«نُصْرَتِی لَكُمْ مُعَدَّةٌ حَتَّى یُحْیِیَ اللَّهُ دِینَهُ بِكُمْ» 🔸تلاشگر در مسیر تمدن نوین اسلامی 🔸علاقه مند به حکمرانی رسانه و فضای مجازی 🔸پیگیر فناوری های نوین
چالش های اخلاق در متاورس
متاورس فناوری است که خیلی از متخصصان با این حوزه مانند پروفسور جلالی میزان اثر آن را مساوی با اینترنت آینده میدانند؛ یعنی معتقدند که هر اثری که اینترنت در مدت حضورش بر روی دنیا گذاشت، همین اثر را متاورس بهزودی در جهان میگذارد و عملاً به تعبیر ایشان موج چهارم قطعأ دنیا را تسخیر خواهد کرد.
فناوری بهشدت در حال حرکت است؛ طی شش ماه اخیر که زاکربرگ اسم فیسبوک را تبدیل به متا کرد، سرمایهگذاریهای فراوانی توسط ماکروسافت، گوگل، سامسونگ و بسیاری از شرکتهای دیگر در حوزه زیرساختهای متاورس انجام شد. تغییر و تحولهای فراوانی در حوزه عینکهای واقعیت مجازی در همین مدت کوتاه اتفاق افتاد. بحث زیرساختهای پردازشی و نگهداری دادهها با سرعت بسیار زیادی در حال سرمایهگذاری است و موانع فنی در حال برطرف شدن است و اگر عجله نکنیم یکدفعه به خودمان میآییم که عینکهای سهبعدی در مغازهها در حال فروش هستند و عملاً ما نه زیرساخت فرهنگی نه زیرساخت اجتماعی و نه زیرساخت حکمرانی حقوقی و هیچکدام از اینها آماده نداریم.
بعضی از چالشهای جدی در حوزه اخلاق در حوزه متاورس جای سؤال دارد برای مثال هویت و هتک حیثیت هویت مجازی چیست؟ آیا هر فرد موظف است در کل دنیای مجازی یک آواتار داشته باشد؟ تهمت زدن و فحاشی به آواتار مجازی چه مصداقی دارد؟ آیا قانوناً در باب این موضوع میتوان اعلام جرم کرد؟ آیا مبنای حقوقی دارد؟ حریم خصوصی در متاورس کجاست؟ آزار و اذیت در متاورس چیست؟ روابط بین افراد در فضا متاورس چگونه است؟ اخلاق در فضای متاورس چیست؟ مالکیت در فضای متاورس چیست؟ نوع مواجه به برندی که در متاورس به وجود میآید کجاست؟ آیا جامعه ما آمادگی حضور در فضای متاورس دارد؟ چالشهای بسیار جدی در این حوزه داریم لذا از نظر سرعت حکمرانی در این فضا بسیار عقب هستیم. اگر مبنای فلسفی این فضا مشخص نشود تبعاتی برای ما خواهد داشت و سبک فرهنگ غربی در جامعه بسط خواهد یافت.
مطلبی دیگر از این انتشارات
شاخص های کشورهای توسعه یافته و توسعه نیافته
مطلبی دیگر از این انتشارات
انواع توسعه
مطلبی دیگر از این انتشارات
بزرگترین غول های رسانه ای جهان