آشنایی با RSS و ATOM

پوستر طراحی شده توسط انجمن
پوستر طراحی شده توسط انجمن


شاید توی سایت ها و وبلاگ ها آیکن RSS یا عبارت "خوراک RSS" یا "RSS feed" رو شنیده باشید.


ابزار هایی مثل RSS و Atom که بهشون "خوراک وب" ( web feed ) میگن، کارشون اینه که ی خلاصه از مطالب جدید سایت، وبلاگ، پادکست یا ... ارائه بدن. این خلاصه به صورت فرمت xml ارائه میشه ( اگر نمیدونی xml چیه، ما اینجا ی مقاله در موردش نوشتیم) و کاربردش اینه که بجای این که شما هر چند ساعت ی بار اون سایت رو چک کنید، میتونید لینک اون feed رو به نرم افزار بدید که هرچند وقت ی بار ( قابل تنظیمه ) بیان اون feed رو چک کنن و اگر مطلب جدیدی دیدن، به شما اطلاع بدن.

به این برنامه ها معمولا میگن news aggregator (یعنی جمع کننده خبر) که روی مرورگر به صورت افزونه، روی موبایل یا روی کامپیوتر به صورت یک برنامه قابل نصبه


برای مثال من رفتم توی قسمت feed سایت ورزش 3 ، همونطور که میبینید، مطالب جدید سایت رو به فرمت XML بهم تحویل داد.

https://www.varzesh3.com/rss/domesticfootball
https://www.varzesh3.com/rss/domesticfootball


خب من از یک افزونه توی مرورگرم استفاده میکنم به نام feeder. وقتی که توی سایتی میرم که RSS feed داشته باشه، بالای آیکنش ی علامت به اضافه میاد که بعد از اینکه میزنم روش میتونم این سایت رو به لیستم اضافه کنم.



بعد از اینکه روی دکمه subscribe زدم، میتونم ی سری چیزا رو تنظیم کنم. مثلا بگم هرچند وقت ی بار سایت رو واسه مطالب جدید چک کن.


اینجا بازه زمانی آپدیت رو روی 10 دقیقه گذاشتم
اینجا بازه زمانی آپدیت رو روی 10 دقیقه گذاشتم


همین! حالا هروقت که هر کدوم از سایت هایی که توی لیستم هستن مطلب جدید بزارن، این افزونه بهم اطلاع میده و راحت با کلیک روی افزونه و انتخاب اون مطلب یا خبر، میرم توی صفحه اش


شاید باورتون نشه ولی نسخه های اولیه RSS توی سال 1998 به وجود اومدن و آخرین نسخه اش که 2.0 میشه، برای سال 2003 است!


حالا چون RSS یکم قدیمی بود و ی سری محدودیت ها داشت، اومدن ی استاندارد دیگه رو درست کردن به نام Atom. فرقاش رو میتونید اینجا بخونید. ولی در کل کاری که انجام میدن یکیه و اکثرا از همون RSS استفاده میکنن.


پشتیبانی

همونطور که بالاتر هم گفتم، بیشتر سایت ها و وبلاگ ها چنین چیزی دارن. حتی خیلی از CMS های مثل wordpress هم چنین قابلیتی رو پشتیبانی میکنه.



باورتون نمیشه چقدر خوشحالم که این ابزار رو پیدا کردم - من که خیلی notification رو دوست دارم ?. شما چطور؟