ارز دیجیتال آریوا : پرچم قرمز برای هولدر ها

این یک توصیه مالی نیست لطفا خودتون تحقیق کنید !
پروژه خطرناک طبقه بندی میشود
پروژه خطرناک طبقه بندی میشود


دومین پست از سری آریوا رو دارم مینویسم و خیلیا بعد از انتشار قسمت اول کلی بد و بیراه بهم گفتند و ازم خواستند کمی با مدرک حرف بزنم و خب هیچ اشکالی نداره

توکن اصلی ARV یک کلون از ERC20 هست به خاطر همین از تمامی ممیزی ها و بررسی های امنیتی به راحتی رد میشه

من یک برنامه نویس بلاکچین هستم و میخوام براتون این قضیه رو روشن کنم

برای ساختن یک توکن معمولا از استاندارد ERC20 استفاده میشه و آریوا هم از همین استاندارد استفاده کرده و به همین دلیل از تمام ممیزی های امنیتی رد شده

اما نکته جذابش اینه قرار داد دیگر آریوا تحت عنوان آریوا فایننس که برای استیک کردن آریوا نوشته شده یک کپی از سوشی سواپ هست و این یکی با کلی دستکاری اومده بالا و خودمونیم، هیچ ممیزی امنیتی هم بررسیش نکرده

نکته جذاب دیگه این هست که با استیک کردن آریوا در این قرار داد شما معلوم نیست دقیقا دارید به چی کمک میکنید و در وایت پیپر فقیر آریوا این توضیح داده نشده

یک جور انگار شما پولتون رو انباشت میکنید و بدون هیچ مدلی اضافه میشه (با مدل های انباشت بانکی که ارزش ایجاد میکنند اشتباه نگیرید اینو)

آریوا ادعا میکنه 20 سال تجربه داره و من لینکدین و کلی جای دیگه رو زیر و رو کردم و این 20 سال سابقه رو پیدا نکردم (بعضیا به شرکت Accor ربطش میدند که به نظر من کاملا بی ربطه)

اما نکته بد دیگه اینه که عرضه آریوا کاملا و صد درصد متمرکزه و تیم آریوا بیشتر از 50 درصد توکن ها رو در اختیار داره

https://bscscan.com/token/0x6679eb24f59dfe111864aec72b443d1da666b360#balances

در این صفحه ببینید از طرف سازنده آریوا و اون ولتی که دیپلوی کرده آریوا رو از همون لحظه اول توکن ها چطوری توزیع شده (در صورت نیاز کامنت بزارید در یک ویدیو یوتیوبی توضیح بدم)

اما به صورت خلاصه از همون لحظه اول مقدار بسیاری از توکن ها افراد اشنا ارسال شده و بخش دیگریش هم در آینده به صرافی ها متمرکز ارسال شده

از نقدینگی ایجاد شده توسط صرافی متمرکز liquidity صرافی غیر متمرکز تامین میشه و اینطوری سازنده آریوا مالک بیشتر از 50 درصد توکن ها هست

نکته بدش اینه تیم آریوا هیچ مقدار توکن آریوا رو به صورت بازه زمانی لاک نکرده

ارسال Lp توکن ها یا همون توکن های تامین نقدینگی به یک قرار داد قفل

با یک بازه زمانی مشخص میتونه این تضمین رو بده که تیم آریوا نمیتونه هر وقت دلش خواست نقدینگی رو پس بگیره در صورتی که هیچ قفلی وجود ندارد (بررسی کنید)

توضیه میکنم در مورد قفل نقدینگی هم بخونید

قفل نقدینگی


خب تا اینجا اینا مشخص شد که چه خبره آریوا و چرخه ای رو داره که توسط سازندگان کنترل میشه و کل اسمارت کانترکت هاش هم بدون هیچ توضیحی کپیه (نه کپی کردن اشکالی نداره و کاملا تو این صنعت کار واضحی هست نکتش اینه هیچ توضیحی نداره و یک عملکرد الکی برای ایجاد ارزش هست)

تیم پشت آریوا شاید تیم پولداری باشه ولی این روشی که پیش گرفته برای واقعی کردن آریوا هم کافی نیست و یکم خطرناک هست

و اگه نتونه وضعیت فعلی رو اصلاح بکنه میتونه به سمت یک پروژه اسکم کشیده بشه

هنوز هم پروژه زیاد امنی نیست

در کل بعضیا منو به لرد ولدمورت تشبیه کردن که آدم خونخواری هستم و بد هموطنام رو میخوام ولی خب شاید هم از همون اول حق با لرد ولدمورت بود.