قدرت درخواست کردن از دیگران

سال نو رو بهتون تبریک می‌گم و امیدوارم بتونیم در طی سال جدید، با هم اینجا یه روند رشد رو طی کنیم. امروز اومدم براتون راجع به «قدرت درخواست کردن» بنویسم. واقعیت اینه که برای خودم هم خیلی سخت بوده همیشه و همواره ذهنم دنبال راهی بوده که برای خودم آسون‌ترش کنم. چیزی که می‌خونین، تجربه خودم از این موضوعه.

فرض کنین وسط یه جاده‌ای ماشینتون خراب شده و امداد خودرو اینا به هر دلیل نمی‌تونن بیان و مجبورین به یکی از دوستاتون زنگ بزنین بیاد کمک. فکر می‌کنین از بین دوستاتون، چند نفر هستن که حاضرین ازشون درخواست کنین؟ چند نفر هستن که اگه درخواست کنین میان؟ تجربه بهم ثابت کرده که عدد جواب واقعی هر دو سوال از چیزی که خودمون تو ذهنمون هست، بیشتره.

جمله «من یه چیزی به ذهنم رسیده، بیا با هم انجامش بدیم» از ابتدای بشریت یک محرک قدرتمند پیشرفت بوده. (تصویر ساخته شده با هوش مصنوعی DALL E)
جمله «من یه چیزی به ذهنم رسیده، بیا با هم انجامش بدیم» از ابتدای بشریت یک محرک قدرتمند پیشرفت بوده. (تصویر ساخته شده با هوش مصنوعی DALL E)

ما خیلی اوقات برای یه کاری یا یه نیازی لازمه که از کسی درخواست کنیم یه کاری واسمون بکنه. خیلی اوقات
هم ممکنه فکر کنیم که اون شخص امکان نداره این کارو برامون انجام بده. هی توی ذهنمون شاید سناریو‌هایی از نه گفتن یا ناراحت شدن اون شخص رو بسازیم و برای خودمون بهونه بسازیم که درخواست نکنیم. (در این راستا شما رو به پست «اقدام چیست و چرا؟» از خودم، ارجاع می‌دم.) این درخواستا می‌تونن در هر شکل و اندازه‌ای باشن و بسته به نوعشون ممکنه مقاومتمون در مقابلشون کم یا زیاد باشه. در نهایت همشون از یک سری ترس درونی میان که در کودکی ساخته شدن و می‌تونیم در بلوغ، تغییرشون بدیم.

مثلا برای پیدا کردن کار، ممکنه یه نفر پیدا کنیم که توی اون شرکتی که مد نظرمونه. بعد ازش بخوایم که برای ما کانکشنی بسازه که بتونیم هم راجع به شرکت بیشتر بدونیم که بفهمیم اصلا می‌خوایم واقعا اونجا کار کنیم یا نه و اینکه بیشتر دیده بشیم و شانس بیشتری در پیدا کردن کار در اون شرکت داشته باشیم. درخواست کردن ازش می‌شه یه متنی مثل این:
«سلام، وقتتون بخیر. من علاقه‌مند هستم که در شرکت x کار کنم و دیدم شما اونجا مشغول هستین. چندتا سوال راجع به شرکت ازتون داشتم که ممنون می‌شم وقتی در اختیارم بذارید و جواب بدید. می‌خواستم از فضای شرکت بیشتر بدونم. مثلا فضای رشدش چجوریه؟ محیط و جو شرکت چجوریه؟ استک فرانت‌-اند شرکت چی هست؟ مسائل چالش بر‌انگیز چقد حل می‌کنین طی تایم کاری؟» و سوالایی مثل اینا.

خیلی اوقات ممکنه فکر کنیم اگه همچین درخواستی از شخص کنیم، به اون چیزی که مطلوبمون هست نرسیم ولی در عمل اگه «درخواست کنیم»، ممکنه اون شخص رو ببینیم که با گشاده‌رویی برامون اون کارو انجام می‌ده. البته همیشه هم لزوما این اتفاق نمی‌افته و تا حدودی هم بستگی به شخصی که ازش درخواست می‌کنیم داره. بعضا هم لازمه در ازای درخواستمون، چیزی پرداخت کنیم. حالا چی می‌شه که اون شخص بدون چشم‌داشتی به درخواستمون پاسخ می‌ده؟

من یه تئوری دارم که آدما علاوه بر ویژگی‌هایی مثل خوش‌قلبی و اینا، دوست دارن حس مفید بودن و مقبول بودن داشته باشن. وقتی ما یه درخواستی از کسی کنیم، وقتی بتونه کاری برامون انجام بده، حس مفید بودن و قدرتمند بودن می‌تونه داشته باشه و این کار می‌تونه حس و حالشو هم خوب کنه. اگر خودمون هم بخوایم این ویژگی رو در خودمون ایجاد کنیم که اگر کسی ازمون چیزی رو خواست که می‌تونیم براش انجام بدیم، با کمال میل انجامش بدیم، ممکنه این حرفم بتونه کمک کنه جور دیگه‌ای به هم به قضیه نگاه کنیم یا به قول مسعود (ملک محمدی) بودنمونو عوض کنیم یا یه بستر جدید براش خلق کنیم.

خلاصه که آدم به تنهایی تا یه جایی توانایی داره همه چیو خودش پیش ببره. نترسید از اینکه از آدما درخواست کنید. درخواست کمک برای حل یه مسئله، گرفتن ترفیع شغلی، یا اصلا ساختن یه شرکت، هر چی. وقتی به قدرت درخواست کردن دست پیدا کنید، شما هم مثل همه انسان‌ها، علاوه بر توانایی‌های خودتون، دسترسی به گستره عظیم توانایی بشر خواهید داشت که کارهای فوق‌العاده‌ای بکنید.