و دیدم پوزیشن‌های مختلفی دارم اپلای می‌کنم، یعنی رِنج کار‌هایی که رزومه می‌فرستادم خیلی وسیع بود، تقریبا هر کاری که فکر می‌کردم از پسش برمیام و بهش علاقه دارم اپلای می‌کردم. از ترجمه و تولید محتوا گرفته تا ادمین سایت، برنامه‌نویس فرانت‌اند، مهندس دوآپس و امنیت و ماشین لرنینگ. ولی دیدم خیلی ذهن و فکرم درگیر و پراکنده شده تصمیم گرفتم با خودم اون کارایی که بهشون واقعا علاقه دارم رو انتخاب کنم و تمرکز و وقتم رو بذارم رو بالا بردن مهارت‌هام برای اون پوزیشن‌ها.

قبلا درباره هنر نه گفتن شنیده و خونده بودم اما ظاهرا درست پیاده ش نمی کردم، چند روز قبل به صورت کاملا اتفاقی یه پستی خوندم از نظر وارن بافت درباره افراد موفق.
به نظر شما چه چیزی افراد موفق رو از افراد موفق‌تر جدا می‌کنه؟ (منظور از موفقیت هم یه تعریف کلی و جامعی که می‌دونیم در نظر داشته باشید)
طبق نظر بافت و جابز و احتمالا خیلی‌های دیگه، عامل اصلی موفقیت توانایی گفتن نه به تقریبا همه چیزه.

و این نه گفتن رو باید هر روز در تصمیمات‌مون پیاده کنیم. ما همیشه دوست داریم چیزای زیادی بگیریم، تو حوزه‌های مختلفی دانش‌مون رو افزایش بدیم و خیلی کارای دیگه که بهشون علاقه داریم و دوست داریم دنبالشون کنیم. اما اینطوری مثل پرنده‌ای میشیم که مدام از یه شاخه می‌پره روی یه شاخه دیگه و نهایتا به جایی هم نمی‌رسیم و در نهایت از عملکرد خودمون احساس رضایت و خرسندی نخواهیم داشت.

خب حالا به چیا نه بگیم؟


هفت موردی که افراد موفق به راحتی ردشون می‌کنند:

۱. فرصت‌هایی که واقعا بهشون علاقه ندارن و هیجان زده‌‌شون نمی‌کنه، یعنی در راستای ارزش‌ها و اهداف‌شون نیست رو رد می‌کنند.

۲. جلساتی که مردم به قصد شبکه‌سازی، فقط کارت و شماره رد و بدل می‌کنند و هیچ‌وقت ازشون خبری نمیشه، شرکت نمی‌کنند. افراد موفق به جای شبکه، روابط محکمی می‌سازند.

۳. از افراد منفی‌گرا و اون‌هایی که همیشه در حال انتقاد هستند دوری می‌کنند. زمان محدوده، پس دایره افرادی که باهاشون تعامل دارید رو محدود کنید به افرادی که ازشون انرژی می‌گیرید و به بهتر شدن شما کمک می‌کنند. (افرادی که در شبکه‌های اجتماعی هم دنبال می‌کنید، در همین مورد قرار می‌گیرند، چون پست‌ها و تمام فعالیت‌های اون‌ها افکار آینده شما رو می‌سازه)

۴. به کار زیاد نه میگن. باید در زندگی تعادل رو رعایت کرد. همه چی کار نیست، نباید از زندگی اجتماعی و گذراندن زمان با خانواده غافل شد. چون اگر این‌ها رو نادیده بگیری در دراز مدت آسیبش رو می‌زنه.

۵. همه کار‌ها رو خودشون انجام نمیدن. قرار نیست همه چیو از صفر تا صد خودت انجام بدی، از افراد متخصص دیگه تو هر حوزه‌ای کمک بگیر.

۶. فرمون زندگیتو خودت بگیر دستت. و این کار رو تنها با نه گفتن به خیلی چیزا میتونی انجام بدی.


۷. سعی ندارن همه رو از خودشون راضی نگه‌دارند. همیشه اهداف‌شون رو به خاطر دارند و دنبال می‌کنند.

یه راه جالبی که برای نه گفتن پیشنهاد داده و این راهکار رو در هر زمینه‌ای می‌تونید پیاده کنید، من اینجا درباره مسیر شغلی می‌نویسم ولی تو هر حوزه ای میشه اینو پیاده کرد، مثلا می‌تونید برای برنامه هفته آینده‌تون هم این رو اجرا کنید.

۱. یه لیست از ۲۵ کاری که بهشون علاقه داری بنویس.

۲. ۵تا از مهم‌ترین‌ها، یعنی اونایی که واقعا علاقه داری و فکر می‌کنی میتونی در اونا موفق شی رو انتخاب کن.

۳. حالا اون ۲۰ تای باقیمانده رو کلا حذف کن. به هیچ عنوان وقت و انرژیت رو صرف اونا نکن، چون همینا مانع موفقیتت در اون ۵تایی که واقعا برات مهمه میشن.


موفقیتهنر نه گفتنوارن بافتافراد موفقمهارت
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید