۴۱ مهارت نرم برای تحول شما در سال ۱۴۰۱

روزی نیست که جملۀ «نیروی کارِ خوب نیست» رو از دوستام نشنوم. اما راستش فکر می‌کنم که اتفاقاً نیروی کار خوب هست، اما چون «مهارت نرم ندارن» دوستام می‌گن که نیروی کار خوب نیست. مهارت نرم کارهایی هستن که باعث می‌شن جدا از مهارت‌های فنی که تو حوزۀ تخصصی خودمون داریم، تبدیل به یه نیروی کار خفن بشیم.

حالا این خصوصیات می‌تونه به‌صورت طبیعی تو ذات ما وجود داشته باشه، یا با حضور تو کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی یادشون بگیریم. درکل، مهارت نرم یه چیز یادگرفتنیه، یه مفهومیه که باید ببینیم و یاد بگیریم و به‌کار بگیریمش؛ صدالبته از تئوری تا اجراش کیلومترها فاصله‌ست، ولی می‌خوام بگم یه چیز اکتسابیه.

از‌اونجایی‌که تو سال ۱۴۰۰ خیلی دربارۀ مهارت‌های نرم مطالعه کردم و دیدم تو ترندهای دنیا به‌خاطر تغییر و تحولات، مخصوصاً تغییر و تحولات کرونا داره استفاده می‌شه و اهمیت مهارت نرم بیشتر می‌شه، گفتم خوبه که یه فهرستی از مهارت‌های نرمی رو که پارسال بیشتر به کار خودم اومده و تو همکارهام دیدم براتون لیست کنم که بتونین همین اول سال بهشون دسترسی داشته باشین و روزانه تمرینشون کنین تا ملکۀ ذهنتون بشه و تو سال ۱۴۰۱ بیشتر بدرخشین.

برای همین هم تصمیم گرفتم به‌جای اینکه بیام مثل هر نوشتۀ دیگه‌ای لیستی از این مهارت‌ها رو بیارم، یه‌سری هدف هم به این لیست اضافه کنم. چی‌کار کردم؟ رفتم سراغ پست‌های شبکه‌های اجتماعی ۴۱ نفر از دوستام و بعد با توجه به اون مهارتی که دلم می‌خواست بیشتر راجع بهش صحبت کنم، یه مهارت رو انتخاب کردم و یه محتوایی رو که مرتبط با اون مهارت بود جدا کردم و بعد براساس روایت اون دوستم، مهارت نرم رو توضیح دادم.

واسه انجام این کار ۳ هدف اصلی داشتم:

  1. توجه به مهارت نرم: ازاونجایی‌که دانشگاه بوستون، هاروارد و میشیگان در مطالعاتی مشترک متوجه شده‌اند که ۸۵% درصد از موفقیت‌های شغلی کارجوها به‌خاطر داشتن مهارت‌های نرمه، رفتم سراغ تهیه‌کردن این لیست.
  2. تکریم بازیافت محتوا: بازیافت محتوا (Recycle content) یکی از روش‌های موردعلاقۀ من برای تولید محتواست. اینکه برم سراغ یه پست قدیمی یه دوست تو شبکه‌های اجتماعی و اون رو به یه محتوای دیگه تبدیل کنم و روش داستان مهارت نرم سوار کنم، برام جذاب بود.
  3. تقدیر از فرامتن: و از همه مهم‌تر، فرامتن! چون به کمک فرامتن (Hypertext) می‌شه به محتواهای قدیمی که تو هرکجا تولید و منتشر کردیم، به کمک ابرپیوند (Hyperlink) لینک بدیم و دسترسی داشته باشیم، گفتم خوبه اینجا هم ازش استفاده کنم.

مهارت نرم چیست؟

اما قبل از هر چیز یه توضیح سرپایی دربارۀ مهارت نرم بدم. به بیان ساده، مهارت نرم (Soft Skill) یعنی:

مهارت‌هایی که در تمام حرفه‌ها و مشاغل کاربردی و مفیدند و به نحوۀ کارکردن ما مرتبط‌اند. مهارت نرم از دو بخش پررنگ ویژگی‌های شخصیتیو توانایی‌های ارتباطی موردنیاز برای موفقیت بیشتر در کار تشکیل شده است. مهارت نرم، نحوۀ تعامل آدم‌ها با بقیه را مشخص می‌کند.

البته باید بگم که مهارت نرم تمومی نداره، تو یه جست‌وجوی خیلی ساده می‌بینین که مثلاً سایت Simplicable تو یه مطلبش تو ۶ عنوان دسته‌بندی به حداقل ۸۷ مهارت نرم اشاره کرده، ولی خب من در ادامه می‌خوام به ۴۱ مهارت پرکاربردش برای خودم، اشاره کنم. اون ۶ دسته‌ای که بهش اشاره کردم و به‌طور کلی مهارت‌های نرم زیرمجموعۀ این دسته‌ها می‌شن این‌ها هستن:

  1. مهارت‌های ارتباطی (Communication Skills)
  2. رهبری (Leadership)
  3. تأثیرگذاری (Influencing)
  4. مهارت‌های بین‌فردی (Interpersonal Skills)
  5. مهارت‌های شخصی (Personal Skills)
  6. مهارت‌های حرفه‌ای (Professional Skills)

چرا مهارت نرم؟ + ۲ دلیل کلیدی

مهارت‌های نرم در نوشتن رزومه، مصاحبۀ شغلی، عملکرد شغلی، موفقیت در برقراری ارتباط با همکاران و در سایر زمینه‌های زندگی، نقش مهمی دارن؛ یعنی نه‌تنها تو زندگی کاری، بلکه تو زندگی شخصی و تو ارتباط با در و همسایه هم کاربرد دارن! در ادامه به دو تا از مهم‌ترین دلیل‌هاش درزمینۀ کاری اشاره می‌کنم.

دلیل اول اینکه:

احتمالاً تا حالا به سایت‌های کاریابی سر زدید و دیدید که بسیاری از کسب‌و‌کارها مهارت نرمِ بخصوصی رو برای جایگاه شغلی موردنظرشون الزامی می‌دونن. مثلاً واسه جایگاه شغلی در حوزۀ بازاریابی محتوایی ممکنه مهارت نرمِ توجه به جزئیات مهم باشه، اما در جایگاه شغلی ارتباط با مشتریان، مهارت ارتباطی عالی از اهمیت بالاتری برخورداره.

دلیل دوم هم اینکه:

داشتن مهارت‌های نرم کاربردی می‌تونه ضعف مهارت سخت ما رو پوشش بده و شانس ما رو برای دریافت یا حفظ اون جایگاه شغلی افزایش بده. نمی‌خوام بگم سراغ مهارت‌های سخت نریم‌، ولی می‌خوام بگم که این قدرت رو داره که خیلی جاها ضعف‌هایی رو که داریم، پوشش بده.

۴۱ مهارت نرم

خب خب... رسیدیم به بخش هیجان‌انگیز نوشته، یعنی اون ۴۱ مهارت نرم. در ادامه خیلی علمی و تخصصی نمی‌خوام درباره‌شون صحبت کنم و فقط سعی کردم با یه توضیح کوتاه به اهمیت و کاربردشون اشاره کنم تا یه سرنخی گرفته باشین و ببینین کدوم مهارت نرم بیشتر به کارتون میاد تا بیشتر هم درباره‌ش جست‌وجو کنین و بخونین.

البته که باید بگم ما در یه سال نمی‌تونیم روی همۀ این ۴۱ مهارت کار کنیم که بهبودشون بدیم؛ نهایتاً بتونیم روی ۵ تا از اون‌ها به‌صورت متمرکز و مستقیم و روی ۵ تای دیگه‌ش به‌صورت غیرمستقیم کار کنیم. فقط قبل از شروع باید به ۳ تا نکته اشاره کنم:

  1. تیکه‌برداری: ازاونجایی‌که نوشته‌های دوستام در شبکه‌های اجتماعی زیاد و طولانی بود، من فقط یه قسمتی از نوشته‌هاشون رو برداشتم و برای همین اگه دوست داشتین نوشته‌شون رو کامل بخونین، می‌تونین رو لینکش کلیک کنین. واسۀ همین هم شاید یه مقدار راجع به نوشته‌شون توضیحاتی بدم که بهتر متوجه منظورشون و منظورم بشین. البته از قصد هم تیکه‌ش کردم که اصلاً برین و به صفحه‌شون سر بزنین
  2. ویراستاری: چون کپشن‌های ۴۱ نفر رو برداشتم، قاعدتاً با ۴۱ مدل نگارشی هم رو‌به‌رو بودم. من فقط واسه اینکه خوانایی متن بیشتر و بهتر بشه و با متن یکدست‌تری رو‌به‌رو باشین، کمی توی نوشته‌هاشون دست بردم و ویراستاری‌شون کردم؛ ولی این دست‌بردن به‌شکلی نبود که اصلاً مفهوم کپشن یا منظورشون رو تغییر بده.
  3. ترتیب قرارگیری: درخصوص نحوۀ قرارگیری‌شون هم باید بگم که به‌ ترتیب حروف الفبا لیستشون کردم.

یه قلم و خودکار بیارین که در حین خوندن، حداقل ۳ تا از مهارت‌هایی رو که بیشتر باهاش ارتباط می‌گیرین و فکر می‌کنین نیازتون هست یادداشت کنین و آخرش که خوندن نوشته تموم شد و ۳ تا از مهارت‌ها رو نوشتین، اون ۳ تا رو تو کامنت‌ها باهام به اشتراک بذارین تا ببینم کدوم‌ها بودن. پس آماده‌این؟ بزن بریم...

۱) مهارت‌ شبکه‌سازی با آیدین داریان

آیدین در لینکدین نوشته:

از فردا به‌مدت ۱۰ روز، روزی یک کتاب درزمینۀ مارکتینگ را برای کارآفرینان خلاق معرفی می‌کنم. امید است که به کار مارکترها، چه دیجیتال و چه آفلاین، بیاید.

مهارت شبکه‌سازی (Networking) به بیان ساده یعنی افراد اطلاعات و ایده‌هایی را که دارند، در محیطی عمومی یا خصوصی با هم دیگر تبادل کنند.

تقریباً می‌شه گفت که پیداکردن نقطۀ مشترک برای شروع هر شبکه‌سازی، پررنگ‌ترین نقطه‌ست، کاری که آیدین هم در اینجا سعی کرده با معرفی کتاب تو زمینۀ بازاریابی، برای بازاریاب‌ها انجام بده. شبکه‌سازی فرصت تبادل اطلاعات و ایده‌ها دربارۀ موضوعات موردعلاقه‌مون رو می‌ده و همین باعث می‌شه دامنۀ ارتباطی‌مون گسترده‌تر بشه.

۲) مهارت برخورد با افراد دشوار با الاهه انصاری

الاهه در لینکدین نوشته:

کارآموزی یک موقعیت شغلی که از ۱۰۰ تا فحش بدتر بود. به این صورت که باید التماس می‌کردی کسی جایی معرفی‌ات کند، بلکه بتوانی برگۀ‌ کوفتی کارآموزی دانشگاه را پر کنی و درس را با موفقیت بگذرانی. البته که آن زمان هم از‌من‌بهتران با فلان و بیسال هماهنگ کرده امضا گرفتند و درس را پاس شدند، اما از‌آنجایی‌که من از آن شانس‌ها نداشتم، مجبور شدم ۲ ماه عذاب‌آور را در مخابرات به کارآموزی که هنوز نمی‌دانم چه سودی برایم داشت، بگذرانم.

مهارت برخورد با افراد دشوار (Dealing with Difficult People) به بیان ساده یعنی برخوردکردن با افرادی که ویژگی‌های شخصیتی یا عاطفی خاصی دارند که باعث می‌شود برقراری ارتباط با آن‌ها سخت‌تر از بقیۀ آدم‌ها باشد.

الاهه توضیح داده که یه زمانی برای اینکه بتونه برای خودش سابقۀ کاری درست کنه، ۲ ماه عذاب‌آور رو تو شرکتی گذرونده. گاهی‌وقت‌ها ما واسه رسیدن به هدف‌هامون نیاز داریم که با آدم‌های بدقلق همکاری کنیم. اگه بتونیم با آدم‌های بددست و بدقلق همکاری کنیم، احتمالاً با هرکس دیگه‌ای هم بتونیم همکاری کنیم. هنر بزرگ اینه که بتونیم با هرکسی کار کنیم.

۳) مهارت اشتیاق با بهامین توفیقی

بهامین در اینستاگرام نوشته:

همیشه موسیقی خیابانی را دوست داشتم. سال ۱۳۹۳ خیابان ونک روی راه‌پله‌های ساختمان‌های تجاری، گروه‌های مختلف به اجرای برنامه می‌پرداختند. گروهی بود که از خوب‌ها بود و فقط یک بار در مهر همان سال دیدمشان، یک همخوان خانم داشتند و آهنگ‌های نوستالژیک را اجرا می‌کردند.

مهارت اشتیاق (Enthusiasm) به بیان ساده یعنی از چیزی خیلی خیلی زیاد لذت ببریم یا به آن علاقه داشته باشیم.

بهامین سعی کرده از علاقه‌ش به موسیقی خیابونی بنویسه و اینکه چند سال پیش کجاها باهاشون رو‌به‌رو شده و اون‌ها رو شنیده‌. البته می‌دونم که الانش هم با موسیقی کلی حال می‌کنه. با نشون‌دادن اشتیاقمون به کارها و خوردنی‌های مورد علاقه‌مون می‌تونیم باعث بروز بهتر احساساتمون بشیم و به بقیه نشون بدیم که دوست داریم چه نوع کارهایی رو انجام بدیم.

۴) مهارت برندسازی شخصی با پیوند آزادی

پیوند در لینکدین نوشته:

من تقریباً ۲ ماهی می‌شه که درخواست دادم شنبه و یک‍‌شنبه‌ها شرکت نرم و قبول کردن و به‌صورت پارت‌تایم شدم... و الان اومدم به اشتباهم اعتراف کنم: همیشه که آدم‌ها درست فکر نمی‌کنن، بعضی از شماها هم شاید مثل من اشتباه کرده باشین. من با اینکه ۳ روز می‌رفتم و به همۀ کارها می‌رسیدم، اما...

مهارت برندسازی شخصی (Personal Branding) به بیان ساده یعنی تلاش آگاهانه و عمدی برای ایجاد و تأثیرگذاری بر ادراک عمومی از ما.

درسته که پیوند درظاهر اومده داستان خودش رو با شرکتی که داره باهاش کار می‌کنه و انعطاف اون‌ها رو تعریف می‌کنه و اینکه دورکاری براش خیلی خوب نبوده، ولی پشت قضیه داره برای شخص خودش برندسازی می‌کنه که ببینین من شهامت اینکه بگم اشتباه کردم و حالا پذیرفتمش رو دارم. برندسازی شخصی یه فرمول نیست که بتونیم به همه بدیم و اجراش کنن و موفق بشن، برندسازی شخصی یعنی تو موقعیت‌های مختلف واکنش‌های متفاوت‌تر از چیزی که مخاطب انتظار داره نشون بدیم.

۵) مهارت مدیریت بحران با حامی غفاری

حامی در توییتر نوشته:

باورم نمی‌شه شب بخوابم، صبح زود با حال بد برم بیمارستان و بگن حملۀ قلبی رو رد کردی. چقدر چیزهایی که فکر می‌کنیم دور هستن و برای ما نیست به ما نزدیکن. فردا باید برم پیش متخصص و ببینیم چه خبره.

مهارت مدیریت بحران (Crisis Management) به بیان ساده یعنی فرایندی که طی اون یک سازمان یا یک شخص با یک رویداد بحرانی و غیرمنتظره‌ که تهدید آسیب‌رسوندن رو داره رو‌به‌رو بشه و سعی کنه اون رو مدیریت کنه.

خوشبختانه تو این اتفاقی که حامی روایتش کرده از یه بحرانی که تو کنترلش هم نبوده مثل حملۀ قلبی جون سالم به در برده. حالا که بحران رفع شده، سعی کرده با مراجعه به پیش متخصص اون بحران رو به کنترل خودش دربیاره. با حفظ خونسردی و جروبحث‌نکردن در شرایط بحران و مقصرندونستن کسی فضا رو متشنج نمی‌کنیم و تمرکز رو روی حل مشکل می‌ذاریم.

۶) مهارت تفکر کارآفرینی با حسین حمیدیا

حسین در اینستاگرام نوشته:

با محمدعلی خادم الفقرا اومدیم نمایشگاه الکامپ ۱۳۹۷ و اعتراض خودمون رو به فیلترینگ و خصوصاً فیلترینگ استارتاپ‌های ایرانی اعلام کردیم.

مهارت تفکر کارآفرینی (Entrepreneurial Thinking) به بیان ساده یعنی علایق، مهارت، تجربه، دانش و بینش، منبع و شبکه‌های ارتباطی را برای پیش‌بردنِ بهتر کارآفرینی به‌کار بگیریم.

حسین توضیح داده که به‌همراه دوستش رفتن تو نمایشگاه الکامپ که یه نمایشگاه مرتبط با الکترونیک، رایانه و تجارت الکترونیکه تا دربارۀ آسیب‌هایی که فیلترینگ به استارتاپ‌ها در فضای کارآفرینی وارد می‌کنه اعتراض کنن. برای تقویت تفکر کارآفرینی باید به‌عنوان چیزی بیشتر از آفرینش یک کار و اشتغالِ چند نفر به اون نگاه کنیم تا بتونیم از این مهارت در راستای تمام اهداف کارآفرینی بهره ببریم.

۷) مهارت شوخ‌طبعی با حجت قناد

حجت در توییتر نوشته:

دولوپری که می‌خواد اینجا بمونه باید بسازه، ساختنش پیچیدگی داره و زمان می‌بره، پول‌درآوردن ازش هم خاک‌خوری داره. از همه مهم‌تر اینکه آدم عاقل بعید می‌دونم این روزها، تو این مملکت، تو حوزۀ تکنولوژی کسب‌و‌کار راه بندازه. اونایی که راه می‌اندازن هم یا وصلن یا عاشقن، عاقل نیستن :)

مهارت شوخ‌طبعی (Humor) به بیان ساده یعنی تجربه‌ها و اتفاقات را به محرکی برای خندیدن و سرگرمی تبدیل کنیم.

سختی کار تو حوزۀ تکنولوژی تو ایران بر کسی پوشیده نیست و حجت هم سعی کرده زاویۀ دید خودش رو با چاشنی شوخی و خنده ترکیب کنه و بگه کسی که تو این وضعیت سعی می‌کنه بمونه و بسازه، یا وصله یا مثل خودمون عقل نداره که مونده. شوخ‌طبعی باعث می‌شه هم حرفمون رو زده باشیم، هم کمی لبخند به لبمون بشینه، هم تیزی کلاممون گرفته بشه و اثرگذارتر باشیم.

۸) مهارت همکاری با حمیدرضا حسینی

حمیدرضا در اینستاگرام نوشته:

به‌زودی تجهیز پلاتو تخصصی کانون تئاتر دانشگاه زنجان تموم می‌شه. همین‌الانش که هنوز کار تجهیزش تموم نشده، به‌جز ساعاتی که دانشگاه تعطیله، به‌ندرت لحظه‌ای گیر میاد که ۴-۵ نفر این تو در حال تمرین نباشن. در حال حاضر ۳ گروه در حال تمرین هستن: دو گروه برای اجرای صحنه‌ای، یک گروه برای نمایشنامه‌خوانی. ۳ گروه در حال گذروندن دورۀ آموزشی تئاتر با تمرکز بر بازیگری هستن...

مهارت همکاری (Collaborating) به بیان ساده یعنی فرایندی که طی اون دو یا چند نفر از یک نهاد یا کسب‌و‌کار برای تکمیل یک کار یا رسیدن به یک هدفی روی آن کار می‌کنند.

حمیدرضا چون تو زنجان درس می‌خونده و به فضای تئاتر علاقه داشته، به‌طور واضح پیگیر مجهزکردن پلاتوی دانشگاه بوده. برای همکاری و تو هر تیمی به وجود یه فردی نیازه که بتونه همکاری رو مدیریت کنه. همکاری‌کردن چه به‌عنوان رهبر یه تیم چه به‌عنوان عضو یه تیم، باعث می‌شه که کارها با سرعت و کیفیت بیشتری انجام بشن.

۹) مهارت تیم‌سازی با حمیدرضا سلیمانی

حمیدرضا در اینستاگرام نوشته:

برای تیم‌سازی، جذب منابع انسانی جدید و یا پرورش منابع انسانی کنونی باید چه‌کاری انجام داد؟ چه ویژگی‌هایی باید در نیروی انسانی موردنظر ما باشد تا تیمی درجه‌ یک و کارآمد داشته باشیم. آقای لنچونی در کتاب بازیکن تیم ایدئال با داستانی جذاب و گیرا سه ویژگی اصلی یک عضو کارآمد از تیمی عالی را بیان می‌کند:
۱) فروتن
۲)پرولع
۳)هوشمند

مهارت تیم‌سازی (Team Building) به بیان ساده یعنی بتوانیم برای انواع مختلف از فعالیت‌های جمعی، اهدافی را برنامه‌ریزی کنیم و نقش هر عضو تیم برای رسیدن به آن اهداف را مشخص کنیم.

حمیدرضا با ارجاع به کتابی که دربارۀ تیم‌سازی داشته می‌خونده، سعی کرده اهمیت تیم‌سازی رو بازگو کنه؛ اینکه برای ساخت یه تیم درجه یک و عالی باید به چه چیزهایی توجه کنیم و خودش از چه راهکارهایی استفاده کرده. اگه ما موقع تشکیل تیم اهداف رو درست مشخص کنیم و نقش هرکسی رو درست تعریف کنیم، می‌تونیم یه تیم فوق‌العاده برای خودمون بسازیم.

۱۰) مهارت تفکر انتقادی با رامتین فرزاد

رامتین در توییتر نوشته:

قهرمان مردمند| یادداشت من در روزنامۀ دنیای اقتصاد درمورد اقتصاد فرهنگ [لینک نوشتۀ رامتین در دنیای اقتصاد]

مهارت تفکر انتقادی (Critical Thinking) به بیان ساده یعنی حقایق، شواهد، مشاهدات و استدلال‌های موجود را برای بهبود یک تفکر مورد نقد و بررسی قرار بدهیم.

توییت رامتین شاید چیز خاصی نداشته باشه، ولی از دو جهت برای من جذاب بود که اینجا بهش اشاره کنم: اولی متن اون یادداشت خوندنیه که لینکش رو هم گذاشتم و دومی اولین توییتش هست که تو توییتر منتشر کرده. با تفکر انتقادی می‌تونیم درست‌تر استدلال کنیم، خلاقانه فکر کنیم و ارتباطات بهتر و مؤثرتری بسازیم.

۱۱) مهارت گوش‌دادن با سپیده ولی‌الله

سپیده در لینکدین نوشته:

به نظرم مهم‌ترین ویژگی یه مدیر خوب گوش‌کردنه نه تأیید، نه رد، نه قضاوت... خوشحالم که با همچین مدیری کار می‌کنم.

مهارت گوش‌دادن (Listening) به بیان ساده یعنی توجه‌کردن به صدای یک شخص، که طی این گوش‌کردن فرایند پیچیدۀ عاطفی، شناختی و رفتاری طی می‌شود.

ازاونجایی‌که تو ایران معمولاً مدیر خوب خیلی کم پیدا می‌شه، وقتی چنین مدیری پیدا می‌شه، کسایی که باهاش همکاری می‌کنن میان تجربۀ خوبشون از همکاری با اون شخص رو به اشتراک می‌ذارن. درست مثل کاری که سپیده کرده. گوش‌دادن باعث می‌شه طرف مقابلمون حس کنه یه نفر هست که حرف‌هاش رو بشنوه. اگه در حین گوش‌دادن سعی کنیم صحبت‌های طرف مقابل رو درک کنیم و بفهمیم که دیگه عالی می‌شه، چون بهتر می‌تونیم راهنماییش کنیم.

۱۲) مهارت همدلی با سحر محمدی

سحر در لینکدین نوشته:

یه پیک موتوری نوشته بود که من پیک اسنپ باکس هستم و شدیداً در معرض ابتلا به کرونا قرار دارم و خیلی نگران خانواده‌ش بود. با اینکه دست‌هاش رو ضدعفونی می‌کنه و ماسک می‌زنه، می‌گفت که من روزانه با ده‌ها نفر که نمی‌دونم مبتلا هستن یا نه سروکار دارم، امکان داره هم خودم بگیرم هم ناقل بیماری بشم. به نظرتون راه‌حل برای این بندگان خدا چیه؟

مهارت همدلی (Empathy) به بیان ساده یعنی بتوانیم احساس طرف مقابل را درک کنیم و از زاویۀ دید او به قضیه نگاه کنیم.

سحر برحسب وظیفۀ انسان‌دوستیش یا هر چیز دیگه‌ای، وقتی با این اتفاق رو‌به‌رو شده ازش بی‌تفاوت نگذشته و سعی کرده به‌نوبۀ خودش واسه این افراد که تو اوج کرونا هم مجبور به کار بودن، از دوستاش راهنمایی بخواد و یه راهکاری پیدا کنه. قراردادن خودمون در جای بقیه، این احتمال رو که بتونیم اون‌ها رو بهتر درک کنیم و همدل‌تر بشیم تا راه‌حل بهتری بدیم، افزایش می‌ده.

۱۳) مهارت آموزش با سوده محمدآبادی

سوده در توییتر نوشته:

سر خودت با کسی معامله نکن، وجودت تنها چیزی هست که داری!

مهارت آموزش (Training) به بیان ساده یعنی توسعۀ خودمان یا بقیه به کمک منابع مختلف با هدف تقویت شایستگی‌هایمان.

سوده براساس تجربیاتش این توییت رو نوشته که سر خودمون یعنی وجودیت خودمون با کسی معامله نکنیم، چون مهم‌ترین چیزی که تو زندگی داریم خودمونیم. ما باید یاد بگیریم که مهم‌ترین چیز تو دنیا اول از همه خودمونیم و باید خودمون تو اولویت خودمون باشیم. آموزش باعث می‌شه آروم آروم، با کسب اطلاعات جدید، متوجه اشکالاتمون بشیم؛ یعنی مثلاً متوجه بشیم که نباید سر خودمون با کسی معامله کنیم.

۱۴) مهارت حل اختلاف با سوگل شاکری

سوگول در اینستاگرام نوشته:

برای اونایی که هی دایرکت می‌دادن با هم قهرین با هم قهرین! هر سری مطی [مطهره] اومد ایران، به‌جز یه بارش، من سفر بودم و هی نشده بود ببینمش. دیگه کرونا که من رو خونه‌نشین کرده بود، مطی پیشنهاد داد بریم تیستی روم [Tasty Roomv] که منم نترسم و مطمئن باشم تو این اوضاع حسااابی تمیزن :)) مطی تو دوستای من یه فرق اساسی داره، اونم اینه که روزهای سختمون با هم شروع شد و با هم گذشت تا رسید به خوبی و خوشی‌هاش!

مهارت حل اختلاف (Conflict Resolution) به بیان ساده یعنی به کمک روش‌ها و فرایندهایی بتوانیم به‌صورت کاملاً مسالمت‌آمیز به یک دعوا یا اختلاف پایان بدهیم.

مطهره یکی از دوست‌های صمیمی سوگله و چون فالوئرهاش مدت‌ها اون دو تا رو باهم ندیده بودن، واسشون سؤال بوده که باهم به اختلاف خوردن یا چی؟ قطعاً که تو هر رابطه‌ای اختلاف وجود داره و هنر واقعی اینه که بتونیم دربارۀ اختلاف‌هامون صحبت کنیم. همون‌جوری که سوگل اشاره کرده که تو روزهای سخت و اون موقع‌هایی که شاید اختلاف داشتن، از پس مشکلات براومدن. به کمک روش‌های مختلف و مخصوصاً صحبت‌کردن می‌تونیم با کلمات جادو کنیم و راجع به هر مشکل و اختلاف‌نظری ساعت‌ها صحبت کنیم و حلش کنیم.

۱۵) مهارت اقناع با سولماز محمدبخش

سولماز در توییتر نوشته:

هیچ‌کس بُت نیست، هیچ‌جا هم مدینۀ فاضله نیست. نشد، نشد. فدا سرت!

مهارت اقناع (Persuasion) به بیان ساده یعنی تلاش آگاهانه برای اینکه باورها، نگرش‌ها، انگیزه‌ها و... افراد را تحت‌تأثیر قرار بدهیم و قانعشان کنیم که چیزی بهتر از آن چیزی که در فکرشان هست هم وجود دارد.

سولماز هم داره می‌گه که هیچ‌کس اون‌قدر بزرگ و خفن نیست که بخوایم ازش بت بسازیم و هیچ‌جا هم اون‌قدر عاری از اشتباه و گناه نیست که بخوایم بهش بگیم مدینۀ فاصله. شد شد، نشد هم فدای سرمون. ما اگه بتونیم آدم‌ها رو متقاعد کنیم، احتمالاً حرفمون زودتر به کرسی می‌شینه؛ چون متقاعدسازی نقطۀ اوج هر ارتباطیه.

۱۶) مهارت ارائه با سینا شیعه‌نواز

سینا در توییتر نوشته:

فردا ظهر اولین جلسه‌ی پرزنتیشن هویت بصری یک برند حوزۀ مد و فشن رو به‌صورت آنلاین برای ۱۱ مدیر برگزار خواهم کرد و همچنان نمی‌تونم بخوابم؛ برای اولین بار می‌خوام به‌صورت آنلاین پرزنت کنم.

مهارت ارائه (Presentation) به بیان ساده یعنی بتوانیم به‌صورت ساختارمند زمان را مدیریت کنیم، از زبان بدن استفاده کنیم و محتوای ارائه را در قالبی درست قرار بدهیم.

فکر کنم چون سینا انتهای توییتش اشاره کرده که برای اولین بار می‌خواد این کار رو ارائه بده استرس گرفته و از شدت هیجان و استرس نمی‌تونسته بخوابه، اما این دلیل خوبی واسه درست‌پرزنت‌نکردن نیست و اون بهتر از هرکسی می‌دونه که باید نتیجۀ صدها ساعت وقت و انرژیش رو در عرض چند دقیقه به بهترین شکل ارائه بده. اگه بتونیم پیام مدنظرمون رو خیلی درست و تروتمیز به دست مخاطب برسونیم، احتمال اینکه صحبت‌هامون اثرگذارتر و متقاعدکننده‌تر باشه رو افزایش می‌ده.

۱۷) مهارت الهام‌بخشی با شاهین کلانتری

شاهین در اینستاگرام نوشته:

یک دلیل من برای پیاده‌روی: هنگام پیاده‌روی می‌توانیم با خودمان راحت‌تر حرف بزنیم. پیاده‌روی سرچشمۀ خلاقیت است. پنداری وقت پیاده‌روی خلاق‌تریم، ممکن است فردی که خودش را بی‌استعداد می‌داند، حین پیاده‌روی به چشمه‌هایی از ذوق و خلاقیتش راه بیابد. این معجزۀ پیاده‌روی است.

مهارت الهام‌بخشی (Inspiring) به بیان ساده یعنی حرف/فکر/ایده‌ای که باعث الهام‌بخشیدن به کس دیگری باشد. درواقع، آن چیز باعث هدایت و راهنمایی شخص در مسیرش بشود.

شاهین تلاش کرده توضیح بده که موقع پیاده‌روی چه‌کارهایی انجام می‌ده تا فالوئرهاش هم از این کارش الهام بگیرن تا موقع پیاده‌روی از کارهایی که انجام می‌ده الگو بگیرن و اون‌ها رو انجام بدن. ما می‌تونیم ایده‌ها و فکرهای خلاقانه و الهام‌بخشمون رو با بقیه به اشتراک بذاریم تا بقیه متوجه پیشروبودنمون بشن.

۱۸) مهارت مدیریت تیم‌ها از راه دور با شاهین نساحت

شاهین در لینکدین نوشته:

مسئله‌ای که در بحران امروز شرایط رو کمی دشوارتر می‌کنه، صرفاً شرایط دورکاری نیست، بلکه حضور در همون محل کاریه که مجبور باشی به‌طور مداوم همۀ اشخاص و اشیا رو مرتباً ضدعفونی کنی...

مهارت مدیریت تیم‌ها از راه دور (Managing Remote Teams) به بیان ساده یعنی بتوانیم به‌عنوان مدیرِ یک تیم، پرورش، راهنمایی و حمایت از اعضا را که به‌خودی‌خود یک چالش بزرگ است، به بهترین شکل پیش ببریم.

با توجه به شروع کرونا و دورکاری حداکثری کسب‌و‌کارها، شاهین به‌عنوان مدیر یه تیم سعی کرده دغدغه‌ش دربارۀ کار حضوری و دورکاری رو مطرح کنه و بگه هرکدوم یه‌سری چالش برای خودش داره که اینجا تمرکزش روی هم‌تیمی‌های حضوریش بوده. با مدیریت درست هم‌تیمی‌های دورکارمون می‌تونیم باعث کاهش نرخ خروج کارمندها و افزایش بهره‌وری و کارایی‌شون بشیم.

۱۹) مهارت سازگاری با شکیبا شاملو

شکیبا در توییتر نوشته:

خواهر کوچیکه مسئولیت بزرگ برگزاری تولد رو به عهده گرفت و از حق نگذریم از پسش براومد. انقدر استرس گرفته بود که من قربونش برم.

مهارت سازگاری (Adaptability) به بیان ساده یعنی بتوانیم خودمان را با تغییرات محیط که تحت کنترلمان نیست، وفق بدهیم.

تولدی که شکیبا ازش حرف می‌زنه احتمالاً واسه یه عزیزش بوده که ترجیح می‌داده خودش برگزارش کنه؛ چون به کار خودش ایمان داره و کمی سخت به بقیه، حتی خواهر خودش اعتماد می‌کنه. حالا خداروشکر که از کیفیت برگزاری راضی بوده، ولی اگرم برگزاری اون مراسم کیفیت مدنظر خودش رو نداشت، احتمالاً از بابت اون شب ناراحت نمی‌شده، چون یاد گرفته که سازگاری کنه. لزوماً همیشه با همه‌چیز و همه‌کس راه اومدن و سازش و تاب‌آوری به خرج دادن خوب نیست، ولی واسه اینکه بپذیریم همیشه همه‌چیز باب میل و تو کنترل ما نیست، خوبه.

۲۰) مهارت انعطاف‌پذیری با شگون شریفی

شگون در توییتر نوشته:

یکی از خوبی‌های آدمیزاد اینه که به همه‌چی عادت می‌کنه؛ به همه‌چی!

مهارت انعطاف‌پذیری (Resilience) به بیان ساده یعنی ما در یک شرایط خاص راه‌حل‌های زیادی را برای انجام یک کار و رسیدن به هدف نهایی داشته باشیم.

شاید بشه گفت قسمت بد ماجرا اینجاست که آدم اتفاقاً به همه‌چی عادت می‌کنه، در‌صورتی‌که نباید این‌جوری باشه و من خودمم باهاش مخالفم؛ ولی خب گریزی ازش نیست. از طرفی خوبه با همه‌چیز نجنگه و یه انعطافی به خرج بده، از طرف دیگه هم نباید سواری بده. با انعطاف‌پذیری مثل آب عمل می‌کنیم. آب رو تو هر ظرفی که می‌ریزیم به اون شکل درمیاد، یا تو رودخونه از روی سنگ رد می‌شه. این انعطاف مثل آب باعث می‌شه که مسیرمون رو ادامه بدیم.

۲۱) مهارت نوآوری با شهرزاد طلوعی

شهرزاد در اینستاگرام نوشته:

همون‌طوری که جمع ۴ و ۴ می‌شه ۸، حاصل جمع ۲ و ۶ هم می‌شه ۸. روشی که شما برای به‌ثمر‌رسوندن فعالیت‌ها انتخاب می‌کنید، لزوماً تنها روش موجود نیست! بنابراین به ‌شیوۀ متفاوت تفکر دیگران احترام بذارید.

مهارت نوآوری (Innovation) به بیان ساده یعنی ایده‌هایی را که داریم طوری عملی کنیم که تا آن روز به آن سبک و سیاق اجرایی نشده بوده.

شهرزاد توضیح داده که برای رسیدن به یه هدفی، لزوماً اون راهی که انتخاب می‌کنیم تنها راه نیست و برای نشون‌دادن این موضوع هم که شاید اصولاً در قالب استدلال‌های فلسفی مطرح می‌شه، از یه مثال ریاضی استفاده کرده.نوآوری باعث می‌شه دنیا رو جور دیگه‌ای ببینیم؛ یعنی ذهنمون رو برای پلن‌هایی بیشتر از Aآماده کنیم و همیشه یه راه‌حل تو آستینمون داشته باشیم.

۲۲) مهارت خودآگاهی با عادل طالبی

عادل در اینستاگرام نوشته:

ترجیح می‌دهم افسوس بخورم که چرا رأی [در انتخابات مجلس] دادم، تا اینکه افسوس بخورم چرا رأی ندادم.

مهارت خودآگاهی (Self Awareness) به بیان ساده یعنی استخراج اطلاعات و افکار به‌صورت ارادی که ماهیت ذهن را مشخص می‌کند و از ناخودآگاه سرچشمه می‌گیرد.

عادل هم با توجه به حضورش در انتخابات مجلس شورای اسلامی که معمولاً مخالفان و موافقانی داره، با آگاهی توضیح داده که چرا این کار رو انجام می‌ده. خودآگاهی باعث می‌شه از موجودیت درونی یا بیرونی تجربۀ شخصی افکار و احساسات مطلع بشیم.

۲۳) مهارت نوشتن با علی کاشی

علی در اینستاگرام نوشته:

آدم‌ها تو رو نمی‌خوان، اصلاً براشون مهم نیستی، حتی اصلاً از وجودت خبر ندارن، اما... اما امان از اون روز که خودت رو، توانایی‌هات رو نشون بدی... از دل خاک سر بلند کنی و نتیجۀ همۀ تلاش‌ها، جون‌کندن‌ها و استعدادهات رو نشون بدی... اون‌وقته که...

مهارت نوشتن (Writing) به بیان ساده یعنی بازنمایی یک زبان زندۀ دنیا از طریق نمادهای فیزیکی، حالا به‌صورت دیجیتال یا فیزیکی.

علی اینجا سعی کرده از قلمش استفاده کنه و دربارۀ اینکه آدم‌ها وقتی یه روزی تو رو جدی نمی‌گرفتن و حالا که می‌ری به موفقیتی می‌رسی جدیت می‌گیرن بنویسه. نوشتن باعث می‌شه افکار و عقایدمون رو مکتوب کنیم و به فکر و ذهنمون نظم و ترتیب می‌ده و با اشتراک‌گذاریش نظرهای مختلف دریافت می‌کنیم.

۲۴) مهارت ارتباط کلامی با عماد ساعدی

عماد در اینستاگرام نوشته:

به‌همراه استاد عزیزم، بهنام ابوالقاسم. بعد از ۲ سال بالاخره استاد جان رو دیدم. چه اجرای فوق‌العاده‌ای بود این رسیتال ویولن (Recital Violin). خیلی دلتنگ بودم و با دیدن خودشون و اجرای پیانوی زیباشون، کلی خوشحال شدم.

مهارت ارتباط کلامی (Verbal Communication) به بیان ساده یعنی برای انتقال پیام از کلمات درست و در جای درست استفاده کنیم.

عماد چون موزیسین هست، تو حوزۀ خودش تلاش می‌کنه با آدم‌هایی که تجربۀ بیشتری دارن ارتباط بگیره و از تجربیاتشون استفاده کنه. حالا که بعد از ۲ سال یکی از اساتید تو حوزۀ خودش رو دیده، تلاش کرده حسش رو به این اتفاق بیان کنه. به کمک ارتباط کلامی و بروز درست خودمون با کلمات درست می‌تونیم مخاطب رو منقلب کنیم.

۲۵) مهارت دوستی با فرگل سلحشور

فرگل در اینستاگرام نوشته:

نمی‌دونم زندگی برای بقیۀ آدم‌ها چی تعریف می‌شه، اما برای من کلش جمع می‌شه توی یه بقچه که توش پره از تجربه‌هایی که قلبم رو لمس می‌کنن و چشم‌هام رو پر. این بقچه رو می‌اندازم روی دوشم و برمی‌گردم تا دفعۀ بعدی که بقچۀ جدیدی ببندم. تجربۀ این چند روز زندگی روستایی و کار داوطلبانه، آخرش برام یه بقچۀ خیلی بزرگ باقی گذاشت که توش پر از اتفاق بود...

مهارت دوستی (Friendliness) به بیان ساده به یک رابطۀ محبت‌آمیز و محترم متقابل بین افرادی که پیوند قوی‌ای دارند، گفته می‌شود.

جدایی از اینکه فرگل سفر دوست داره، اما این بار با هدف انجام یه کار داوطلبانه و زندگی تو روستا تلاش کرده مدل جدیدی از دوستی رو تجربه کنه و با بقیۀ فالوئرهاش به اشتراک بذاره. دوستی باعث می‌شه قصۀ آدم‌های دیگه رو بشنویم و داستان‌های خودمون رو باهاشون به اشتراک بذاریم تا از دنیای هم بیشتر باخبر بشیم و بتونیم همدیگه رو بهتر درک کنیم.

۲۶) مهارت زبان بدن با محیا ساعدی

محیا در اینستاگرام نوشته:

۵ سال و یک ماه و چند روز بعد از اولین ‌باری که جلوی دوربین امیر و آسیه وایسادم (البته نشستم و حتی دراز کشیدم؛ واقعاً بعضی از ژستای عروسی خیلی ضایعن) تا عکس‌های به قول خیلی‌ها مهم‌ترین شب زندگی‌مون رو بگیرن، این عکس ثبت شد؛ که به گمانم...

مهارت زبان بدن (Body Language) به بیان ساده یعنی در کنار کلماتی که داریم ادا می‌کنیم، پیاممون رو به کمک اندام‌هامون و رفتارهای فیزیکی، بهتر منتقل کنیم.

محیا چون کار مجری‌گری هم کرده، داره توضیح می‌ده که اون اوایل برای اینکه بتونه جلوی دوربین خوب باشه چه تلاش‌هایی کرده. درسته شاید درنهایت ما داریم یه مجری رو ایستاده یا نشسته می‌بینیم، ولی قبلش چه عرق‌هایی ریخته رو نمی‌بینیم. استفاده از زبان بدن که شامل حالات چهره، وضعیت بدن، حرکات، حرکات چشم، لمس و استفاده از محیط می‌شه، کمک می‌کنه بتونیم پیاممون رو به مخاطبان، به‌شکلی اثرگذارتر منتقل کنیم.

۲۷) مهارت آداب و معاشرت در محل کار با منیره منتظری

منیره در اینستاگرام نوشته:

اگه درمورد خریدن دوربین سؤال دارین یه کم صبور باشین، به‌زودی یه پست می‌ذارم راجع بهش. ولی اگه عجله دارین، سایت دیجی‌کالا یا نورنگار رو چک کنین تا قیمت‌ها دستتون بیاد، بعد سؤالاتتون رو می‌تونین از «بهشت تصویر» تو خیابون طالقانی، نرسیده به چهارراه مهدیه بپرسید.

مهارت آداب و معاشرت در محل کار (Work etiquette) به بیان ساده یعنی یک‌سری دستورالعمل‌هایی که رفتارهای بین‌فردی کارمندهای یک محیط کاری را تعریف می‌کنذ.

حالا این آداب و معاشرت لزوماً می‌تونه فقط منوط به پوشش و نحوۀ تعاملات نباشه؛ یعنی تو همکاری با مشتری‌ها هم می‌شه لحاظش کرد. مشخصه به‌خاطر اینکه منیره عکاسی می‌کنه، ازش دربارۀ خرید دوربین و عکاسی زیاد سؤال می‌کنن که اومده آداب معاشرت با خودش رو مشخص کرده تا بقیه هم ازش مطلع بشن و دلخوری پیش نیاد. با مشخص‌کردن آداب رفتاری می‌تونیم جلوی دلخوری‌ها و سوءتفاهم‌ها رو بگیریم و خودمون رو فرد وظیفه‌شناسی نشون بدیم.

۲۸) مهارت مدیریت احساسات با محمدرضا فهیمی

محمدرضا در اینستاگرام نوشته:

زندگی همیشه یه ‌خط راست نیست... یهویی میفتی تو یه چالۀ عمیق و کلی دردسر برای بیرون‌اومدن. یه ‌روزم اون بالا نوک قله‌ای و سرخوش از روزای خوب زندگی... . من این حدود ۴ ماه اخیر هردوتاش رو تجربه کردم، ولی درنهایت هرجا باشی، هر کاری کنی، تهش باید حالت رو خوب کنی...

مهارت مدیریت احساسات (Emotion Management) به بیان ساده یعنی بتوانیم احساسات و هیجاناتی را که داریم تجربه می‌کنیم بهتر درک کنیم، بپذیریم، مدیریت کنیم و بروزشان بدهیم.

محمدرضا هم دقیقاً داره اشاره می‌کنه که یه موقع تو عمق یه چاله‌ست و یه روز نوک قلّه، چون زندگی سرشار از بالا و پایین‌هاست، پر از احساسات خوب و بد. نمی‌شه منکر وجود احساس بد شد، اما می‌شه به‌صورت فعالانه تلاش کرد تا میزان زمان‌هایی رو که حس‌خوب‌داشتن رو تجربه می‌کنیم، بیشتر باشه. اگه بتونیم احساساتمون رو مدیریت کنیم، می‌تونیم راه‌های ارتباطی و سازنده‌تری با اتفاق‌هایی که تو دنیامون می‌افته پیدا کنیم و درنهایت واکنش بالغانه‌تری بهشون نشون بدیم.

۲۹) مهارت انگیزه‌دادن با سیدمحمد علوی

محمد در وصف دوستش در اینستاگرام نوشته:

چقدر حس خوبی است وقتی ببینی دوستت، کسی که از برادر نداشته به تو نزدیک‌تر است، آرام اما محکم پله‌های پیشرفت را طی می‌کند و به آنچه می‌‌خواهد می‌رسد.

مهارت انگیزه‌دادن (Motivating) به بیان ساده یعنی آن دلیلی که باعث می‌شود ما یک رفتار خاص را در یک زمان خاص شروع کنیم و بعد ادامه‌اش بدهیم یا متوقفش کنیم.

حمایت‌کردن و انگیزه‌دادن با کلمات و جملات کاریه که محمد همین‌الان داره به‌خوبی برای دوستش انجام می‌ده. تلاش کرده بهش یادآور بشه که برای رسیدن به این موفقیت، پله‌های پیشرفت رو با سختی‌هاش و مشکلاتش پشت‌سر گذاشته. انگیزه باعث می‌شه یه حالت انگیزشی تو ذهن شکل بگیره تا بتونیم باورهامون رو باور کنیم!

۳۰) مهارت فروش با محمد عباسی فرد

محمد در پاسخ به دوستش در توییتر نوشته:

فرید جان، ما تو زرین‌پال از خیریه‌ها کارمزدی کسر نمی‌کنیم. باعث خوشحالیه این همکاری با زرین‌پال صورت بگیره.

مهارت فروش (Selling) به بیان ساده یعنی بتونیم کسی رو متقاعد کنیم که محصول/خدمتی رو بخره.

حالا اینجا هم فردی که تو توییتِ محمد منشن شده به دنبال راه‌اندازی درگاه پرداخت برای یه مؤسسۀ خیریه بوده و دغدغه‌ش هم این بوده که کارمزد ازشون کم می‌کنن؛ ولی محمد از تیم زرین‌پال پاسخشون رو داده و سعی کرده متقاعدش کنه که تو زرین‌پال ازشون کارمزدی کم نمی‌کنه تا بیان و از خدمات زرین پال استفاده کنن. با دست‌گذاشتن روی دغدغه‌های مشتری می‌تونیم خیلی زودتر اون‌ها رو متقاعد کنیم که از سرویس/خدمت ما استفاده کنن.

۳۱) مهارت بازخورددادن با محمدمهدی سارمی

محمدمهدی در لینکدین نوشته:

چند روز پیش برای موقعیت شغلی کپی رایتر به شرکتی برای مصاحبه رفتم. کل مصاحبه ۱۰ دقیقه هم طول نکشید. قرار بود پنجشنبه نتیجه اعلام بشه. اما امروز داخل جابینجا پیام ردشدن رو فرستادن! کاش برای وقت دیگران ارزش قائل باشیم و حداقل...

مهارت بازخورددادن (Giving Feedback) به بیان ساده یعنی فرایندی که طی آن می‌توانیم از گوش‌دادن فعال، تجزیه‌و‌تحلیل و... کمک بگیریم تا عملکرد بهتری داشته باشیم.

محمدمهدی از فرایند استخدام و ریجکت‌شدن شرکتی ناراضی بوده و با دلیل این ناراحتیش رو ابراز کرده. اگه شرکتی که این دغدغه رو می‌شنوه زرنگ باشه، متوجه اشتباهش می‌شه و می‌فهمه که کجا باعث ایجاد این دلخوری شده و درصدد دلجویی یا اصلاح فرایندش برمیاد. برای بازخورددادن بهتره که روی رفتار و اعمال افراد تمرکز کنیم، نه روی شخصیتشون، تا در مقابل بازخوردمون گارد نگیرن.

۳۲) مهارت تصمیم‌گیری با مرتضی چرخ‌زرین

مرتضی در اینستاگرام نوشته:

۳ بار این متن رو یه‌جوری شروع کردم و پاک کردم، ولی خب قول می‌دم این دفعه پاک نکنم :) این چند خط که شاید بخونین، تلاشی از من برای شکستن یه‌سری الگوی روانیه. اصلاً هم کار خفن یا خاصی نیست. یه تلاشه که ممکنه خودش یه رنج دیگه ایجاد کنه...

مهارت تصمیم‌گیری (Decision Making) به بیان ساده یعنی فرایند شناختی که منجر به انتخاب یک باور، یک مسیر یا حتی یک غذا از بین چند گزینه می‌شود.

مرتضی توضیح می‌ده که کمال‌گراست و واسه نوشتن همین کپشن اینستاگرام هم کلی با خودش کلنجار رفته که بنویسه، ننویسه، منتشر کنه، نکنه، چی‌کار کنه بلاخره؟! آره، تصمیم‌گیری واقعاً کار سختیه، چون باید مسئولیت اتفاق‌های بد و خوب بعدش رو بپذیریم. در حد انتشار همین کپشن ساده هم کار سختیه که تصمیم بگیریم منتشرش بکنیم یا نه! ما در طول زندگی‌مون کلی تصمیم می‌گیریم که از نتیجۀ همشون هم لزوماً راضی نیستیم و تصمیم‌ها می‌تونن منطقی و غیرمنطقی باشن، اما مهم اینه که ما بتونیم خودمون تصمیم بگیریم و یادمون نره تصمیم‌های قبلی رو براساس شرایط و میزان سواد اون موقعمون گرفتیم!

۳۳) مهارت ارزیابی خود با مهلا پورعلی

مهلا در لینکدین نوشته:

ما تو تیم دیتا همیشه دنبال این هستیم که بتونیم با آنالیز اقداماتمون، کارها رو بهتر و بهینه‌تر پیش ببریم. با بررسی شاخص‌های دیتای پنل‌های تبلیغات و آمار نصب‌های اپلیکیشنمون توی چند ماه متوالی، روی یکی از پنل‌ها حساس شدیم و موضوع رو به واحد تبلیغاتمون منتقل کردیم. واحد تبلیغات هم وارد مذاکره با اون شرکت شد و با همفکری همدیگه تصمیم بر این شد که سرعت نصب‌ها از اون پنل کمتر بشه. نهایتاً این ماه همون شاخص واسه این پنل تقریباً 5 برابر بهبود پیدا کرد.

مهارت ارزیابی خود (Self Assessment) به بیان ساده یعنی فرایندی که طی آن فرد به خود نگاه می‌کند تا جنبه‌هایی را که برای هویت خودش مهم است، ارزیابی کند.

خودارزیابی فقط مربوط به ارزیابی یه شخص نیست، بلکه یه تیم هم می‌تونه خودش رو ارزیابی کنه و ببینه اصلاً داره درست می‌زنه یا داره اشتباه می‌زنه. مهلا به‌عنوان عضوی از یه تیم توضیح داده که چطوری فعالیت‌های خودشون رو تو تیم ارزیابی کردن و درصدد بهبودش قدم برداشتن. اگه خودارزیابی رو تکرار کنیم، این کار باعث می‌شه قدرت تفکر نقادانه نسبت به خودمون با آگاهی بیشتری انجام بشه و خودمون باعث پیشرفت خودمون بشیم.

۳۴) مهارت مدیریت دانش با مهسا حافظی

مهسا در لینکدین نوشته:

یادگیری مستمر و ادامه‌دار، به‌واقع مهم‌ترین بخش آموزش است. یک‌دفعه و با یک اتفاق رخ نمی‌دهد. یک فرایند است و به سن، جنس، موقعیت اجتماعی و هزاران گزینۀ دیگر بستگی ندارد.

مهارت مدیریت دانش (Knowledge Management) به بیان ساده یعنی روش‌هایی برای ایجاد، اشتراک، استفاده و مدیریت دانش و اطلاعات یک شخص یا یک سازمان.

مهسا چون به یادگیری مستمر علاقه داره و مخصوصاً سعی می‌کنه تو قسمت آموزش تو لینکدین بیشتر هم وقت و انرژی بذاره، داره می‌گه که یک‌شبه نمی‌شه تو یه زمینه‌ای دانش کسب کرد. مدیریت دانش باعث می‌شه که ما بدونیم کجاها نیاز به کسب دانش بیشتری داریم و روی اون قسمت‌ها بیشتر تمرکز کنیم.

۳۵) مهارت برنامه‌ریزی استراتژیک با مهرداد محروقی

مهرداد در توییتر نوشته:

به همۀ مارکترها توصیه می‌کنم حتماً یه بار هم که شده تجربۀ کمپین‌هایی مثل بلک فرایدی رو توی یک E-commerce خوب داشته باشن. سورئاله، طاقت‌فرساست و بی‌نهایت لذت بخشه.

مهارت برنامه‌ریزی استراتژیک (Strategic Planning) به بیان ساده یعنی برای سازمان، براساس استراتژی‌ای که دارد، مسیری را مشخص کنیم تا براساس آن منابع را برای رسیدن به اهداف استراتژیکمان تخصیص بدهیم.

از‌اونجایی‌که مهرداد تجربۀ کار تو فروشگاه‌های تجارت الکترونیک رو داره، براساس تجربه‌ش داره به بقیۀ بازاریاب‌های دیجیتالی که تو این حوزه کار می‌کنن پیشنهاد می‌کنه که حتماً این تجربه رو به دست بیارن تا بتونن استراتژیک‌تر برنامه‌ریزی کنن. برای رسیدن به هر هدفی استراتژی لازمه و با برنامه‌ریزی استراتژیک می‌تونیم حداقل خیال خودمون رو راحت کنیم که احتمال دستیابی‌مون به اهداف، قطعی‌تره.

۳۶) مهارت جسارت کلام با مهدی زارع‌سریزدی

مهدی در وصف آب داخل زاینده‌رود در اینستاگرام نوشته:

هر اصفهانی یه دونه از این عکس و فیلما [آبِ جاری در زاینده رود]. تا ۲۰ روز سرورهای اینستاگرام فقط میزبان عکس و استوری‌های زاینده‌روده تا بعد دوباره فریاد واحسرتامون بلند شه.

مهارت جسارت کلام (Assertiveness) به بیان ساده یعنی برای دفاع از حق یا رسیدن به هدفی جسارت به خرج بدهیم و درباره‌اش صحبت کنیم. این رفتار درست وسط طیف قرار دارد؛ یعنی نه منفعلانه‌ است و نه پرخاشگرانه، بلکه کاملاً با قاطعیت مطرح می‌شود.

مهدی هم سعی کرده یه‌جوری با کنایه به این موضوع اشاره کنه که با انتشار عکس و فیلم از آب داخل زاینده‌رود مشکلش حل نمی‌شه و باید فکر دیگه‌ای کرد. صحبت‌کردن راجع به مشکلات، به‌دور از پرخاش و انفعال، باعث می‌شه بتونیم از پس مشکلاتمون بربیایم.

۳۷) مهارت انتقادپذیری با مهدی صالح‌پور

مهدی در اینستاگرام نوشته:

کاش توی چهار سال دوم، بیشتر حواستون به فرهنگ و‌ هنر مملکت باشه آقای رئیس‌جمهور...

مهارت انتقادپذیری (Taking Criticism) به بیان ساده یعنی بتوانیم در برابر انتقادهای خوب یا بد که به ما می‌شود دوام بیاوریم. بعد تک تک ‌آن‌ها، حتی آن‌هایی را که ناعادلانه یا آزاردهنده هست هم بررسی کنیم.

مهدی چون خودش در حوزۀ فرهنگ و هنر فعاله، در انتقاد از رئیس جمهور اون سال (حسن روحانی) گفته که کاش تو دورۀ ریاستش بیشتر حواسش به این موضوع باشه. انتقادکردن یه موضوع جداگانه‌ست؛ یعنی دقیقاً کاری که مهدی داره می‌کنه. اما ما چقدر تحمل شنیدن حرف‌های مخالف رو داریم هم مهمه! انتقادپذیری به‌معنی این نیست که هرچی هرکی گفت بگیم چشم، بلکه به‌معنی اینه که بتونیم هر انتقادی رو جدایی از نامردی یا درست‌نبودنش بشنویم و بعد درباره‌ش فکر کنیم که می‌خوایم چی‌کارش کنیم.

۳۸) مهارت داستان‌سرایی با نیلوفر سعیدی

نیلوفر در اینستاگرام نوشته:

برف‌های تو باغچه خیلی وقته که آب شده. دیگه باغچه پر شده از گل‌های زرد و بنفش. هر بادی که می‌زنه یه قاصدک می‌ره مژدۀ نزدیک‌شدن تابستون و رسیدن سیب و‌ آلو و زردآلو رو برای بابابزرگم ببره تا خیالش راحت باشه که ما هستیم و ثمرۀ زحمت‌هاش رو می‌بینیم و لذت می‌بریم.

مهارت داستان‌سرایی (Storytelling) به بیان ساده یعنی بتوانیم از حقایق و رویدادها و داستان‌ها برای برقراری ارتباط با بقیه استفاده کنیم.

نیلوفر با انتشار تصویری از باغچه‌شون و نوشتن توضیحاتی دربارۀ محصولات باغشون داره سعی می‌کنه با کلمات بازی کنه و خبر رسیدن بهار و نوشدن فصل رو بده. در کنارش هم به فوت پدربزرگش و اینکه چه آدم زحمتکشی بوده و به یادش هستن اشاره کرده. با داستان‌ها و سراییدن اون‌ها می‌تونیم اطرافیانمون رو متقاعد کنیم؛ چون آدم‌ها عاشق شنیدن داستانن و جزء جدایی‌ناپذیر زندگی‌شونه.

۳۹) مهارت اعتمادبه‌نفس با وحیده طهماسبی

وحیده در اینستاگرام نوشته:

چند روز پیش یکی ازم عکس خواست برای یه کاری. رفتم تو گالری گشتم دیدم هیچ عکس جدیدی ندارم! عکسی که توش بدنم و کامل نپوشونده باشم و روی لبم خنده باشه! از همون عکسایی که خارجیا تو اینستاگرام می‌ذارن و می‌گن بدن خودت رو دوست داشته باش و اینا! می‌دونستم دلیلش چیه‌ها، ولی بهش توجه نکردم...

مهارت اعتماد‌به‌نفس (Self Confidence) به بیان ساده یعنی خودمان به خودمان باور داشته باشیم؛ یعنی آگاهانه بدانیم که خودمان می‌توانیم خودمان را دوست داشته باشیم و بدانیم که چون ما خودمان هستیم، پس بهترینیم.

حالا اینجا هم وحیده داره به همین اشاره می‌کنه که تصمیم گرفته با باورهای اشتباه و تفکراتی که باعث شدن خودسانسوری کنه و اون خودسانسوری تبدیل به عدم اعتماد‌به‌نفس بشه، بجنگه. ما باید بدونیم که خودمون، جدا از وزن، قد، قیافه و هر شاخص دیگه‌ای، دوست‌داشتنی هستیم و به توان و توانمندی‌های خودمون باور و اعتماد داشته باشیم.

۴۰) مهارت روابط بین‌فردی با یاسمن رنجبر

یاسمن در لینکدین نوشته:
تنهایی یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های‌ آدم‌هاست و برخی از آدم‌ها تلخی تنهایی رو زیاد تجربه می‌کنن و برای رفع تنهایی فعالیت‌هایی رو انجام می‌دن؛ مثل ‌پیاده‌روی، کتاب‌خوندن، فیلم‌دیدن. اما ارتباط با آدم‌ها معنی‌دارتره و به‌سختی می‌شه ارتباط معنی‌داری رو در فضای مجازی شکل داد. مشکل اینه که...

مهارت روابط بین‌فردی (Interpersonal Relationships) به بیان ساده یعنی توجه‌کردن به ارتباطات اجتماعی، ارتباطات و وابستگی بین یک یا بیشتر از یک نفر.

یاسمن سعی کرده تجربۀ زیستۀ خودش از تنهایی و چالش‌هاش رو بنویسه و اینکه برای بیشتر از یک نفر شدن، یعنی تنها‌نبودن، چه چالش‌هایی وجود داره. راست هم می‌گه... همراه‌شدن با یه دوست و رابطۀ دوستی درست کردن کار سختیه. توجه به روابط بین‌فردی فرصتی پیش میاره تا آدم‌ها چیزهای جدیدی یاد بگیرن و موقعیت و جایگاه اجتماعی‌شون هم حفظ و تقویت بشه.

۴۱) مهارت نوشتن گزارش‌ها و پیشنهادها با یوسف فراهانی

یوسف در توییتر نوشته:

بیاین برای آیندگان بگیم که قدیم‌ها همه‌چی بهتر بود... بیاین تو پیری هم دست از زرزدن برنداریم...

مهارت نوشتن گزارش‌ها و پیشنهادها (Writing Reports and Proposals) به بیان ساده یعنی برای اهدافی که داریم مثل صورت‌جلسه گزارش بنویسیم تا بدانیم کجای مسیر هستیم و راه را درست ادامه بدهیم.

یوسف که با فاز شوخی و خنده تو اتمسفر توییتر توییت کرده، ولی خب این اصرارمون به گزارش‌کردن هم جالبه. اینکه به همگان بگیم قدیم بهتر بود، هی همه‌چیز رو مکتوب کنیم و بهشون گزارش بدیم و پیشنهاد بدیم شما چی‌کار بکن شما چی‌کار نکن. نوشتن گزارش کمک می‌کنه که بتونیم یه موقعیت یا یه مشکل رو درست نگاه کنیم و براش راه‌حل پیدا کنیم تا همواره تو مسیر حرکت کنیم.


با کدوم مهارت بیشتر ارتباط گرفتین؟ تصمیم دارین امسال روی کدوم ۳ تا از مهارت‌ها بیشتر تمرکز کنین؟ تو کامنت‌ها بهم بگین...