WPF بر پایه directX کار می کند. این جمله به چه معناست؟
DirectX به شما کمک می کند که بتوانید بسیاری از حالت های گرافیکی مد نظرتان را بدون ایجاد سربار اضافی بر روی برنامه خود پیاده سازی کنید.
در واقع شما می توانید برنامههایی با ظاهرهایی بسازید، که ساختن آنها با تکنولوژِ های قدیمی تر مانند ویندوزفرم (Windows Form) یا غیر ممکن بود و یا بسیار سخت.
البته شما با WPF هنوز به ویژگی ها و المان های ویندوز فرم هم استرسی دارید. و می توانید از آن ها نیز در پروژه خود استفاده کنید. WPF برای کارهای گرافیکی خود مستقیما به سراغ GPU می رود و این مورد در مقایسه با تکنولوژی های قدیمی تر سبب می شود که بار زیادی از روی ذوش CPU برداشته شود. به همین دلیل سرعت اجرای اپلیکیشن شما بیشتر خواهد بود.
همان طور که اشاره کردیم شما با استفاده از این تکنولوژی می توانید به راحتی اعمالی مانند چرخش و بزرگ نمایی و کوچک نمایی و غیره را بر روی شکل ها و تصاویر خود اعمال کنید. علاوه بر این ها شما می توانید در پروژه خود از فایل های صوتی و ویدئویی نیز بهره ببرید!
در ویندوزفرم شما مجبور بودید از یک سری کنترل ویندوز استفاده کنید. اگر به هر دلیلی تمایل به استفاده از این المان ها را نداشتید مجبور بودید از محصولاتی که شرکت ها ارائه می دهند استفاده کنید. یعنی مجبور بودید از کامپوننت های شرکت ثالث استفاده کنید که به آن Third party Components نیز می گوییم. این کار وابستگی برنامه شما را به محصولات شرکت های دیگر بسیار زیاد می کند. حتی خیلی از این کامپوننت ها با معیارهای زبان های فارسی سازگار نیستند.
اما در WPF این وابستگی دیگر وجود ندارد. چرا که شما می توانید استایل ها و قالب های دلخواه خودتان را به راحتی طراحی کنید. بدون هیچ گونه وابستگی به کامپوننت های آماده!
به طور کلی و خلاصه میتوانیم بگوییم که تکنولوژِ WPFیک تحول بزرگ نسبت به windows forms است. چرا که WPF برای ویندوز یک سیستم گرافیکی آسان تهیه کرده است.