ویرگول
ورودثبت نام
zicco
zicco
خواندن ۷ دقیقه·۴ سال پیش

ایجاد تصویر سه بعدی متحرک در افتر افکت

در این آموزش از سایت زیکو، نحوه ساخت تصاویر سه بعدی،  بدون استفاده از Cinema 4D یا Maya و تنها با استفاده از after effect را خواهید آموخت.

همچنین با تکنیک های استفاده از  graphic editor AE ،shape layers و چگونگی ساخت اسلایدر برای کنترل طیف گسترده ای از پارامترها با استفاده از حالات ساده آشنا خواهید شد.

در پایان آموزش، می توانید هر تصویری را با استفاده از روش های  توضیح داده شده، متحرک کنید. در این آموزش از لوگوی قدیمی deviant art استفاده می کنیم.

  • نرم افزار مورد نیاز: Adobe After Effects CS6
  • زمان مورد نیاز: 2 ساعت
  • دانلود فایل پروژه:

پیشنهاد ویژه: فیلم آموزش ساخت انیمیشن در افتر افکت

گام اول ایجاد تصویر سه بعدی

?

فایل پروژه را دانلود کنید. Rutation null و  فریم آیکون تنظیم و متحرک سازی شده است. ایکون انتخابی را به  فرمت ai یا  eps تبدیل کنید.

آیکن را به قسمت تایم لاین (خط زمان) ببرید و آن را سه بعدی کنید. اندازه آیکن را با اندازه فریم متناسب کنید. آیکون رو طوری اندازه گیری کنین که با shape layerفریم مطابقت داشته باشد. در انتها آیکن را والد لایه Rotation Null کنید.

گام دوم ایجاد تصویر سه بعدی

?

بر روی لایه آیکون وکتور راست کلیک کرده و create shape from vector layer را انتخاب کنید. این گزینه یک shape layer (لایه شکل) مخصوص در After Effects ایجاد خواهد کرد.

نام لایه را به reveal تغییر دهید. سه الگوی دایره وار در لایه reveal در جهتی که روی هم بیفتند ایجاد کنید. به پارامتر transform هر الگو رفته و  هر کدام را به کوچکترین اندازه برسانید و مقدار keyframe در پارامتر mask path را برای هر فریم 28 قرار دهید.

همونطور که در تصاویر نشان داده شده است الگوها را در درجه های متفاوت اندازه گیری کنید.

گام سوم ایجاد تصویر سه بعدی

?

برای اعمال easy ease همه mask keyframe را انتخاب و کلید f9 را بزنید. برای متعادل کردن الگوها Graph editor را باز کنید و انحنای آنها را مطابق با چیزی که در تصویر نشان داده شده است تنظیم کنید.

گام چهارم ایجاد تصویر سه بعدی

?

اثرات ثانویه reveal، حلقه های سفید در حال بزرگ شدن هستند. برای ایجاد این افکت، ابتدا  کلید  Cmd/Ctrl + Y را بفشارید تا یک ساختار اندازه گیری شده منسجم سفید بسازید و آن را سه بعدی کنید،  لایه rotation null را والد آن قرار دهید.

به فریم ۱ برید و دو الگو برای فرم دادن به لبه های داخلی و خارجی حلقه بکشید. حالت پوشش الگو بزرگتر را به add و کوچکتر را به subtract تغییر دهید.

گام پنجم ایجاد تصویر سه بعدی

?

از Transform controls (کلیدها جهت دار) برای اندازه گیری و متمرکز ساختن حلقه در اطراف یکی از الگوهای reveal روی لایه آیکون استفاده کنید.

گام ششم ایجاد تصویر سه بعدی

?

keyframe را در فریم ۲۲، روی mask path الگوی داخلی و خارجی اجزاء حلقه تنظیم کنید. هر دو را برای تنظیم با اندازه reveal روی لایه ایکون کاهش دهید.

در فریم ۷۰، با اندازه reveal آنها را یکسان کنید ( به یاد داشته باشید که ضخامت دو الگوی داخلی و بیرونی باید یکسان باشد.)

در نهایت برای اعمال easy ease برای شروع و پایان keyframe، آنها را انتخاب کرده و کلید F9 را بفشارید.

انحنا را به گونه ای تنظیم کنید تا شبیه به یک لبه تیز باشد، دو حلقه دیگر ایجاد کرده و مراحلی که برای الگوی reveal انجام دادید را برای آنها تکرار کنید.

گام هفتم ایجاد تصویر سه بعدی

?

حالا برای فرم دادن به آیکن ها، لوله های رنگی ایجاد کنیم. در گام بعد با روش انجام این کار آشنا خواهید شد.

گام هشتم ایجاد تصویر سه بعدی

?

دو شکل سه بعدی ۲۰×۲۰ پیکسل ایجاد و برای پیدا کردن نقط اتکا (anchor point) کلید A را بفشارید. برای نقاط اتکای  X,Y,Z ؛ ۰ و ۰ و۰ را وارد کنید.

به انتهای انیمیشن چرخش (rotation animation) رفته و آنها را به rotation null وصل کنید. سپس آنها را در جای مناسبی که مایلید از انجا گسترششان  پیدا کنند قرار دهید.

بعد از انجام این کار، یکی را  -90  و  دیگری را 90 واحد(در راستای محور Z ) جا به جا کنید.

گام نهم ایجاد تصویر سه بعدی

?

هر دو لایه solid را قفل کنید. ابزار pen را انتخاب و اطمینان حاصل کنید روی حالت shape creation قرار دارد.

یک bezier path از طریق خط تراز لوگو یا ایکون که به نقطه اتکا جلویی جسم مرتبط است بکشید. نام لایه شکل را به dynamicline  تغییر دهید. در نهایت برای تنظیم keyframe درpath1 روی stopwatch کلیک کنید.

حتما بخوانید: ساخت انیمیشن با نقاشی در افتر افکت

گام دهم ایجاد تصویر سه بعدی

?

۳ فریم را به جلو ببرید و bezier path را برای متناسب شدن با خط تراز آیکون یا لوگو به طور دستی تنظیم کنید. اطمینان حاصل کنید که انتهای آنها را به نقاط اتکا اجسام متصل کردید (یعنی گوشه بالا سمت چپ). قرار دادن تصاویر لحظه ای هر ۳ فریم را تا اخر انیمیشن ادامه دهید.

گام یازدهم ایجاد تصویر سه بعدی

?

تنظیمات stroke1 را باز کنید. Stroke width را روی ۶ تنظیم کنید، حالت line cap را  به round cap و همچنین حالت line join را به round join تغییر دهید.

گام دوازدهم ایجاد تصویر سه بعدی

?

نام آیکون shape1 را به line1 تغییر داده و دوبار از آن کپی بگیرید. رنگ stroke خط دوم (line 2) رو به r34,g169,b225 تغییر داده و strok width هم به ۴ تغییر دهید.

آیکون stroke colour خط سوم (line 3) را به r217,g211وb35 و همچنین stroke width هم به ۲ تغییر دهید.

گام سیزدهم ایجاد تصویر سه بعدی

?

ترتیبshape group را معکوس کنید، چرا که در تایم لاین از بالا به پایین به ترتیب خط ۱و ۲ و ۳ را داریئ( line1/2/3). برای همه گروه ها trim path اضافه کنید. برای line1 پارامتر start trim paths1 را ۸۰درصد، برای خط دو (line2) روی ۶۰ درصد و برای خط سوم (line3) روی ۴۰ درصد تنظیم کنید.

با استفاده از Expressions کنترل اسلایدر ها را درAfter Effects ایجاد کنید

با انتخاب shape layer (لایه شکل) به ترتیب به مسیر Effect>Expresdion controls>Slider control بروید. سریعا enter را زده و آن را به Shrink تغییر دهید. برای ایجاد کپی Cmd/Ctrl + D  و سپس Enter را بفشارید و نام آن را Offset قرار دهید.

گام چهاردهم ایجاد تصویر سه بعدی

?

بر روی دکمه alt  برای پارامتر start trimpath1 خط اول تایم لاین کلیک کرده  و حالاتی که در زیر آمده است را وارد کنید.

Shr = effect(shrink)(slider); value+shr

برای trim path 1 خط دو وارد کنید: 
Shr= effect(shrink)(slider); value+ shr2

برای trim path 1 خط سه وارد کنید: 
Shr= effect(shrink)(slider); value+ shr3
حالت زیر را برای تمام پارامتر های offset trim paths وارد کنید: 
Value+ effect(offset)(slider)

گام پانزدهم ایجاد تصویر سه بعدی

?

یک تصویر لحظه ای(keyframe) برای کنترل اسلایدر shrink قرار داده و value آن را به ۲۰ تنظیم کنید. به فریم ۲۱ پیش برید و  value رو در ۱۵- تنظیم کنید، به فریم ۳۲ رفته و همچنان value را در ۱۵- نگه دارید.

به فریم ۵۴ رفته و shrink value را به ۲۰ برگردانید، به فریم ۳۲ برگردید و یک تصویر لحظه ای برای offset slider در value 0 تنظیم کنید. به فریم ۵۴ رفته و value offset slider را به ۳۴۳- تغییر دهید.

همه تصاویر لحظه ای(keyframe) را انتخاب و برای easy ease دکمه F9 را بفشارید.  Graph editor رو باز کنید. دسته (منحنی ها) bezier را بکشید و انحنای پارامترهای offset و shrink را همانطور که در اینجا نشان داده شده تغییر دهید.

گام شانزدهم ایجاد تصویر سه بعدی

?

تکنیک هایی که تا اینجا یاد رفتید را پیاده کنید،در مثالی که در اینجا نشان داده شده، هر خط تراز، کنترل اسلایدر مخصوص shrink و offset رو با حالات ایجاد شده، دارد.در graph editor گزینه  Allow keyframe between frames را فعال کنید.

گام هفدهم ایجاد تصویر سه بعدی

?

اگه به دقت به ویدئو نگاه کنید، خواهید دید که یک توده رنگی مسطح روی ایکن قرار گرفته است. برای ساخت آنها ابتدا یک shape layer خالی درست کنید و نام آن را stack 1 قرار دهید.

آن را سه بعدی کرده و به rotation null متصل کنید. اطلاعات وکتور path را از reveal shape layer که در ابتدا ایجاد کردیم، کپی کنید.

Contents روی shape layer خالی را انتخاب  Cmd/Ctrl + V را برای پیست بفشارید. یک خط تراز (stroke) در زیرpaths به عنوان لایه اضافه کنید.

به انتهای انیمیشن، جایی که ایکن صاف قرار دارد بروید. از کنترل های transform برای مطابقت و هم تراز شدن لایه stroke برای متناسب شدن با آیکن استفاده کنید.

گام هجدهم ایجاد تصویر سه بعدی

?

یک trim path به خط تراز contents اضافه کنیذ. پارامترهای end و start را روی ۷۹درصد تنظیم کنید. در فریم ۹ یک تصویر لحظه ای برای offset در صفر درجه تنظیم کنید.

به سرعت به فریم ۴۸ رفته و offset value را در ۲۰۰ درجه تنظیم کنید. به فریم ۱۵ برگردین و یک تصویر لحظه ای در پارامتر end قرار دهید.

به سمت فریم ۲۲ رفته و end value را روی ۱۰۰ درصد تنظیم کنید. همه تصاویر لحظه ای (keyframe) را انتخاب و آنها را easy ease کرده و یک انحنای منحنی مثل چیزی که در شکل نشان داده شده است برای آنها تنظیم کنید.

کلید p کیبورد را فشرده، روی position راست کلیک کرده  و separate dimensions را انتخاب کنید. برای موقعیت z, یک keyframe در فریم ۱۳ با value منفی ۱۶۰ تنظیم کنید.

به فریم ۳۵ رفته و value را روی صفر تنظیم کنید. Keyframeها را انتخاب و easy ease کنید. به graph editor برید و easing را  با کشیدن دسته های(منحنی ها) bezier همانطور که نشان داده شده  تشدید کنید.

گام نوزدهم ایجاد تصویر سه بعدی

?

لایه های شکل(shape layer) را ۵ بار کپی کنیند. برای ایجاد یک جلوه stacked ، موقعیت های z و trim path پارامتر offset را در graph editor همانطور که نشان داده شده متعادل سازی کنید.

گام بیستم ایجاد تصویر سه بعدی

?

در اخر چند رنگ تراز خوب بر روی آنها اعمال کنید.

آموزش افترافکتیادگیری افتر افکتاموزش افترافکتگروه آموزشی زیکو
گروه آموزشی زیکو
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید