تکنیک کات اوت در انیمیشن چیست؟

تکنیک کات اوت یکی از معروف ترین، پرکاربردترین، ساده ترین و کم هزینه ترین تکنیک های انیمیشن دو بعدی محسوب می شود.

انیمیشن کات اوت به انیمیشنی گفته می شود که کاراکترهایش مفصل بندی شده اند. یعنی هر کاراکتر به بخش های مختلفی تقسیم شده و این بخش ها با مفصل هایی به هم وصل شده اند. در نتیجه با حرکت این مفصل ها کاراکتر می تواند حرکت کند.

تکنیک کات اوت را می توان از زیرمجموعه های تکنیک استاپ موشن محسوب کرد. استاپ موشن یکی از تکنیک های انیمیشن سازی یا پویا نمایی است که در آن موضوع را فریم به فریم حرکت می دهند و از هر فریم جداگانه عکس می گیرند. بعد وقتی این عکس ها پشت سر هم نمایش داده شوند، متحرک سازی شکل می گیرد. استاپ موشن خودش به زیرشاخه های مختلفی تقسیم می شود اما به طور کلی می توان گفت که این تکنیک بیشتر با عروسک ها سر و کار دارد.

همچنین باید گفت که تکنیک کات اوت از تکنیک سل انیمیشن ساده تر است و این موضوع یکی از برتری های کات اوت محسوب می شود. سل انیمیشن روشی است که در آن کاراکترها روی طلق های شفاف اجرا و رنگ آمیزی می شوند و سپس این طلق ها رو پس زمینه ها قرار می گیرند.

تکنیک کات اوت را می توان به دو شیوه ی کلی تقسیم کرد: کات اوت دستی یا سنتی و کات اوت دیجیتال.

در شیوه ی دستی کاراکترها را با کاغذ، مقوا، پارچه یا دیگر مواد می سازند و برش می زنند. بعد هر کاراکتر را در قسمت مفصل ها برش می زنند تا به بخش های مختلفی تقسیم شود. بعد این مفصل ها را به هم وصل می کنند. اتصال قطعات از پشت و با شیوه های مختلفی انجام می شود. اتصال قطعات با کمک چسب و پین یا چسب و مفتول فلزی نازک از متداول ترین شیوه هاست. و در نهایت با حرکت مفصل ها، کاراکترها حرکت می کنند و متحرک می شوند.

اصول شیوه ی دیجیتال نیز همانند شیوه ی دستی است اما مفصل بندی و متحرک سازی با نرم افزار انجام می شود و در نتیجه کار ساده تر، سریع تر و کم هزینه تر می شود. در شیوه ی دیجیتال طراحی ها، هم می تواند به شکل دستی انجام شود و هم با نرم افزارهای مختلف.

شخصیت های کات اوت، هم از لحاظ زاویه ی دید و هم از لحاظ حرکتی دارای محدودیتند بنابراین برای بیان بهتر و کامل تر داستان، نیاز است که طراح، کاراکترها و اجزا را در حالت های مختلفی آماده سازی کند تا بتواند به موقع از آن ها استفاده کند.

یکی از زیرشاخه های تکنیک کات اوت، کات اوت سایه ای یا سیلوئت است. سیلوئت ها تصاویری سایه وار با تک رنگ های یک دست و تیره و معمولن سیاه هستند. در این تکنیک شخصیت ها جزئیات ندارند بنابراین فیگورها باید بتوانند تا حد زیادی کمبود جزئیات را جبران و احساسات را بیان کنند.

در ایران و در سال های اخیر انیمیشن های معروفی با سبک کات اوت انجام شده است. به عنوان مثال می توان به انیمیشن های شکرستان و مثل نامه اشاره کرد.

برای ساخت کات اوت دیجیتال هم از نرم افزارهای مختلفی می توان استفاده کرد. به عنوان مثال برای ساخت کاراکترها و تصویرسازی ها نرم افزارهای مطرحی مانند فتوشاپ یا ایلوستریتور بسیار ایده آلند. اینکه برای تصویرسازی ها از کدام نرم افزار استفاده کنید بستگی به سبک کار شما دارد. برای کلاژ دیجیتالی فتوشاپ مناسب است و برای ترسیمات دیجیتالی ایلوستریتور. برای متحرک سازی کار هم از نرم افزارهای مختلفی می توان استفاده کرد. در این جا دو نرم افزار قدرتمند را در این زمینه توصیه می کنم اما قطعاً از نرم افزارهای دیگری نیز می توان استفاده کرد. دو نرم افزاری که در این نوشتار توصیه می شود افترافکت و انیمه استودیو (موهو) هستند.

امیدوارم این نوشتار رضایت شما را جلب کرده باشد.