ویرگول
ورودثبت نام
زهره ترقوئی | Zohreh Targhoei
زهره ترقوئی | Zohreh Targhoei
خواندن ۱۱ دقیقه·۱ سال پیش

ایتاچی ۱۴ ایران که بود؟ مردی ملقب به "پدر انیمه ایران" / itachi 14

ایتاچی ۱۴/itachi 14 چه کسی بود؟

عکس پروفایل کانال نماشا ایتاچی ۱۴
عکس پروفایل کانال نماشا ایتاچی ۱۴

این سوالی هست که ذهن تمام کسانی که وارد انیمه می‌شن رو درگیر می‌کنه چرا که توی ایران ممکن نیست شما وارد حوزه‌ی انیمه بشی و تو سایت‌های آپارات و نماشا بگردی و صدها کلیپ مختلف با عنوان "تقدیم به ایتاچی ۱۴" به چشمت نخوره، اما متاسفانه توی هیچ کدوم اون کلیپ‌ها توضیحات درست و واضحی در مورد این فرد داده نشده برای همین هم با توجه به علاقه قلبی که به ایتاچی ۱۴ داشتم تصمیم گرفتم تا مطلبی برای معرفی ایشون توی کانال من وجود داشته باشه.

عکس پروفایل ایتاچی ۱۴
عکس پروفایل ایتاچی ۱۴

امروز می‌خوام راجع به مردی صحبت کنم که شاید به غیر از دوست داران انیمه های ژاپنی اون هم در سالهای بین ۹۴ تا ۹۷ کسی دیگه اون رو نشناسه ولی برای من که سالهای فعالیتش اون رو دنبال میکردم به قدری تاثیرگذار بوده و هست که نمی‌شه بدون معرفی اون از کنارش گذشت.

قبل از هر چیز بیاید اول به این سوال پاسخ بدیم که "انیمه" چیست؟

انیمه که خلاصه شده‌ی انیمیشن در زبان انگلیسی هست در واقع یک سبک خاص از پویانمایی یا همون انیمیشن سازی هست که مختص کشور ژاپن می‌باشد و بر پایه مانگا یا بازی‌های ویدیویی ساخته می‌شود، چیزی که انیمه‌ها رو خاص می‌کنه اینه که بر خلاف انیمیشن‌های هالیوودی این سبک از انیمیشن‌سازی صرفا مختص کودکان نیست و برای تمامی سنین از کودک تا بزرگسال محتوای لازم رو ارائه میدن، از مسائل روانشناختی گرفته تا محتوای جنسی و بزرگسال تمامی نیازها رو پوشش میدن.

آیدی تلگرام ایتاچی ۱۴
آیدی تلگرام ایتاچی ۱۴

حالا قبل از رسیدن به معرفی ایتاچی ۱۴ باید این رو بگم که من خیلی سعی کردم از طریق آیدی تلگرام ایتاچی ۱۴ باهاش ارتباط بگیرم و مصاحبه‌ای آنلاین رو ترتیب بدم ولی پاسخگو نبودن، پیج اینستاگرام اونها هیچ فعالیتی نداشت، آیدی تلگرامشون پاسخگو نبود، کانال تلگرامشون دیگه وجود نداشت و هیچ راهی برای صحبت با ایتاچی ۱۴ پیدا نشد بنابراین من نتونستم ترتیب یک مصاحبه با خود شخص "ایتاچی ۱۴" رو بدم و به این ترتیب جواب سوالاتی از قبیل:

اسم و فامیل ایتاچی ۱۴ چه بود؟

ایتاچی ۱۴ متولد چه سالی بود؟

ایتاچی ۱۴ فعالیت خود را چگونه آغاز کرد و در طی فعالیت خود چه خدماتی ارائه داده بود و دلایل پایان گرفتن فعالیت ایتاچی ۱۴ بود؟

جواب این سوالات در مقاله‌ی من پیدا نمی‌شن و اینجا صرفا دیده‌ها و شنیده‌های من رو خواهید خوند.

صنعت انیمه امروزه بین نوجوانان و جوانان طرفداران خاص خودش رو داره اما در سالهای گذشته بین اوایل تا اواسط دهه نود که هنوز کانال‌های تلگرامی، کانال‌های روبیکا و امثال اینها وجود نداشتن دسترسی به انیمه‌ها کار خیلی خیلی سختی بود از اون دوران روزی رو به خاطر میارم بین سال‌های ۹۴ و ۹۵ که به طور اتفاقی و با کمک لپ‌تاپی که داشتم تونسته بودم یه کلیپ از انیمه "Diabolik lovers" ببینم و مشتاق‌تر شدم تا بفهمم داستان این انیمه چیه؟ اونجا بود که برای اولین بار با مفهوم انیمه‌های ژاپنی روبرو شدم اما تقریبا مطمئن بودم که امکان نداره بتونم انیمه رو توی ایران پیدا کنم برای همین با ناامیدی عبارت "دانلود انیمه diabolik lovers" رو جستجو کردم و در کمال ناباوری لینک دانلود این انیمه رو توی یه سایت با اسم "بیا تو موزیک / bia2music" دیدم دلیل اینکه امید چندانی به پیدا کردن انیمه نداشتم این بود که اون زمان سایت‌های زیادی توی ایران پیدا نمی‌شد که انیمه برای دانلود بذارن و اگر هم بودن من نمی‌شناختم، انجمن‌های زیادی رو می‌دیدم، چت روم‌ها و اتاق‌های گفتگویی در رابطه با تحلیل و بررسی انیمه‌ها پیدا می‌شد اما لینکی برای دانلود به چشم نمی‌خورد، هنوزم اون احساس عجیبی که برای اولین بار تونسته بودم یه انیمه دانلود و تماشا کنم رو بخاطر دارم چقدر حس عجیبی بود واقعا وصف نشدنی هست!!!

اون زمان تمام سایت‌های دانلود فیلم و سریال زیرنویس رو به صورت جداگانه ارائه می‌دادن و کسی که دانلود می‌کرد باید خودش زیرنویس رو با فیلم هماهنگ میکرد و این برای خیلی‌ها از جمله من کاری بس سخت بود چون آموزشش رو ندیده بودم زمانی که سایت "بیا تو موزیک" راه افتاد با این عنوان شروع کرد که "اولین سایتی هست که انیمه ها رو با زیرنویس چسبیده یا هاردساب ارائه میده" که واقعا هم درست بود توی سایت‌های دیگه حتی اگر می‌تونستی انیمه مد نظرت رو پیدا کنی باز هم با زیرنویس چسبیده پیدا نمی‌شد و این خودش یه دستاورد بزرگ بود!!!

تا مدت ها مثل معتادی که به یه چیزی اعتیاد پیدا کرده به این سایت اعتیاد داشتم تا اینکه یک روز در کمال تعجب دیدم از دسترس خارج شد و هرچقدر این سایت رو سرچ می‌زدم بالا نمی‌اومد ناامید از بسته شدن تنها راه ارتباطیم با دنیای انیمه بودم که بعد یه مدت تونستم توی "سایت نماشا" یه اعلامیه پیدا کنم در رابطه با این سایت که صاحبش نوشته بود بخاطر مشکلاتی که توی ایران برای جلوگیری از پخش انیمه وجود داره جلوی کارشو گرفتن، به این ترتیب اونجا بود که با ایتاچی ۱۴ (صاحب سایت bia2music) از نزدیک‌ترین فاصله ممکن آشنا شدم، بعد از اون یه حساب کاربری ساختم و وارد سایت نماشا شدم حالا دیگه می‌تونستم با صاحب سایت مستقیم در ارتباط باشم نظراتم رو بگم و جواب‌هاش رو بشنوم و این ارتباط برای من خیلی باارزش بود "اولین‌ها همیشه خیلی خاص هستن"!

یادمه هر روز با ذوق و شوق زیادی ساعت‌های طولانی رو توی سایت نماشا صرف می‌کردم، انیمه‌ها رو دانلود و با لپ‌تاپم تماشا می‌کردم البته بماند که چقدر غر و لند از داداشم می‌شنیدم که چرا حجم وای فای اینقدر سریع تموم میشه???

ایتاچی ۱۴ فرد پرکاری بود، پرکار، سخت کوش، کوشا، مصمم و بااراده اینها صفت‌هایی بودن که من تو وجود اون می‌دیدم، هر روز که می‌اومدم توی سایت نماشا تا پایان شب اون حدود ۲۰ تا ۳۰ انیمه مختلف رو بارگذاری می‌کرد (گاهی حتی به ۴۰ یا ۵۰ انیمه در روز می‌رسید)، همیشه از خودم می‌پرسیدم یعنی چطوری می‌تونه هر روز این همه انیمه آپلود کنه؟ با این سرعت نت احتمالا ساعت‌های طولانی دائم پشت لپ‌تاپ یا کامپیوترش نشسته، حتما یه سوپر کامپیوتر داره که می‌تونه از پس تموم اینها بربیاد، ویژگی دیگه‌‌ای که داشت توجه به تمام انیمه‌های درخواستی بود یعنی مهم نبود چی ازش بخوای حتی کمیاب‌ترین و بی‌ارزش‌ترین انیمه‌ها رو اون یه جوری پیدا می‌کرد و هاردساب میکرد و بارگذاری می‌کرد، مورد بعدی توجه به تمام افراد حاضر توی پلتفرم نماشا بود یعنی مهم نبود تو کی هستی چقدر فالوور داری یا هرچی، اون تمام کانال‌ها رو فالو می‌کرد، پست‌های همشون رو لایک می‌کرد و هر بار ازش می‌پرسیدن که چرا اینکارو می‌کنی می‌گفت بخاطر ارزش و احترامی هست که برای همه قائل هست، یادمه یه زمانی برای خیلی از افراد مثل یه جور افتخار می‌موند که "ایتاچی ۱۴" اونا رو فالو کرده یا پستشون رو لایک کرده کلیپ می‌ساختن و با افتخار می‌گفتن "وااای بچه ها ایتاچی ۱۴ منو فالو کرده پست منو لایک کرده"!!!

همیشه از تعجب شاخ در میاوردم، آدمی با چنین مشغله‌ای که روزی ۲۰،۳۰ یا حتی بیشتر انیمه آپلود می‌کنه چطوری وقت می‌کنه در عین حال همگی رو فالو کنه، پست‌هاشونو لایک کنه، به انیمه‌های درخواستی‌شون اهمیت بده و به نظراتشون جواب بده چطور ممکنه؟؟؟ یه ذهن رباتی و یه سوپر کامپیوتر هم کم میاره در برابرش!! شاید بگین ادمینش بودن ولی خب ایتاچی ۱۴ هرگز به داشتن ادمین اشاره‌ای نمی‌کرد و هرزمان جواب دیگران رو می‌داد طوری بود که انگار خود شخص ایتاچی ۱۴ هست برای همین هم احساس صمیمیت خاصی بین اون و طرفدارانش بود.

به هرحال همه چیز داشت به خوبی می‌گذشت و بعد از نابودی "سایت بیا تو موزیک" ایتاچی ۱۴ داشت دوباره توی نماشا و آپارات جون می‌گرفت، علاوه بر اون توی اینستاگرام خودش یک کمپین حمایتی راه انداخته بود برای جمع کردن حمایت مالی تا بتونه دوباره سایت خودش رو راه اندازی کنه که با استقبال طرفدارانش مواجه شد و تونست مبلغی رو جمع آوری کنه که امید زیادی به طرفدارانش داد، یادمه یه فهرست از لیست انیمه‌های مورد علاقم ساخته بودم برای وقتی که می‌خواستم دور از چشم داداشم حجم وای فای رو تموم کنم و همشونو دانلود کنم اما یه روز که وارد نماشا شدم دیدم هیچ اثری از ایتاچی ۱۴ نیست، توی نماشا قابلیت حذف کانال وجود نداره و همین کافی بود که بفهمیم یه مشکل جدی پیش اومده، افرادی که دنبال کننده‌ کارهای اون بودن روزها شروع به پست گذاشتن و پرسیدن حال ایتاچی ۱۴ می‌کردن، تصور کنین کسی که روزانه ۲۰ تا ۳۰ ویدیو فقط توی "سایت نماشا" آپلود میکرد و علاوه بر "سایت نماشا" توی "سایت آپارات" و "کانال تلگرام" هم فعال بود و ده برابر یک فرد معمولی کار و تلاش می‌کرد به یک باره از صفحه روزگار محو می‌شه و هیچ سوال و دایرکتی رو جواب نمیده، تا اینکه یک روز مشخص شد که ایتاچی توی کانال تلگرامش به صورت خلاصه توضیح داده که به خاطر شکایت سایت انیم ورلد دستگیر و دادگاهی شده و علاوه بر جریمه نقدی از ادامه فعالیت در حوزه انیمه هم منع شده و برای یه مدت طولانی خداحافظی کرده!!

شدت شوک این اتفاق برای اوتاکوها وسیع بود
شدت شوک این اتفاق برای اوتاکوها وسیع بود

چنین خبری شوک بزرگی بود برای تمام دوست داران انیمه و ایتاچی ۱۴ کسی بود که آدم‌های زیادی با کمک اون و با کارهای اون با انیمه آشنا شدن و به انیمه دیدن روی آوردن و اوتاکو شدن.

متن پایانی کانال تلگرام ایتاچی ۱۴
متن پایانی کانال تلگرام ایتاچی ۱۴

داستان شکایت از ایتاچی ۱۴ چی بود؟
قطعا نمی‌شه در این مورد با یقین نظر داد اما اینطور که گفته می‌شد گویا "سایت انیمه ورلد" از ایشون شکایت کرده با این عنوان که "ایتاچی ۱۴" زیرنویسهای انیمه ورلد رو با اسم خودش بارگذاری می‌کرده و بدون حق کپی رایت ازشون استفاده می‌کرده، طرفداران ایتاچی ۱۴ بر این باور هستن که بخاطر فعالیت‌های چشمگیر ایتاچی ۱۴ سایت انیمه ورلد احساس خطر کرده و از این طریق اون رو از صحنه رقابت حذف کرده چرا که نمونه این اتفاق قبل از ایتاچی ۱۴ برای یک سایت انیمه گذار دیگه هم افتاده بود به اسم "انیمه اپ" که اون هم با شکایت انیمه ورلد صورت گرفته.

به هر حال بعد از تمام اون تلاش‌ها و گذاشتن ده‌ها انیمه در هر روز و تلاش‌های شبانه روزی توی تلگرام، آپارات و نماشا تموم زحمات این فرد توی یک شب نابود شد، نمی‌دونم آدم چه احساسی می‌تونه داشته باشه برای کسی که انیمه گذار بودن براش یک شغل و یک سبک زندگی محسوب می‌شد چنین اتفاقی دست کمی از یک ورشکستگی رو نداره!، اما چیزی که بیشتر از همه من رو آزار می‌ده اینه که نتونستم از نزدیک با ایتاچی ۱۴ آشنا بشم برای من هنوزم این افتخار بزرگی محسوب می‌شه، بعد از رفتن ایتاچی ۱۴ از نماشا تا مدت‌ها یکی از کانال‌های دوستش به اسم "مهدی" رو دنبال می‌کردم، مهدی گویا از دوستان نزدیک ایتاچی ۱۴ بود و اون هم انیمه‌هایی رو می‌ذاشت اما به صورت گلچین شده و نه با شدت و فشار کاری که ایتاچی ۱۴ در هر روز داشت، شاید ماهی چند تا انیمه در حوزه روانشناختی و بزرگسالانه آپلود می‌کرد که واقعا فوق العاده بودن اما بعد از یک مدت رویکرد نماشا و آپارات تغییر کرد و به کل تمام انیمه‌ها رو از فهرست خودش حذف کرد و در نتیجه "کانال مهدی" هم بسته شد.

بعد از بسته شدن کانال ایتاچی ۱۴، طرفداران زیادی از اون شروع به پست گذاشتن به یاد ایتاچی ۱۴ و تقدیم پست‌هاشون به ایتاچی ۱۴ کردن، اما در کمال تعجب با وجود گذشت سالهای بسیار هنوزم نام ایتاچی ۱۴ از ذهن‌ها پاک نشده.

پست هایی که به یاد ایتاچی ۱۴ گذاشته شدن
پست هایی که به یاد ایتاچی ۱۴ گذاشته شدن

اما این پایان ماجرا نبود، با توجه به شدت محبوبیتی که ایتاچی ۱۴ در بین طرفدارانش داشت افراد زیادی بعد از رفتن اون سعی کردن با زدن کانال‌های مشابه و اسم و عکس پروفایل یکسان به جای اون شروع به جمع کردن درآمد و طرفدار بکنن که همین مسئله باعث شد تا ایتاچی ۱۴ بعد از چند سال سکوت دوباره در سال ۹۹ مطلبی رو توی پیجش اعلام بکنه.

اطلاعیه ایتاچی ۱۴ در پیج اینستاگرامش
اطلاعیه ایتاچی ۱۴ در پیج اینستاگرامش

اینها تمام اطلاعاتی بودن که من از itachi 14 و دوستش مهدی داشتم، اگر هرکس اطلاعات دیگه‌ای ازشون داره اگر کسی کانال مهدی یا ایتاچی ۱۴ رو که پاسخگو باشن داره و یا اگر خود ایتاچی ۱۴ یا مهدی دارین مقاله من رو می‌خونین و حرفی برای گفتن دارین من خیلی خوشحال می‌شم که شنونده باشم و حرف‌هاتون رو منتشر کنم.

پ.ن: من همیشه اون دختر ساکت و گوشه گیر کلاس بودم که هیچکس دوستش نداشت و تو اون زمان انیمه‌ها تنها پشت و پناه من بودن، تو روزهایی که احساس می‌کردم زندگی برام مثل یه زندون شده ایتاچی ۱۴ مثل قهرمانی بود که بهم آزادی رو هدیه داد اون تو نظر یه دختر ۱۸ ساله یه قهرمان مطلق بود کسی که آرزوم بود یه روزی شاگردش بشم و کنار اون توی این زمینه تلاش کنم این واقعا یکی از آرزوهام بود که زندگی اونو بشنوم و داستان سختی‌ها و تلاش‌ها و پشتکار بی‌نهایت زیاد این بشر رو منتشر کنم، با اینکه ۶ سال از اون زمان گذشته اما برای من ایتاچی ۱۴ هنوزم همون قهرمانه و تنها دلیل نوشتن این مطلب اینه که یه یادگاری از اون توی قلب من باقی بمونه.

پست شماره ۶ / ۲۱۶۳ کلمه
تاریخ ۳۰ تیر ۱۴۰۲
سایت ویرگول

ایتاچی ۱۴انیمهنماشاآپاراتتلگرام
هیچ مطلبی بی‌هدف نوشته نشده، با خوندن هر مقاله به اعماق ذهن و مغز من سفر می‌کنی و در مسیر شکافت و بررسی احساسات و دغدغه‌هام سهیم می‌شی پس با دقت بخون!!
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید