روزنامهنگار و منتقد حوزه ویدیو گیم و تکنولوژی | بنیانگذار و سردبیر مجله اینترنتی بازی نیوز و فناوری نیوز | دانشجوی مهندسی کامپیوتر
10 تا از بهترین آهنگ و موسیقی متن بازی های ویدیویی در سال 2023
بسیاری از بازیها در سال 2023 دارای طراحی صدا و موسیقی فوقالعاده هستند، اما تعداد زیادی از آنها به دلیل برتری موسیقی در سراسر جهان، بالاتر از بقیه هستند. عملاً همه موافقند که سال 2023 برای بازیهای ویدیویی سال خیلی خوبی بود. سالی که با بازی های جالبی در ژانویه شروع شد، روز به روز بیشتر و بیشتر شد تا اینکه طرفداران در ماه های بعد با بازی های خفن دیگری نیز روبرو شدند. با تعداد زیادی بازی ویدیویی برای انتخاب، موسیقی متن و نمرات بسیاری نیز وجود دارد. از آنجایی که بسیاری از بازی های ویدیویی در مورد غوطه ور شدن و نگه داشتن بازیکنان تا زمانی که ممکن است سرمایه گذاری می کنند، بدون شک موسیقی در یک بازی یکی از مهمترین بخش های تجربه یک بازی است بدون ترتیب خاصی، در اینجا 10 بهترین موسیقی متن و موسیقی بازی ویدیویی در سال 2023 اماده کرده ام.
The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom
تجربهای عمیق، فراموش نشدنی و دلچسب است که میتواند درکمترین حالت ۱۰۰ ساعت شما را سرگرم کند و اگر بخواهید جهان آن را کامل کرده و تمامی راز و رمزهای هایرول، اسکای آیلند و جهان زیر هایرول را کشف کنید، باید چند ماه وقت خود را صرف تجربه Tears of the Kingdom کنید.
موسیقی و صداگذاریهای این بازی زیباThe Legend of Zelda: Tears of the Kingdom در سطح خوبی قرار دارد. میانپردهها و تعامل کاراکترها با یکدیگر ترکیبی از ساختار مدرن و کلاسیک است. در میانپردهها تمامی صحبتها صداگذاری شده است، اما در طول بازی، اغلب بازیکن بهصورت نوشتاری صحبتهای میان کاراکترها را مطالعه میکند. به هنگام نبرد با دشمنان، باسها و مینی باسها و همچنین میانپردههای سینمایی، موسیقیهای مختلفی پخش میشود و انتخاب مناسب موسیقیهای بازی، باعث شده تا بازیکن بهخوبی با اتمسفر این نسخه ارتباط برقرار کند.
Sea of Stars
موسیقی بازی Sea of Stars در یک کلام بینظیر است و ساندترک بازی یک اثر هنری خارقالعاده به شمار میرود. وقتی کمپ میزنید و نوای آرامبخش موسیقی به گوشتان میرسد، وقتی محاصره میشوید و مجبور به جنگ هستید، چه بسا با نیروهای کمتر و قدرت کمتر و ریتم امیدبخش بازی آغاز میشود و وقتی که دوست قدیمیای را میبینید و فضای بازی از غم با یک موسیقی دلانگیز شاد میشود، در آن لحظات فقط باید ایستاد و برای هنر طراح موسیقیها و صداگذار بازی دست زد.. در مجموع Sea of Stars احساسات ماجراجویی و دنیای باز گسترده ای را ارائه می دهد که دامنه جسورانه RPG مستقل را با استادی پوشش می دهد.
آهنگسازی این بازی توسط Eric W. Brown انجام گرفته است. این همان شخصی که با نام مستعار Rainbowdragoneyes برای بازی The Messenger آهنگسازی کرده بود. البته در آهنگسازی بازی Sea of Stars از ۱۰ ترک آهنگ Yasunori Mitsuda نیز استفاده شده است. با این حال آهنگسازی این بازی توانسته در ترکیب با عناصر دیگر بازی به خوبی عمل کند و به شور و هیجان آن بیافزاید.
Final Fantasy 16
در بخش موسیقی و صداگذاری، واقعا ایراد یا مشکل خاصی به چشم نمیخورد. ساندترک بازی فوقالعاده است و به شکل هنرمندانهای، حس و حال شرقی را با حال و هوایMedieval و قرون وسطیای ترکیب کرده و ترکهای فوقالعاده مختلفی در بازی به گوش میخورند. صداگذاری شخصیتها نیز واقعا حرفی برای گفتن نمیگذارد و تنها موردی که باید به آن اشاره کنم، این است که گاهی در کات سینهای داخل گیمپلی، عدم تطابق جزئی صدا با انیمشین لب و دهان به چشم میخورد که البته قابل چشم پوشی است.
یکی از اصلیترین دلایلی که نبردهای بازی، مخصوصا نبرد با باسها هیجانانگیز و دلچسب است، بهخاطر موسیقی فوقالعاده بازی است. درست است که نوع طراحی مبارزات و انیمیشنهای ضربات نقش مهمی را ایفا میکنند، اما یک موسیقی خوب و گوشنواز میتواند لذت مبارزه را دوچندان کند. موسیقیهای مبارزات فاینال فانتزی 16 در سطح بسیار خوبی قرار دارند. همچنین با ورود به هر محیط، موسیقی مخصوصی در پسزمینه پخش میشود. همچنین موسیقی در میانپردههای سینمایی بازی هم نقش داشته و باعث میشود تا بازیکن بهتر بتواند با وقایع داستانی و سکانسهای درام یا هیجانانگیز و حماسی بازی ارتباط برقرار کند.
باید گفت که موسیقی بازی در خدمت صحنه است و لحظات بسیار سینمایی را خلق میکند. کافیست از یک نقطه اوج (مثلا یک جزیره آسمانی) به سمت زمین شیرجه بزنید تا موسیقی بازی شما را در این سقوط آزاد همراهی کند. این موسیقی در غارها، در زیر آب، در شکستها، در پیروزیها، در هر نقطه و حس و حالی که فکرش را بکنید همراه شماست و آنچنان به صحنه مینشیند که انگار یک هوش مصنوعی فوق العاده مشغول نواختن قطعات موسیقی به صورت زنده، در همان لحظه بازی کردن شماست.
Super Mario Bros. Wonder
موسیقیهای Super Mario Bros. Wonder هم همچنان همان حالت فانتزی و شاداب خود را حفظ کرده و به خوبی با فضای بازی همخوانی دارند. در انتها، Super Mario Bros. Wonder یک بازی بینقص، دلچسب، زیبا و دوست داشتنی است که میتواند شما را برای چندین ساعت سرگرم کرده و حتی تجربه شماره یک شما در مهمانی یا دورهمیهای مختلف باشد. اگر نینتندو سوییچ دارید، به هیچوجه یکی از بهترین انحصاریهای چند سال اخیر کنسول هیبریدی نینتندو را از دست ندهید.
در کل موسیقی و صداگذاری بینظیردر خدمت گیمپلی است. هیچ موسیقی و صدایی در بازی وجود ندارد که اضافه باشد و همه چیز بر اساس گیمپلی بازی طراحی شده است. بازیهای ماریو ثابت کردند که بهترین استفاده را از ترکیب صدا و تصویر با یکدیگر دارند و این موضوع در بازی Super Mario Bros Wonder به اوج خود رسیده است.
Star Wars Jedi: Survivor
موسیقیهای استار وارز جدای: سروایور دقیقا همان چیزی است که هواداران جنگ ستارگان انتظار دارند و ترکیب آن با صداگذاری و افکتهای صوتی، بهخوبی بازیکن را در فضا و اتمسفر بازی قرار میدهد. همچنین موسیقی سبب شده تا میانپردههای سینمایی بازی بتوانند لحظات شاد، دراماتیک و غمگین را بهخوبی القا کنند
که به مانند اکثر بازیهای ساخته شده تحت فرانچایز جنگ ستارگان، یک شاهکار به یادماندنی بوده و ترکیب تم موسیقی فیلمها و حال و هوای اکشن ادونچر بازی یکی از بهترین تجربهها را از حیث صوتی برایتان به ارمغان میآورد.
استفن بارتون و گوردی هاب هم دوباره به عنوان آهنگساز برگشتهاند تا با موسیقیهای خود به فضای Survivor عمق ببخشند. هاب که بارها برای فرنچایز استار وارز موسیقی نوشته، بخش بزرگی از قطعات اتمسفریک را بر دوش کشیده و بارتون هم تمهای اصلی را خلق کرده است. در طول بازی بارها به موسیقیهای معروف فیلم اشاره میشود و اگر این اتفاق نمیافتاد، به طور قطع آهنگسازان مقصر بودند زیرا یکی از شناسنامههای استار وارز، موسیقیهایی است که جان ویلیامز برای فیلمهای جورج لوکاس نوشت. اینجا بارها به تمهای ویلیامز اشاره میشود ولی به صورت مستقیم، درست در لحظهای که انتظار ندارید، موسیقی آشنا به گوشتان خواهد خورد که این مورد، امتیاز بزرگی برای تیم آهنگسازیSurvivor محسوب میشود.
El Paso Elsewher
بازی واقعا موسیقی شنیدنی و خوبی دارد. وقتی که در حال کشتن موجودات بیگانه هستید، موسیقی رپ و گاهی متال پخش میشود که جذابیت منحصر به فردی دارد و حس بودن در یک محیط جهنمی را به شما القا میکنند.
داستان و لحنی ادایی هم دارد اما میتواند تا حدی، با خلاقیتهای خاص خودش، حس خوب بازیای مانند مکس پین را احیا کند.
در کل حس موسیقی El Paso Elsewhere مطمئناً به داستان بازی کمک می کند، زیرا با تغییر اتاق ها و طبقات، و همچنین مسائل مربوط به مواد مخدر خود جیمز که ادراک او را مخدوش می کند، موسیقی نت های غیرمنتظره ای را ایجاد می کند. رپها، نمونههایی که استفاده میکنند، و استفاده دقیق از نشانههای دوبله و سازهای غرب وحشی، بازیکنان را به دنیای بازی میکشاند و همچنین به موسیقی متن اجازه میدهد تا به همان اندازه سریع و قاطعانه در ذهن بازیکنان باشد تا به آنها در رسیدن به اهداف کمک کند.
Spider-Man 2
از زیباییهای بصری محیطهای مختلف اثر تا صداگذاریهای بسیار خوب و موسیقیهای شنیدنی آن به شکلی در خدمت تجربهی کلی بازی هستند که زیباییهای تکتک آنها، شیرینیِ کلی اسپایدرمن 2 را افزایش میدهند. اینسامنیاک انقدر در انجام چنین کارهایی استاد شده که حتی نقاط قوت بازی جدید تیم، بهتنهایی بیرون نمیزنند و در چشم مخاطب فرو نمیروند. بلکه بخشی از تجربه و در خدمت محصول هستند
بازی در زمینه مبارزات، گشت و گذار محیطی، روایت داستان، شخصیتپردازی و مواردی همچون صداگذاری و موسیقی نسبت به گذشته حرفهای بسیاری برای گفتن دارد و اندک ضعفهای گذشته همچون ماموریتهای جانبی را بهبود داده
مثلا طی یکی از فازهای مبارزه با یکی از باسهای قدرتمند اسپایدرمن ۲، موسیقی متن به قدری دردناک و تأثیرگذار بود که فضاسازی آن نبرد شدیدا برای من به یاد ماندنی شد؛ درحالیکه احتمالا خیلی از بازیسازها ترجیح میدهند چنین نبرد عظیمی را صرفا با موسیقی هیجانی و بلند به تصویر بکشند
شخصیت مایلز مورالز نه تنها ناجی داستان بازی است، بلکه تعدادی از موسیقیها به لطف تفاوت فرهنگی او با پیتر، متنوعتر از قبل هستند. موسیقی هیپهاپ به تار و پود نغمههای حماسی راه پیدا کرده و من به آن خوشآمد میگویم. خوشبختانه با فهرستی از ترکها طرف هستیم که متعادل عمل میکنند و تنوع بیشتری نسبت به بازیهای قبلی دارند.
Hogwarts Legacy
در بخش موسیقی و صداگذاری باید گفت که این اثر یک تجربهی بسیار شیرین به شمار میرود، به خصوص اگر از طرفداران این سری باشید. شنیدن موسیقیهای محبوب سری در هنگام تجربهی بازی که به خودی خود از کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستند جالب خواهد بود و این در کنار ترکهای جدیدی است که سازندگان برای بازی در نظر گرفتهاند. صداگذاری کاراکترها به خودی خود مشکل ندارد و صداگذاران کار خود را به خوبی انجام دادهاند، اما همانطور که در ابتدا اشاره کردم، مواردی چون دیالوگنویسی بعضا کودکانه و دیالوگهای طولانی و خستهکنندهی شخصیتها، باعث شده تا این امر چندان به چشم نیاید و حتی بازیکن خیلی سریع متنها را خوانده و از گوش دادن به صدای کاراکترها خودداری کند
موسیقی در چنین بازیهایی که قرار است مدت زیادی از زمان شما را به خودشان اختصاص دهند، باید تنوع قابل قبولی داشته باشد؛ موردی که تیم آهنگسازی بازی Hogwarts Legacy به خوبی از پس آنها برآمده است. اگر از طرفداران فیلمهای هری پاتر باشید، با تم هدویگ (جغد هری پاتر) آشنایی کامل دارید که یکی از امضاهای خالقش یعنی جان ویلیامز محسوب میشود.
Alan Wake 2
دیگر نقطه قوت دیگر ساختار سریالی الن ویک 2 به نسبت شماره اول ، موسیقیهای استفاده شده در آن است. هر چپتر الن ویک 1 با یک موسیقی لایسنس شده مشهور به پایان میرسید. قطعاتی از دیوید بویی و نیک کیو و… این در حالی است که هر چپتر الن ویک 2 با موسیقی به اتمام میرسد که شعر و موسیقی آن مربوط به همان چپتر است. یعنی هر قطعه موسیقی با نظارت رمدی ساخته شده و این تنها نشان دهنده گوشهای از حساسیت بالای تیم توسعه دهنده برای ساخت یک شاهکار است.
رمدی حتی در نسخه قبلی هم نشان داده بود که چقدر روی بحث انتخاب موسیقیهای مرتبط با بازی حساس است و خب اینجا حتی پا را از استانداردهای قبلی خودش هم فراتر گذاشته است. گروه Poets of the Fall، یار همیشگی رمدی در بازیهایش، این بار حضور بسیار پررنگی در بازی دارد و آهنگهایی ساخته که تک تک لغات و جملههای متن آنها مرتبط با آن چیزی است که در حال تجربهاش هستیم. نمود واقعی این موضوع را میتوان در یکی از مراحل بخش الن دید که کل ساختار آن بر اساس موسیقی طراحی شده و یک کلاس درس طراحی مرحله بهحساب میآید. و حقیقتا رمدی در این بخش نیز کمکاری نکرده است!
سایر موسیقیهای بازی هم البته حس مشابهی دارند و مثلا پیشنهاد میکنم حتما یک بار در گوشه دنج اتاق فکر ساگا سراغ رادیو بروید و آهنگ Yötön Yö را یک بار دیگر با دقت به جملههای آن گوش کنید تا ببینید که چقدر خوب با داستان بازی مرتبط است همکاری مجدد با گروه Poets of the Fall و موسیقیهایی که قطعا تا سالها جزئی از پلیلیستهایمان خواهند بود تنها بخشی از جذابیت بازیست. مراحلی مثل جنگیدن با تعداد زیادی از دشمنان در ساحل و در حالی که موسیقی بینظیری باعث ترشح هرچه بیشتر آدرنالین در گیمر میشود یا حتی نبرد با دشمنانی باسمانند که آنها هم توجیه دقیق داستانی دارند و خود این مبارزهها هم فقط برای مبارزه کردن خلق نشدهاند و هدف عمیقتری پشت آنها نهفته است
Hi-Fi Rush
از آنجایی که با یک بازی ریتمیک طرف هستیم، سیستم مبارزات عمیقا با موسیقی ترکیب شده است و این مورد صرفا به پخش شدن موزیکهای مختلف حین مبارزات و پیشروی در مراحل نیست، بلکه ضربهزدن و اعمال کومبوهای مختلف هم با موسیقی ترکیب شده و هرقدر که بهتر بتوانید کومبوهای موفقی را اعمال کنید، ضرب آهنگ درحال پخش بیشازپیش افزایش پیدا میکند و امتیاز بهتری را هم کسب میکنید
موسیقی، المانی است که کل بازی برپایه آن بنا شده است و در نقطه به نقطه بازی، حتی در طراحیها هم شاهد این مورد هستیم. موسیقیهای درنظر گرفته شده برای Hi-Fi Rush شامل موسیقیهای اورجینال بازی و موسیقیهای لایسنس شده از تعدادی از گروهها و هنرمندان است که از میان آنها میتوانبه Zwan و Wolfgang Cartner اشاره کرد. موسیقیهای بازی حسوحال بسیار خوبی را به گیمپلی القا کرده و ترکیب بسیار خوبشان با مبارزات، تجربهای خاص، منحصربهفرد و خاطرهانگیز را رقم میزند. همچنین بهخاطر ساختار بازی و ریتمیک بودن آن، هر فاز مبارزهای در مراحل Hi-Fi Rush همانند یک کورس (Chorus) آهنگ بهحساب میآید..
موسیقی پدیدهای به شمار میرود که ماهیت Hi-Fi Rush بر آن بنا شده است. بنابراین هیچ کلمهای به جز «خارقالعاده» نمیتواند زیبایی موسیقیهای بازی که اکثرا نیز اورجینال خود بتسدا و Tango Gameworks هستند را توصیف کند. موسیقیهای بازی تعداد بالایی دارند و شما میتوانید در تکتک آنها غرق شوید و با آن گیمپلی جذاب بازی را پیش ببرید. دیگر نباید صرفا به موسیقیها گوش کنید، باید آنها را درک کنید، با آنها کتک بزنید، بپرید، جاخالی دهید، بشکنید و خلاصه هرکاری در یک بازی ویدئویی میتوان انجام داد را انجام بدهید. شما موسیقیهای Hi-Fi Rush را گوش نمیکنید، بلکه آنقدر خوب هستند که ۱۲ ساعت مداما با آنها بازی میکنید.
سعی کنید در ریتم موسیقیهای عالی و هیجانانگیز و باکیفیت بازی غرق شوید؛ همزمان با آن بپرید، جاخالی دهید، ضربه بزنید، Parry کنید و اجزاء را از محیط جمعآوری کنید. هندزفری را در گوش خود بگذارید، صدای بازی را تا آخر زیاد کنید، با موسیقی جلو بروید، خود را برای ساعاتی از دنیای اطراف خود جدا و خود را در یک لذت وصفناشدنی غرق کنید.
مطلبی دیگر از این انتشارات
بازی های ویدئویی و هنر هشتم
مطلبی دیگر از این انتشارات
سبک بازی روگ لایک چیست ؟
مطلبی دیگر از این انتشارات
بهترین بازی های انحصاری Nintendo Switch در سال 2023