ویرگول
ورودثبت نام
زهره ترقوئی | Zohreh Targhoei
زهره ترقوئی | Zohreh Targhoei
خواندن ۶ دقیقه·۷ ماه پیش

یوتیوب خاکستری

کاور پست اشکان شادکامی
کاور پست اشکان شادکامی

این پست درمورد یوتیوب خاکستری هست حالا یوتیوب خاکستری چی هست؟ چه محتوایی رو شامل میشه و چطوری می‌تونیم اونها رو شناسایی کنیم؟

یوتیوب خاکستری چیست؟

یوتیوب خاکستری واژه‌ای هست که من روی محتوای یوتیوب فارسی گذاشتم برای اینکه بتونم سطح محتوایی که اونجا تولید میشه رو نشون بدم، به تعبیر من اون محتوایی که در نگاه اول سالم به نظر میاد و شما با اشتیاق بالا با عنوان سرگرمی دنبالش می‌کنی اما ۶ ماه بعد ۱ سال بعد اثرات خودش رو نشون میده همون محتوای خاکستری هست

ناخودآگاه انسان و محتوای خاکستری

چنل اشکان شادکامی
چنل اشکان شادکامی

شما به عنوان مخاطب یوتیوب وارد این فضا شدی و لا به لای کلیپ‌هایی که بهت پیشنهاد میشه و اسکرول می‌کنی این چنل رو می‌بینی، چند تا از کلیپ‌هاش رو می‌بینی و از اون‌جایی که ایشون به اصطلاح یه کمدین هست و کلیپ‌های فان و خنده‌دار درست می‌کنه خیلی می‌خندی باهاش در نتیجه میره جزو مورد علاقه‌هات و هر روز دنبالش می‌کنی و مغزت بهش عادت می‌کنه انگار پسرخالت هست انگار یکی از فامیلات هست و باهاش احساس نزدیکی پیدا می‌کنی یه جور وابستگی یا علاقه به یک شخص که باید هر روز ببینیش وگرنه روزت شب نمیشه در نتیجه حتی اگر کار بدی هم بکنه تو ازش دفاع می‌کنی و قبول نداری که براش پشیزی ارزش نداری و اون فقط دنبال پول درآوردن هست

کاورهای چنل اشکان شادکام
کاورهای چنل اشکان شادکام

برای من، همین بس که ایشون با نیما تکیدو که ۹۰ درصد محتواش جنسی و زنای محارم هست کلیپ می‌سازه تا بهم ثابت بشه که محتواش درست نیست اما کافیه یکم به کاورهاش دقت کنین و بفهمین که چطوری به عمد کاورها رو طوری طراحی می‌کنه که ذهنتون جذبش بشه مثلا "کیره می‌خوای؟" یا "مادر قهوه" یا "مشاور تخمی" تو دوره امروز دیگه نمیشه بدون محتوای جنسی جوک ساخت اما این مسئله نیست مسئله اصلی ۶ ماه تا یک سال بعد از دنبال کردن این افراد هست

کاورهای چنل اشکان شادکام
کاورهای چنل اشکان شادکام

من بهتون حق میدم اگر جلوی من جبهه بگیرین و بگین دارم زیاده روی می‌کنم!! احتمالا با خودتون می‌گین توی این کشور غمگین که غم افتخاره و شادی بده این آقا و کمدین‌های امثال ایشون مثل "پریسا پور مشکی" یا "سرنا امینی" کسانی هستن که توی این دنیای پر از غم میان یکم مارو بخندونن

اما اگر ۶ ماه یا ۱ سال این کمدین‌ها رو دنبال کنین اونوقت متوجه می‌شین که دیدن این کلیپ‌ها شاید یه چند ثانیه خنده به لبتون بیاره اما اصلا شبیه یه روز شاد کنار خونواده یا دوستاتون نیست، تجربه شخصی من اینطور بوده که حتی گاهی به زور رفتم خونه کسانی که ازشون متنفر بودم ولی تهش یه خاطره شیرین ساخته شده اما دیدن این کلیپ‌ها و چند ثانیه خندیدن باهاشون، خنده‌ی واقعی یا شادی واقعی نیست

مغز و فریب محتوای مفید

چنل اعتراف گیری
چنل اعتراف گیری

یک مدل دیگه از گول خوردن مغز اینطوری هست که شما چنلی رو می‌بینی که به قول خودش اعتراف‌های مردم یا مشکلات مردم رو گوش میدن و توی چنلشون قرار میدن تا بقیه بهش راه‌حل بدن

پست چنل دکی اعتراف‌گیر
پست چنل دکی اعتراف‌گیر

در وهله اول چیز خیلی خوبی به نظر می‌رسه در نتیجه مغز میگه "واو این بالاخره یه چنل خوب و سازنده هست" جایی که تجربیات و دردهای بقیه رو می‌شنویم و می‌تونیم یاد بگیریم و نظرمون رو به اشتراک بذاریم

پست چنل دکی اعتراف‌گیر
پست چنل دکی اعتراف‌گیر

ولی بعد دیدن و خوندن چند‌تا پست تازه متوجه می‌شین که اینطور نیست!! اون محتوای مفیدی که از دل درد‌های مردم بیرون بیاد نیست، رابطه نامشروع با برادر خونی یا رابطه ارباب و برده‌ای با یک انسان ... این‌ها روابط سالمی نیستن، بخدا روشن فکری این نیست!!! متاسفانه تجربه شخصی من این بود که تا ماه‌ها دنبالشون می‌کردم و حتی متوجه نبودم که این‌ها واقعا محتوای آشغالی هست فکر می‌کردم اینا دردهای عموم مردم هست و من چون زیادی فقیرم و تو شهر کوچیکی هستم این دردها رو ندیدم ولی بعد از دیدن مردم شهرهای بزرگ فهمیدم حتی واسه اونا هم عجیب غریبه، خودشون هم نمی‌دونن چطوری اینطوری هست؟ چطور میشه انسان با برادر خودش؟ اگر بشه هم نهایت یک در میلیون میشه نه اینکه صدهزارتا پست در مورد این‌ها می‌سازن!!

کامنت‌های چنل دکی اعتراف‌گیر
کامنت‌های چنل دکی اعتراف‌گیر

درد اصلی من اینجاست ... وقتی کامنت‌ها رو باز می‌کردم انتظار داشتم حداقل مخاطب‌ها لعنتشون کنن اما یکی پس از دیگری تعریف می‌کنن از شعور خودشون 😂😂😂😂 (خنده‌های عصبی)

چنل وینی
چنل وینی

مورد دیگه‌ای مشابه این موضوع یه چنلی هست که آقا یا خانومی توی خیابون راه میوفته نظر مردم رو در مورد موضوعات حساسی مثل "مهریه" یا "فمنیست" یا "خیانت" می‌پرسه و قرارش میده دقیقا همون موضوعاتی که می‌دونه حساسیت مردم روش زیاد هست و یکی ممکنه نظر موافق داشته باشه و یکی دیگه مخالف باشه در نتیجه تو به ویدیو گوش میدی هرجا مطابق میلت نبود و طرف با دیدگاه تو مخالف بود میری یه کامنت می‌ذاری از شدت فشار عصبی و سر تا پاش رو قهوه‌ای می‌کنی دقیقا مشابه وقتی که یکی بگه "نخیر مهریه حق زن نیست یا خیانت خیلیم خوبه!" همین کافیه تا دعواهای کامنتی شروع بشه

اما بذار من یه سوال بهتر بپرسم چرا در مورد موضوعات دیگه سوال پرسیده نمیشه؟ مثلا چرا در مورد "کودک همسری" نمی‌پرسه؟ چرا در مورد "زن سالاری" نمی‌پرسه؟ یا موضوعاتی که خیلیا دوست ندارن راجع بهش صحبت کنن چرا؟ چون ویو میاد پایین، ما برده ویو هستیم هرجا ویو زیاد باشه محتوای ما سمت اونجا میره، ما محتوایی برای چنلمون انتخاب می‌کنیم که چالشی باشه و ویو رو بالا ببره اما تو ساده‌تر از این حرفایی که تکنیک‌های بازاریابی و گول خوردن مغز رو متوجه بشی

پست‌های چنل وینی
پست‌های چنل وینی

دیدن این کلیپ‌ها جز اینکه وقت باارزش شما رو بگیره کاری نمی‌کنه!! نظرات مردم در مورد موضوعات مختلف خیلی مهم هست اما نظر کسانی مهم هست که دور و برتون هستن، اینکه شما مثل من توی یه روستای دور افتاده زندگی کنین و کلیپ در مورد برابری یا مهریه یا فمنیستی یا خیانت ببینین زندگی شما رو تغییر نمیده، بابای منم این کلیپ‌ها رو می‌بینه اما بعد از اتمامش دوباره میشه همون آدم سابق چون برای اون نظر آدمای دور و بر خودش روش اثر می‌ذاره نه نظر ۴ تا آدم ناشناس کنج یه کلیپ یوتیوب!! روزی که بفهمین این کلیپ‌ها چقدر بی‌ارزش و خاکستری هستن روز رهایی شماست

چنل کنسول تی وی
چنل کنسول تی وی

شمار چنل‌هایی که محتوای بیهوده و خاکستری درست می‌کنن اینقدر بالاست که توی یه مقاله نمی‌گنجه، شما چنل‌هایی رو می‌بینین که حتی فیلم و سریال معرفی می‌کنن اما عمدا محتوا رو طوری پوشش میدن که صرفا به صحنه‌های جنسی بپردازه و طوری باشه که شما جذب دیدنش بشین در حالی که مغز شما سعی می‌کنه در وهله اول نیمه مثبت و پر لیوان رو ببینه و بهتون میگه "اوکی این چنل خوبی هست دیگه فقط فیلم و سریال معرفی می‌کنه!!"

من فقط سعی کردم محتوایی که جلوی چشمم اومد رو گلچین کنم تا شاید فقط یکم باعث تلنگر بشه، اگر شما چنل‌های مفیدی می‌شناسین خوشحال میشم معرفی کنین شاید نظر منم تغییر کنه!!

پست شماره ۷۰ / ۱۱۶۳ کلمه

تاریخ ۲۶ بهمن ۱۴۰۲

سایت ویرگول

یوتیوب خاکستریفیلم سریالیوتیوبر ایرانیکلیپ انگیزشی
هیچ مطلبی بی‌هدف نوشته نشده، با خوندن هر مقاله به اعماق ذهن و مغز من سفر می‌کنی و در مسیر شکافت و بررسی احساسات و دغدغه‌هام سهیم می‌شی پس با دقت بخون!!
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید