ویرگول
ورودثبت نام
زهره ترقوئی | Zohreh Targhoei
زهره ترقوئی | Zohreh Targhoei
خواندن ۶ دقیقه·۳ ماه پیش

یوتیوب ناسالم

کاور یک پست از یوتیوب فارسی
کاور یک پست از یوتیوب فارسی
امروز می‌خوام محتوای یوتیوب فارسی رو در سه پست، سه گروه دسته‌بندی کنم سالم، خاکستری، ناسالم و از ناسالم‌ها شروع کردم تا برسیم و ببینیم یوتیوب فارسی چی برای ارائه داره

یوتیوب ناسالم چیست؟

یوتیوب ناسالم واژه‌ای هست که من روی محتوای یوتیوب گذاشتم برای اینکه بتونم سطح محتوایی که اونجا تولید میشه رو نشون بدم، به تعبیر من محتوایی که هیچ بازدهی نداره و صرفا شوخی‌های جنسی و محتوای جنسی تحت عنوان "سرگرمی" ارائه میشه ناسالم هست

زبان من قاصر هست از اینکه چطور می‌تونم به اطرافیانم ثابت کنم یوتیوب فارسی یکی از ناسالم‌ترین مکان‌هایی هست که دیدم، نکته جالب اینجاست که برخلاف اینستاگرام یا تلگرام عمده کاربران یوتیوب فارسی رنج سنی ۱۵ تا ۲۰ سال هستن و دقیقا این محتوا بر اساس میل اونها ساخته شدن چون توی ذهن آدم خصوصا توی این سن آزادی اینطور تعبیر میشه که آدم از هر چیزی حرف بزنه و با هر چیزی بخنده

متاسفانه باور دارم که دنبال کنندگان یوتیوب هرگز این پست رو پیدا نمی‌کنن و نمی‌خونن ولی با این وجود به رسم عادت وظیفه خودم دونستم که فقط سوالاتی توی ذهن خواننده ایجاد ‌کنم که فقط از خودش بپرسه:

آیا این درسته؟

بستن یوتیوب توی گوشیم
بستن یوتیوب توی گوشیم

قبلا هم اینو گفتم و در مورد پست‌های نامناسب یوتیوب پستی گذاشتم ولی اوضاع خیلی وخیم هست، خدای من کاش فقط بچه‌ها بودن درد اینجاست که حتی پدر من هم که یه زمانی یه فرد کتاب‌خون و تاریخ‌دان بود امروز شده فقط یه مصرف کننده یوتیوب که از صبح تا شب می‌شینه همین کلیپ‌های منزجر کننده رو نگاه می‌کنه و وقتی هم بهش ایراد بگیری جوابی مشابه ۹۰ درصد کاربران یوتیوب بهم میده که "این برای سرگرمیه دیگه!" من درک نمی‌کنم یعنی من زیادی حساسم؟ آخه دیگه آدم بشینه فیلم پو.رن ببینه خودشو راحت کنه!!

هربار که یوتیوب فارسی رو باز می‌کنم به قدری کاور‌های مستهجن و زننده می‌بینیم که تصمیم گرفتم یوتیوب رو توی گوشیم غیرفعال کنم، متاسفانه سامسونگ اجازه حذف این برنامه رو نمیده اما حداقل تونستم غیرفعالش کنم و آیکونش از روی گوشیم حذف بشه اینطوری چشمم بهش نمی‌خوره و نمیرم داخل و این پست‌ها رو نمی‌بینم!

کاور‌های تحریک کننده

کاور یکی از پست‌های یوتیوب فارسی
کاور یکی از پست‌های یوتیوب فارسی

اگر به پست‌های یوتیوب دقت کنین متوجه میشین که کاورهای یوتیوب از روی عمد به شکلی طراحی میشن که مخاطب رو تحریک کنن که روی کلیپ کلیک کنه و واردش بشه مثلا یکی از کاورها این بود:"ازدواج رضا گلزار و بیلی آیلیش"

خب طبیعتا ناخودآگاهِ انسان تحریک میشه که بره ببینه اینجا چه خبره یعنی رضا گلزار اومده به بیلی آیلیش به اون عظمت درخواست ازدواج داده؟

بعد که می‌زنی روی کلیپ متوجه میشی که نخیر!! یکی از فن‌های رضا گلزار گفته دلش می‌خواد آقای گلزار با بیلی آیلیش ازدواج کنه و بعد صاحب چنل یوتیوب اینو برداشته باهاش جوک ساخته و کاور رو به عمد طوری ساخته که تو با حس "فضولی" تحریک بشی بری داخل ببینی ماجرا چیه!!

کاور ترک تحصیل یوتیوب
کاور ترک تحصیل یوتیوب

به این کاور و تیتر روی اون دقت کنین، نوشته من ترک تحصیل کردم و نوشته دیدن این ویدیو برای همه دانش‌آموزا ضروریه!! اینو همه می‌دونیم که توی دوران تحصیل خصوصا زمان دبیرستان هر دانش‌آموزی حداقل یکبار به این فکر کرده که بزنه زیر همه چیز و ترک تحصیل کنه در نتیجه این یه موضوعی هست که دغدغه ذهنی خیلی از دانش‌آموزا هست و زمانی که شما یه سناریو نویس خوب استخدام کنی و یه بازاریاب خوب داشته باشی که بتونه مخاطبین چنل یوتیوب تو رو ارزیابی کنه و بهت بگه اینا اکثرا دانش‌آموز هستن و دانش‌آموزا هم که از درس بیزارن پس یکی از کلیپ‌هات می‌تونه همچین چیزی باشه و بعد بوووم، ببینید که ویو‌هاش با پست‌های دیگه چقدر تفاوت داره!!

چنل بااعتبار، محتوای بی‌اعتبار

نمای چنل دوبله ممنتو
نمای چنل دوبله ممنتو

چنل ممنتو جایی هست که چند تا جوون با استعدادهای بالقوه توش فعالیت می‌کنن ولی افسوس که این فعالیت‌ها تا رنگ و نمای جنسی نداشته باشه ویو نمی‌خوره!! نمی‌خوام بهشون خُرده بگیرم چون کسی نمی‌دونه شاید منم اگه توی موقعیت اونها بودم برام مهم بود که فقط یه چیزی درست کنم ویو بگیره تا پول دربیارم!!

نمونه کاورهای ممنتو
نمونه کاورهای ممنتو

یک نمونه از کاورهای پست‌های ممنتو رو می‌بینین دقیقا اکثر محتوا همینطوریه، برپایه شوخی‌های جنسی و محتواهای مثبت هیجده، چون تنها چیزی که ملت رو به خودش جذب می‌کنه همین محتوا هست

اگر توی یوتیوب فارسی یک سر به محتوا و چنل‌های آموزشی بزنین مثلا سرچ کنین "آموزش هنر وان‌ استروک" که یکی از شاخه‌های هنر هست خواهید دید که یکی دو تا چنل هستن که ویوشون بیشتر از ۱۰۰ نفر نیست!! تا زمانی که ما مشتری‌ همچین کلیپ‌‌های بیهوده‌ای هستیم طبیعی هم هست که ممنتو و بقیه به همون راه میرن که پول بیشتری براشون داره!!

ویو به چه قیمتی؟

کاور پست صفحه اصلی خانم مدگل
کاور پست صفحه اصلی خانم مدگل

خانم مدگل که به نوعی خودش رو یک آرتیست یا هنرمند قلمداد می‌کنن به فیلم پورنی که بازیگرش شبیه خودشون بودن واکنش نشون دادن، حالا بیاین با هم بررسی کنیم به کاور پست دقت کردین؟ نوشته اشتباه مدگل!!! چرا؟

چون شما با خوندن این تیتر با خودت فکر می‌کنی که خانوم داره تایید می‌کنه و میگه "آره این فیلم از خودم بوده که پخش شده" در نتیجه ناخودآگاهت میگه برو نگاش کن ببین دختره چی داره بگه!! بعد می‌بینی کل مدت نشسته و فقط می‌خنده به این قضیه و تو با یه کاور به دام افتادی تا بری ببینی قضیه چیه و اون حدود یک میلیون ویو گرفت حداقل ۲۰۰،۳۰۰ میلیون پول به همین سادگی به جیب خانوم مدگل رفت از سمت ملت ح.شری که می‌خوان بفهمن کی با کی خوابیده!!

البته اینم بگم، بعد از یه مدت ایشون اومد نشست جلوی دوربین و با لحن غمگینی از مردم انتقاد کرد که چرا بهش چیزای بد نسبت دادن!! واقعا خنده‌ام می‌گیره از ساده‌لوحی ملت!! خب وقتی طرف خودش با این همه ذوق و شوق کاور این شکلی میده بیرون مسخره نیست که از تمسخر ملت ناراحت بشه؟ شما اگر واقعا هنرمند هستین باید مثل یک هنرمند واقعی رفتار کنین بشینین محترمانه برای ملت توضیح بدین اما نه! شما یوتیوبری در کنارش یه دو تا آهنگ هم می‌خونی که اسمت به عنوان آرتیست ثبت بشه ولی شرمنده هرکی آهنگ بخونه آرتیست نمیشه آتوسا جان!

کاورهای کیودی‌پای
کاورهای کیودی‌پای
کاورهای نیما تکیدو
کاورهای نیما تکیدو

اینم به عنوان آخرین عکس‌ها از این سبک کاورها گذاشتم که فقط ببینین چطوری هست، خودمم شرمنده میشم از خودم من دیگه حتی این کلیپ‌ها رو باز نکردم به قدری فضای یوتیوب فارسی سمی و فشارآور هست که من سعی کردم دیگه هیچی نبینم باورم نمیشه چطوری زیر همچین پست‌هایی چنین کامنت‌هایی رو می‌خونم که همه شروع به تعریف و تمجید و تشکر از سازنده می‌کنن و میگن "وای چه باحال خیلی خندیدم!" من نمی‌فهمم شما با اینا می‌خندین؟ من واقعا بهتون حسودیم میشه چون من نمی‌تونم اینقدر راحت و اپن‌مایند باشم

این همه روانشناس‌ها و مدرس‌ها میگن مواظب ورودی‌های مغزتون باشین، کتاب خوب بخونین، فیلم خوب ببینین اونوقت ملت ما میرن توی یوتیوب فارسی و مغزشون رو با پِهِن پر می‌کنن و اسمش رو می‌ذارن سرگرمی!!!

به زودی بهترین‌های یوتیوب انگلیسی رو معرفی می‌کنم جایی که دانشمندان و هنرمندان و افراد سرشناس با وجود اینکه فالوورهاشون نسبت به دلقک‌های یوتیوب کمتر هست اما جایی برای عرضه دارن توی ایران و یوتیوب فارسی متاسفانه حتی یه استاد پیدا نمیشه که محتوای سالم توی یوتیوب درست کنه تمام!

پست شماره ۶۹ / ۱۲۱۶ کلمه

تاریخ ۲۶ بهمن ۱۴۰۲

سایت ویرگول

یوتیوبترک تحصیلیوتیوبرمحتوای حساس
هیچ مطلبی بی‌هدف نوشته نشده، با خوندن هر مقاله به اعماق ذهن و مغز من سفر می‌کنی و در مسیر شکافت و بررسی احساسات و دغدغه‌هام سهیم می‌شی پس با دقت بخون!!
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید