یه روزنامه نگار که اومده چرخی تو دنیای رسانه بزنه
نقد و بررسی انیمه Weathering with You
اگر بگویم هایائو میازاکی استاد گفتن داستان های حماسی است، پس قطعا می توان گفت که ماکاتو شینکای استاد گفتن قصه های عاشقانه است. شینکای کارگردانی است که قصه های آثارش را خود برای مخاطب می نویسد. این همان مزیتی است که کارگردان هایی همچون میازاکای، هوسودا و شینکای را از باقی هم حرفه ای های خود در ساخت انیمیشن های ژاپنی متمایز میکند.
نگاهی به آثار ماکاتو شینکای به ما یاد آور می شود که این کارگردان توانایی بالایی در بیان قصه هایی دارد که ما را از اعماق وجودمان احساساتی می کند. پنج سانتی متر بر ثانیه، باغ کلمات، نام تو و آخرین اثر شینکای یعنی فرزند آب و هوا به نشان داده است، زمانی که مقابل آثار او قرار می گیریم باید حس تخیل و فانتزی درون خودمان را آزاد کنیم و با او و داستانش همراه شویم، همچون موجی که به سمت ساحل حرکت می کند.ماکاتو شینکای 47 ساله در سال 2020 آخرین اثر خود را در حالی منتشر کرد که تجربه خوب انیمیشن قبلی او یعنی نام تو همچنان در ذهن مخاطبان باقیست.
نام تو یا یور نیم علارغم مشکلاتی که در ساختار داستان نویسی و حتی شخصیت پردازی خود داشت ( مراجعه به نقد نام تو ) ولی اثر بدی نبود. اثری که مخاطبان از آن استقبال خوبی کردند و نشان دادند مدل نگاه شینکای را به داستان های عاشقانه دوست دارند.فرزند آب و هوا همچون باقی اثار شینکای درباره سرنوشت و عشق بین انسان هاست. درونمایه هایی که در تمامی آثار او تکرار می شوند.
فرزند آب و هوا به نویسندگی و کارگردانی خود ماکاتو شینکای محصول سال 2020 کشور ژاپن است. اثری که در استودیو CoMix Wave Films ساخته شده، استودیویی که تقریبا تمام اثار شینکای در آن جا متولد شده اند. CoMix Wave Films که تنها 13 سال قدمت دارد در همین مدت کوتاه به واسطه ساخت آثار شینکای نشان داده است توانایی بسیار بالایی در خلق انیمیشن هایی دارد که نه تنها به لحاظ گرافیکی چشم نواز هستند، بلکه قدرت انیمیت ژاپنی ها را در ساخت آثار دیجیتال دو بعدی به رخ همتای غربی خود یعنی آمریکایی ها می کشند.
همچون باقی آثار این استودیو، تصویرسازی گرافیکی صحنه ها و میزانسن اثر، حرف اول را میزند. این استودیو نشان داده دنیای انیمیشن های دوبعدی که با ساخت آثاری همچون داستان اسباب بازی گفته می شد به پایان رسیده است همچنان پا برجاست. از سوی دیگر ترکیب این مهارت انیمیشن سازی در کنار قدرت داستان گویی و کارگردانی ماکاتو شینکای ترکیب هیجان انگیزی را خلق کرده است. ترکیبی که در سال 2020 این اثر را نامزد شرکت در اسکار کرد، آن هم نه اسکار بخش انیمیشن بلکه انیمه فرزند آب و هوا نماینده کشور ژاپن در بخش رقابت بهترین اثر خارجی زبان بود. این همان قدرت نمایی و البته نکته ای است که ژاپنی ها به دنیا می خواستند بگویند، که ما در دنیای انیمیشن حرف اول را میزنیم.
ادامه مطلب را در وبلاگ ambahamir.blog.ir بخوانید.
مطلبی دیگر از این انتشارات
نقد و بررسی انیمه Seven Days War
مطلبی دیگر از این انتشارات
مای هیرو آکادمی "معرفی فصل اول"
مطلبی دیگر از این انتشارات
نقد و بررسی انیمه a silent voice