برگه تقلب: تمام فرآیندهای طراحی محصول (UI-UX-Research)
در این مطلب، قصد داریم برگه تقلب فرآیندهای طراحی محصول یا یک راهنمای مختصر و مفید در زمینه پروداکت دیزاین رو در اختیارتون قرار بدیم. بنابراین، با ما همراه باشید و خودتون رو برای مطالعه چکیده مفیدی از فرآیندها و فعالیتهای زیر آماده کنید:
- طراحی محصول در دیزاین اسپرینت
- برگه تقلب فرآیند طراحی رابط کاربری
- فعالیتهای تجربه کاربری در چرخه طراحی
فرآیند طراحی محصول در دیزاین اسپرینت (Design Sprint)
دیزاین اسپرینت یک فرآیند 5 روزه و محدوده که توسط گوگل و بهمنظور پیدا کردن جوابهای مناسب برای سوالات کلیدی کسبوکارها طراحی شده. همه تیمهای سازمانی میتونن از این فرآیند استفاده کنن.
مهمترین مراحل دیزاین اسپرینت عبارتند از:
۱. درک مسئله
برای درک مسئله لازمه همه اعضا تیم از جمله، طراح محصول، مدیر کسبوکار، مدیر محصول و مالک محصول با اصلیترین اهداف طرح آشنایی پیدا کنن. انجام این کار از طریق فعالیتهایی مانند گفتوگو، مشاهده و درک کاربر، تجزیهوتحلیل الزامات، تعریف پرسونا و use-case ها امکانپذیره. در نهایت، مواردی از قبیل پرسونا، داستان کاربر، نقشه سفر کاربر و جریان کاربری از اصلیترین خروجیهای این مرحله خواهند بود.
۲. تحقیق کاربر
تحقیق کاربر یکی از مهمترین مراحل دیزاین اسپرینت به حساب میاد. این مرحله توسط تیم طراحی و از طریق مطالعه و مقایسه رویکردهای رقبا، بررسی ویژگیهای مشابه، تجزیهوتحلیل ترندهای UI/UX، مطالعه و تحقیق درباره اصول و قوانین تجربه کاربری و همچنین، استفاده از دستورالعملهای UX و Design System امکانپذیره. انجام موفقیتآمیز این فعالیتها به ارائه مجموعهای از ایدههای قابل اجرا و نزدیک به واقعیت، دسترسی به اسناد مربوط به محاسبههای انجام گرفته با کاربران و ایجاد پرسونا منتهی میشه.
۳. طرح اولیه
طبیعتا، وقتی صحبت از فرآیند دیزاین اسپرینت به میون میاد، ارائه طرح اولیه اهمیت زیادی پیدا میکنه. به این معنی که تیم طراحی، مدیر محصول، مالک محصول و کارشناسان تیم فنی همگی دور هم جمع میشن؛ هدفشون هم اینه که به فعالیتهایی مانند ایدهپردازی، انجام جلسات طوفان فکری از دیدگاه فنی و ترسیم طرحها و بهاشتراکگذاری اونها با دینفعان بپردازند. از این طریق، اونها قصد دارن به طراحی اولیه (Sketches)، طراحی وایرفریمها، پروتوتایپسازی، ماکتسازی و طراحی جریان کاربری دست پیدا کنن.
۴. طراحی محصول
در این مرحله، باز هم اعضا تیم طراحی، مدیر محصول، مالک محصول، کارشناسان تیم فنی و مدیر کسبوکار فکرهاشون رو روی هم میذارن. این افراد تلاش میکنن رابط کاربری (UI) رو طراحی کنن؛ Guidlineها و طرحها رو نهایی کنن؛ و همچنین، با برگزاری جلسات متعدد بازخوردها و دیدگاههای تجاری و فنی ذینفعان رو دریافت کنن. تمامی این تلاشها بهمنظور ارائه طراحی رابط کاربری (LO-Fi) و (Hi-Fi)، ایجاد پروتوتایپهای نزدیک به واقعیت، طراحی عناصر و مولفههای UI و بهبود دیزاین سیستم انجام میگیره.
۵. پیادهسازی
بعد از پشت سر گذاشتن همه مراحل یاد شده، نوبت به پیادهسازی طرح میرسه. این کار با همکاری تیم توسعه و تیم طراحی و از طریق، توسعه تیم طراحی در حوزههای back-end و front-end امکانپذیره. انجام این فرآیند، نهایتا دسترسی به محصولی توسعهیافته بههمراه عملکردها رو ممکن میکنه.
۶. ارزیابی
مرحله ارزیابی با مشارکت تیم طراحی، مدیر محصول و مالک محصول انجام میگیره. این افراد از طریق، مقایسه ویژگیهای محصول اجرا شده با طراحی نهایی و بررسی فلوهای تجربه کاربری تلاش میکنن مشکلات این حوزه رو برطرف کنن. دریافت بازخوردهای کاربران، ارائه گزارشهای جامع درباره ارزیابی UI، بهبود بخشهای مورد نیاز و ارائه تستهای A/B از مهمترین خروجیهای این مرحله به حساب میان.
لینک فایل برگ های تقلب در آخر مطلب
فعالیتهای تجربه کاربری در چرخه طراحی محصول یا طراحی خدمات
تجربه کاربری یکی از مهمترین مراحل فرآیند طراحی محصول و یکی از رایجترین مفاهیمی است که این روزها زیاد به گوش میرسه. هدف از طراحی UX ، راحت کردن نحوه کار با محصول، بالابردن کارایی و ایجاد تجربهای خوشایند در هنگام کار با محصوله خلاصه، هر عاملی که در ایجاد احساس رضایت مشتری نسبت به یک برند، محصول یا خدمات نقش داشته باشه بخشی از تجربه کاربری به حساب میاد. مهمترین مراحل طراحی تجربه کاربری عبارتند از:
۱. کشف کردن
کشف تجربه کاربری و مشکلات و مسائل مربوط به این حوزه با روشهای مختلفی امکانپذیره. از آن میان، باید به مواردی مانند انجام تحقیقات میدانی و مصاحبه با کاربران و انجام تحقیقات به روش خاطرات روزانه اشاره کرد. البته، مصاحبه با ذینفعان محصول، مصاحبه با تیم فروش و پشتیبانی، بررسی نیازها و محدودیتها و نظارت بر تماسهای پشتیبانی هم از مهمترین اقداماتی هستن که بررسی نقاط ضعف و قوت محصول ارائه شده رو ممکن میکنن؛ و به شناسایی مزایا و معایب محصولات رقبا کمک میکنن. برای اجرای این بخش از فرآیند لازمه ابتدا متحدان خودتون رو پیدا کنید؛ با متخصصان و کارشناسان این حوزه گفتوگو کنید؛ از دستورالعملهای مربوط به اخلاق حرفهای پیروی کنید؛ مشارکت دینفعان رو جلب کنید؛ منابع اطلاعاتی مورد نیاز رو جستوجو کنید؛ و متریکها و معیارهای UX رو مشخص کنید.
۲. بررسی و تحقیق
بررسی و تحقیق در زمینه طراحی تجربه کاربری نیازمند بهکارگیری روشهای گوناگونی است. از این جمله، باید به تکنیکهایی نظیر تحلیل رقبا، بررسی طراحیها، ایجاد پرسونا، تجزیهوتحلیل وظایف کاربر و همجنین، ترسیم نقشه سفر کاربر اشاره کرد. بهعلاوه، استفاده از روشهایی مانند ارائه طراحی کاربر محور، بررسی و تحقیق، قدم زدن گروهی، ارزیابی نمونه اولیه و دریافت بازخوردها، نوشتن داستانهای کاربر و مرتبسازی کارت هم از تاثیرگذارترین اقداماتی هستن که به موفقیت طراحی تجربه کاربری کمک میکنن. برای این منظور، پیشنهاد میکنیم از اصول طراحی تعاملی تاگ پیروی کنید؛ دستورالعملهای مبتنی بر شواهد رو دنبال کنید؛ دسترسپذیری جهانی رو سرلوحه کار خودتون قرار بدین؛ و با ارائه پیشفرضهای مناسب، بررسی تناقضها و ناهماهنگیها و بهبود خطاها به بهینهسازی طرحها کمک کنید.
۳. ارزیابی
ارزیابی طراحی تجربه کاربری با استفاده از روشهای گوناگونی امکانپذیره. از این میان، باید به مواردی مانند تست کاربردپذیری کیفی، تحقیق آموزشی، گفتوگو با گروه کاربران، نظارت بر رسانههای اجتماعی و آنالیز پستها در تالارهای گفتوگوی کاربران اشاره کرد. همچنین، با استفاده از روشهایی مانند انجام تست معیار (Benchmark Testing)، ارزیابی دسترسپذیری و پیگیری دستورالعملهای ارزیابی و کمکرسانی شما میتونید به نتایج متعددی دسترسی داشته باشید. برای مثال، میتونید از دادهها و اطلاعات شخصی محافظت کنید؛ خبرهای خوب و بد رو ارائه بدین؛ وضعیت کاربردپذیری رو در طول زمان برسی کنید؛ کاربران مختلف و گروهبندی اونها رو بشناسید؛ مشکلات کاربردپذیری رو بررسی کنید و اطلاعات مفیدی رو با کاربران بهاشتراک بگذارید.
۴. شنیدن
شنیدن هم یکی از مهمترین مراحلیه که به بهبود طراحی تجربه کاربری کمک میکنه. برای این منظور، لازمه با برگزاری نظرسنجیهای مختلف و بررسی آنالیزها با مشکلات این حوزه آشنایی پیدا کنید. در این میان، بررسی بازخوردها و سوالات متداول، توسعه کنفرانسی، برگزاری جلسات پرسش و پاسخ و آنالیز کارنگرهای جستوجو مفید خواهند بود. در مجموع، برای طراحی تجربه کاربری در بهترین حالت ممکن پیشنهاد میکنیم حتما به نظرات کاربران توجه کنید؛ نیاز کاربران رو به آموزش کاهش بدید؛ درباره آینده محصول و چشماندازهای اون صحبت کنید و افراد توانمندی رو جذب تیمتون کنید که بتونن نقش موثری رو در روند تحقیقات و آزمایشها ایفا کنن.
لینک فایل برگ های تقلب در آخر مطلب
برگه تقلب فرآیند طراحی رابط کاربری
برگه تقلب همونطور که از اسمش پیداست یک راهنمای کامل و در عین حال مختصره که کمک میکنه فرآیند طراحی رابط کاربری رو با سرعت و دقت کاملتری انجام بدید. مهمترین مراحل این فرآیند عبارتند از:
۱. درک صحیح از نتایج پژوهش کاربری
داشتن درک کامل و درستی از تحقیقات انجام شده درباره کاربران از مهمترین عواملی است که به ارائه یک محصول کاربر-محور کمک میکنه. انجام این کار با استفاده از ابزارهای گوناگونی امکانپذیره. ابزارهای مستندسازی مانند Notion و Confluence، Trello، ابزارهای وایت برد از قبیل، Figjam، Miro و Visio و همچنین، پیامرسانهایی مانند Slack، Discord، Skype و Microsoft Teams از اصلیترین ابزارهایی هستن که به مستندسازی این پژوهشها و درک صحیح اونها کمک میکنن.
۲. معماری اطلاعات
معماری اطلاعات بهعنوان ستون اصلی طراحی محصول عمل کرده و زمینه رو برای ناوبری اون فراهم میکنه. با استفاده از ابزارهایی نظیر Notion و Confluence برای مستندسازی؛ SKECH، Figma، Adobe XD برای طراحی؛ و همچنین، با کمک ابزارهای وایت برد و خودکار و کاغذ انجام این کار امکانپذیر خواهد بود. مجموعه این فعالیتها و بهرهگیری از این ابزارها به ارائه معماری اطلاعات به صورت بصری کمک میکنه.
۳. طراحی وایرفریم
طراحی وایرفریم یکی از مهمترین عواملی است که به محققان تجربه کاربری، طراحان، تیم فنی و تجربهنویسان کمک میکنه تا بتونن محصول رو با وضوح بیشتری مجسم کنن و تصور دقیقتری از اون داشته باشن. با استفاده از ابزارهایی مانند SKECH، Figma، Adobe XD، MockFlow، Balsamiq، OmniGraffle و LucidChart انجام این کار امکانپذیر خواهد بود. نهایتا، ارائه وایرفریمهای مختلف از Low-Fidelity گرفته تا High-Fidelity اصلیترین خروجی این مرحله خواهد بود.
۴. سازماندهی اسکرین فلوها
سازماندهی ScreenFlowها به درک برخی از پیچیدگیهای موجود در پروژه کمک میکنه و آشنایی با لایههای کاربران، سناریوها و نقاط تماس رو برای تیمها آسونتر میکنه. این کار معمولا با استفاده از تعدادی ابزارهای طراحی و وایتبرد از قبیل SKECH، Figma، Adobe XD، Visio و Miro انجام میشه. به این ترتیب، تیمها میتونن اسکرین فلوها رو بهصورت بصری ارائه بدن.
۵. نمونه اولیه
طراحی نمونه اولیه حصوصا بهصورت Lo-Fi به ایدهپردازی، ارزیابی و دریافت بازخوردهای درون تیمی کمک میکنه. برای این منظور، معمولا از ابزارهایی مانند SKECH همراه با Invision، Adobe XD، Principle، Framer-Gs، Flinto، فتوشاپ و Adobe Illustrator استفاده میشه. در نهایت، خروجی این مرحله دستیابی به محصول طراحی شده همراه با پروتوتایپ خواهد بود.
۶. ساخت و بهروزرسانی دیزاین سیستم و کنترل نسخه
ایجاد و بهروزرسانی دیزاین سیستم یکی از مهمترین و ارزشمندترین مراحلی است که به ارتقا محصولاتی با مقیاس در حال رشد کمک میکنه. کم کردن شکاف موجود میان برنامهنویسان و طراحان و همچنین، سرعت بخشیدن به روندهای بهروزرسانی آتی از مزایای دیگهای به حساب میان که از طریق دیزاین سیستم قابل دستیابی هستن. این کار عموما با استفاده از ابزارهایی مانند SKECH و همچنین، از طریق کنترل نسخه Abstract انجام میشه. خروجی این مرحله شامل طراحی عناصر مورد نیاز برای دیزاین سیستم و قرار دادن آخرین طراحی بر روی کنترلکننده نسخه خواهد بود.
۷. طراحی رابط کاربری
طراحی رابط کاربری مهمترین مرحله طراحی محصول به حساب میاد. دلیلش هم اینه که رابط کاربری درست همون چیزیه که کاربر یا مشتری مستقیما باهاش تعامل برقرار میکنه. این کار عموما با استفاده از ابزارهایی نظیر SKECH و Adobe XD انجام میشه. سرانجام، طراحی رابط کاربری نهایی میشه و در اختیار تیم توسعه قرار میگیره.
۸. افزودن انیمیشن
اضافه کردن Motionها به رابط کاربری از بهترین اقداماتی است که تجربه غنیتری رو برای کاربران ایجاد میکنه. در عین حال، انجام این کار به توسعهدهندگان کمک میکنه تا درک بهتری از رفتارها و تعاملات کاربران داشته باشن. برای این منظور، معمولا از ابزارهایی مانند SKECH همراه با Invision، Principle، Flinto، Marvel و ProtoPie استفاده میشه. انیمشنهای اضافه شده به طرح از اصلیترین خروجیهای این مرحله به حساب میان.
۹. تحویل دادن طرحها
برخلاف تصور رایج، تحویل دادن طرحها حاصل همکاری مستمر بین طراحان و توسعهدهندگان خواهد بود. Zeplin و Slack و همچنین، Sympli-Slack از مهمترین ابزارهای موثر در پیشبرد این مرحله به حساب میان. سرانجام، محصول نهایی در اختیار تیمهای توسعهدهنده موبایل و فرانت قرار میگیره تا اعضا این تیمها کار بر روی توسعه محصول رو شروع کنن.
۱۰. ارزیابی و بهبود محصول
با توجه به تحول دائمی نیازهای کاربران، تنوع چالشهای موجود و تغییر رفتارها و انتظارات مشتریان، ارزیابی محصول و بهبود اون یک فرآیند همیشگی و پایانناپذیر تلقی میشه. این کار با استفاده از ابزارهای مربوط به فاز ارزیابی در UX انجامپذیر خواهد بود. تستهای قبل و بعد از طراحی محصول از اصلیترین خروجیهای این مرحله به حساب میان.
لینک فایل برگ های تقلب در آخر مطلب
سخن آخر
در این مطلب، تلاش کردیم فرآیندهای طراحی محصول رو به مختصرترین و کاربردیترین روش ممکن با شما بهاشتراک بگذاریم. در عین حال، بهترین ابزارهایی رو معرفی کردیم که برای تکمیل هر یک از مراحل میتونن بهتون کمک کنن. نظر شما چیه؟ آیا شما هم مرحله یا ابزار دیگهای رو سراغ دارید که بتونه در پروداکت دیزاین راهگشا باشه؟
مطلبی دیگر از این انتشارات
نحوه ایجاد و مدیریت تیم UX: ساختار تیم طراحی در انواع شرکتها
مطلبی دیگر از این انتشارات
طراحی محصول: فرآیند یوایکس رایتینگ - تجربهنویسی (UX Writing)
مطلبی دیگر از این انتشارات
طراحی محصول: فرآیند طراحی رابط کاربری یا User Interface