برنامه نویس ، بازی ساز و هم بنیان گذار استودیو بازی سازی بلوط گیمز
بازی ساز شوید؛ با روش و اصول درست شروع کنید
به مناسبت ده سالگی کافه بازار ، اپ استوری که به ما و به جرات به صنعت بازی و اپلیکیشن ایران کمک شایانی کرد ، نوشته ای آماده کردم و میخوام تجربیات این سال ها رو با شما به اشتراک بذارم:
چرا بازی سازی؟
من از سال ۹۱ که وارد دانشگاه شدم فعالیتم در حوزه IT شروع شد. از برنامه نویسی native گرفته تا برنامه نویسی های مربوط به وب ،اندروید و... رو تجربه کردم. با این وجود همیشه به بازی سازی علاقه داشتم و تا اونجایی که یادم میاد سال دوم سوم راهنمایی بود که بازی سازی رو به عنوان هدف اصلی و شغل آیندم انتخاب کردم و سعی کردم هرکاری لازمه بکنم تا بهش برسم؛ کاری که با تمام وجود بهش علاقه داشتم.
با بالا و پایینی های زیادی که از سال ۹۱ تا ۹۵ داشتم(که در فرصت مناسب به صورت مفصل میگم واستون) تصمیم گرفتیم با دوستم محسن کار بازی سازی رو شروع کنیم که یکی از مهم ترین دلایلش وجود کانال توزیع مناسبی به نام کافه بازار بود که اتفاقا از بازی ها هم خوب حمایت میکرد.همین شد که ما استودیو بازی سازی بلوط گیمز رو راه اندازی کردیم و برای شروع تصمیم به ساخت بازی های موبایلی گرفتیم.
داستان کوتاهی از سرگذشت بلوط گیمز
طبق اطلاعاتی که اون سال به دست آورده بودیم، میشه گفت پا گرفتن و شروع به کار صنعت بازی های موبایلی تو ایران با بازی فروت کرفت بود که بعدا بازی های پرطرفدار خروس جنگی و باقلوا هم بهشون اضافه شدن و باعث شد کم کم بچه های بازی ساز ایران دست به کار بشند و شانس شون رو تو بازار موبایلی ایران امتحان کنند. اولین ایده ما بازیای در سبک tower defense بود ولی طبق بررسی هایی که کردیم، و با توجه به تواناییهای خودمون، تصمیم گرفتیم از یه بازی کوچیکتر شروع کنیم. با توجه به آمار و اتفاقات خوبِ بازی باقلوا، خواستیم یه چیزی شبیه باقلوا بسازیم که ماحصلش شد بازی مسترمخ و بعد از اون بازی پرسون پرسون. بعد از این دو تا بازی هم اوایل سال ۹۶ بود که تصمیم گرفتیم بازی سفره چی رو بسازیم که بچه های گلیم گیمز به عنوان ناشر کارشون رو ، روی این بازی شروع کردند. من و محسن نسخه اولیه سفره چی رو دو نفری ساختیم و آخرای سال ۹۶ بود که نسخه اولیه بازی رو منتشر کردیم.
تو این دو سال (از سال ۹۵ تا ۹۷) بالا و پایینی های زیادی رو تجربه کردیم. یه جاهایی مجبور شدیم کار رو دو نفری پیش ببریم. درآمد کمی که تو این مدت از بازی ها هم داشتیم شرایط رو برای ادامه سخت کرد ولی بعد از ساخت بازی پرسونپرسون از نظر درآمدی اتفاقات خوبی واسمون افتاد و بعد از اون ساخت و انتشار سفره چی سکو پرتاب خوبی برای ما شد.سفره چی اولین قدم ما برای رسیدن به رویاها و آرزوهامون بود و باعث شد ما به اولین هدف مون (ساخت یک بازی پردرآمد با کاربر بالا) برسیم. بعد از سفره چی چند بازی دیگه هم ساختیم و در حال حاضر کار بر روی سفره چی رو ادامه میدیم و در کنارش روی بازی خیاط باشی کار میکنیم.
اشتراک تجربه ۵ ساله بازی سازی
این داستان مختصر شروع کار ما به بازی سازی بود که تجربیات زیادی رو به ما اضافه کرد در ادامه میخوام پنجتا از مهم ترین درس هایی که تو این سالهای فعالیت بازی سازی گرفتم رو، باهاتون به اشتراک بذارم و امیدوارم به دردتون بخوره چون با سختی و اتفاقهای خوب و بد زیادی به دست اومده:
۱. عشق به بازی سازی
به عقیده من بازی سازی بیشتر از هرچیزی علاقه میخواد و وقتی میاین توی این کار نباید دنبال درآمد مالی عجیب غریب در اوایل شروع کارتون (حداقل تو ایران) نباشید. باید زمان بگذره و زمان زیادی برای به دست آوردن تجربه بذارین تا بتونید به یه درآمد راضی کننده و قابل توجهای برسین پس خیلی به خاطر پول و موارد مالیش توی این حوزه نیاین و اگه اومدین فراموش نکنید که باید سخت تلاش کنید و عاشقانه ساخت بازی رو دوست داشته باشین.
البته فراموش نکنید تو ایران بازی هایی هستند که بالای ۵۰۰ میلیون تومان در ماه درآمد دارند و تو دنیا بالای ۵ میلیون دلار که به شدت زحمت کشیدین و راه هایی رو رفتن که رفتنش برای هرکسی خیلی سخت میتونه باشه
۲. تجربه و بازی کردن بازی های مختلف
به شدت بازی کنید و بازی های مختلف رو تجربه کنید ولی نه برای سرگرمی و پر کردن وقتتون.
به جزییات بازیها توجه کنید و ببینید چرا یه بازی، بهترین بازی دنیا شده. سعی کنید بازی ها رو تو همه پلتفرم ها تست کنید و به موبایل یا PS قانع نشید.مطمئنا بازیای که بهترینِ دنیا شده دلایل مختلفی مثل خوش ساخت بودن ، زیبایی ظاهری، عملکرد مناسب ، در بعضی از بازی های داستان خوب و... داشته که با دقت و جزییات توسط بهترین کارشناسان بررسی شده و تونستند این عناوین رو کسب کنه.
به نظرم بازیهایی که پرطرفدار هستند و شاید جایزه خاصی رو نبردند هم تجربه کنید که ببینید چه عاملی باعث شده این تعداد کاربر زیاد ، داشته باشند.
۳. با افراد مناسب همکاری کنید (تیم خوب بسازین)
یک شریک یا یک همکار خوب میتونه بسیار بهتون کمک کنه که بیشترین پیشرفت ممکن رو توی کوتاه ترین ممکن داشته باشین؛ پس سعی کنید با افرادی کار کنید که دید(ویژن) یکسانی با شما دارند که اهداف تون رو به بهترین شکل ممکن ترسیم کنید و با هماهنگی و همدلی با همدیگه، بهترین اتفاقات رو رقم بزنید و بهترین بازی ها رو بسازین.
۴. بی گدار به آب نزنید
خیلی مهمه که ژانر (دسته) بازیای که میسازین(میخواین بسازین) رو درست انتخاب کنید. همینطور ایدهای که دارین رو با جامع نگری تصمیم به اجراش بگیرین تا بتونید به موفقیت برسین.
از نظر من سنگ بزرگ نشونه نزدنه پس(در اوایل کار) ایدهتون رو خیلی سنگین انتخاب نکنید و سعی کنید با کار کوچیک تجربه(مفید) کسب کنید تا بتونید بازیهای بزرگ و با کیفیت بسازید.
مورد مهم بعدی هم اینکه بازیای که میخواین بسازین، تو بازار ایران رقیب قوی و گردن کلفت نداشته باشه.
به عبارتی در بازار سهم برای گرفتن کاربر داشته باشین (کاربر یه دلیل داشته باشه که چرا بازی شما رو نصب کنه یا چرا بازیتون بهتر از سایر بازی هاست)
۵. بازیای بسازین که پول ساز باشه (آخرین و مهم ترین مورد)
بعد از ساخت بازی و انتشار اون مهم ترین کاری که دارین، کسب درآمد هست.
به هیچ عنوان تو این مورد کوتاهی نکنید چون باعث میشه بعد از یه مدتی(شاید)انگیزه و شوق بازی سازی رو ازدست بدین.
خیلی روی سیستم های اقتصادی که میشه تو بازی پیاده سازی کرد و نحوه طراحیشون مطالعه کنید تا یاد بگیرین چ جوری میشه بدون اینکه کاربر احساس نارضایتی و کلاه برداری کنه از بازی پول در بیارین.
به عبارتی کاربر با جون دل بازی کنه ، خرج کنه و از محتوا و سرگرمی که براش ایجاد کردین لذت ببره و تبدیل به یه کاربر وفادار بشه.
در آخر میخوام از اتفاق مثبتی که بازار رقم زده هم از جانب خودم تشکر کنم. به نظرم اینکه بازار سهم خودش رو از ۳۰ به ۱۵ درصد کاهش داده میتونه به بچه هایی که تازه کار رو شروع میکنند ، بسیار کمک کنه تا درآمد بیشتری نصیب شون بشه و برنامه ریزی بهتری رو برای آینده داشته باشند.
امیدوارم که موفق باشید و جز بهترین بازی سازهای ایران بشید.
مطلبی دیگر از این انتشارات
روش های پاک کردن مقدار از آرایه در جاوا اسکریپت
مطلبی دیگر از این انتشارات
الاستیک سرچ (Elasticsearch) چیست؟
مطلبی دیگر از این انتشارات
نظرسنجی برای یک مینی فریم ورک css به کمک js