ویرگول
ورودثبت نام
زینب رمضانی
زینب رمضانی
خواندن ۳ دقیقه·۱۰ ماه پیش

همراه با یک نوعروس (3): دستور آسان‌ترین و خوشمزه‌ترین سوپ دنیا

امسال اولین سالی است که واقعا باید خودم از خودم مراقبت کنم. هر کسی مرا بشناسد می‌داند فصل سرما که برسد، من بیست و چهارساعته مریض می‌شوم و دهن خودم و دور و بری‌هایم را با سرماخوردگی و بدن درد سرویس می‌کنم. از آن گذشته، آدم ادایی و بد مریضی هم هستم و وقتی مریض می‌شوم، آنقدرها مریض خوش اخلاق و مطبوعی نیستم.

بنابراین باید امسال، که واقعا کسی نیست ازم مراقبت کند تلاش کنم کمتر مریض شوم. یکی از راه‌های کمتر مریض شدن در زمستان، یا این‌که وقتی مریض شدی زودتر خوب شوی خوردن سوپ و مایعات است. البته این سوپ و مایعات باید طوری آماده شوند که مزه‌ی جوراب رستم بعد از گذشتن از هفت خوان را ندهند و آدم رغبت کند چهارتا قاشق از آن را توی حلقش بریزد و ته دل، به خودش بگوید بخور و فکر کن چلوکبابه!

من یک دستور سوپ بلدم که چیز خوشمزه‌ای از آب درمی‌آید. ساده است و درست کردنش زحمت و زمان زیادی نمی‌خواهد. به درد آدم‌های تنها، دانشجوها، تنبل‌ها و خلاصه همه می‌خورد. اینجا دستورش را می‌نویسم. شاید به درد کسی خورد.

دستور پخت سوپ خوشمزه به میزان 6 کاسه‌ی آبگوشت‌خوری

یک هویج، یک پیاز بزرگ، یک سیب زمینی درشت را بشویید، پوست بگیرید و رنده کنید. بعد هر سه تایشان را با چهار پنج قاشق روغن داخل قابلمه بریزید و چند دقیقه تفت بدهید. این کار به خوشمزه شدن سوپ، کمک بزرگی می‌کند.

سبزیجات که دست به دست هم داد و رنگش کمی عوض شد، هرچقدر مرغ داشتید داخلش بریزید و آن را هم چند دقیقه تفت بدهید تا کمی رنگش عوض شود. من همیشه یک ران یا چندتا تکه بال و گردن می‌ریزم.

اینجا نوبت جو است. من از جوی پوست کنده‌ی سالم بیشتر خوشم می‌آید ولی جوی پرک شده هم جواب است. از هر کدام که داشتید، دو سوم لیوان فرانسوی (این لیوان‌های ساده‌ی دسته دار) پر کنید و بشویید و داخل قابلمه بریزید.

حالا رسیدیم به فوت کوزه‌گری. اینجایش را اگر درست انجام ندهید، سوپتان چیز خوبی از آب درنخواهد آمد. یک قاشق مرباخوری نمک، یک قاشق مرباخوری ادویه کاری و دو تا برگ بو داخل دیگ بریزید و هم بزنید. برگ بو باعث می‌شود کارتان سریع‌تر پیش برود و دیگر مجبور نباشید برای گرفتن بوی زحم مرغ، آن را جدا بپزید.

ادویه‌ها را که ریختید، دو سوم قابلمه را از آب جوش پر کنید و بگذارید بجوشد. بعد زیرش را کم کنید، در قابلمه را بگذارید و بروید یک ساعت دیگر بیایید.

حالا دیگر مرغ و جو 80 درصد پخته‌اند. برگ بو را از قابلمه دربیاورید و دور بیندازید. اگر دوست داشتید مرغ را ریش ریش کنید و به قابلمه برگردانید. من اغلب حالش را ندارم. بعد یک قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی بریزید و نصف لیوان فرانسوی، سبزی سوپ (این را من از بیرون می‌خرم و ترکیباتش را بلد نیستم) یا جعفری تازه داخل قابلمه بریزید. نیم لیتر هم آب جوش اضافه کنید.

یک ربع بعد دوباره برگردید و یک قاشق از سوپ بچشید. هویج و سیب زمینی نمی‌گذارند طعم نمک در سوپ مشخص شود و ممکن است کم نمک باشد. نمک را تنظیم کنید و هرچقدر دوست داشتید آبلیمو بریزید. یک سوم لیوان زرشک هم داخل سوپ بریزید.

حالا تا وقتی سوپ به غلظت مورعلاقه‌تان برسد صبر کنید و بعد آن را نوش جان کنید. سوپ خوشمزه و آسان و ارزانی است. سیر هم ندارد و ادویه‌اش هم دل را نمی‌زند. تا سه روز هم در یخچال سالم می‌ماند. نوش جان.

سوپ جودستور غذاآشپزی آسانآشپزیدانشجو
یادداشت‌های من درباره‌ی زندگی، کتاب‌ها و فیلم‌ها
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید