ویرگول
ورودثبت نام
زهره ترقوئی | Zohreh Targhoei
زهره ترقوئی | Zohreh Targhoei
خواندن ۸ دقیقه·۶ ماه پیش

علاقه پنهان زنانه/ پز دادن

پست شماره ۱
پست شماره ۱

یکی از چیز‌هایی که از همون نوجوونی توی دبیرستان باهاش مشکل داشتم و تا به امروز نه تنها حل نشده بلکه بدتر هم شده همین مسئله هست، اینکه چرا زن‌ها و دخترها عاشق پز دادن هستن؟ جالب اینجاست که هرگز در مورد این مسئله توی اینستاگرام یا تلگرام یا هیچ جای دیگه‌ای صحبتی نشنیدم مردم طوری رفتار می‌کنن انگار اصلا وجود نداره یا انگار یه چیز خیلی نرمال و طبیعی هست یعنی من غیر طبیعی هستم؟ حتی سال‌ها با ذوق و شوق پیج‌های روانشناسی رو دنبال کردم به این امید که شاید حرفی در مورد این ناهنجاری در رفتار زن‌ها زده بشه یا علت اصلی این رفتار ریشه‌یابی و کشف بشه اما افسوس و صد افسوس که پیج‌های روانشناسی یا روانشناس‌نما صرفا در خصوص موضوعاتی حرف می‌زنن که سودی براشون داره چیزهایی که می‌دونن لایک و ویو بیشتری براشون به ارمغان میاره موضوعاتی مثل روابط عاطفی، روابط اجتماعی، درونگرایی و برونگرایی، خیانت و امثال اینها ولی در مورد رفتارهای زن‌ها؟ نه فکر نکنم هیچ زنی خوشش بیاد که اون رو حسود یا بدخواه خطاب کنن پس سمت این حوزه نمیرن چون نه تنها سودی براشون نداره هیچ حتی ضرر هم داره اما امروز من اینجام تا به این موضوع بپردازم

پست شماره ۲
پست شماره ۲

در وهله اول بگم که شما اصلا نمی‌تونین در نگاه اول متوجه بشین که دختر یا زنِ طرف مقابلتون داره پز میده چون تو دنیای امروز دیگه تشخیص پز دادن چیز ساده‌ای نیست، به لطف فضای مجازی مردم می‌تونن پشت لغات خوشگلی مثل "انگیزه" یا "روزمرگی" یا "ثبت لحظات قشنگ" قایم بشن و تمام چیزهایی که می‌خوان رو توی چش و چال فامیل فرو کنن و پز بدن در حقیقت "اینستاگرام" یا "توییتر" کمک بزرگی به اکثر خانوم‌ها کرده تا بتونن از طریق این اپلیکیشن‌ها خیلی راحت‌تر خودشون رو ارضا کنن، برای کسانی که معتاد "پز دادن" هستن اینکار مثل مصرف مواد مخدر یا اعتیاد به سکس هست اگر این کارو نکنن دیگه روزشون شب نمیشه و حالا با وجود اپلیکیشن‌های مناسب، اینکار راحت‌تر هم انجام میشه و روحشون راحت‌تر ارضا میشه متاسفانه برخلاف خیلی از موضوعاتِ مربوط به دخترها و زن‌ها که من خیلی در موردش اطلاعات و تجربه دارم یا حداقل تجربه شخصی خودم رو دارم توی این یک موضوع خیلی ناشی هستم و هیچ اطلاعات مفید و به درد بخوری برای ارائه ندارم نه اینکه بخوام بگم من از این رفتارها نداشتم نه!!!

فقط این رو می‌دونم که این رفتار به طرز نامحسوسی توی ۸۰ درصد زن‌ها دیده میشه حتی همون زن‌هایی که انکار می‌کنن و میگن ما اینطور نیستیم چون این رفتار "ناخودآگاه" هست و شما زمانی که پز میدین حتی متوجه کارتون نیستین تا جایی که من متوجه شدم این عمل ریشه در ذات زن‌ها داره و همه زن‌ها چنین رفتارهایی رو از خودشون بروز میدن هرکس به نوعی و قطعا من هم بروز دادم اما نمی‌تونم هیچ ریشه و علتی یا حداقل توضیحی برای این رفتار پیدا کنم، مثلا چرا زن‌ها عادت داشتن شوهر یا خونه یا ماشین رو بهم دیگه پز بدن؟ تصور می‌کردیم اگر برای ایجاد فرهنگ زنان مستقل تلاش کنیم این پز دادنه برطرف میشه و دیگه زنی نمیاد با پول شوهرش پز بده اما فایده‌ای نداره این بار هم زن‌ها و دخترها دور هم جمع میشن و میگن فلانی رو دیدی؟ خاک تو سرش شوهر کرده من که خداروشکر دختر مستقل و خودساخته‌ام!!! یعنی اگر دنیا به آخر برسه باز هم یه دختر راه خودش رو برای پز دادن پیدا می‌کنه

تحلیل پست شماره ۱:

مثلا توی عکس اول خانومی اومده نوشته: وقتی با پای آسیب دیده واسه فایتت تمرین سنگین کردی بیا باهام از سختی حرف بزن!!

در نگاه اول چنین پستی حالت انگیزه داره درسته؟ می‌خواد این مفهوم رو برسونه که ببینین من با چنین سختی‌هایی دارم دست و پنجه نرم می‌کنم تا برنده بشم شما هم اگر بخواین می‌تونین بجنگین!!

ولی اجازه بدین وارد لایه‌های عمیق‌تر بشیم، چرا یه خانوم باید عکس پای زخمی‌ خودشو بذاره توی اینترنت؟ امروز طرفداران آزادی بیان میگن "اینا اشتراک روزمرگی هست و طرف منظور خاصی نداره" ولی اگر مثل من عاشق روانکاوی و روانشناسی شخصیتی باشین می‌فهمین که هر چیز کوچیکی و هر رفتار و عملی هرچقدر ناچیز و بی‌اهمیت به نظر برسه اما باز هم علتی داره، هر رفتاری، هر تیک عصبی، هر حرکتی که توی شادی، غم، خستگی، عصبانیت نشون میدین ریشه‌ای در پس زمینه ذهنی و ناخودآگاه شما داره پس درسته در "لایه اول" می‌تونیم بگیم این خانوم روزمرگی خودشو به اشتراک گذاشته و در "لایه دوم" بگیم هدفش از این پست این بوده که انگیزه‌ای برای بقیه باشه اما "لایه‌ سوم" و "لایه چهارم" و عمیق‌تر چی؟ در حقیقت شاید ۳۰ درصد هدفش از انتشار این پست "روزمرگی" بوده و ۳۰ درصد هم "انگیزه دادن" به بقیه این وسط ۱۵ درصد رو هم روی این می‌ذاریم که من دارم اشتباه می‌کنم و دلیل خاصی نداره و من زیادی دنبال چرایی هر عملکردی می‌گردم اما اگر حرف من و شناخت من از زن‌ها و دخترها درست باشه در لایه‌های عمیق‌تر میشه گفت ۲۵ درصد هدفش "پز دادن" هست حتی اگر خودش اینو ندونه

این مسئله فقط در مورد زن‌ها نیست بلکه در خصوص مردها هم بسیار دیده شده اما درصد خیلی پایین‌تری داره به عنوان مثال از هر ۱۰۰ نفر مرد شاید ۱۰ نفر این رفتار رو دارن و اگر داشته باشن هم صرفا روی شغل و پولشون خیلی مانور میدن اما در مورد زن‌ها از هر ۱۰۰ نفر تقریبا ۹۰ نفر حداقل سالی چند بار در کمترین مقدار این رفتار رو بروز میدن و میشه گفت از هر چیزی برای پز دادن بهم استفاده می‌کنن از سفید بودن پوستشون بگیر تا مدل ابرو و بینیشون تا میزان عشق شوهرشون و حتی گاها خواب شبشون رو هم دیدم که بهم پز میدن اینکه چقدر لذت می‌برن یا چقدر شوهره محتاج وجود اونهاست، واقعا چیزهایی می‌شنوید که مغزتون سوت می‌کشه کافیه یه مدتی توی آرایشگاه زنانه باشین تا به حرف من پی ببرین اما چرا؟ چرا می‌خواد پز بده؟ چرا ذهن زن‌ها یا مردها دنبال چنین مسئله پوچی هست؟ نمی‌تونم یقینی این رو بگم چون تحقیق و تفحص لازم هست ولی در مجموعِ زیر نظر گرفتن رفتارهاشون احساس می‌کنم طرف این کار رو می‌کنه چون می‌خواد تحسین بشه می‌خواد بقیه بهش بگن "واووو چه آدم قدرتمندی" یا ته دلشون حسرت جایگاه اون رو بخورن و بگن "کاش ما هم مثل فلانی بودیم" می‌خواد حس کنه از خیلیا یک سر و گردن بالاتر هست می‌خواد توی جمع فامیل احساس قدرتمندی و برتر بودن داشته باشه می‌خواد ارضا بشه حتی اگر خودش اینو ندونه

اینها رو وقتی می‌فهمین که رجوع کنین به عمیق‌ترین لایه‌های ذهنی‌تون به تاریک‌ترین و پستو‌ترین نقطه ذهنتون جایی که خود خود حقیقی شما نهفته هست همون آدمی که کلی عقده و حرص و حسد توی وجودش داره اما شما یا داری کنترلش می‌کنی یا اونقدر نقاب خوشگل و خوش قلبی بهش زدی که یادت رفته خود حقیقی‌ات چیه؟

تحلیل پست شماره ۲:

بریم سراغ بررسی عکس دوم دختری پست کرده دوس پسرم زنگ زده به بابام روز پدر رو تبریک بگه و من:

در ادامه اسکرین شات چتش رو گذاشته که برای پسره نوشته "مردک خودشیرین روز پدر فرداست نه امروز، هنوز خودم بهش تبریک نگفتم تو چی داری میگی؟ بیا به من توجه کن بسه دیگه!!!" نمی‌خوام افراطی رفتار کنم ولی چنین رفتاری یا ساختگی هست یا حتی اگر چنین خونواده‌ای با توجه به تم فرهنگی اجتماعی مردم ایران وجود هم داشته باشه خیلی نادر هست پس حتی اگر این فرد راست بگه باز هم دلیلی برای انتشار این بُعدِ رابطشون چیزی جز "پز دادن" و "نمایش برتری" نیست، چنین کسانی از اینکه بعد بیان کامنت‌ها رو بخونن و بقیه گفته باشن "واووو خوش به حالت بابای ما بود مارو دار می‌زد" یا امثال این‌ها لذت می‌برن درست مثل زن‌هایی که توی جمع فامیل با یه عشوه خاصی به بقیه پز میدن که این انگشتر طلا رو می‌بینی فلانی؟ اینو شوهریم خریده، این خونه دو طبقه ای که داشتیم یادته؟ آقاییم برای روز زن اونو به نام من زده، این هم دقیقا همون هست برطرف کردن عقده‌ها و نیاز روانی زن‌ها به پز دادن، خصوصا توی فضای مجازی کار بسیار راحت هست چون تو حق انتقاد یا زیر سوال بردن رفتارشون رو نداری اگر چنین کاری بکنی میگن حسوده یا به تو چه اصلا روزمرگی خودش هست دوست نداری نبین!!!

در نهایت امیدوارم تونسته باشم ذره‌ای از دید تحلیلی و نگاه عمقی که به ریشه رفتارها خصوصا در زن‌ها دارم رو برای شما توضیح بدم، دلیل اینکه در خصوص مردها چنین چیزهایی نمیگم چون من یه مرد نیستم و ذات مرد رو نمی‌شناسم اما ذات زن؟ از همون دبیرستان من افراد زیادی رو تحت نظر داشتم پس خیلی خوب می‌دونم با چی سر و کار دارم و علاقه بسیار شدیدی که به پرداختن به ریشه عمقی رفتارها و علت بروز هر رفتاری دارم منو شیفته تحلیل و بررسی رفتاری می‌کنه همیشه آرزو داشتم یه روانشناس بشم و شروع کنم به نوشتن مقالات تحقیقی در خصوص چیزهای مختلف مثل اثرات اینستاگرام یا تحلیل رفتار زن‌ها همون چیزهایی که اینجا دارم مقاله می‌نویسم اما آرزوم بود از نظر علمی و آکادمیک این کار رو می‌کردم

پست شماره ۹۶ / ۱۵۳۶ کلمه

تاریخ ۲۱ اسفند ۱۴۰۲

سایت ویرگول

فضای مجازیپزآزادی بیاناسکرین شاتروابط اجتماعی
هیچ مطلبی بی‌هدف نوشته نشده، با خوندن هر مقاله به اعماق ذهن و مغز من سفر می‌کنی و در مسیر شکافت و بررسی احساسات و دغدغه‌هام سهیم می‌شی پس با دقت بخون!!
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید