نشریه تخصصی مطالعات، سواد و تحلیل بازیهای دیجیتال* صفحه انتشارات ما: https://virgool.io/Bazibaan
نگاهی بر عوامل مؤثر بر میزان رضایت توسعهدهندگان از فروشگاههای دیجیتال
صابر سبحانی/ بازی بان - شماره دوم/ تیرماه 97
لینک دانلود: yon.ir/gOMTT
بررسی انتظارات توسعهدهندگان بازیهای رایانهای از سایت و امکانات فروشگاههای دیجیتال
چه فروشگاهی واقعاً موفق است؟ در عصر حاضر که فروشگاههای دیجیتال بازی، سهم هنگفتی در درآمد سالانه و تعجب برانگیز در دنیا دارند و روز به روز از نظر امکانات و اسکانات و تجهیزات و تعداد کارمند بزرگتر میشوند، توجه به نیازهای خریداران و توسعه دهندگان دو مورد از دلایل بقای آنهاست. طبعاً یک فروشگاه دیجیتال بازی، هنگامی واقعاً موفق است که بتواند درک متقابلی نسبت به طرفهای روبرویش داشته باشد.
نیازهای خریداران به جای خود، توسعهدهندگان هم برای میل به همکاری با فروشگاههای دیجیتال شرایط و درخواستهایی دارند که در این مقاله، با فرض کامل بودن یک فروشگاه دیجیتال، به 10 مطالبه مهم آنها میپردازیم. منظور از کامل بودن این است که فروشگاه دارای انجمن گفتگو برای هر بازی، پشتیبانی فنی، صفحات خبری و اطلاعاتی از بازیها، سرورهای قدرتمند، سیستم امتیازدهی و نقد کاربران باشد و ضمناً تعدد خریداران و توسعهدهنگان و سایر زمینههای اولیه و تکمیلی برای فراهم کردن رضایت فراگیر برای فروش دیجیتال را از قبل تأمین کرده باشد.
برای بررسی این موضوع به سراغ یکی از مقالههای خارجی میرویم و نگاهی به نتایج کسب شده آن مقاله میاندازیم؛ با زاویه دید لارس داکت، که یک بازیساز مستقل و گیمر و البته از فریلسنرهایی است که با شرکت فروش دیجیتال خارجی همکاری داشته است. تحقیقی که ماحصل ارتباط آقای داکت با 230 توسعهدهنده است بررسی میکند که بازیسازان مستقل چه انتظاراتی از تیم مدیریت فروشگاههای دیجیتالی دارند که بطور مستقیم و غیرمستقیم بر رروی آمار فروش بازیهایشان تأثیر گذارند.
هرچند نظرات متفاوت است اما با توجه به سیاست اتخاذ شده یک فروشگاه، مطمئناً درخواستهای توسعه دهندگان شباهتهایی به هم دارد و در برخی موارد این شباهتها بسیار نزدیک به هم و در برخی موارد درجه اهمیت مسائل بسیار کم است. در این بررسی حدود هفتاد و یک مسأله مجزا مطرح شد که با توجه به نظر خود توسعهدهندگان شرکت کننده در نظرسنجی، از نظر اهمیت به 10 مسئله برتر استخراج شده توسط لارس داکت میرسیم که در این مقاله به آنها اشاره میشود.
پیش از بیان 10 مورد لازم به ذکر است که حدود 232 توسعهدهنده در این ارزیابی شرکت کردند (که این یعنی نمونه 2 درصدی از 10 هزار توسعهدهنده وقت تخمین زده شده فروشگاه که آمار نسبتاً خوبی از دید داکت، برای نتیجهگیری است).
بطور خلاصه، باید تأکید کرد که فرشگاه مزبور:
الف-دارای قابلیت نظردهی کابران است که هر کاربر میتواند زیر صفحه اصلی بازی نظر بدهد.
ب) صفحات مختلف شرح بازی، تصاویر، ویدئوهای کاربران، انجمنهای گفتوگو و ارسال تیکت پشتیبانی است.
ج) بخش امتیازدهی، بر حسب درصد، میزان رضایت کاربران از بازی را نشان میدهد که برای مثال با رنگهای شناخته شده قرمز، نارنجی، زرد و سبز به چشم میاید.
د) امکانات مخصوص توسعهدهنده شامل درج شرح بازی و تغییرات آن، آمار فروش بازی و … هم مهیا هست.
1- برداشتن امکان حذف پیام توسعهدهنده از زیر نظر کاربر
هنگامی که تیم مدیریت فروشگاه، تصمیم دارد تا به کاربر این امکان را بدهد که اگر خواست پاسخ توسعهدهنده را از زیر نقد خودش حذف بکند، عملاً توسعهدهنده بشکل احمقانهای فرصت پاسخگویی به عموم کاربران میگیرد درحالیکه توسعهدهنده نمیتواند پاسخ خودش را به نقد غیرمنصفانه و یا نادرست به اطلاع همه برساند.
2- روشن شدن اینکه یک توسعهدهنده به چه چیزی احتیاج دارد تا مورد عنایت فروشگاه در بخش مطالب ویژه و برجسته نماییهای گوناگون قرار بگیرد.
عدم شفافیت در تعیین و انتخاب بازیهای صفحه اول سایت فروشگاه، یا بخش بازیهای پیشنهادی، توصیه هفته، تخفیف دار و در دید و غیره یک مسأله بسیار مهم است. سؤالات زیادی مطرح است مانند اینکه آیا تعداد فروش بازی از نظر مدیران تصمیم گیرنده حائز اهمیت است و یا نقدهای کاربران؟ یا زمان بیشتری که کاربران برای بازی میگذرانند؟ سود و درآمد بازی؟ و اینکه اصلاً با چه کسی میتوان در این مورد صحبت کرد؟ انجمن سایت فروشگاه؟ بخش ارتباط با ما در سایت؟ ارسال ایمیل؟
تمام این سؤالات نشان میدهد که توسه دهندهها برای بیشتر دیده شدن و کسب تکلیف در این مورد، دچار ابهامات زیادی هستند که فقط تصمیم گیرندهها از آنها با خبرند!
3- گزارش باگهای بازی، پشتیبانی فنی بازیها
ایراداتی که ناشی از نرمافزار کلاینت فروشگاه دیجیتال است و نه از بازیساز، همیشه مورد سؤال کاربران است و این موارد را از بازیساز جویا میشوند. یک بازیساز چقدر میتواند بطور مداوم و خستهکننده به کاربران بگوید که این ایرادها مثل «دانلود نشدن»، «عدم دسترسی به فایل»، به اینجانب مربوط نیست و ناشی از مشکلات کلاینت و سایت فروشگاه است. یک مکان مخصوص برای تیکت اینچنینی و یا امکان فوروارد (انتقال مستقیم) تیکها به پشتیبانی فروشگاه میتواند بار سؤالات نامربوط به بازیسازها را از روی دوششان بردارد و کارگشا باشد.
4- یکپارچه سازی انجمن برای توسعهدهندگان.
اینکه کاربران بتوانند در انجمنهای مختلف فایلهای مختلف را ارسال کنند و یا ببینند، امکان جالبی است اما اینکه یک توسعهدهنده مجبور باشد برای بررسی نظرات کاربران و مشاهده فعالیتهای آنها پیرامون بازیهای گروه توسعه دهنده، بین تمام اتاقها و انجمنهای گفت و گو بچرخد، مناسب نیست. اگر توسعهدهنده بتواند تمام پستهای ارسالی درمورد تمام بازیهای خودش را بشکل تجمعی در یک انجمن یکتا ببیند، کار کنترل و برآورد و تحقق رفع نیاز کاربران را را برایش آسان خواهد کرد.
5- شناسایی و حذف کاربران متخلف.
تعدادی از کاربران بیادبانه و غیرمنصفانه و بشکل زهرآگین به نقدهای آزاردهنده و ارسال پیامهای ناشایست میپردازند که حتی اگر یک توسعهدهنده آنها را از انجمن خودش حذف کند و کاربر متخلف را بیرون کند، آن کاربر مجدداً به صفحه سایر توسعهدهنده ها میرود و به کار ناشایست خودش ادامه میدهد و نقدهای آزاردهنده مینویسد. آیا بهتر نیست که این دست از کاربران از مدیریت کنترل و بنابه تخلف و اختلالهایشان محدود بشوند؟
6- افزایش حجم توسعه دهندگان طبقه متوسط. ( یعنی بازیهای خلاقانه، نوآوارانه و مبتکرانه و زیبا)
تیم مدیریت سایت فروشگاه میتواند به افزایش کیفیت تیمها کمک بکند. یعنی تهیه گزارشی که نشان میدهد چطور بعضی از تیمها درآمد بالایی در سال دارند. احتیاجی به نام بردن از تیمها نیست اما این میتواند اشاره کند که یک تیم موفق چه کارهایی انجام میدهد و چه مراحلی را طی میکند تا به موفقیت برسید و این به توسعهدهندگان دیگر کمک میکند تا تولیدات ارزشمندتری داشته باشند. این گزارش میتواند گزارش سالانه باشد که سال به سال معیارها و استاندارهایش اصلاح و بهبود پیدا میکند.
7- نقدهای برگزیده که در صفحه اصلی بازی به نمایش در میآید متناسب با درصد رضایت کلی کاربران باشد.
در زیر صفحه اصلی بازی، نظرات کاربران به نمایش در میآید و از این بین نظر 10 نفر بعنوان نظرات منتخب در صفحه اصلی قابل مشاهده است. حال زمانیکه 70% کاربران از بازی راضی هستند، نباید نوع چینش نقدها در صفحه اصلی بازی بگونهای باشد که از 10 نقدی که به نمایش درمیآید 9 تا از نقدها منفی باشد و 1 نقد مثبت، بلکه باید 7 نقد مثبت و 3 نقد منفی به نمایش در بیاید چرا که چینش نقدها در زیر صفحه اصلی اگر بر اساس میزان پسند اعضا باشد جالب نیست چرا که بهرحال گاهی نقدهای منفی بیشتر جلب توجه میکنند.
8-بهینه کردن فهرست بازیهای در مسیر انتشار (اصطلاحاً بزودی)
هرچند این فهرست یعنی «بهزودیها» روشی برای یافتن عناوین جدید خیلی مهم است اما با عدم مدیریت صحیح و با توجه به افزایش تعداد این دست از بازیها، کاربرد مفید خودش را از دست میدهد و ضمن انباشته شدن تعداد زیادی از نام بازی در مسیر انتشار در این فهرست، طی هفته به هفته، شکل ناقصی از خودش را به جای میگذارد. به این صورت که اگر فروشگاه خواهان کاربردی بودن این ویژگی در سایت است باید اطلاعات اولیه را درمورد بازیهای جدید جمع آوری کند تا در تعیین جایگاه بازی در فهرست و دادن اطلاعات به کاربران مفید واقع بشود. در غیر اینصورت فقط کورکورانه چیزهای جدید را ترویج میکند که با همهمه وارد فروشگاه میشوند. بعلاوه در این نوع فهرستبندی، اگر توسعهدهنده متقلب با دستکاری در تنظیمات تاریخ انتشار بازی، سعی کند بازی خودش را در دید مخاطب قرار بدهد و از این امکان برای تبلیغ رایگان بازی خودش استفاده کند، درواقع یک فهرست آلوده را در اختیار کاربران قرار داده است.
9- درمورد بازیهای آنلاین
در بخش گپ و چتهای متنی، مبتنی بر سختافزار و نرمافزار فروشگاه، توسعهدهندگان باید بتوانند کاربران خاطی که به تبلیغ هک، تقلب و … میپردازند را ردیابی و شناسایی بکنند.
10- امکان پاسخ به شخص ارسال کننده تاپیک (یک موضوع جدید) در انجمن فراهم باشد.
در انجمن مخصوص بازی، هنگامی که توسعهدهنده یک تاپیک را به یک دلیل خاص حدف میکند باید بتواند موضوع را به کاربر انتقال بدهد که چرا تایپک حذف شده است. برای مثال اگر یک کاربر با ارسال تاپیک که حاوی یک لینک است به وجود یک سایت که بازی را هک کرده است، اقدام کند، با توجه به اینکه توسعهدهنده امکان ویرایش پست کاربران را در انجمن ندارد، توسعهدهنده مجبور به حذف تاپیک میشود، با این وصف باید بتواند دلیل حذف تاپیک را به گوش کاربر ارسال کننده برساند. ارسال پیام شخصی به ارسال کننده تاپیک و یا با نوشتن دلیل حذف تاپیک در انجمن.
از این 10 مورد، شماره های 1 و 3 و 4 و 9 و 10 مربوط به انجمن، شماره 2 مربوط به فروشگاه و شماره های 5 و 6 و 8 به مدیریت فروشگاه دیجیتال و شماره 7 به بخش نقد کاربران مربوط است.
بطور خلاصه، توسعهدهندگان از تیم مدیریت فروشگاه دیجیتال میخواهند تا امکانات ارتباط با گیمرها را بهبود بخشد و از طرفی با ثروتنمندتر شدن ثروتمندان مبارزه کند و به مطالبات دیگر که نیازمند توجه هستند، رسیدگی کند.
ایرادات بسیار کم اهمیت: ایراداتی هم هستند که جزو هفتاد و یک مسأله توسعهدهندگان بوده اما در مقاله به آنها اشاره نشده است که البته از درجه اهمیت بسیار پایینی برخوردار بودند ولی به هرحال بد نیست به چند مورد از آنها اشاره بشود، مثل «امکان حذف بخش نظرات بازی»، «تغییر طیف رنگ درصد رضایت کاربران (باتوجه به اینکه 1% عدد کمی است اما رنگ میزان رضایت را دفعتاً تغییر میدهد) و ... اشاره کرد.
پی نوشت ها:
1.https://www.pcgamer.com
2.By Lars Doucet October 27, 2017 (برگرفته از مقاله لارس داکت)
مطلبی دیگر از این انتشارات
گیم دیپلماسی؛ بازنمایی سیاست در بازی
مطلبی دیگر از این انتشارات
کنترلهای والدینی: قسمت دوم
مطلبی دیگر از این انتشارات
این همه، نه آنست! (نشانهشناسی در بازیهای دیجیتال)