دکتری مهندسی سیستمهای مخابراتی، مشاور حوزه شهر هوشمند و تحول دیجیتال
بازیهای کریپتویی و بازار میمونی GameFi!
برای علاقمندان حوزه کریپتو و بازیکنان حرفهای بازیهای بلاکچینی، بسیار اتفاق افتاده است که ببینند یک بازی با سناریو خوب و مکانیک شگفتانگیز راهاندازی شود، بنیانگذار آن با یک استودیوی سطح بالا همکاری کند و قول یک تجربه بازی شگفتانگیز بر اساس قدرتمندترین موتورهای موجود در این صنعت را بدهد. اما در ادامه، بازی مذکور با یک شتکوین همراه شود (!) و حتی قبل از اینکه شیرینی بازی زیر زبان بازیکنان آن برود، با سرعت مسیر افول را طی کند.
در این مقاله، از عبارت «بازار میمونی» استفاده میکنم! این عبارت معادل همان بازار افزایشی یا «بازار گاوی» است که در حوزه کریپتو و سایر بازارهای مالی هم به کار میرود. این عبارت را به احترام باقی ماندن کف قیمتهای مجموعه Bored Ape در ابرها به کار میبرم!
توکنها نمیتوانند بازی بسازند؛ اما میتوانند بازی را خراب کنند!
از نوسان بازار هم که بگذریم، بازیگران و بازیگردانان حوزه متاورس هنوز روی ادعای خود راسخاند که امور مالی مبتنی بر Web3 انقلابی در راه کسب درآمد از بازیها به پا خواهد کرد.
اما امروز، واقعیت حوزه GameFi این است که نیازی به تمرکز روی مدلهای جدید کسب درآمد نیست. تنها ایده افزایش قیمت توکنها در این بخش، ایده تشکیل سرمایه است - نه کسب درآمد. بازار میمونی GameFi به سرعت توسعهدهندگان باهوش بازیها را به این وسوسه میاندازد که باید سرمایه مورد نیاز خود را از توکنهایی کسب کنند که نه به پشتوانه یک راهبرد کسب درآمد واقعی، بلکه بدون پشتوانه (یا سادهتر: روی هوا !!) ضرب شدهاند.
حال اگر بخواهیم این طرز فکر و پارادایم را تغییر دهیم، باید به این سوال کلیدی پاسخ دهیم که: چگونه میتوان پروژه متاورسیWeb3 با سرمایه فوقالعاده و واقعی را برای زیستبوم بازیهای مبتنی بر کریپتو - گیمرها، بنیانگذاران و سرمایهگذاران - ایجاد کرد؟ در حال حاضر، با دو مسیر اصلی مواجهیم:
مسیر شماره 1: به خاطر یک مشت دلار!
از نظر مالی، همه بازیهای GameFi در یک بازار میمونی خوب عمل میکنند. از پلتفرمهای قراردادهای هوشمند اصلی گرفته تا پروتکلهای آزمایشیDeFi ، تا نسخهبرداری بعدیAxie Infinity؛ بازار میمونها به زیبایی این مفهوم را اثبات میکند که واقعاً هیچ شیتکوینی وجود ندارد!
برای در اختیار داشتن یک تصویر واضح تر، به قلب سرمایهگذاریهای خطرپذیر ارزهای دیجیتال سفر میکنیم، جایی که پروژههای متاورس و بازیهای جدید بیوقفه صندوقهای ورودی را پر میکنند. پیوندها به تریلرهای سینمایی، پیشنمایشهای غیرواقعی[1]و نمودارهای پیچیده اقتصاد توکن[2]، طوطیوار خواستههای سازندگان بازیها را برای جمعآوری میلیونها دلار در توافقهای برآورده میکنند.
در این مسیر، تاریخ عرضه بازی هم خیلی مهم نیست! شاید این یک «مینی بازی» باشد که راهاندازی اولیه آن برای شش ماه دیگر برنامهریزی شده است، یا یک پروژه عظیم با راهاندازی نهایی در اواسط سال 2023. با توکنهایی که امروز میخرید، میتوانید چه کنید؟ خوب، میتوانید آنها را برای توکنهای بیشتر به اشتراک بگذارید یا به اولین فروش NFT بازی دسترسی داشته باشید. گاهی اوقات، بازیها یک توکن بدون سود یا یک توکن حکومتی بدون حاکمیت (!) را تبلیغ میکنند و تنها دلیل توجیه وجودی آنها، موافقت صرافیهای بزرگ با فهرست کردن آنها بوده است.
بله؛ اینها واقعیتهای نگرانکنندهای هستند که با چشمانداز فعلی پرتاب توکنها در وسط یک بازار گاوی (یا به قول خودمان: بازار میمونی) روبرو هستیم. بسیاری از بازیها شور و شوق کوتاه مدت را به دلار تبدیل کرده و بدون برنامهای پایدار برای آینده آن را به جیب میزنند.
