ویرگول
ورودثبت نام
زهره ترقوئی | Zohreh Targhoei
زهره ترقوئی | Zohreh Targhoei
خواندن ۵ دقیقه·۷ ماه پیش

یوتیوب سالم

 پست چنل فیلم‌باز
پست چنل فیلم‌باز

بعد از اینکه کلی نقد و انتقاد از یوتیوب کردم فکر می‌کنم لازمه تعدادی چنل خوب هم معرفی کنم وگرنه اینطور به نظر می‌رسه که گویا از خدا و خلق خدا بیزارم! اما صادقانه بگم پیدا کردن یه محتوای مفید یا حداقل سالم توی یوتیوب فارسی واقعا غیر ممکن هست به قدری که هر طرف فقط پر شده از یک سری آدم دلقک‌نما و تیترهای پر از شهوت و موضوعات اروتیک که اصلا موضوع سالم پیدا نمیشه!! خدارو شکر می‌کنم که اونقدر خوش شانس بودم با این چنل‌ها آشنا شدم اونم درحالی که هیچ امیدی به یوتیوب فارسی نداشتم

چنل شماره ۱: Filmbaz

چنل Fimbaz
چنل Fimbaz

اولین چنلی که می‌خوام بهتون معرفی کنم چنل "Filmbaz" هست که به صورت تصادفی زمانی که دنبال تحلیل فیلم‌های کریستوفر نولان می‌گشتم باهاش آشنا شدم و باید بهتون بگم تجزیه تحلیل‌هاش واقعا خداست!! واقعا برای کسانی که فیلم می‌بینن و مثل من به ابعاد روانشناختی موضوعات زندگی علاقه دارن این چنل شما رو به یه آگاهی دیگه‌ای در مورد فیلم و سریال‌ها می‌رسونه!! البته فعلا چون توی ترک هستم و می‌خوام یه مدت یوتیوب استفاده نکنم نمی‌تونم ویدیوهاش رو ببینم اما همون‌هایی که دیدم فوق‌العاده بودن

نکته حائز اهمیت برای من توی این چنل این بود که برخلاف خیلی از چنل‌ها صاحب محتوا نیومده یه دوربین بذاره جلوی خودش و از خودش فیلم بگیره و با ری‌اکشن شخصی خودش ماجرا رو تعریف کنه چون این اصلا درست نیست (نظر شخصی) زمانی که شما یک فیلم رو دیدین و تحلیل عمیق‌تری ازش می‌خواین معمولا دنبال این نیستین که بشینین میمک صورت یک نفر دیگه رو این وسط ببینین بهترین کار اینه که فرد اصلا جلوی دوربین نباشه و کل کلیپ صحنه‌های مرتبط با فیلم باشه تا بتونیم بهتر درکش کنیم که این مسئله توی این چنل رعایت شده

چنل شماره ۲: Mohsen Rahmani

Mohsen Rahmani چنل
Mohsen Rahmani چنل

این سبک از ساخت چنل که فرد با اسم و فامیل خودش چنلش رو رسمیت می‌بخشه برای من جذابیت خیلی خاصی داره چون خودم همیشه دوست دارم این شکلی باشم و مردم من رو با نام و آوازه‌ام بشناسن!! (البته اگر به جایی می‌رسیدم😂)

پست‌های چنل محسن رحمانی
پست‌های چنل محسن رحمانی

این چنل به جرعت یکی از بهترینِ بهترین‌هاست یعنی زبون من قاصره در برابر عظمت این چنل و زحمت و سناریویی که پشتش هست اونقدر زیباست که انتهایی نداره خصوصا اگر شما به موضوعات جنایی علاقه دارین این چنل یه بخشی از اون رو پوشش میده، البته تمرکز اصلی این چنل بر داستان قتل یا پیدا کردن قاتل نیست بلکه سبک چنل "تحلیل محتوای اتاق بازجویی" هست یعنی شما از همون اول می‌فهمین که قاتل کیه و چیکار کرده و موضوع اصلی تحلیل رفتارهای مجرمانه طی اتاق بازجویی هست، سبک نشستن، سبک صحبت کردن، نوع زبان بدن و خدای من آدم حس کارآگاه بودن بهش دست میده!!

نکته‌ای که تحسین منو برانگیخت این بود که ایشون توی هر کلیپشون منابع و مستنداتی که استفاده کردن رو با ذکر منبع توی توضیحات ارائه میدن و واقعا حرکت بسیار شایسته‌ای هست چون متاسفانه توی کشور ما کلا چیزی به اسم حق کپی‌رایت نیست و زمانی که یه نفر از محتوای یکی دیگه توی کلیپش استفاده می‌کنه اصلا با خودش نمیگه بیام حداقل منبع رو ذکر کنم!!

چنل شماره ۳: maryjane reports

چنل مری‌جین ریپورت
چنل مری‌جین ریپورت

چنل‌های کاور پرونده‌های مجرمانه و قاتلین توی یوتیوب فارسی به شدت زیاد شدن اما حرکتی که به نظر من خیلی ناشیانه هست اینه که مجریان این سبک چنل‌ها یا همون شخصی که جلوی دوربین می‌شینه و تعریف می‌کنه به شدت احساسات شخصی خودش رو توی پرونده دخیل می‌کنه و مثلا اگر بچه‌ای مادر خودش رو کشته گزارشگر این پرونده در کنار تعریف ماجرا صد تا فحش و ناسزا هم به قاتل میگه، درست مثل کمدینی که به جوک خودش بخنده! شما وقتی روایت‌گر یک داستانی هستین نباید احساسات شخصی رو دخیل ماجرا کنین وگرنه دیگه یه آدم حرفه‌ای نیستین خصوصا توی پرونده‌های جنایی و قتل‌های زنجیره‌ای که پشت ماجرا میشه چندین جلد کتاب از تحلیل شخصیت قاتل نوشت

پست‌های چنل مری‌جین
پست‌های چنل مری‌جین

به هرحال دربین گزارشگران پرونده‌های جنایی ایشون کسی هست که من بیشتر از بقیه می‌پسندم چون کمتر احساسات خودش رو دخیل میده و در کنارش یه لحن صمیمی و دوستانه داره انگار یه دوست صمیمی نشسته برات تعریف می‌کنه، اما نکته حائز اهمیت برای من عکس‌ها و ویدیوها و مدارکی هست که توی هر پرونده ارائه میده و اینو بیشتر از هر چیزی دوست دارم چون توی بعضی از کلیپ‌ها دیدم که فرد فقط روایتگر هست و لا‌به‌لای حرفاش عکس و سند و مدرکی از مجرم یا صحنه جرم نشون نمیده که باعث میشه درک شرایط سخت‌تر باشه و خلاصه در مورد ایشون من نمیگم رفتارش کاملا حرفه‌ای هست اما نسبت به بقیه من بیشتر پسندیدم

در نهایت این ۳ تا کانال تنها محتوای سالمی بودن که من توی یوتیوب دیدم چیزی که شما بر اساس مستندات واقعی می‌تونین ازشون درس بگیرین یا اگر اهل فیلم دیدن هستین با تماشای تحلیل تخصصی اون فیلم به ابعاد عمیق ماجرا پی ببرین و اگر شما هم چنل مفیدی می‌شناسین خوشحال میشم معرفی کنین باشد که یک روز مردم آگاه بشن

نکته: از ۲۶ بهمن ۱۴۰۲، "یوتیوب" من غیرفعال شد و من توی ترک اعتیاد به این اپلیکیشن هستم و امیدوارم بتونم بعدها به لیست ترک اعتیادم "اینستاگرام"و "تلگرام" رو هم اضافه کنم و فعالیت مجازی من صرفا مقاله نوشتن توی این سایت و نهایتا تولید محتوا توی اینستاگرام باشه نه بیشتر!!!

آپدیت پست: ۲۸ بهمن ۴۰۲

یکی از دوستان لطف کردن و لیستی از کانال‌های خوب یوتیوب فارسی رو ارائه دادن، امیدوارم به درد همه بچه‌ها بخوره و بتونن یوتیوب خودشون رو پاکسازی کنن، توجه کنین که هر محتوایی رو نگاه می‌کنید یا لایک می‌کنید یا ذخیره می‌کنید هوش مصنوعی یوتیوب اون رو تشخیص میده و بر اساس همون بهتون ویدیو پیشنهاد میده اگر "ذهن سالم" و "فکر سالم" می‌خواین باید دنبال محتوای سالم و آموزنده بگردین، به باور من اکسپلورر اینستاگرام و یوتیوب هر شخص بخش بزرگی از افکار و طرز فکر اون شخص رو نشون میده (خصوصا پست‌های لایک شده چون اگر اون محتوا رو دوست نداشتین که لایکش نمی‌کردین نه؟)

پست شماره ۷۱ / ۱۰۱۵ کلمه

تاریخ ۲۶ بهمن ۱۴۰۲

سایت ویرگول

یوتیوبزبان بدنیوتیوبر ایرانیمحتوای حساستولید محتوا
هیچ مطلبی بی‌هدف نوشته نشده، با خوندن هر مقاله به اعماق ذهن و مغز من سفر می‌کنی و در مسیر شکافت و بررسی احساسات و دغدغه‌هام سهیم می‌شی پس با دقت بخون!!
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید