سبک بازی روگ لایک چیست ؟

سبک بازی روگ لایک چیست ؟
سبک بازی روگ لایک چیست ؟


این روزها کمتر گیمری پیدا می‌شود که با ژانر دشوار و البته اعتیادآور روگ لایک، آشنایی نداشته باشد. عناوین سبک روگ لایک را می‌توان از روی گیم‌پلی مشابه سیاهچال گردی آنها، مراحل همواره در حال تغییرشان و مرگ دائم و پشت سر هم کاراکتر اصلی بازی، به راحتی تشخیص داد. بازی‌هایی که برای موفق شدن در آن‌ها باید تمرکز یک مرتاض،‌ صبر و حوصله‌ی یک مربی کودکان و سخت‌کوشی و پشتکاری داشته باشید.

امروز توی این قسمت از سری مقالات سبک های بازی، سری زدیم به یکی از پرچالش‌ترین زیرگونه‌های نقش‌آفرینی، یعنی روگ ‌لایک(Rogue Like) ؛ من در این مقاله به توصیف سبک روگ لایک، تاریخچه آن و تفاوت آن با روگ لایت ها پرداخته ام و این مقاله پیش زمینه ای از مقاله بعدی با عنوان بهترین بازی های این ژانر یعنی روگ لایک هست؛ که در روز های آتی به اشتراک میگذرام و به معرفی این بازی ها می پردازم امیداورم از مقاله امروز لذت ببرید.




بازی‌های روگ‌لایک محبوب‌ترین و همچنین عامه‌پسندترین بازی‌ها نیستند. نباید فراموش کزد که رقابت با بازی‌های پرخرج و پرفروش AAA امروزی سخت است. با توجه به اینکه طرفداران به دنبال راه‌های جدیدتر و تازه‌تر برای تحریک ذهن خود هستند، چه کسی می‌خواهد به تکرارپذیری یک بازی افتخار کند؟ با این حال، نبوغ و ابتکار بازی‌های روگ‌لایک، تکراری نشدن در عین تکرار است. بازی‌های روگ‌لایک عناوینی هستند که با مرگ در آن‌ها، مجبورید بازی را از ابتدا تجربه کنید؛ با این تفاوت که تجربه‌های بعدی شما تفاوت‌های زیادی با تجربه قبلی خواهد داشت.

سبک روگ لایک (Roguelike) بعد از گذشت چهار دهه از تولد خود، در سال‌های اخیر توانسته به خوبی با دنیای مدرن بازی‌های ویدیویی مطابقت پیدا کرده و جایگاه ویژه‌ای بین اهالی این صنعت به‌دست آورد؛ امروزه سبک بازی روگ لایک (Rogue Like) یکی از ژانرهای محبوب و پرطرفدار در دنیای بازی‌های ویدئویی است که با ویژگی‌های خاص و چالش‌برانگیز خود، طرفداران زیادی را به خود جذب کرده است. سبکی که به‌طور خلاصه می‌توان مهم‌ترین ویژگی‌های آن را تصادفی بودن نوع محیط‌ها، آیتم‌ها و دشمنان بعد از هر بار مردن شخصیت اصلی دانست.بازی‌های ویدیویی روگ لایک جنبه‌های بازی‌های اکشن ، ماجراجویی و نقش‌آفرینی را در ژانری ترکیب می‌کنند که لازم است هر بار که در بازی می‌میرید، از نو شروع کنید. مهم ترین ویژگی که باعث به وجود آمدن این سبک منحصر به فرد می شود ، متفاوت بودن هر مرحله و چیدمان خودکار المان ها در آن بود ؛ که اینکار توسط هوش مصنوعی بازی انجام می شود و همان مفهوم روگ لایک را می رساند.

بدین صورت که با هر بار مردن، همه چیز از ابتدا شروع می‌شود و هر بار دنیای بازی تغییر کرده و هر دفعه با تجربه‌ای رو به رو می‌شویم که حس و حال کاملاً متفاوتی نسبت به دور قبل دارد. اکثر عناوین این ژانر معمولاً از داستان‌های حماسی و سنگینی برخوردار بوده و از بازی‌های رومیزی Dungeons & Dragons، الهام گرفته‌اند.بنابراین اگر شما نیز در صدد به چالش کشیدن میزان صبر و حوصله‌ی خود در به اتمام رساندن یک بازی روگ لایک هستید ؛ این روزها عناوین زیادی از بازی های ویدیویی که عموما مستقل هستند، به عنوان بازی های روگ لایک شناخته می شوند و ویژگی های بخصوصی دارند منتشر می شوند و به فروش خوبی می رسند. با این حال اگرچه شاید بازی‌های مدرن روگ لایک امروزی، کاملاً به عناصر کلاسیک این سبک وفادار نمانده باشند، اما توسعه دهندگان سعی‌کرده اند با ترکیب این عناصر و استفاده از المان‌های ژانرهای دیگر، بازی خود را با سلیقه گیمرهای این دوره هماهنگ‌تر کنند.

ویژگی اصلی این بازی ها کمک به بازیکن برای پیشروی در بازی است. به شکلی که هدف از ساخت، انتشار و فروش یک بازی ویدیویی صرفا به پایان رساندن شده است. در گذشته اما قضیه منتفاوت بود؛ تمام هدف بازیکنان از بازی کردن، تحربه گیم پلی، داستان و مکانیزم های بازی بود که این نکته امروزه بسیار کمرنگ شده. تا جاییکه اگر یک اثر صرفا همین نیاز را برطرف کند به راحتی می تواند جز بهترین بازی های دوره خود باشد. و آن را یکی از زیرگونه‌های ژانر نقش آفرینی در بازی‌های ویدوئی دانست که اغلب بر اساس گیم‌پلی نوبتی، پیچیدگی مکانیزم بازی ، شناخته می‌شود. به شکلی که با هر بار مردن، همه چیز از ابتدا شروع می‌شود و هر بار دنیای بازی تغییر کرده و هر دفعه با تجربه‌ای طرف هستیم که عطر و طعمی متفاوت نسبت به دور قبل دارد.


بازی روگ؛ پدر ژانر روگ لایک

بازی روگ؛ پدر ژانر روگ لایک
بازی روگ؛ پدر ژانر روگ لایک


سبک بازی روگ لایک برگرفته از بازی کلاسیک“Rogue” است که در دهه 1980 منتشر شد.در ابتدا به عنوان زیرشاخه‌ای از بازی های نقش آفرینی (RPG) و بازی‌های استراتژی نوبتی آغاز شدند. این بازی با استفاده از گرافیک ASCII و دنیای تصادفی، بازیکنان را در یک ماجراجویی دشوار و پیچیده قرار می‌داد. از ویژگی‌های بارز بازی‌های روگ لایک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

تشخیص دادن فرق بین یک بازی روگ‌لایک با یک بازی که عناصر روگ‌لایک دارد سخت است. با گذشت زمان و مشهور شدن سبک روگ‌لایک بازی‌های زیادی به اسم سبک روگ‌لایک ساخته شدند که تفاوت زیادی در گیم‌پلی نسبت به روگ‌لایک‌های کلاسیک مانند "Rogue" یا"NetHack" داشتند. به همین دلیل چندین سال روگ‌لایک پلیرها و توسه‌دهندگان در تعریف سبک روگ‌لایک با هم اختلاف داشتند.در سال ۲۰۰۸ کنفرانس بین‌المللی توسعه روگ لایک برگراز شد. در این کنفراس طی گفت و گوها و بحث‌هایی که ایجاد شد، چندین مولفه با اولویت‌های متفاوت برای شناخت اینکه روگ‌لایک‌ها چگونه هستند معرفی شدند.

دنیای تصادفی: هر بار که بازیکن بازی را شروع می‌کند، دنیای بازی به صورت تصادفی ایجاد می‌شود. این ویژگی باعث می‌شود هر بار تجربه‌ای جدید و متفاوت برای بازیکن ایجاد شود.

مرگ دائمی (Permadeath): در بازی‌های روگ لایک، وقتی شخصیت بازیکن می‌میرد، بازی به طور کامل از نو شروع می‌شود. این ویژگی به بازی‌ها چالشی خاص و استرس‌زا می‌بخشد.

پیشرفت مرحله‌ای: بازی‌های روگ لایک معمولاً دارای سیستم پیشرفت مرحله‌ای هستند که بازیکن با جمع‌آوری آیتم‌ها و ارتقاء مهارت‌ها، می‌تواند به مراحل بالاتر دست یابد.

سیستم مبارزه نوبتی: بسیاری از بازی‌های روگ لایک از سیستم مبارزه نوبتی استفاده می‌کنند که بازیکن باید با دقت و استراتژی مناسب، حرکت‌ها و حملات خود را برنامه‌ریزی کند.



تفاوت روگ لایک و روگ لایت

برای مثال میتوان به بازی The Binding of Isaac که یک بازی روگ لایت است، و در مقابل آن بازی tangledeep که یک روگ لایک اصیل است اشاره کرد.
برای مثال میتوان به بازی The Binding of Isaac که یک بازی روگ لایت است، و در مقابل آن بازی tangledeep که یک روگ لایک اصیل است اشاره کرد.


یک بازی روگ‌لایک معمولاً ویژگی‌هایی چون سیاه‌چاله‌های شبکه‌ای (Grid Based) و مرگ دائمی دارد و هر دست بازی جدید کاملاً منحصربفرد خواهد بود. در مقام مقایسه، بازی‌های روگ‌لایت (Roguelite) معمولاً برای مردن مجازات تعیین می‌کنند، ولی ردپایی از پیشرفت تدریجی در آن‌ها دیده می‌شود که از هر دست به دست بعد منتقل می‌شود.رایج‌ترین تفسیر این است که roguelite ها تمایل دارند از عناصر گیم پلی roguelike پرهیز کنند.
Roguelites ممکن است فاقد permadeath یا هم مرگ دائمی باشند ؛ آنها همچنین می توانند متا پیشرفت داشته باشند، جایی که بازیکن در دویدن بیش از حد قدرت خود را افزایش می دهد.با این حال ، اغلب بازی‌های roguelite سطحی از پیشرفت دائمی و غیرقابل اجرا را در خود جای می‌دهند، که آن را به ساده‌ترین نشانه و تفاوت از roguelike تبدیل می‌کند.

اگر یک بازی برای مردن بازیکن مجازات تعیین کند، دشمنان و مراحل تصادفی و عناصر تصادفی دیگر داشته باشد، احتمالاً روگ‌لایت است. برای همین این فهرست هم شامل بازی‌های روگ‌لایک می‌شود، هم بازی‌های روگ‌لایک ترکیبی و هم بازی‌های روگ‌لایت. احتمال زیادی دارد هرکدام از این بازی‌ها را که شروع کنید، تا صدها ساعت سرتان را گرم نگه دارد.روگ لایت‌ها المان پررنگ روگ لایک یعنی تصادفی بودن محیط‌ها، دشمنان و آیتم‌ها را در خود دارند و درعین‌حال برخلاف روگ لایک، شخصیت اصلی پس از مردن نیازی به شروع مجدد از صفر ندارد. بلکه به تدریج قابلیت‌های به‌دست آمده توسط بازیکن و ارتقای ویژگی‌های مختلف باعث می‌شود او در هر نوبت قدرتمندتر از قبل شده و با امکانات بیشتری به سراغ دشمنان برود. و همچنین برخلاف روگ لایک‌های کلاسیک، نیازی نیست که بازی‌های روگ لایت حتماً در سبک نقش‌آفرینی نوبتی ساخته شده باشند.


اون روگ لایک قدیمی هنوز زندس!

اون روگ لایک قدیمی هنوز زندس!
اون روگ لایک قدیمی هنوز زندس!


با اینکه برای مدت ها بازی های روگ لایک کاملا فراموش شده‌بودند اثری از آنها نبود، امروزه این بازی ها به عنوان یک ژانر مستقل از بازی های ویدیویی به حساب می‌آیند و عناوین امروزی از این سبک حسابی به دل هواداران بازی های ویدیویی نشسته‌است. این ژانر به‌ویژه پس از تکامل و عرضه بازی های روگ لایت امروزه تقاضای زیادی برای بازی کردن دارند. عناوین موردانتظار مهمی هم مثل بازی Hades2 در این سبک هستند که گیمرها برای عرضه آن لحظه شماری می‌کنند. با این توصیف ها باید گفت بازی های روگ لایک نه تنها این بازی ها دوباره طراحی می‌شوند بلکه سهم بزرگی از بازار ویدیوگیم و تایم پلی بازیکنان را به خود اختصاص داده‌اند و روز به روز درحال پیشرفت و تکامل بیشتر هستند.



در پایان

در نهایت باید گفت سبک روگ‌لایک به دلیل چالش‌های زیاد، تصادفی بودن عناصر و عمق استراتژیک، طرفداران زیادی داشته و تجربه‌های متفاوت و هیجان‌انگیز را برای بازیکنان به وجود می‌آورد. همچنین عناوین این ژانر در طول سال‌ها تکامل پیدا کرده و تغییرات زیادی را تجربه کرده‌اند؛ برخی بازی‌ها عناصر مختلفی به کار بردند که امکانات بیشتری به بازیکنان می‌دهد، در حالی که برخی دیگر به اصول سنتی سبک روگ‌لایک وفادار ماندند. نظر شما درباره این بازی ها چیست و چه تجربه های جالبی از بازی های روگ لایک داشته اید؟ حتما نظر خودتون رو با من به اشتراک بذارید.