مسیر شماره 2: ساختن برای ماندگاری
در بررسی توکنهای GameFi باید توجه داشت که اگرچه جذب نقدینگی اولیه برای بسیاری از توسعهدهندگان وسوسهکننده است، راهاندازی زودهنگام توکن خطرات جدی دارد. عملکرد متعادل ایجاد اقتصاد توکن دقیق و طراحی موفق بازی، استراتژی تولید توکنهای پروژه را به سوی تعامل و حفظ کاربر سوق میدهد، نه کسب درآمد!
بازیهای موفقی که ماندگاری در حوزه GameFi را دنبال میکنند، برای کسب درآمد فوراً به توکن پروژه نیاز ندارند. توکنها صرفاً شکل مبادلهای برای داراییهایی هستند که دنیای مجازی تولید کرده و اجازه خرید و فروش آن را میدهد. اگر یک بازی Web3 نتواند بر روی یک توکن با نقدپذیری بالا[3]یا یک استیبلکوین خوب کار کند، این بازی با مشکل مواجه شده است.
بازیهای موفق، آنهایی هستند که روی جذب سرمایه خصوصی کافی برای عبور راحت از راهاندازی نسخه بتا تمرکز میکنند؛ در نسخه بتا، با پلتفرم قرارداد هوشمند توکن اصلی و استیبل کوین انتخابی خود را در بازی ادغام کرده و شروع به مشاهده حلقههای اصلی بازی و جریانهای درآمدی آن میکنند.
در ادامه، تازه به سوالات جدیدی برای شناسایی (یا تولید) یک بازی موفق میرسیم: آیا رفتار کاربر نشان از سرگرمکننده بودن بازی دارد یا هنوز عملکرد بازی ضعیفی است؟ آیا نوسانات رمزارزها مانع از ورود کاربران به این بازی میشود؟ گیمرهای حرفهای این بازی از کجا میآیند؟ چه تعداد کارگر در کشورهای در حال توسعه و کمدستمزد هستند؟ چند نفر از مشتریان به دنبال پاتوق اجتماعی جدید هستند؟ چند نهنگ بر طبل حراج توکن میکوبند؟
در نهایت، آن بازی در GameFi موفق است که طوری طراحی شود تا کاربران را تشویق کند در دنیای بازی بمانند. به عنوان مثال، بازیهایی که از استراتژی خزانهداری با ریسک لایهای استفاده کرده و دلار یا معادلهای آن را میپذیرند و در طرف مقابل، مشوقهایی در قالب تخفیف در صورت خرید توکن بومی بازی ارائه میدهند. این تضمین میکند که مجموعه مخاطبان یک بازی به قدر کافی بزرگ است. همچنین، به محافظت از بازی در دوران رکود ارزهای دیجیتال کمک کرده و علاوه بر آن میتواند برای پاداش دادن به سرمایهگذاران و کاربران، نیاز تیم بازی به اعمال فشار فروش بر توکن را از بین ببرد.
حرف آخر در این زمینه اینکه: مهمترین کار یک تیم توسعهدهنده بازی در Web3 این است که بر روی بهبود بازی خود متمرکز بمانند. توکنها نمیتوانند بازی بسازند - اما می توانند آن را خراب کنند.
اولویتهای تحقق GameFi پایدار
ارزش منحصربهفرد بازیها و برنامههای کاربردی متاورس، به توکنهای منتشر شده توسط آنها نیست. ارزش پروژه از درآمدهایی خلق میشود که در دراز مدت از داراییهای دیجیتال منحصر به فرد درون بازی ناشی میشوند. زمانی که این داراییهای مبتنی بر NFT تحت مالکیت، تجربه و درک یک جامعه باشد، ارزش خلق شده و در غیر این صورت، تمایل به فروش افزایش مییابد.
درواقع، GameFi پایدار زمانی محقق میشود که عملکرد این زیستبوم به جای پاداش دادن به صاحبان چمدانهای کوتاهمدت، به گیمپلی و اقتصاد توکن برتر و اکوسیستم بازی بلندمدت پاداش دهد.
برگرفته از مقاله Crypto gaming and the monkey run: How we should build the future of GameFi؛
این مقاله حاوی توصیه یا توصیههای سرمایهگذاری نیست. هر سرمایهگذاری و انجام معامله مستلزم ریسک است و خوانندگان باید هنگام تصمیمگیری تحقیقات خود را انجام دهند.
دیدگاه ها، افکار و نظرات بیان شده در اینجا به تنهایی متعلق به نویسنده است و لزوماً منعکس کننده یا نماینده دیدگاه ها و نظرات آبانونچر نیست.
پینوشت:
[1]Unreal Engine mockups
[2] Tokenomics
[3] Liquid
مطلبی دیگر از این انتشارات
بررسی پروژه سینسیس وان (Synesis One)
مطلبی دیگر از این انتشارات
بررسی پروژه سولیس (Solice)
مطلبی دیگر از این انتشارات
مقالات مقدماتی - معرفی بلاکچین