توکن اجتماعی چیست ؟ معرفی Social token ها و نیاز content creator ها به آن!



محتوا ساز های ایرانی عملا راهی جز یوتیوب برای کسب درآمد ندارند و پلتفرم هایی مثل اپارات هم در پرداخت کردن زیاد امن نیستند :)

راه های متنوع زیادی هست مثلا استریمر ها از سرویس های مختلف دونیت برای دریافت حمایت مالی استفاده میکنند اما این وضعیت به صورت کلی یکم یک بار مصرفه

مخاطب بعد از دونیت کردن جز دیدن یک نوشته چیز دیگری رو کسب نمیکنه اما اگر راه بهتری بود چی ؟

امروز میخوام در مورد توکن های اجتماعی در دنیای بلاکچین حرف بزنم :)

یکی از بزرگترین چالش ها به عنوان شخصی که در کشوری زندگی میکنم که از همه نظر توسط دولت های بزرگ تحریم شده دریافت کردن حمایت ها / فروش المنت های ارزنده و هر چیزی در مورد محتوام هست

بیاید فرض کنیم اگر من آریانا گرانده در ایران بودم و یا هر جای دنیا و قرار بود اثارم رو بفروشم پلتفرم هایی مثل spotify نه تنها پول خوبی بابت انتشار های من پرداخت نمیکنند بلکه دریافت کردن اون ها برای من درد سر هست

در صورت عقد یک قرار داد با spotify من حقوق انتشارم رو نسبت به یک ناشر از دست میدم و اون محتوا دیگه برای من نیست

حال بیاید راه حل دوم را بررسی کنیم

توکن های غیر قابل معاوضه
توکن های غیر قابل معاوضه


توکن های اجتماعی و NFT های اجتماعی

من به عنوان آریانا گرانده توکن $ARIA را عرضه میکنم و از طرفداران خودم میخوام با خرید این توکن از من حمایت کنند و این ویژگی هارو بهشون میدم

  • دریافت آهنگ هام قبل از انتشار رسمی
  • دریافت برچسب ها و NFT های دیجیتال مخصوص به دارندگان عمده توکن هام
  • عضویت در VIP (در دیسکورد - تلگرام و بقیه جاها)

خریدار این توکن ها علاوه بر کسب درآمد میتواند در صورت گران تر شدن در یک بازار دو طرفه آن را به خریدار دیگری بفروشد (همانند یک صرافی )

خریدار های من علاوه بر امکان کسب درآمد میتوانند با افزایش قیمت توکن من به کمک و پیشرفت من کمک بکنند

توکن های اجتماعی به معروف شدن بیشتر من و ارتباط بیشترم با جامعه طرفدار هام کمک میکنند و همچنین به دلیل استقرار بر روی شبکه های غیر متمرکز و قابلیت فروش p2p این توکن ها امکان کسب در آمد من از پلتفرم های متنوع متمرکز و غیر متمرکز وجود دارد و من دیگر نگران این نیستم که یوتیوب نتواند درآمد من را پرداخت کند

همچنین خریداران بسیار عمده توکن های من (بیشتر از 10 درصد) میتوانند امکان تبلیغ کردن در بین محتوای من را داشته باشند

چرا طرفدار های من باید این توکن ها را بخرند ؟

طرفدار ها علاوه بر علاقه مندی به من عمدتا به خاطر کسب درآمد این کاررا میکنند (نظر سنجی های متنوع در توییتر نشان میدهد) که افراد تمایل دارند از چیزی که به آن علاقه مند هستند در آمد هم کسب بکنند

برای مثال فرض کنید واحد پولی KOLAR بر بستر بلاکچین و پلتفرم سوشال بیت (پلتفرم فرضی) با افزایش قیمت بین طرفداران میتواند هم برای آنها در آمد درست کنند هم به کوروش زر اندوز به عنوان یک محتوا ساز کمک کند

همچنین NFT های خاص عرضه شده توسط کوروش با مبالغ متنوع میتواند در صورت نگهداشته شدن ارزش کلکسیونی داشته باشد

برای مثال یک شخص به قیمت 3000 دلار NFT کوروش را میخرد و بعدا به قیمت 3500 دلار آن NFT را به شخص دیگری میفروشد

از این تبادل مالی 10 درصد نسیب کوروش میگردد و وی میتواند در یک مبادله بین کاربران نیز سود خود را داشته باشد

اگر به مثال اریانا گرانده برگردیم پلتفرم Spotify هرگز همچین مبلغی را پرداخت نمیکند و به علاوه کلیه حقوق را از آن خودش میکند

به صورت خلاصه وار توکنیزه کردن دارایی های اجتماعی راه حلی بسیار جذاب خصوصا برای محتوا ساز های ایرانی است

با من همراه باشید تا در مقاله دوم تاثیر این توکن ها در اجتماع رو بررسی کنیم

مرسی از مطالعتون

لطفا با کامنت گذاشتن نظر خودتون رو بیان کنید و برای بقیه هم به اشتراک بگذارید